Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

kan du ha kortslutit/satt i 12v processor kabeln fel? när ja byggde morsans dator satte jag i den åt fel håll så datorn inte startade. som tur var kort slöt det inte moderkortet, men de kunde ha hänt! kolla verkligen så att de sitter, de 4 pinsen är ju lite formade som pussel, kolla verkligen att de satt rätt!

Japp, den sitter rätt. Det går väl inte ens att trycka in den fel? Då det är som du säger att de är formade som pussel.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Det är en jobbig sits, jag antar att skruvarna bara går runt i distansen men greppar lite ändå i de trasiga gängorna. Den enda lösningen jag ser på det är att lägga ett försiktigt tryck i kanten på moderkortet med fingerspetsarna samtidigt som du skruvar på skruven för att på så sätt tvinga upp dom. Det kan även fungera med att trycka lite från baksidan mot kylarens fästplatta. Sen är det bara att hoppas att skruvarna inte dragit sönder de ledande skickten på moderkortets fästpunkter.

Jag har fått loss moderkortet nu. Själva distansen sitter dock fast på skruvarna på undersidan, gissar på att jag är ganska körd? Någon idé om hur jag kan ta mig till för att få loss dem?

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoran:

Jag har fått loss moderkortet nu. Själva distansen sitter dock fast på skruv på undersidan, gissar på att jag är ganska körd? Någon idé om hur jag kan ta mig till för att få loss dem?

Som tidigare nämnts med hjälp av en fast nyckel eller skiftnyckel att hålla distansen med medans du skruvar. Kan också fungera med en liten polygrip men var försiktig med moderkortet så du inte slinter och skadar komponenter. kanske du behöver hjälp med att hålla fast kort eller distans. Sedan behöver du skaffa nya distanser/skruvar om du inte redan har det.

När du sedan fått loss distansen titta på vad jag lade till i ett av mina tidigare svar om att testa utanför chassit om delarna fungerar.

Permalänk
Medlem

Hänger inte med på vad som är fel. Men har du monterat distanser men har skruvar med fel skruvar?
Strömkontakterna ska inte monteras med våld! De "fyra" "cpu"-kontakterna som har plastskydd är inte ett måste att installera om man inte har dem på sitt nätagg. Tydligen är det lite knivigt att hitta rätt plats för de modulära kablarna på ax850w nätagget så jag länkar en film där du ser hur de ska sitta. Kolla i slutet. http://www.youtube.com/watch?v=8h69gfpDywM

Strunta även i hårdiskar och annat onödigt tills datorn startar normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Som tidigare nämnts med hjälp av en fast nyckel eller skiftnyckel att hålla distansen med medans du skruvar. Kan också fungera med en liten polygrip men var försiktig med moderkortet så du inte slinter och skadar komponenter. kanske du behöver hjälp med att hålla fast kort eller distans. Sedan behöver du skaffa nya distanser/skruvar om du inte redan har det.

När du sedan fått loss distansen titta på vad jag lade till i ett av mina tidigare svar om att testa utanför chassit om delarna fungerar.

Får ta och försöka få tag på min far via telefon och se om vi har något av nämnda verktyg liggandes. Några andra distanser har jag inte då Asus skickade med precis så det räckte, skruvar bör finnas eftersom jag använt fel första gången. Hur skall jag få tag på nya distanser?

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hänger inte med på vad som är fel. Men har du monterat distanser men har skruvar med fel skruvar?
Strömkontakterna ska inte monteras med våld! De "fyra" "cpu"-kontakterna som har plastskydd är inte ett måste att installera om man inte har dem på sitt nätagg. Tydligen är det lite knivigt att hitta rätt plats för de modulära kablarna på ax850w nätagget så jag länkar en film där du ser hur de ska sitta. Kolla i slutet. http://www.youtube.com/watch?v=8h69gfpDywM

Strunta även i hårdiskar och annat onödigt tills datorn startar normalt.

Jag har använt fel skruvar när jag monterat moderkortet, så tre av skruvarna har fastnat i tre av distanserna. CPU strömmen har jag lyckats koppla in.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trokder:

Den ser inte ut att finnas i lager, obekträftad leveranstid med så det finns en chans att jag får vänta rätt så länge på dem.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoran:

Den ser inte ut att finnas i lager, obekträftad leveranstid med så det finns en chans att jag får vänta rätt så länge på dem.

Har du ingen lokal datorfirma som reparerar säljer datorer typ Koneo, de borde ha!
Annars ring firman du beställt delarna från så har de säkert några att skicka även om de inte har några i lager på webbutiken. Men se till att du får rätt antal distanser!

