Köpe av Mac för att utveckla

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Var köper du den för 182:-
Jag vet att uppdateringarna är billiga men sist jag kollade så kostade ändå licensen typ 1000kr. Fast jag vet ju inte, det kan ju ha ändrats. Har ju gått rätt så lång tid nu. Kollade prisjakt men hittade bara server för typ 3000kr och uppdateringar och på ****s sida var detta den ända jag kunde hitta som inte var som uppgradering från Leopard. CENSURERAT Jag är inte ens säker på om det är en uppgradering eller ej.
Annars får man väll köpa en Leopard licens och en uppgraderings licens men det känns ju bakvänt.

Tror du att jag tänker länka till återförsäljare av oetiska företag? "Uppdateringarna" är helt vanliga macosx-skivor.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Skrivet av bedragaren_no1:

Tror du att jag tänker länka till återförsäljare av oetiska företag? "Uppdateringarna" är helt vanliga macosx-skivor.

Va fan snackar du om och varför har du tagit bort min länk till Apple? Om man vill bygga en laglig hackintosh så måste man väll använda en full Mac OS licens? Det är väll inte lagligt att använda en uppdateringslicens även om det tekniskt går? Jag fattar inte vad du menar med återförsäljare av oetiska företag.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Va fan snackar du om och varför har du tagit bort min länk till ****? Om man vill bygga en laglig hackintosh så måste man väll använda en full Mac OS licens? Det är väll inte lagligt att använda en uppdateringslicens även om det tekniskt går? Jag fattar inte vad du menar med återförsäljare av oetiska företag.

Jag tog bort länken för att jag inte vill länka till oetiska företag i mina poster. Enligt svensk lag gör jag vad fan jag vill med saker jag köper.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Skrivet av bedragaren_no1:

Jag tog bort länken för att jag inte vill länka till oetiska företag i mina poster. Enligt svensk lag gör jag vad fan jag vill med saker jag köper.

Hur menar du att Apple är oetiska? Vad har företaget ens med etik att göra?

Jag vet att det inte är olagligt att använda Mac OS X i en pc enligt svensk lag men hur är det när man använder en uppdateringsversion?
Kan man använda ett OS i hur många datorer man vill trots man inte har köpt mer än en licens?
Var går gränsen mellan lagligt och olagligt?
Kan till exempel ett företag då köpa en mjukvarulicens för en dator och en person och sedan installera på alla datorer på företaget så att alla kan använda det (under förutsättningar att detta är tekniskt möjligt utan att bryta kopierings skydd)?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Är det lagligt att köra hackintosh i Sverige ?
Det finns inget i svensk lag som förbjuder det.
Men när du installerar MacOS så kommer det en ruta där du accepterar användarvillkoren. I dem ingår villkoret att du bara får installera MacOs på hårdvara som tillverkats av Apple.
Gäller dessa användarvillkor som ett avtal enligt svensk lag ?
Tveksamt. Jag har aldrig sett något domslut i ärendet. Jag heller aldrig hört att någon skulle ha blivit åtalad i Sverige för detta.
Själv har jag inga etiska problem med att nån kör Hackintosh hemma, men jag skulle inte har gjort det på ett företag - Det är ju arbetsgivaren som åker dit om det blir problem.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera en Hackintosh för en dator som ska fungera för utveckling i skarp miljö. Jag tror hans chef kräver produktivitet och en dator som inte krånglar och med en hårdvara som anpassats för OS X... Ja en hackinbtish behöver väl inte krångla men historiskt sett så har det ju alltid varit lite si och så varje gång man ska uppdatera programvaran...

EDIT: Det nämns om Parallells i tråden! Det fungerar riktigt bra på min MBP 2009 med Core2Duo processor MEN skaffa 8GB ram om du ska köra Windows 7. Att köra Win7 virtuellt med 4GB är som att hälla ut en hel sirapsburk.... Funkar säkert lite bättre med i5/i7 processorerna men ändå!

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Men när du installerar MacOS så kommer det en ruta där du accepterar användarvillkoren. I dem ingår villkoret att du bara får installera MacOs på hårdvara som tillverkats av Apple.
Gäller dessa användarvillkor som ett avtal enligt svensk lag ?

Tillverkare kan inte skapa lagar, nej.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av datar:

Jag skulle inte rekommendera en Hackintosh för en dator som ska fungera för utveckling i skarp miljö. Jag tror hans chef kräver produktivitet och en dator som inte krånglar och med en hårdvara som anpassats för OS X... Ja en hackinbtish behöver väl inte krångla men historiskt sett så har det ju alltid varit lite si och så varje gång man ska uppdatera programvaran...

EDIT: Det nämns om Parallells i tråden! Det fungerar riktigt bra på min MBP 2009 med Core2Duo processor MEN skaffa 8GB ram om du ska köra Windows 7. Att köra Win7 virtuellt med 4GB är som att hälla ut en hel sirapsburk.... Funkar säkert lite bättre med i5/i7 processorerna men ändå!

När hackintosh är installerad krånglar den inte.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

När hackintosh är installerad krånglar den inte.

