Borttappat kvitto! Hjälp!

Permalänk

Borttappat kvitto! Hjälp!

Ja, nu är det så att jag skulle behöva lämna in min laptop(som jag köpte i slutet av December förra året) då den kommer upp i temperaturer som inte är normala(100+ på både GPU och CPU i spel och andra tyngre applikationer), men jag har inte kvittot kvar!
Jag vet inte var det har tagit vägen!?

Men jag köpte inte skiten med kort heller utan det var med cash/pengar ur fickan, så jag vet inte riktigt.. är jag utom räddning?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, troligen kan butiken hitta datorn i systemet. De lagrar ju serie nr och sånt. I vilken butik har du köpt datorn? Kom ihåg att låta butiken sköta ärendet, skicka inte direkt till Acer. (Acer supporten är hjärndöda, okunniga, lata och otrevliga mot privatpersoner)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Nej, troligen kan butiken hitta datorn i systemet. De lagrar ju serie nr och sånt. I vilken butik har du köpt datorn? Kom ihåg att låta butiken sköta ärendet, skicka inte direkt till Acer. (Acer supporten är hjärndöda, okunniga, lata och otrevliga mot privatpersoner)

Jag köpte den från MediaMarkt på mellandagsrean. Men måste dom inte ha bevis att det var jag som köpte datorn?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk

Vet inte hur det är på mediamarkt men i vanliga fall så finns du i deras kundregister och där står precis vad du har köpt och när.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Jag köpte den från MediaMarkt på mellandagsrean. Men måste dom inte ha bevis att det var jag som köpte datorn?

Inga problem med Mediamarkt. Har själv hämtat ut kopia på kvitto där. Ifall du inte har uppgett namn då du köpte datorn borde de kunna hitta den på serie nr. Om de vill ha bevis på att du har köpt datorn kan du ju ta med den dit...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen, den är till stor hjälp!

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Du har väll reggat datorn hos tillverkaren annars hoppas jag,, du får support därigenom annars.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

Du har väll reggat datorn hos tillverkaren annars hoppas jag,, du får support därigenom annars.

har inte gjort det, men lär kunna göra det nu ändå

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Hoppas de löser sig

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Vet inte vilka butiker ni jobbar i där man registrerar serienummer på datorer, och där man dessutom kan använda det som sökkriterie när man ska leta kvitton?

Har man dock tagit namn & adress vid köpet så är det tämligen enkelt att hitta ett kvitto, dock är det inget som butiken har skyldighet att göra åt dig så gå dit och var så trevlig du kan. Hade du dock haft möjlighet att ta med dig kontoutdrag så ska de hjälpa dig.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag köpte inte skiten med kort heller utan det var med cash/pengar ur fickan, så jag vet inte riktigt.. är jag utom räddning?

Enligt konsumentköplagen är det inte du som måste bevisa att du köpt varan. Finns eller fanns varan i deras sortiment när du köpte den och är den köpt under senaste mellandagsrea ska det inte vara några som helst problem att få den bytt, reparerad eller att få tillbaks motsvarande värde.

Rent taktiskt dock så skulle jag gå in med den och försöka komma så långt som möjligt utan kvitto och utan att nämna konsumentköplagen. Om de sedan tjafsar med en så är det bara att nämna att det faktiskt är de som måste bevisa att du inte köpt datorn där snarare än tvärtom

EDIT: Det finns en sexmånadersregel som säger att säljaren av en vara ansvarar för fel på den om du returnerar den inom sex månader... typ om den "avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta" eller om "den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick"" (se konsumentverkets hemsida)

Värt att veta också är att konsumentköplagen är en tvingande lag. Den måste alltså följas till punkt och pricka. I lagen står inget om kvitton. De kan alltså inte kräva ett kvitto från dig

GLHF hos Mediamarkt och hoppas det går bra

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Vet inte vilka butiker ni jobbar i där man registrerar serienummer på datorer, och där man dessutom kan använda det som sökkriterie när man ska leta kvitton?

Har man dock tagit namn & adress vid köpet så är det tämligen enkelt att hitta ett kvitto, dock är det inget som butiken har skyldighet att göra åt dig så gå dit och var så trevlig du kan. Hade du dock haft möjlighet att ta med dig kontoutdrag så ska de hjälpa dig.

Det är väl relativt självförklarande varför man skriver in serienummer på saker och ting på kvitton?
Ponera följande scenario: en kund köper en iPhone 4, inget IMEI-nummer skrivs på kvittot. Kunden hittar en begagnad, och billig, iPhone 4 på blocket och köper den. Denna telefon går sedan sönder, och eftersom inget IMEI-nummer står på kvittot kan kunden helt sonika gå tillbaks till butiken och hävda garanti, trots att den telefonen inte är köpt i butiken. Bra för kunden, absolut! Mindre bra för butiken då de måste handha produkter de inte sålt.

Dessutom är det ju ypperligt att kunna söka på serienummer. Om en butik använder ett gammalt kassasystem där inga krav kring kundnamnsregistrering finns kan det spara mycket tid genom att söka på serienummer. I nyare system är det dock ofta ett krav från skatteverket att merparten av artiklarna måste kopplas mot en kund.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Ett kvitto är en värdehandling, och ska inte ses som något man bara kan "tappa bort" för att helt lita på att butiken ska kunna tillhandahålla ett nytt. Har du inget kvitto har väl butiken ingen skyldighet att hjälpa då produkten kan vara såld någon annanstans?

Problem borde väl kunna uppstå om man inte uppgett namn etc vid köp, tänk om någon snor datorn och går in med serienumret för att hämta ut kvitto, ska butiken bara lämna ut det isf?

Butiken borde väl rimligtvis kunna kräva någon form av bevis, som ett exakt datum eller kontoutdrag innan de på goodwill skriver ut ett nytt kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizzah:

Enligt konsumentköplagen är det inte du som måste bevisa att du köpt varan.

Enligt konsumentköplagen är det du som måste bevisa att du köpt varan. Dvs tvärtom mot vad du skrev.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizzah:

Enligt konsumentköplagen är det inte du som måste bevisa att du köpt varan. Finns eller fanns varan i deras sortiment när du köpte den och är den köpt under senaste mellandagsrea ska det inte vara några som helst problem att få den bytt, reparerad eller att få tillbaks motsvarande värde.

Rent taktiskt dock så skulle jag gå in med den och försöka komma så långt som möjligt utan kvitto och utan att nämna konsumentköplagen. Om de sedan tjafsar med en så är det bara att nämna att det faktiskt är de som måste bevisa att du inte köpt datorn där snarare än tvärtom

EDIT: Det finns en sexmånadersregel som säger att säljaren av en vara ansvarar för fel på den om du returnerar den inom sex månader... typ om den "avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta" eller om "den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick"" (se konsumentverkets hemsida)

Värt att veta också är att konsumentköplagen är en tvingande lag. Den måste alltså följas till punkt och pricka. I lagen står inget om kvitton. De kan alltså inte kräva ett kvitto från dig

GLHF hos Mediamarkt och hoppas det går bra

"Du får bara lämna tillbaka en vara eller byta den
eller klaga på den om du kan bevisa att
du har köpt varan i butiken.
Därför är det viktigt att du sparar ditt kvitto.

Vanligast är att du ska spara ditt kvitto i tre år.
Så länge gäller konsumentköplagen
om det blir något fel på det som du har köpt.
Om du inte har kvar ditt kvitto
kan det bli svårt att visa att du köpt varan."

Källa: Konsumentverket

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizzah:

Enligt konsumentköplagen är det inte du som måste bevisa att du köpt varan. Finns eller fanns varan i deras sortiment när du köpte den och är den köpt under senaste mellandagsrea ska det inte vara några som helst problem att få den bytt, reparerad eller att få tillbaks motsvarande värde.

Stämmer verkligen det där? Så om jag köper en dator för 10000kr på MediaMarkt och sedan tappar bort kvittot, går in på El-giganten som hade samma dator för samma pris under samma tidsperiod för att göra ett återköp så måste el-giganten hjälpa mig?

Det verkar ju helt otroligt korkat, finns det inga krav på konsumenterna idag?

Ponera nu att datorn ej registrerades med serienummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizzah:

Enligt konsumentköplagen är det inte du som måste bevisa att du köpt varan.

Skrivet av Igelkott:

Enligt konsumentköplagen är det du som måste bevisa att du köpt varan. Dvs tvärtom mot vad du skrev.

Det står faktiskt ingenting om hur ett köp skall påvisas i KKöpL, så ni har fel båda två.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det står faktiskt ingenting om hur ett köp skall påvisas i KKöpL, så ni har fel båda två.

Nej, men -a t t- det ska.

edit: (förutsatt att du menade bevisas)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Det är väl relativt självförklarande varför man skriver in serienummer på saker och ting på kvitton?
Ponera följande scenario: en kund köper en iPhone 4, inget IMEI-nummer skrivs på kvittot. Kunden hittar en begagnad, och billig, iPhone 4 på blocket och köper den. Denna telefon går sedan sönder, och eftersom inget IMEI-nummer står på kvittot kan kunden helt sonika gå tillbaks till butiken och hävda garanti, trots att den telefonen inte är köpt i butiken. Bra för kunden, absolut! Mindre bra för butiken då de måste handha produkter de inte sålt.

IMEI registreras _ALLTID_, både synligt (på kvittot) samt elektroniskt (kopplat mot kvittonr). Man gör skillnad på IMEI & Serienr. Datorer & TV-apparater reggar man i regel inte serienummer på förens den eventuellt skall på service/garanti-åtgärd första gången.

Sen har ni som skriver det helt fel ang. att det är Butiken som ska bevisa att ni INTE köpt varan där. Det vore ju helt befängt så att ni ens kan skriva det utan att skämmas är för mig helt ofattbart.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

"Du får bara lämna tillbaka en vara eller byta den
eller klaga på den om du kan bevisa att
du har köpt varan i butiken.
Därför är det viktigt att du sparar ditt kvitto.

Vanligast är att du ska spara ditt kvitto i tre år.
Så länge gäller konsumentköplagen
om det blir något fel på det som du har köpt.
Om du inte har kvar ditt kvitto
kan det bli svårt att visa att du köpt varan."

Källa: Konsumentverket

Arginj: Det där är egentligen bara en hjälp för konsumenter. Det där är inte vad som står i lagen. I en rättslig tvist så skulle Dr.Pepper vinna. OM det går så långt dvs. I realiteten är det ju så som du citerade. Sedan finns ju också problemet med att de på Media Markt helt enkelt kan välja att ignorera Dr.Pepper.

Skrivet av twit:

Det står faktiskt ingenting om hur ett köp skall påvisas i KKöpL, så ni har fel båda två.

twit: Om inget står faller bevisbördan inte på konsumenten utan på näringsidkaren. Alltså Media Markt

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizzah:

twit: Om inget står faller bevisbördan inte på konsumenten utan på näringsidkaren. Alltså Media Markt

Bördan att bevisa vad? Att produkten inte är köpt på MediaMarkt?

Skulle gärna vilja se var det står i konsumentköp-lagen att butiken/återförsäljaren måste bevisa att dom INTE sålt en produkt om köparen tappat bort kvittot. Kunden måste ju kunna påvisa att han/hon faktiskt gjort ett köp från butiken vid en viss tidpunkt, t.ex genom ett kontoutdrag.

Annars skulle man inte lämna ut kvitton...

Den enda bevisbördan jag känner till är att vid ett eventuellt fel på produkten så är det upp till återförsäljaren att bevisa att felet ej går som garantifel. Denna bevisbörda ligger hos återförsäljaren 6 månader efter köpet, sedan är det konsumenten som ska bevisa att felet var där från början (garanti).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizzah:

twit: Om inget står faller bevisbördan inte på konsumenten utan på näringsidkaren. Alltså Media Markt

Nu var min poäng snarare att visa att ni båda två har fel om vad som står i KKöpL och kanske bör läsa igenom den några gånger innan ni påstår felaktiga saker än vem som faktiskt har bevisbördan.