Edit: Såg att du haft kylaren borta från cpu, tänk då på att de måste rengöras från gamla kylpastan med isopropanol, t-röd eller liknande och att du måste applicera ny kylpasta på. Tänkte att du kanske behöver skaffa kylpasta/rengöring samtidigt!

Permalänk
Skrivet av anon2110:

De få ggr som jag råkat ut för att datorn inte startar då har jag plocka ut moderkortet ur lådan för att vara säker på inget har kortslutit på undersidan. Vid felsökning så skall du ha så få komponenter som möjligt, skit i hårddiskar eftersom det inte är ett krav för att datorn ska gå igång.

Ha endast, moderkort, processor, en minnessticka på bank 0/slot 1 och grafikkort, strömförsörjning förstås.

Precis.
Förmodligen är det någonting väldigt amatörmässigt Typ fel på någon distans till plåten eller att du kanske tom har glömt att ta bort metallskyddet för CPUplatsen på moderkortet och tryckt över den på processorn varvid allt blir skit.

Du behöver kanske inte ta ut alla komponenter, testa först med att koppla ur allting stort.
Kör absolut minimum.

ps. läs manualen till moderkortet om du vill hitta var batteriet/cmos ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trokder:

Clas ohlsson har också en liten gott och blandat påset med skruvar om inte annat http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161762240

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Som tidigare nämnts med hjälp av en fast nyckel eller skiftnyckel att hålla distansen med medans du skruvar. Kan också fungera med en liten polygrip men var försiktig med moderkortet så du inte slinter och skadar komponenter. kanske du behöver hjälp med att hålla fast kort eller distans. Sedan behöver du skaffa nya distanser/skruvar om du inte redan har det.

När du sedan fått loss distansen titta på vad jag lade till i ett av mina tidigare svar om att testa utanför chassit om delarna fungerar.

Förstår inte alls. Problemet du beskriver händer endast när en skruv skruvas CClockwise och den andra Clockwise. I det här fallet så skruvas distanserna in i plåtten Clockwise och skruvarna som skruvar fast moderkortet på distansen också dem clockwise. Varvid problemet med att distanserna skulle snurra omkring och lossna aldrig inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Precis.
Förmodligen är det någonting väldigt amatörmässigt Typ fel på någon distans till plåten eller att du kanske tom har glömt att ta bort metallskyddet för CPUplatsen på moderkortet och tryckt över den på processorn varvid allt blir skit.

Du behöver kanske inte ta ut alla komponenter, testa först med att koppla ur allting stort.
Kör absolut minimum.

ps. läs manualen till moderkortet om du vill hitta var batteriet/cmos ligger.

Jag hade använt fel skruvar på moderkortet, så tre av skruvarna har fastnat i tre av distanserna. Vilket betyder att jag nu måste fixa nya distanser på något sätt. Lär få beställa då det inte finns något datoraffär i närheten. Håller just nu på att plocka undan allt och ta fram den gamla datorn så länge.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Skrivet av Enoran:

Den ser inte ut att finnas i lager, obekträftad leveranstid med så det finns en chans att jag får vänta rätt så länge på dem.

Butikslager 9 st

dom tar från butiken om dom inte har i lager så då blir det bara typ en extra dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Förstår inte alls. Problemet du beskriver händer endast när en skruv skruvas CClockwise och den andra Clockwise. I det här fallet så skruvas distanserna in i plåtten Clockwise och skruvarna som skruvar fast moderkortet på distansen också dem clockwise. Varvid problemet med att distanserna skulle snurra omkring och lossna aldrig inträffar.

Han har ju använt fel skruv med en annan gängning troligtvis, det innebär att skruven skär sönder gängan i den mjukare distansen. Det kan då bli så att skruven behöver ett lyftande tryck för att kunna gänga ur sig. Men eftersom distansen kommer med då han lossade det hela så finns även risken att gängan i chassit är skadad och att det är där som problemet egentligen låg då det bara snurrade. Jag har fått göra liknande manövrar i många olika installationer då jag reparerat olika utrustningar som någon lyckats sabba och det är fullt möjligt att det sker även om både distans och skruv skruvas clockwise. Jobbar som it-tekniker med reparatör inom maskinmekanik i ryggsäcken.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om du har hunnit nolla BIOS ännu, men i fall du inte har så batteriet det talades om finns på bild nummer 3, ett runt knappcellsbatteri som du får ut genom att trycka på spärren med t.ex. en flat skruvmejsel. Ta ut batteriet, dra ut strömmen till datorn och vänta några minuter (du kan också trycka på startknappen några gånger medan du gör detta för att snabbare ladda ut kondensatorer). Det här är den vanligaste metoden, kan också gå med att flytta en jumper.

