Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung säljer hårddisktillverkningen till Seagate – inleder SSD-samarbete

Permalänk
Medlem

Min gamla hederliga raptor 32gb från 2002-2003 nån gång, snurrar fortfarande. Har alltid kört den som systemdisk så kvaliten är det då inget fel på!

Håller med om att det är ett smart drag av samsung att sälja.

Håller även med om att exempelvis 160gb räcker väldigt långt. För många! Särsikilt då bilder, filmsnuttar etc kommer bli mycket lättare att lagra i molnet.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Jag är mer orolig för kvaliteten. Seagate har ju inte direkt varit något att investera i på senare tid. DAMN YOU SAMSUNG!

Håller med...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Har en gammal 6GB Seagate HDD, vet inte när den är inköpt. Sitter i Windows 98 burken och snurrar fortfarande. Ingen dålig kvalité på den inte, men Seagates kvalité har väl ändrats sedan dess.

Permalänk
Medlem

yay för mindre konkurrens

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

vilken soppa, antingen så stämmer man varandra till höger och vänster eller så köper man upp varandra och alla andra så det inte blir några kvar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har kört åtskilliga Seagate och Samsungdiskar genom åren och varit nöjd med bägge. De jag varit minst nöjd med har varit WD pga ljudvolymen.

En fråga jag ställt mig själv ganska ofta den senaste tiden är varför Seagates Barracuda Green 2TB inte varit populärare att införskaffa bland konsumenterna här i Sverige, man läser nästan aldrig något om den disken.
De flesta verkar köra på WD:s Caviar Green istället. Prismässigt ligger diskarna väldigt lika varandra men prestandamässigt och ljudmässigt vinner Seagaten, om än marginellt.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Mejlade WD angående att få lite hjälp med workarounds för att inaktivera head parking etc så det skulle fungera med mitt SATA/SAS kontrollerkort som inte tog för lätt på att disken "försvann" så. Fick länkar till diverse guider att pilla om i firmwaren etc.

Och lite info att deras 2TB diskar säljer som smör, eftersom dem har fyllt en del av marknaden dem inte var tänkta för. Tror det går bra för WD. Seagate har många trogna anhängare med. Är nog inte långt till toshiba förlorar sina företagskunder som dem lever på. Då har vi bara WD ogh Seagate kvar, hoppas det inte kommer bli monopolspel i slutändan.

Fast i sverige har vi bara WD och Seagate redan nu.

Permalänk
Medlem

Lite synd. Samsungs diskar har alltid funkat kanon. Har ett par med 6-7 år på nacken som snurrar galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

yay för mindre konkurrens

Det är tråkigt ja, men då mekaniska hårddiskar verkar gått in i en storleksvägg (storlekarna har inte ökat nämvärt senaste året och 2tb diskarna har gått ner nära 1/2-2/3 av sitt introduktionspris). Så vi får helt enkelt hoppas på att nya teknologier som SSD kommer att öppna dörren för nya aktörer på "hårddisk"-marknaden, minnes och flashdrive-tillverkare verkar sugna att ta andelar på denna nya marknad. 600gb må kosta 4-5k idag, men när de kommer ner till 1k sträcket är det nog många fler utöver laptopmarkanden som blir intresserade av att ha dem som systemdiskar. Så medan den mekaniska markanden går mot monopol och stagnation så verkar tillverkarna frodas på SSD-marknaden med alla smartphones som ska ha minne å dyl. Var är SSD från WD liksom? Det är farligt att vänta för länge på att ta sig in på en marknad. Hårddiskar är verkligen en sak jag är märkesmedveten om. Man har så mycket viktig information på sin dator och diskarna är en ganska stor investering, tillit till ett märke är superviktigt, hållit mig till WDC sedan jag köpte min första extra hdd 2004 och det har alltid funkat.
Det SSD-tillverkarna gör nu är att bygga tillit, även om SSD har mindre chans att gå sönder då de har inga rörliga delar så tänker nog folk fortfarande som med mekaniska och efter bevisade märken. Att märken nu har historia och lär sig av barnsjukdomar som man inte vet om WD lärt sig av eller inte om de plötsligt kommer in på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Inte illa med 0.6875 miljarder dollar i kontant.

Hörde ryckte om att de fick det med i mynt form?

Permalänk
Medlem

väldigt tråkigt. Gillar verkligen samsungs hårddiskar. innan ssd kan matcha kr/gb mot skivlagring så kommer det alltid att finnas en marknad.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Det är tråkigt ja, men då mekaniska hårddiskar verkar gått in i en storleksvägg (storlekarna har inte ökat nämvärt senaste året och 2tb diskarna har gått ner nära 1/2-2/3 av sitt introduktionspris).

de ökar väl ganska stadigt?

4TB diskar är på G troligtvis i år, 3TB har nyligen kommit ut och 2TB kom väl förra eller förförra året?

Permalänk
Medlem

Som vanligt så viktar folk personlig erfarenhet av några få diskar som väldigt tungt vägande när det gäller att uttrycka sig om kvalité. För min egen del så har jag haft mest defekter på WD-hårddiskar, och då har jag hanterat hundratals HDar genom åren. På andra plats (i sämst-listan) kommer IBM, sedan Seagate och sist numera Toshiba.

Nä, hårddiskar kommer nog att vara kvar ett bra tag till ännu, det är mogen teknologi till masslagring vilket SSD fortfarande inte är, och för flera ändamål (läs= rejält med plats) så har inte folk råd att använda rent SSD-baserad lagring, det kostar skjortan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tråkigt... har aldrig tyckt om Seagate och deras hårddiskar...

Permalänk
Medlem

Synd att man inte har mer pengar, annars hade jag lätt köpt på mig ett par samsung-diskar nu på direkten. Har varit otroligt nöjd med de jag haft att göra med under årens gång

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Oligopol inc :/

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Det är väl bara pengar som byter händer, fabrikerna blir väl samma som tidigare. Eller kommer Samsung som varumärke för hårddiskar att försvinna?

Ni glömde nämna Quantum i nyhetsartikeln. De köptes också upp av Seagate år 2001. Eller var det långt utanför er tidsram?

Det är lite synd på grund av att konkurrensen inte blir lika hög som tidigare. Men det är sånt man får anpassa sig till. Tur att jag köpte WD i förrgår nu när Samsung drar sig tillbaka. Jag hoppade på rätt tåg i rätt tid.

Seagate skulle jag inte välja igen, inte efter det ökända problemet med dålig FW till deras Barracuda 7200.12 som gjorde att diskarna låste sig när de har uppnått en viss drifttid (så som jag förstått problemet efter att ha läst ca 80 sidor text på ett forum).

På Barracuda 7200.12 serien var det SD15 FW som var orsaken, och den ersattes sedan av SD1A FW. Men det var också andra Seagate diskar som drabbades, inklusive Maxtor märkta diskar. Seagate vägrade först erkänna problemet för att sedan inleda ett tveksamt utbytesprogram där de endast bytte ut låsta diskar mot nya istället för att erbjuda fri dataräddning eller dataräddning till ett kraftigt reducerat pris genom det egna nybildade bolaget i365. Det var ju de som byggde in felet från fabrik! Varför ska inte de få ta på sig fullt ansvar då?

Alternativt så kunde de gjort som jag och låsa upp disken från "BUSY" state och skicka tillbaka den med all data intakt. Det kostade mig runt 450 kr att skaffa allt jag behövde för att låsa upp disken själv. Det är mer än disken var värd just då, men hellre det än betala typ 5000 kr till Seagate eller annat bolag för att rädda all information på den. Jag kände att Seagate har redan fått tillräckligt mycket pengar av mig. Dessutom är det informationen som är viktig, inte disken.

Innan Seagate köpte Maxtor så var jag väldigt fäst vid Maxtor diskar, jag har haft många såna och de var hur jävla bra som helst. Det var inga problem alls, någonsin. Innan det så brukade jag ha WD Caviar diskar, och nu har jag börjat använda WD diskar igen.

Jag har mycket bra erfarenhet av Maxtor och WD diskar. Men sedan vet jag att det finns de som har haft problem även med deras diskar. Det är lite som lotteri det här med diskar, antingen har man tur så att den håller eller så går den sönder och man skyller på varumärket. Som alltid gäller det att ha backup.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det är väl bara pengar som byter händer, fabrikerna blir väl samma som tidigare. Eller kommer Samsung som varumärke för hårddiskar att försvinna?

Ni glömde nämna Quantum i nyhetsartikeln. De köptes också upp av Seagate år 2001. Eller var det långt utanför er tidsram?