Omvänd bevisbörda (ni kan inte bevisa att jag inte har så därför har jag) är både rent argumentationsmässigt fel och dessutom någonting som svenskt rättsväsen skrattar åt. Det är upp till kunden att göra det troligt att varan är köpt just av denna näringsidkare, har kunden belägg och näringsidkaren inte kan motbevisa dessa får kunden rätt.
Ett kvitto är det enklaste och bästa sättet att styrka sitt köp, kontoutdrag kan fungera och är till väldigt stor hjälp om butiken skall plocka fram en kvittokopia, ett vittne kan gå vägen om butiken schabblar till sitt försvar rejält. Ett kvitto har butiken svårt att motbevisa, med ett kontoutdrag räcker det att butiken visar att de hade många olika varor som hade det pris du betalade den aktuella dagen och har du ett vittne kan bituken i princip bara säga "nej, du har inte köpt någon sådan hos oss".

Det finns ett klassiskt fall hos ARN där en person köpt en tröja, saknar kvitto men vill reklamera med stöd av ett kontoutdrag, butiken nekar och kunden går till ARN. ARN beslutar till kundens fördel då butiken struntat i att kommentera kundens kontoutdrag men detta poängterar ARN tydligt i beslutet.

Med lite tur får kunden i detta fall ut en kvittokopia av MM, men det är inget man kan kräva eller förvänta sig. Har man inget kvitto eller på annat sätt kan styrka sitt köp är man tämligen körd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizbet:

Bördan att bevisa vad? Att produkten inte är köpt på MediaMarkt?

Skulle gärna vilja se var det står i konsumentköp-lagen att butiken/återförsäljaren måste bevisa att dom INTE sålt en produkt om köparen tappat bort kvittot. Kunden måste ju kunna påvisa att han/hon faktiskt gjort ett köp från butiken vid en viss tidpunkt, t.ex genom ett kontoutdrag.

Annars skulle man inte lämna ut kvitton...

Den enda bevisbördan jag känner till är att vid ett eventuellt fel på produkten så är det upp till återförsäljaren att bevisa att felet ej går som garantifel. Denna bevisbörda ligger hos återförsäljaren 6 månader efter köpet, sedan är det konsumenten som ska bevisa att felet var där från början (garanti).

Lizbet: Måste här erkänna att jag kanske förvirrat mig själv en aning när det kommer till bördan att bevisa vad :P. Helt rätt det du säger här.

Skrivet av twit:

Har man inget kvitto eller på annat sätt kan styrka sitt köp är man tämligen körd.

twit: Så är det ju

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

IMEI registreras _ALLTID_, både synligt (på kvittot) samt elektroniskt (kopplat mot kvittonr). Man gör skillnad på IMEI & Serienr. Datorer & TV-apparater reggar man i regel inte serienummer på förens den eventuellt skall på service/garanti-åtgärd första gången.

Så du tycker att det låter helt rimligt att kunder ska kunna spatsera in i närmsta butik med en produkt de inte köpt hos denna butik och hävda garanti? Enbart på grund av det faktum att butiken inte skrivit något serienummer på kvittot. Det låter för mig helt befängt. Jag kan dock tänka mig att flertalet butiker arbetar så, det är inte det jag diskuterar, men det är inte enligt mig optimalt för företagslönsamheten.
Visst ger det ett mervärde för kunden att butiken accepterar produkter som inte kan bevisas är köpta i butiken, men jag har svårt att tänka mig att en kund känner sig illa behandlad om denne inte får lämna in produkten om han/hon är medveten om att den inte är köpt i butiken.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Går faktiskt men problemet är du måste veta datum och tidpunkt när du köpte produkten! Nej de kan inte söka på serienummer det de kunde göra var om du angav ditt namn mm till säljaren när du köpte produten leta upp på det sättet Du måste självklart bevisa att du har köpt produkten hos butiken.
Hade du använt kort hade du kunnat ta ut kontoutdrag.

Skrivet av Nizzah:

Enligt konsumentköplagen är det inte du som måste bevisa att du köpt varan. Finns eller fanns varan i deras sortiment när du köpte den och är den köpt under senaste mellandagsrea ska det inte vara några som helst problem att få den bytt, reparerad eller att få tillbaks motsvarande värde.

Rent taktiskt dock så skulle jag gå in med den och försöka komma så långt som möjligt utan kvitto och utan att nämna konsumentköplagen. Om de sedan tjafsar med en så är det bara att nämna att det faktiskt är de som måste bevisa att du inte köpt datorn där snarare än tvärtom

EDIT: Det finns en sexmånadersregel som säger att säljaren av en vara ansvarar för fel på den om du returnerar den inom sex månader... typ om den "avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta" eller om "den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick"" (se konsumentverkets hemsida)

Värt att veta också är att konsumentköplagen är en tvingande lag. Den måste alltså följas till punkt och pricka. I lagen står inget om kvitton. De kan alltså inte kräva ett kvitto från dig

GLHF hos Mediamarkt och hoppas det går bra

Länka gärna till den lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det står faktiskt ingenting om hur ett köp skall påvisas i KKöpL, så ni har fel båda två.

Skrivet av twit:

Nu var min poäng snarare att visa att ni båda två har fel om vad som står i KKöpL och kanske bör läsa igenom den några gånger innan ni påstår felaktiga saker än vem som faktiskt har bevisbördan.

Omvänd bevisbörda (ni kan inte bevisa att jag inte har så därför har jag) är både rent argumentationsmässigt fel och dessutom någonting som svenskt rättsväsen skrattar åt. Det är upp till kunden att göra det troligt att varan är köpt just av denna näringsidkare, har kunden belägg och näringsidkaren inte kan motbevisa dessa får kunden rätt.
Ett kvitto är det enklaste och bästa sättet att styrka sitt köp, kontoutdrag kan fungera och är till väldigt stor hjälp om butiken skall plocka fram en kvittokopia, ett vittne kan gå vägen om butiken schabblar till sitt försvar rejält. Ett kvitto har butiken svårt att motbevisa, med ett kontoutdrag räcker det att butiken visar att de hade många olika varor som hade det pris du betalade den aktuella dagen och har du ett vittne kan bituken i princip bara säga "nej, du har inte köpt någon sådan hos oss".

Det finns ett klassiskt fall hos ARN där en person köpt en tröja, saknar kvitto men vill reklamera med stöd av ett kontoutdrag, butiken nekar och kunden går till ARN. ARN beslutar till kundens fördel då butiken struntat i att kommentera kundens kontoutdrag men detta poängterar ARN tydligt i beslutet.

Med lite tur får kunden i detta fall ut en kvittokopia av MM, men det är inget man kan kräva eller förvänta sig. Har man inget kvitto eller på annat sätt kan styrka sitt köp är man tämligen körd.

Så förklara en gång till för mig varför jag hade "fel"?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Så förklara en gång till för mig varför jag hade "fel"?

Skrivet av Igelkott:

Enligt konsumentköplagen är det du som måste bevisa att du köpt varan. Dvs tvärtom mot vad du skrev.

Återigen, det står inte ett smack i KKöpL om vem som skall, hur man skall, om man skall bevisa köpet ifråga. Däri ligger felet du gjorde.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Återigen, det står inte ett smack i KKöpL om vem som skall, hur man skall, om man skall bevisa köpet ifråga. Däri ligger felet du gjorde.

Okej. Point taken. Den förutsätter bara att man bevisat det. Man kan inte använda lagen öht förrän det är gjort.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Aja, ni har hållit igång tråden ser jag Då kanske det kan vara bra att fråga om man nu ska om-installera Windows när man ska lämna in laptopen? Är lite paranoid bara att någon ska stjäla mina lösenord m.m. :S

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Så du tycker att det låter helt rimligt att kunder ska kunna spatsera in i närmsta butik med en produkt de inte köpt hos denna butik och hävda garanti? Enbart på grund av det faktum att butiken inte skrivit något serienummer på kvittot. Det låter för mig helt befängt.

Jag förstår inte varför du citerar mig då jag aldrig någonsin påstått något liknande? Jag bara konstaterade att man i regel inte registrerar serienummer på dator/tv på ett kvitto.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”