Nej det är säkert sant! Men när det är dags att uppdatera så har det ju historiskt varit lite si och så... Men det kanske är bättre med detta idag? För man vill ju gärna uppdatera systemet när det finns uppdateringar

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Skrivet av datar:

Nej det är säkert sant! Men när det är dags att uppdatera så har det ju historiskt varit lite si och så... Men det kanske är bättre med detta idag? För man vill ju gärna uppdatera systemet när det finns uppdateringar

Inga problem.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Skrivet av fratey:

Tillverkare kan inte skapa lagar, nej.

Nej, men avtal som omfattas av lagar.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av bedragaren_no1:

Inga problem.

Nja det är ju inte hela sanningen. Det beror fortfarande på din hårdvara.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Varför inte en Mac Mini? Är ju smidig att ha som extradator, den tar ju inte heller någon plats.

Prestandamässigt räcker den till och blir över, sysslar själv med iOS-utveckling på en macbook air.

Det här. Klart du ska ha en mini, ställ den bara ovanpå din vanliga burk. Inga enorma spel som har flera timmar i buildtime du ska bygga till iphone hoppas jag?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Skrivet av tifius:

Det här. Klart du ska ha en mini, ställ den bara ovanpå din vanliga burk. Inga enorma spel som har flera timmar i buildtime du ska bygga till iphone hoppas jag?

Klart han inte ska ha nånting utan bara installera MacOS på sin nuvaranda dator.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

Klart han inte ska ha nånting utan bara installera MacOS på sin nuvaranda dator.

Från apple's hemsida

"What are the system requirements for developing Mac OS X and iOS apps for the App Store?
You must have an Intel-based Mac running Mac OS X Snow Leopard to develop Mac OS X and iOS apps for the App Store."

http://developer.apple.com/support/ios/enrollment.html

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Datorn köptes förra veckan, blev en 27" iMac med 12gb RAM, nu är det bara att vänta på att Apple ska godkänna ansökan om att få bli utvecklare

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Hal0:

Datorn köptes förra veckan, blev en 27" iMac med 12gb RAM, nu är det bara att vänta på att Apple ska godkänna ansökan om att få bli utvecklare

Herregud vilket knöl för att göra en app.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

Herregud vilket knöl för att göra en app.

Tanken är att köra W7 på iMacen via Parallels, så man slipper sitta med två datorer.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Hal0:

Tanken är att köra W7 på iMacen via Parallels, så man slipper sitta med två datorer.

Hur kul tror du det kommer att bli att köra VS i parallels? Jag trodde att den här appen bara var nån sidogrej men nu har du alltså slängt ut din huvuddator och bytt ut den mot en löten iMac? Ska ni bara göra iphone-appar nu eller?

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

Hur kul tror du det kommer att bli att köra VS i parallels? Jag trodde att den här appen bara var nån sidogrej men nu har du alltså slängt ut din huvuddator och bytt ut den mot en löten iMac? Ska ni bara göra iphone-appar nu eller?

Det är mest en sidorgrej, men kommer ju troligen sitta varje dag med det, och för att slippa använda flera datorer så tänkte jag testa att köra med parallels först, och fungerar det stabilt så "slänger" jag PC:n.
Och funkar det inte så får jag sitta vid två datorer ändå.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

Klart han inte ska ha nånting utan bara installera MacOS på sin nuvaranda dator.

Man måste vara mer än lovligt korkad om man rekommenderar ett företag att köra hackintosh.

Permalänk
Skrivet av Peth:

Man måste vara mer än lovligt korkad om man rekommenderar ett företag att köra hackintosh.

Jag tycker företag är korkade om de inte kör hackintosh. Speciellt om man nu är datorprogrammerare och förhoppningsvis kan datorer. Om jag var TS skulle jag behållt min ursprungliga dator och installerat MacOS i vmware.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

Jag tycker företag är korkade om de inte kör hackintosh. Speciellt om man nu är datorprogrammerare och förhoppningsvis kan datorer. Om jag var TS skulle jag behållt min ursprungliga dator och installerat MacOS i vmware.

Som det sagts tidigare i tråden så skulle det säkert kunna kosta nästan lika mycket att köra hackintosh.
Säg att det skulle ta en dag typ att få ordning på det (jag vet inte, aldrig fixa med hackintosh) så skulle det kosta mer i förlorad inkomst för företaget än vad iMacen kostar.

Du kan inte tänka hur du gör privat, då är inte tid pengar, men all tid jag gör på jobbet som inte är kundrelaterat betyder att företaget inte får någon inkomst för det jag gör.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Hal0:

Som det sagts tidigare i tråden så skulle det säkert kunna kosta nästan lika mycket att köra hackintosh.
Säg att det skulle ta en dag typ att få ordning på det (jag vet inte, aldrig fixa med hackintosh) så skulle det kosta mer i förlorad inkomst för företaget än vad iMacen kostar.

Du kan inte tänka hur du gör privat, då är inte tid pengar, men all tid jag gör på jobbet som inte är kundrelaterat betyder att företaget inte får någon inkomst för det jag gör.

All tid du väntar på att visual studio ska kompilera i emulerat läge i framtiden när du ska sitta i parallells på en prestandamässigt dålig dator då? Med tanke på hur många dagar ni fått vänta - först på datorn och nu på att apple ska godkänna er - så hade appen varit färdig innan tråden nått sida 2 och du hade kunnat haft den till försäljning i 1 månad vid det här laget.

Tiden du la på att byråkrat-jiddra med chefen kunde du lagt på att installera macos.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper