Intel Sandy Bridge-E i tre versioner för Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Eftersom du kör AMD grafikkort kan du ju köra på Bulldozer octacore nästa gång.

Synd bara att AMD s bulldozer inte är fullständiga kärnor utan 2 st delar på resurser så man skulle kunna kalla deras 8 kärniga för en 4+ istället.
men räcker med en Amd för min del (opteron 2,4Ghz dualcore)var bra då men nä (sen dom börjat satsa på egna moderkortskretsar så nope)
Blir en Sandy bridge E eller xeon varianten för min del

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Synd bara att AMD s bulldozer inte är fullständiga kärnor utan 2 st delar på resurser så man skulle kunna kalla deras 8 kärniga för en 4+ istället.
men räcker med en Amd för min del (opteron 2,4Ghz dualcore)var bra då men nä (sen dom börjat satsa på egna moderkortskretsar så nope)
Blir en Sandy bridge E eller xeon varianten för min del

OT: AMD's CPU'er i FX 8XXX serien har åtta kärnor, inget annat.

OnT: Härligt! Blir antagligen budgetmodellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Synd bara att AMD s bulldozer inte är fullständiga kärnor utan 2 st delar på resurser så man skulle kunna kalla deras 8 kärniga för en 4+ istället.
men räcker med en Amd för min del (opteron 2,4Ghz dualcore)var bra då men nä (sen dom börjat satsa på egna moderkortskretsar så nope)
Blir en Sandy bridge E eller xeon varianten för min del

Jag var också emot AMDs moderkort eftersom de inte erbjöd SLI för de som vill ha det, men SLI ska nu komma tillbaka till AMD: Nvidia SLI till AMD Bulldozer.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Rba:

Väntar med spänning på prestandatester och svenska priser, känns som att om P2 hamnar där det nämns i notisen så blir den en 'storsäljare'.

Det finns faktiskt dual core till 1366 iaf.

Sant, det finns faktiskt ett fåtal 2-kärniga 1366 i Xeon-lågsegmentet. Till och med en 1-kärnig (Xeon LC3518).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jag var också emot AMDs moderkort eftersom de inte erbjöd SLI för de som vill ha det, men SLI ska nu komma tillbaka till AMD: Nvidia SLI till AMD Bulldozer.

Skrivet av abb313j:

OT: AMD's CPU'er i FX 8XXX serien har åtta kärnor, inget annat.

OnT: Härligt! Blir antagligen budgetmodellen

Beror på hur du räknar eftersom dom delar på resurserna men bra att dom kommer med nåt nytt
Men blir Sandy bridge E även för mig ,(modell boroende på inkomsten när det dyker upp)
är annat än avsaknaden av sli som fattas amd s kort

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

från wiki:

The module, described as two cores, can be compared to a single Intel core with HyperThreading. The difference between the two approaches is that Bulldozer provides dedicated schedulers and integer units for each thread, whereas in Intel's core all threads must share available resources, except for the individual thread state information.

Verkar som dem inte delar på resurserna????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Beror på hur du räknar eftersom dom delar på resurserna men bra att dom kommer med nåt nytt
Men blir Sandy bridge E även för mig ,(modell boroende på inkomsten när det dyker upp)
är annat än avsaknaden av sli som fattas amd s kort

Nej, beror inte på hur man räknar. Moduluppbyggnaden är bara ett sätt att använda resurserna mer effektivt med färre trådar.

Skrivet av highspeed:

från wiki:

The module, described as two cores, can be compared to a single Intel core with HyperThreading. The difference between the two approaches is that Bulldozer provides dedicated schedulers and integer units for each thread, whereas in Intel's core all threads must share available resources, except for the individual thread state information.

Verkar som dem inte delar på resurserna????

Bror på hur man ser det. Kommer inte ihåg hur mycket cachminne en modul har, men med hjälp av moduluppbyggnaden kan en kärna använda den andra kärnan i modulens resurser.

Permalänk
Medlem

Gött=) Då blir det 3,2 GHz 6 kärnor och nytt mobo till hösten

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Nej, beror inte på hur man räknar. Moduluppbyggnaden är bara ett sätt att använda resurserna mer effektivt med färre trådar.

Ja enligt reklamen ja

Bror på hur man ser det. Kommer inte ihåg hur mycket cachminne en modul har, men med hjälp av moduluppbyggnaden kan en kärna använda den andra kärnan i modulens resurser.

AMD Ja visst finns det 8 fysiska kärnor på den 8kärniga men dom delar fortfarande på cache & resten så kanske bättre att säga 8 st 3/4 kärnor eller nåt sånt,men ska bli intressant & se om dom lyckas göra nåt bra men är skeptisk . (vore bra så Intel får lite press på sig för att skynda på utvecklingen ännu mer)
Men blir fortfarande en SB-E för min del

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

AMD Ja visst finns det 8 fysiska kärnor på den 8kärniga men dom delar fortfarande på cache & resten så kanske bättre att säga 8 st 3/4 kärnor eller nåt sånt,men ska bli intressant & se om dom lyckas göra nåt bra men är skeptisk . (vore bra så Intel får lite press på sig för att skynda på utvecklingen ännu mer)
Men blir fortfarande en SB-E för min del

Intel har ju sin xeon E7-8870 10 kärniga processor med 20 trådar, tror nog dom pressar utvecklingen så mycket som det dom kan (:

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=53580

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Beror på hur du räknar eftersom dom delar på resurserna men bra att dom kommer med nåt nytt
Men blir Sandy bridge E även för mig ,(modell boroende på inkomsten när det dyker upp)
är annat än avsaknaden av sli som fattas amd s kort

Antagligen mycket bättre än Intels HT lösning iaf, jag kör HT av för lägre volt och därmed värmeutveckling, HT t.o.m. försämrar prestandan i vissa fall.
Vad saknar du på AMDs moderkort?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8