Crysis2 kraschar min dator

Permalänk
Medlem

Crysis2 kraschar min dator

När jag spelat någon/några minuter så kraschar datorn. Skärmen blir helt svart och den dör på samma sätt som om man stänger av den på vanligt sätt. Inga förvarningar som hackande grafik eller något sådant.

Jag har försökt kolla värmeutvecklingen men enligt fanspeed som kanske inte är det mest pålitliga programmet så ligger man strax före kraschen på 55-60 grader på det mesta (GPU och Core 0,1,2,3.)

Jag hade ett liknande problem med Crysis Warhead, men då började bilden hacka och sekunden senare så hängde sig datorn och man fick starta om den. Men sedan dess har jag bytt grafikkort men jag har heller inte spelat Warhead sedan bytet så jag vet ej om det problemet kvarstår.

Andra spel funkar hur bra som helst Dragon age 2 på högsta grafikinställningar, Fallout 3 lika så, till exempel.

Intel Core I5 750 @ 2.67 Ghz 2.66 Ghz
RAM 8 GB
Windows 7 64 bitars
Nvidia Gforce GTX 460

Tacksam för råd och Tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taurus47:

När jag spelat någon/några minuter så kraschar datorn. Skärmen blir helt svart och den dör på samma sätt som om man stänger av den på vanligt sätt. Inga förvarningar som hackande grafik eller något sådant.

Jag har försökt kolla värmeutvecklingen men enligt fanspeed som kanske inte är det mest pålitliga programmet så ligger man strax före kraschen på 55-60 grader på det mesta (GPU och Core 0,1,2,3.)

Jag hade ett liknande problem med Crysis Warhead, men då började bilden hacka och sekunden senare så hängde sig datorn och man fick starta om den. Men sedan dess har jag bytt grafikkort men jag har heller inte spelat Warhead sedan bytet så jag vet ej om det problemet kvarstår.

Andra spel funkar hur bra som helst Dragon age 2 på högsta grafikinställningar, Fallout 3 lika så, till exempel.

Intel Core I5 750 @ 2.67 Ghz 2.66 Ghz
RAM 8 GB
Windows 7 64 bitars
Nvidia Gforce GTX 460

Tacksam för råd och Tips!

Kan inte särskilt mycket men har du rätt drivrutiner, bios mm. klart?
Tror de uppdaterar ganska ofta, iallafall på nyare sakerna.

Men vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Nätagg?
Vad var tidigare grafikkort för modell?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tidigare grafikkort var radeon 4870. Agregat 550W http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319879.

Permalänk
Hedersmedlem

Apevia gör mest skräp, så är agget mer än 6 månader gammalt är det en tänkbar orsak. Bättre att satsa på kvalitet än bling-bling.

Det första du ska testa i vilket fall är andra drivrutiner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Apevia gör mest skräp, så är agget mer än 6 månader gammalt är det en tänkbar orsak. Bättre att satsa på kvalitet än bling-bling.

Det första du ska testa i vilket fall är andra drivrutiner.

Det är inte jag som installerat nätaggregatet, det satt i från början så det lär väl vara flera år gammalt. Jag har senaste drivrutinerna till grafik kortet så då får jag ta ett en äldre rutin. Jag har kollat lite på rutiner på moderkort och så men det verkar inte som de behöver bytas. Trots allt så är det bara just detta spel som kraschar datorn.

Dock låter det som om det skulle kunna vara elen för hela datorn stendör precis som man bara stängt av den.

Permalänk

Skaffa något beggat HX750.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Skaffa något beggat HX750.

Har beställt ett nu, får se om jag lyckas få det att fungera

Permalänk
Medlem

Det var överraskande lätt att byta nätaggregat, verkar fungera bra också och nu är det inga problem med Crysis 2 längre (förutom lite buggar här och var) Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taurus47:

När jag spelat någon/några minuter så kraschar datorn. Skärmen blir helt svart och den dör på samma sätt som om man stänger av den på vanligt sätt. Inga förvarningar som hackande grafik eller något sådant.

Jag har försökt kolla värmeutvecklingen men enligt fanspeed som kanske inte är det mest pålitliga programmet så ligger man strax före kraschen på 55-60 grader på det mesta (GPU och Core 0,1,2,3.)

Jag hade ett liknande problem med Crysis Warhead, men då började bilden hacka och sekunden senare så hängde sig datorn och man fick starta om den. Men sedan dess har jag bytt grafikkort men jag har heller inte spelat Warhead sedan bytet så jag vet ej om det problemet kvarstår.

Andra spel funkar hur bra som helst Dragon age 2 på högsta grafikinställningar, Fallout 3 lika så, till exempel.

Intel Core I5 750 @ 2.67 Ghz 2.66 Ghz
RAM 8 GB
Windows 7 64 bitars
Nvidia Gforce GTX 460

Tacksam för råd och Tips!

Jag har exakt samma problem med båda crysis och spelet F1 2010!
Har bytt nätagg till 750w av hög kvalité men ingen skillnad :S någon som vet vad det kan vara? fungerar fint i furmark/ 3dmark mm.... :S har beställt ssd så ska testa installera om allt med... men det känns inte som att det kommer hjälpa
Datorspec står i sign.