Permalänk

Laptop kylare

Tjena grabbar och grabinnor,

Först så har jag ingen aning om detta är rätt subforum som jag har skapat denna tråden i.

min laptop ser ut så här på undersidan:

Jag har redan en zalman nc2000, men jag vill ha den bästa på marknaden.

Tacksam för tipps!

Permalänk
Medlem

Enkelt+billigt+bra= plywood+chassifläkt

Var lite händig

De flesta laptopkylare jag provat matar ström från usb (vilket i min uppfattning ger klen kraft åt fläktarna). Jag tog 2st 80mm fläktar o byggde en egen kylare som jag matar ström från en gammal 230v(??)transformator som jag klippte sladden på o kopplade in till fläktarna. Ger otroooligt bra kylning - till priset av en högre ljudnivå men har ändå bara på när ändå spelar musik o då hör man den ej.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort samma erfarenhet, ingen av de usb-kylare som jag provat håller måttet, så det blev till att bygga själv. En aluminiumplåt med ett hål för en 140mm fläkt som jag kör på ca. 4,5 volt flyttar tillräckligt med luft för att hålla min HP dv9000 tyst och sval året runt.
Kolla runt på Youtube, där finns en hel del hemmabyggen. Mitt egna bygge har Antec Cooler Stand som förebild, säljs av bla. Kjell o Company.

Visa signatur

Friskt kopplat - Hälften brunnet !

Permalänk

Häftigt!
Tack för tippset, det ska jag absolut prova till sommaren när jag får mer ledig tid.
Funkar det om jag tar ett gammalt nätagg från en gammal dator?

Ha en trevlig dag!

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Häftigt!
Tack för tippset, det ska jag absolut prova till sommaren när jag får mer ledig tid.
Funkar det om jag tar ett gammalt nätagg från en gammal dator?

Ha en trevlig dag!

Ta någon laddare istället, kör på en gammal mobilladdare

Guide på SweC

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Tack ännu en gång
Måste jag ha 3 laddare om jag har 3 fläktar eller funkar det med 1?

Permalänk

3 laddare blir det nog, men har du ett nätagg över fungerar det bättre på så sätt att du får ut max potential av fläktarna, men dem kommer ligga på max hela tiden, mot att med 3 stycken laddare blir det mer sladdar och lägre ljudvolym då fläktarna inte får all ström de behöver för max

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Om jag köper en fläktkontroller och sätter den mellan nätagget och fläktarna, så kan jag båda ha och äta kakan om det funkar dvs...

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Om jag köper en fläktkontroller och sätter den mellan nätagget och fläktarna, så kan jag båda ha och äta kakan om det funkar dvs...

Jo det fungerar, min controller sitter mellan fläktarna och nätagget, inget annat anslutet där

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Självklart räcker det med EN laddare.. Seriekoppla fläktarna bara o räkna ut innan så de får tillräckligt mycket power.