Det är lite synd på grund av att konkurrensen inte blir lika hög som tidigare. Men det är sånt man får anpassa sig till. Tur att jag köpte WD i förrgår nu när Samsung drar sig tillbaka. Jag hoppade på rätt tåg i rätt tid.

Seagate skulle jag inte välja igen, inte efter det ökända problemet med dålig FW till deras Barracuda 7200.12 som gjorde att diskarna låste sig när de har uppnått en viss drifttid (så som jag förstått problemet efter att ha läst ca 80 sidor text på ett forum).

På Barracuda 7200.12 serien var det SD15 FW som var orsaken, och den ersattes sedan av SD1A FW. Men det var också andra Seagate diskar som drabbades, inklusive Maxtor märkta diskar. Seagate vägrade först erkänna problemet för att sedan inleda ett tveksamt utbytesprogram där de endast bytte ut låsta diskar mot nya istället för att erbjuda fri dataräddning eller dataräddning till ett kraftigt reducerat pris genom det egna nybildade bolaget i365. Det var ju de som byggde in felet från fabrik! Varför ska inte de få ta på sig fullt ansvar då?

Alternativt så kunde de gjort som jag och låsa upp disken från "BUSY" state och skicka tillbaka den med all data intakt. Det kostade mig runt 450 kr att skaffa allt jag behövde för att låsa upp disken själv. Det är mer än disken var värd just då, men hellre det än betala typ 5000 kr till Seagate eller annat bolag för att rädda all information på den. Jag kände att Seagate har redan fått tillräckligt mycket pengar av mig. Dessutom är det informationen som är viktig, inte disken.

Innan Seagate köpte Maxtor så var jag väldigt fäst vid Maxtor diskar, jag har haft många såna och de var hur jävla bra som helst. Det var inga problem alls, någonsin. Innan det så brukade jag ha WD Caviar diskar, och nu har jag börjat använda WD diskar igen.

Jag har mycket bra erfarenhet av Maxtor och WD diskar. Men sedan vet jag att det finns de som har haft problem även med deras diskar. Det är lite som lotteri det här med diskar, antingen har man tur så att den håller eller så går den sönder och man skyller på varumärket. Som alltid gäller det att ha backup.

Och Conner som slogs ihop med Seagate 1996.
Hade 2st 250MB stora diskar, det var tider det.

Permalänk
Avstängd

Hmm, det är intressant att läsa om hur många som sågar eller höjer en tillverkare bara för att de egna diskarna klarar eller klarar sig inte. Vi pratar säkerligen om ett tiotal, eller kanske till med hundratals, miljoner diskar som säljs per år. Samtidigt har utveckling och konkurrens varit stenhård sedan den perpendikulära tekniken kom in, ett tydligt tecken på att det inte varit hälsosamt mer än för oss konsumenter är att flera företag blivit uppköpta och bland andra Seagate dragit ned sin garanti tid från fem år till tre år på sina vanliga diskar. Mig veterligen är det fortfarande fem års garanti på Enterprise- serierna och likadant hos konkurrenterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BME:

Det är tråkigt ja, men då mekaniska hårddiskar verkar gått in i en storleksvägg (storlekarna har inte ökat nämvärt senaste året och 2tb diskarna har gått ner nära 1/2-2/3 av sitt introduktionspris).

Det finns 3TB- diskar, det är en ökning med 50%. 4TB kommer säkerligen inom något år eller så.

Permalänk

Folk verkar inte tänka på att när ett bra företag köps upp av ett dåligt så är det för att kunna sno tekniken och bli lika bra. Man köper ju inte upp ett företag med bättre kvalité för att fortsätta tillverka på samma sätt som man gjorde innan..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Avstängd

Vad bra med mer konkurrens på SSD marknaden!! SSD är ju framtiden.
Sedan om en disk går sönder efter garanti tiden så kan man knappast påstå att det är "dålig kvalitet" då den höll för vad som var utlovat, går den sönder tidigare så är det tillverknings fel och då får man en ny disk. Har man högre krav än vad som utlovas så får man välja ett annat alternativ helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Smart beslut, sett ifrån tillverkarens synvinkel. Vinsten idag per mekanisk hårddisk är liten och mindre tror jag att den kommer att bli inom snar framtid.