Du kan också testa att köra igång datorn utanför chassit. Du behöver moderkort, minnen, processor, grafikkort och nätaggregat. Det brukar gå bra att bara lägga sakerna t.ex. på en träyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Han har ju använt fel skruv med en annan gängning troligtvis, det innebär att skruven skär sönder gängan i den mjukare distansen. Det kan då bli så att skruven behöver ett lyftande tryck för att kunna gänga ur sig. Men eftersom distansen kommer med då han lossade det hela så finns även risken att gängan i chassit är skadad och att det är där som problemet egentligen låg då det bara snurrade. Jag har fått göra liknande manövrar i många olika installationer då jag reparerat olika utrustningar som någon lyckats sabba och det är fullt möjligt att det sker även om både distans och skruv skruvas clockwise. Jobbar som it-tekniker med reparatör inom maskinmekanik i ryggsäcken.

Jag har lyckats få isär distanserna och skruvarna nu i alla fall, beställer nu också hem skruvkitet ifrån inet. Jag får väl hoppas på att jag får hem det tills imorgon, vilket jag dock tveksam till.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoran:

Jag har lyckats få isär distanserna och skruvarna nu i alla fall, beställer nu också hem skruvkitet ifrån inet. Jag får väl hoppas på att jag får hem det tills imorgon, vilket jag dock tveksam till.

Har du beställt grejerna på inet så ring till dom, jag skulle tro att de har distanser i butik och att de kan skicka dem ögonaböj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Har du beställt grejerna på inet så ring till dom, jag skulle tro att de har distanser i butik och att de kan skicka dem ögonaböj!

Japp, jag har beställt dem hos inet. Jag tänkte dock inte på att ringa dem, så jag kommer inte få hem det imorgon. Funderar på ifall jag kanske ska slänga upp allt på ett bord och kolla ihop datorn utanför chassit och se ifall det funkar. I sådana fall kan jag ju köra så till jag får hem distanserna.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så går alltså datorn igång men svart på skärmen? Har du testat att köra med annan skärm, testa med annat uttag vid grafikkortet. Jobbit läge du har hamnat i inte roligt alls när man köpt ny dator men inte får igång den. Lycka till.
BTW: Varför behövde överhuvudtaget ta bort moderkortet igen? Hade du satt dit det fel eller?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Om jag förstår dig rätt så går alltså datorn igång men svart på skärmen? Har du testat att köra med annan skärm, testa med annat uttag vid grafikkortet. Jobbit läge du har hamnat i inte roligt alls när man köpt ny dator men inte får igång den. Lycka till.
BTW: Varför behövde överhuvudtaget ta bort moderkortet igen? Hade du satt dit det fel eller?

Datorn gick som sagt igång första gången jag satte igång den, men ingen bild (fläktar var alltså igång). Jag stängde då av den för att koppla in mina hårddiskar. När jag sedan skulle sätta igång den igen så gick den inte igång.
Jag har därför hållit på och kollat om jag kopplat något fel och då också tagit bort moderkortet för att kolla hur distanserna satt och hade då problem med att få ut tre av skruvarna för att de hade fastnat i distanserna för jag hade använt fel skruvar.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Har du beställt grejerna på inet så ring till dom, jag skulle tro att de har distanser i butik och att de kan skicka dem ögonaböj!

Jag har kopplat ihop min dator utanför chassit nu. Det funkar och jag får en bild, kommer in i bios o.s.v. När jag ska boota ifrån min SSD intel 510 120gb som jag redan har windows 7 installerat på står det dock "Reboot and select proper boot device". Hur skall jag göra för att fixa detta? Jag har inte något annat inkopplat, varken HDD eller DVD läsare.

EDIT

Får nu istället bluescreen på boot.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enoran:

Jag har kopplat ihop min dator utanför chassit nu. Det funkar och jag får en bild, kommer in i bios o.s.v. När jag ska boota ifrån min SSD intel 510 120gb som jag redan har windows 7 installerat på står det dock "Reboot and select proper boot device". Hur skall jag göra för att fixa detta? Jag har inte något annat inkopplat, varken HDD eller DVD läsare.

EDIT

Får nu istället bluescreen på boot.

du ska instalera om windows på datorn det är inge snack om saken, det är olika chip (den nya riggen har p67 menans dom gammala kanske har annat) på grejorna och detta kan orsaka problem

Permalänk
Hedersmedlem

Jag föreslår att du lägger upp en bild på det tomma chassiet med distanserna du tror ska vara monterade, så kan vi direkt säga om du har satt någon fel eller inte. Jag tyckte mig också se att någon saknades på de tidigare bilderna. Gärna bilder på de kablar du undrar över också.

Edit: Får du "select proper boot device" måste du ange rätt boot device i BIOS, finns val för det.

Jag vill dock varna för att om du satt en enda distans fel som kortslutit baksidan på moderkortet kan det tyvärr redan vara permanent skadat. Om du nu får upprepade konstiga fel. Samma sak kan hända om du tryckt i strömkablarna fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag föreslår att du lägger upp en bild på det tomma chassiet med distanserna du tror ska vara monterade, så kan vi direkt säga om du har satt någon fel eller inte. Jag tyckte mig också se att någon saknades på de tidigare bilderna. Gärna bilder på de kablar du undrar över också.

Edit: Får du "select proper boot device" måste du ange rätt boot device i BIOS, finns val för det.

Jag vill dock varna för att om du satt en enda distans fel som kortslutit baksidan på moderkortet kan det tyvärr redan vara permanent skadat. Om du nu får upprepade konstiga fel. Samma sak kan hända om du tryckt i strömkablarna fel.

Jag har som sagt inga distanser just nu. Jag har beställt hem nya, men jag har kopplat ihop datorn utanför chassit och får inte längre select proper boot device. Jag konner ju in i bios så moderkortet kan väl knappast vara skadat? Får ta att formatera om datorn då helt enkelt.

EDIT

En formatering löste problemet, sitter just nu på datorn. Får helt enkelt ta att ha den utanför chassit tills jag får hem distanserna.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoran:

Jag har som sagt inga distanser just nu. Jag har beställt hem nya, men jag har kopplat ihop datorn utanför chassit och får inte längre select proper boot device. Jag konner ju in i bios så moderkortet kan väl knappast vara skadat? Får ta att formatera om datorn då helt enkelt.

EDIT

En formatering löste problemet, sitter just nu på datorn. Får helt enkelt ta att ha den utanför chassit tills jag får hem distanserna.

Med facit i hand så skulle jag vilja påstå att någon av dina distanser satt felaktigt och att det orsakade en kortslutning. Det är inte direkt vanligt att alla delar klarar detta utan att skadas (även om det händer ibland), så du har nog haft en hel del tur i oturen. Köp en lott nu inför Valborg, vem vet om inte turen hänger kvar!

Edit: Rättade formuleringsfel!

Permalänk
Medlem

Bra om det löst sig nu, men kom ihåg att vara försiktig när du monterar distanserna och att det distanserna inte ska vara i alla hål där det passar!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Med facit i hand så skulle jag vilja påstå att någon av dina distanser satt felaktigt och att det orsakade en kortslutning. Det är inte direkt vanligt att alla delar klarar detta utan att skadas (även om det händer ibland), så du har nog haft en hel del tur i oturen. Köp en lott nu inför Valborg, vem vet om inte turen hänger kvar!

Edit: Rättade formuleringsfel!

Skrivet av _oZZar_:

Bra om det löst sig nu, men kom ihåg att vara försiktig när du monterar distanserna och att det distanserna inte ska vara i alla hål där det passar!

Tar och gör så att jag slänger upp en bild här nästa vecka när jag monterat distanserna så att ni kan se ifall de sitter rätt eller inte

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk

Helt jävla hundra på att det verkligen är en 4-pin cpu hu har tryckt in och inte en 4-pin PCI-E?
(Hände mig och polaren, men kom på det efter ett tag av fipplande)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Med facit i hand så skulle jag vilja påstå att någon av dina distanser satt felaktigt och att det orsakade en kortslutning. Det är inte direkt vanligt att alla delar klarar detta utan att skadas (även om det händer ibland), så du har nog haft en hel del tur i oturen. Köp en lott nu inför Valborg, vem vet om inte turen hänger kvar!

Edit: Rättade formuleringsfel!

Skrivet av _oZZar_:

Bra om det löst sig nu, men kom ihåg att vara försiktig när du monterar distanserna och att det distanserna inte ska vara i alla hål där det passar!

Suck, har nu stött på ett problem igen :/ Efter att ha stängt av datorn för att koppla in sladden ifrån frontpanelen på chassit för att kunna koppla in headset och mic där till moderkortet så bootar inte längre datorn. Det blir som det var i början igen, alla fläktar börjar snurra men jag får ingen bild. DRAM lampan ovanför minnerna lyser rött. Jag har testat med vardera av minnerna i en i taget med ingen lycka. Jag har också gjort en cmos reset vilket inte hjälpte. Börjar bli riktigt irriterande med allt jag ska stöta på nu

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W