Ny WHS-server som även skall vara HTPC

Permalänk
Medlem

Ny WHS-server som även skall vara HTPC

Hej gott folk,

Jag tänkte bygga en server med spec enligt nedan:
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Undraren&k=635944

Jag hade tänkte att installera Windows Home Server 2011. Tror ni att specen räcker till? Jag har tänkt att koppla den till in reciever och köra HD-mtrl till TVn, förutom de "normala" serverfunktionerna, typ backup.

Vad kan ni rekommendera för chassi? En tanke jag har är att bygga ett eget i trä för att få plats i tv-bänken. Tanken är jag ska ha 2st 3,5"-diskar i den. Just nu ser jag inget behov av att ha mer.

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk

Ja den specen räcker och blir över. Du skulle nog klara dig mycket bra med en i3 och 4gb minne med. Även en fusion skulle nog funka ok med.

Permalänk
Medlem

Rent prestandamässigt så är det inga problem med de delar du plockat ihop hittills (overkill men framtidssäkrat ).
Frågan är väl närmare om du verkligen vill ha servern med ett gäng knastrande diskar stående i TV-bänken.

Om du nu har bestämt att det är lösningen du vill gå för skulle jag rekommendera att du väljer någon lösning för att få diskarna så tysta som möjligt. Skulle också lägga till en annan cpu-kylare än den medföljande.

Vilket chassi är svårt att säga utan att du anger hur de övriga prylarna ser ut i bänken (för att få det estetiskt tilltalande).
Silverstone är ett populärt märke bland HTPC byggare och t ex Silverstone Lascala LC17 skulle kunna vara nått (då det är relativt prisvärt och har många interna 3,5' platser).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eidre:

Rent prestandamässigt så är det inga problem med de delar du plockat ihop hittills (overkill men framtidssäkrat ).
Frågan är väl närmare om du verkligen vill ha servern med ett gäng knastrande diskar stående i TV-bänken.

Om du nu har bestämt att det är lösningen du vill gå för skulle jag rekommendera att du väljer någon lösning för att få diskarna så tysta som möjligt. Skulle också lägga till en annan cpu-kylare än den medföljande.

Vilket chassi är svårt att säga utan att du anger hur de övriga prylarna ser ut i bänken (för att få det estetiskt tilltalande).
Silverstone är ett populärt märke bland HTPC byggare och t ex Silverstone Lascala LC17 skulle kunna vara nått (då det är relativt prisvärt och har många interna 3,5' platser).

Just nu har jag en server med 2,5"-diskar ståendes i en trälåda jag snickrade ihop, den märks ingenting, men med 3,5" kanske det kommer att låta mer.

Tanken är att servern kommer att stå "bakom", dvs bakom alla dvd-fodral, mao spelar det estetiska mindre roll.

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Skall det stå bakom så är ett midtower att föredra.
Antec Solo är ett väldigt populärt chassi, som har riktigt bra luftflöde, byggkvalitet och hårddiskupphängningar.

Permalänk
Medlem

Mja, en fyrkärnig CPU är faktiskt inte fy skam för WHS 2011, iaf inte om man ska använda remote accessen och streama sitt högupplösta filmbibliotek över nätet. Då krävs det en del för att avkoda och skicka ut det med Silverlight.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead