Patch 1.3.3 PTR Notes

Permalänk
Medlem

Patch 1.3.3 PTR Notes

Hej, följande patch är nu under test.

PROTOSS
Archon
- Archons are now a massive unit.
Pylon
- Pylon power radius has been decreased from 7.5 to 6.5.
Cybernetics Core
- Research Warp Gate time increased from 140 to 180.
Gateway
- Sentry train time decreased from 42 to 37.
- Stalker train time decreased from 42 to 37.
- Zealot train time decreased from 38 to 33.
- Warp Gate unit train times remain unchanged.

TERRAN
Ghost
- Cost changed from 150/150 to 200/100.
Bunker
- Salvage resource return reduced from 100% to 75%.

ZERG
Spore Crawler
- Root time decreased from 12 to 6.

källa: http://us.battle.net/sc2/en/forum/topic/1213111662

Ser bra ut måste jag själv säga, PvP är ju allt för tråkigt med allt 4gateandet nu tex.

***************************************
------------------------EDIT---------------------------
***************************************

Efter lite testning har blizz kommit fram till detta istället, riktiga 1.3.3 patch notes:

PROTOSS
Archon
- Now a Massive unit.
- Range increased from 2 to 3.
Cybernetics Core
- Research Warp Gate research time increased from 140 to 160.
Gateway
- Sentry train time decreased from 42 to 37.
- Warp Gate unit train times remain unchanged.
Pylon
- Pylon power radius has been decreased from 7.5 to 6.5.

TERRAN
Bunker
- Salvage resource return reduced from 100% to 75%.
Ghost
- Cost changed from 150/150 to 200/100.
Thor
- Thor now has 200 max energy, and starts with 50 energy.
250mm Strike Cannons now cost 150 energy to use (cooldown removed).

ZERG
Infestor
- Speed decreased from 2.5 to 2.25.
Spore Crawler
- Root time decreased from 12 to 6.

källa: http://eu.battle.net/sc2/en/blog/2302993

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Yessss vi slipper 4gate, 40 sekunder är ändå väldigt mycket. Alla ändringar ser riktigt bra ut. Buffa gateway buildtime är också välkommet, thanks blizzard

Permalänk
Medlem

Riktigt bra update. Ska bli skoj att se vad som händer med PvP nu, inte bara 5-10 minuter långa matcher varje gång.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli en bra patch, tror dock det kommer bli en hel del proxy gateway

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Ser inte bra ut alls.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Discokungen

Proxygateande für alles nu ju. Satan vad man kan kötta ut Stalkers och Zealots. Härligt att Archons inte blir slowade av Marauders längre dock. ^^ Och kan de kötta genom FFs nu då, eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Proxygateande für alles nu ju. Satan vad man kan kötta ut Stalkers och Zealots. Härligt att Archons inte blir slowade av Marauders längre dock. ^^ Och kan de kötta genom FFs nu då, eller?

Fördelen av massive ja, kan inte slowas och kan inte stoppas av forcefields

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Archon äntligen massive, intressant patch med många fixes för PvP. Får hoppas att det inte leder till 2gate-fest bara....

Permalänk

Gillar det mesta, men pylon nerfen, kommer antagligen att fucka upp min möjlighet att placera byggnader på vettigt sätt mot zerg då jag wallar in, i så fall slutar jag spela. De borde även gjort så att man inte kan warpa in till high ground istället för att redusera psi arean.

Tycker faktiskt att Zealot buildtime ska vara densamma, men stalkkers och sentry build time ska vara 5 s ännu lägre utan warpgates!

Jag vet inte hur länge jag sagt att Archons borde vara massive units, Blizzard är så jävla långsamma eller så är jag så jävla smart!

Salvage borde inte ge tillbaka 100%: DUUUUUUUH.... redan

Ghost buffen gillar jag inte.

Man borde kunna plocka upp spore crawlers med phoenix när de går! Måste fan finnas någon nackdel med 'static' defece som kan gå!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Balls Of Steel:

Man borde kunna plocka upp spore crawlers med phoenix när de går! Måste fan finnas någon nackdel med 'static' defece som kan gå!!

det finns det redan, en sporecrawler som är uppe å går kan inte attackera eller detecta osynliga enheter.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

det finns det redan, en sporecrawler som är uppe å går kan inte attackera eller detecta osynliga enheter.

Drev mest med Zergs

Permalänk
Medlem

Intressant patch.
Min största önskan är dock att dom nerfar forcefields Dom borde gå att skjuta sönder eller nått, man ska inte behöva ha tier3 units som Zerg för att kunna kontra protoss tier1 units.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

Intressant patch.
Min största önskan är dock att dom nerfar forcefields Dom borde gå att skjuta sönder eller nått, man ska inte behöva ha tier3 units som Zerg för att kunna kontra protoss tier1 units.

Ska zealots/stalkers/sentry's få stim då för att kunna springa från som terrans har?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Jag gillar verkligen den här patchen, speciellt pylon förändringen. Fast blizzard borde verkligen ta och bestämma sig angående buildtimen i gatewayen, de har ändrat fram och tillbaka mellan de två värdena säkert en tre till fyra gånger sedan betan. Som nämnts tidigare så är salvage förändringen något som borde varit så här från start.

Hade egentligen velat se någon förändring på forcefields också, imo så är forcefields för starkt mot Z men rätt balanserat mot T.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Katastrof att dem inte gör något åt colossus damage.. Och terran får en minimal ghost buff, jippi!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Katastrof att dem inte gör något åt colossus damage.. Och terran får en minimal ghost buff, jippi!

Tycker inte att damagen är för hög.

Rangen å andra sidan är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem

Nu får ni lugna er, redan fått mega nerf på Ht. Utan colu dmg/range blir allt marauder mat.
Patchen i övrigt ser nice ut.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av BlommaNN:

Katastrof att dem inte gör något åt colossus damage.. Och terran får en minimal ghost buff, jippi!

Colossus kostar ju skitmycket att både bygga och techa till och det går att göra rätt fina timing pushes mot protoss innan man får ut dem. Annars så kan man ju alltid scouta och bygga vikings och inte fastna i FFs....

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Colossus kostar ju skitmycket att både bygga och techa till och det går att göra rätt fina timing pushes mot protoss innan man får ut dem. Annars så kan man ju alltid scouta och bygga vikings och inte fastna i FFs....

Inte om man är Z för då finns det forcefields mot allt utom mutas och mutas är också enkelt att kontra med lite stalkers...

Tycker att dom borde ändra firerate på Colossus, dom skjuter alldeles för snabbt och plöjjer ner en armé på bara någon sekund som dom är nu

Permalänk
Medlem

Ska vi prata något det måste ordna är det ju att nerfa infestors. I princip samma kostnad som HT, men kan så mycket mer. De borde iaf ta bort "Pathogen Glands" (+25 energy) när HTs tappade sin amulet.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nME:

Ska vi prata något det måste ordna är det ju att nerfa infestors. I princip samma kostnad som HT, men kan så mycket mer. De borde iaf ta bort "Pathogen Glands" (+25 energy) när HTs tappade sin amulet.

anledningen till att HT's blev av med sin amulet är för att man kunde warpa in dom varsomhelst och storma direkt, en infestor måste ändå springa hela vägen från där dom spawnar till där dom behövs och man kan inte få dom direkt när man behöver dom så det är inget problem. Pathogen Glands is FINE.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av nME:

Ska vi prata något det måste ordna är det ju att nerfa infestors. I princip samma kostnad som HT, men kan så mycket mer. De borde iaf ta bort "Pathogen Glands" (+25 energy) när HTs tappade sin amulet.

Skrivet av Firkraag:

anledningen till att HT's blev av med sin amulet är för att man kunde warpa in dom varsomhelst och storma direkt, en infestor måste ändå springa hela vägen från där dom spawnar till där dom behövs och man kan inte få dom direkt när man behöver dom så det är inget problem. Pathogen Glands is FINE.

Som Firkraag säger, infestors har 50 sek build time till skillnad från HTs som warpas nästan instantly, tar bara 25 sek för en HT att få en storm UTAN amulet. Så det är fortfarande lättare att storma än att dra en fungal.

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Yessss vi slipper 4gate, 40 sekunder är ändå väldigt mycket. Alla ändringar ser riktigt bra ut. Buffa gateway buildtime är också välkommet, thanks blizzard

snabbare standard gateway unit building = 1 extra wave sen kommer 4 gate. kommer knappast slippa det, kommer bara vara lite extra gubbar när den kommer, blir lite lättare att förbereda sig men aja.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Crom:

Inte om man är Z för då finns det forcefields mot allt utom mutas och mutas är också enkelt att kontra med lite stalkers...

Tycker att dom borde ändra firerate på Colossus, dom skjuter alldeles för snabbt och plöjjer ner en armé på bara någon sekund som dom är nu

Ja men då har du ju hydras redan, om du inte bygger helt konstigt. Det går. Men visst, det är en fin timing window!

Skrivet av nME:

Ska vi prata något det måste ordna är det ju att nerfa infestors. I princip samma kostnad som HT, men kan så mycket mer. De borde iaf ta bort "Pathogen Glands" (+25 energy) när HTs tappade sin amulet.

Ja, och nej. Men infestors är galna när det gäller DPS nu. Usch. I alla fall om man inte kan köra feedback när man spelar terran eller zerg.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja men då har du ju hydras redan, om du inte bygger helt konstigt. Det går. Men visst, det är en fin timing window!

Ja, och nej. Men infestors är galna när det gäller DPS nu. Usch. I alla fall om man inte kan köra feedback när man spelar terran eller zerg.

Hydras kan ju iofrs inte göra så mycket annat mot Colossus än att dö väldigt snabbt...
Hydror e bara bra mot gateway units ända tills dom backas upp av colossus.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Crom:

Hydras kan ju iofrs inte göra så mycket annat mot Colossus än att dö väldigt snabbt...
Hydror e bara bra mot gateway units ända tills dom backas upp av colossus.

Menade mer att man får hydras långt innan fienden får colossi, om han inte snabbtechar och då kan du bara döda honom, typ.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Menade mer att man får hydras långt innan fienden får colossi, om han inte snabbtechar och då kan du bara döda honom, typ.

Näe eftersom han får sentrys långt innan jag får hydras... allt han behöver göra är att lägga lite forcefields ivägen och vänta på sina colossus

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Menade mer att man får hydras långt innan fienden får colossi, om han inte snabbtechar och då kan du bara döda honom, typ.

Har räknat på det i en annan tråd (gjorde en wall of text-inlägg) och kom fram till att om man räknar med att protoss-spelaren använder chronoboost på ett vettigt sätt och att det tar ~30 sek för hydras att nå protoss-basen så har man bara ett 45sek window där man kan anfalla. Och det är bara om man har så mycket pengar att man kan dra ut typ 12 hydras så fort hydra den är klar (vilket man inte kan till skillnad från cololssus som man kan börja med så fort robo bay är klar eftersom cololssus bara kostar 300/200). Så de 45 sekundrarna räcker inte heller :S

Med roaches kan man döda honom, men det är svårt om protoss techar robo bay ändå då man då får möta stalker/sentry/immortal innan cololssus är framme

Permalänk
Discokungen
Skrivet av m1n1h0p:

Har räknat på det i en annan tråd (gjorde en wall of text-inlägg) och kom fram till att om man räknar med att protoss-spelaren använder chronoboost på ett vettigt sätt och att det tar ~30 sek för hydras att nå protoss-basen så har man bara ett 45sek window där man kan anfalla. Och det är bara om man har så mycket pengar att man kan dra ut typ 12 hydras så fort hydra den är klar (vilket man inte kan till skillnad från cololssus som man kan börja med så fort robo bay är klar eftersom cololssus bara kostar 300/200). Så de 45 sekundrarna räcker inte heller :S

Med roaches kan man döda honom, men det är svårt om protoss techar robo bay ändå då man då får möta stalker/sentry/immortal innan cololssus är framme

Skrivet av Crom:

Näe eftersom han får sentrys långt innan jag får hydras... allt han behöver göra är att lägga lite forcefields ivägen och vänta på sina colossus

Ptja, det är ju inte omöjligt i alla fall! Sen finns ju alltid corruptors om det skulle vara jobbigt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Ganska fint, men var inte zealot för stark innan? Zerg is back to getting proxy'd. Terrans är ju som vanligt immuna mot detta om dem avnänder repair som varje vettig människa gör.

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.