Priserna med färre tillverkare tror jag inte kommer att förändras något större.

SSD-diskarna är framtiden. Tillverkarna tjänar mer. Datorernas blir snabbare och inte lika känsliga för plötsliga strömavbrott och skakningar. Alla blir nöjda. Att lagringskapaciteten inte är så stor i dagsläget är ett i-landsproblem. Majoriteten av användarna idag, klarar sig bra på 160gb.

Och u-landsproblemet är att de inte har råd med 160GB SSD's då eller?

Permalänk

Vad ni klagar? är väl smart för de då vanliga hårddiskar snart kommer försvinna. Dock så tror jag inte Seagate kommer dra in deras teknik utan bara sätta sin logga eller köra med deras märke. liksom ett företag har bara köpt upp ett annat.

Jag har alltid kört seagate och aldrig haft några fel. har även en disk ur deras serie som jag var orolig att den kommer tvärdö bara för jag inte bytt mjukvara på den. men den rullar vidare ändå hehe. iofs är de ju bara in med ny mjukvara så ska de ju hoppa igång enligt många.

Saknar dock quantum Sen seagates barracuda diskar på 20gb etc har man ju haft ett 100tal av och de har ju hängt med i diverse skit datorer. hållbara saker. även en hel del från WD har man haft allt från ett par mb till 40gb ungefär. tror inte jag upplevt någon som trasig mer än att någon gammal mögdisk har låtit redigt illa.

Nu vet jag inte om folk spelar hockey med sina diskar men tror det är samma skit vad man än köper. vissa är ju märkes bögar och det får kosta vad det vill oavsett om samma tröja utan loggan bara kostar 149kr för den har ju inte brat stämplen många vill åt..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vad ni klagar? är väl smart för de då vanliga hårddiskar snart kommer försvinna. Dock så tror jag inte Seagate kommer dra in deras teknik utan bara sätta sin logga eller köra med deras märke. liksom ett företag har bara köpt upp ett annat.

Jag har alltid kört seagate och aldrig haft några fel. har även en disk ur deras serie som jag var orolig att den kommer tvärdö bara för jag inte bytt mjukvara på den. men den rullar vidare ändå hehe. iofs är de ju bara in med ny mjukvara så ska de ju hoppa igång enligt många.

Saknar dock quantum Sen seagates barracuda diskar på 20gb etc har man ju haft ett 100tal av och de har ju hängt med i diverse skit datorer. hållbara saker. även en hel del från WD har man haft allt från ett par mb till 40gb ungefär. tror inte jag upplevt någon som trasig mer än att någon gammal mögdisk har låtit redigt illa.

Nu vet jag inte om folk spelar hockey med sina diskar men tror det är samma skit vad man än köper. vissa är ju märkes bögar och det får kosta vad det vill oavsett om samma tröja utan loggan bara kostar 149kr för den har ju inte brat stämplen många vill åt..

Märkesbögar?
Syftar du på samsung så är ju deras diskar både bättre och billigare än segates

Visa signatur

Intel i7 950 oc 4,0ghz , 18gb ram, 6950 crossfire, 11tb lagring.

Permalänk
Avstängd

Blir nog bra, hoppas på prispressningar

Får man fråga vad alla ska ha sina 10TB hdd's till?

Permalänk
Medlem

Synd med färre aktörer på marknaden.

Samsungs nya diskar är bra en får hoppas att seagate fortsätter med deras kvalite.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Seagate har inte stått för hög kvalitet, det är sant. På senare år har de haft problem med kvalitet och firmware på flera diskar.. [/url]

Det var väl typ för tre år sedan dom hade problem firmware på några hårddiskar? Men deras hårddiskar har problem i all evighet? Jag känner i alla fall inte till att dom haft några andra problem. Jag kör med fortfarande dagligen med segate diskar som är 6-7 år respektive 3-4 år och dom snurrar på än som om dom vore nya. Däremot låter dom lite mer än min Samsung men det är ju lite nyare teknik bakom i den.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

WD är bäst tycker jag men vad händer om konkurenterna blir färre?
Maxtor, Seagate och IBM/Hitachi Quantum mfl är ju samma nu.
Fast dom har ju inte lyckats klå WD iallafall tycker jag.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

haft så jävla mycket strul med seagate diskar så detta var ju en trist nyhet!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB