Permalänk
Medlem

Hjälp med mitt första vattenkylningskit

Efter att ha investerat i en ny dator kliar det ny i fingrarna när det kommer till att fortsätta utveckla systemet. Nästa steg kommer bli vattenkylning och förhoppningsvis lite högre nivåer överklockning, både CPU och grafikkort.

Men nu kommer kruxet, jag har aldrig byggt vattenkylning och vet inte vad som är bra osv. Jag har läst på allt jag kunnat komma över de senaste 2 veckorna så jag vet vad som krävs men inte vad som rekommenderas samt vad som är optimala kopplingsschemat.

Jag har följande komponter jag vill kyla:
Intel i7 2600k 3.4GHz
2st Gainward GTX 580 "Good edition" 1536MB

Mitt chassi är ett Corsair Obsidian 800D och därmed har jag tänkt montera en 360x120mm radiator i toppen, men är detta tillräckligt för att kyla alla 3 komponenterna eller bör jag skaffa ett separat system för t.ex. CPU?

Jag är ute efter följande komponenter givetvis:
Radiator (förslagsvis 360x120)
Pump (med tillräckligt "tryck" för att driva runt kylning till 3 block)
Reservoar
2st grafikkortsblock (heltäckande?)
CPU block

Fläktar, slang och kopplingar löser jag själv. Det bör inte va allt för svårt

Permalänk
Medlem

Här har du ett komplett kitt till CPU iaf. Sen är de ju bara att skaffa block till Grafikkorten och kopplingar så är saken BIFF!

http://indomo.se/11899-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-360

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

2 stycket 580 + cpu kräver minst 5x120 i radiator väg skall du överklocka så behövs nästan mer.

det bästa hadde varit att köra 2 loopar, en för grafikkorten och en för cpu.

Något i stil med nedan, dock får du ett cpu block över.

2x EK-PSC Fitting 10mm - G1/4 Nickel 39 kr
2x EK-FC580 GTX - Acetal 1 574 kr
EK-KIT H3O - Supreme LT 240 1 546 kr
EK-KIT H3O - Supreme HF 360 1 991 kr

http://indomo.se/pdf/7c1ef113b5a9ce0a2f15a7a11fd4a0fb.pdf

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att inte köpa ett kit. Du får ett mer anpassat och personligt system om du väljer komponenterna själv.

Gällande pump så skulle jag ha satsat på en Laing D5 (aka Acool 655). Den kan varvtalsregleras då den har en inbyggd potentiometer. Då kommer du kunna ställa in perfekt prestanda i relation till ljudnivå.

Radiatorerna är det klart viktigaste när det kommer till temperatur, så det skadar aldrig att stoppa in så många som möjligt i ett bygge samt kolla lite tester på hur de presterar. Jag kan tänka mig att du kommer att bli nöjd med en 360 + en 240 om du har plats i chassit. Jag gillar personligen Swiftechs radiatorer, billiga och bra.

Reservoarer spelar inte så stor roll. Välj den variant som passar chassit bäst.

EK-Supreme HF är ett bra val till CPU-block, mycket prisvärd för vad man får. Gällande GPU-block så gör EK också bra sådana som ligger vettigt i pris, t ex: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10785_EK-Wate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

2 stycket 580 + cpu kräver minst 5x120 i radiator väg skall du överklocka så behövs nästan mer.

http://indomo.se/pdf/7c1ef113b5a9ce0a2f15a7a11fd4a0fb.pdf

Skulle vilja påstå att två stycken 580 och en sandybridge kräver minst en 3x120mm radiator, inte 5x120mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Skulle vilja påstå att två stycken 580 och en sandybridge kräver minst en 3x120mm radiator, inte 5x120mm.

Jag håller med, men då är det absoluta minimum också. Med endast en 360 radiator så lär det sluta upp med en högljudd låda med relativt mediokra temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Skulle vilja påstå att två stycken 580 och en sandybridge kräver minst en 3x120mm radiator, inte 5x120mm.

en 3x120 har inte en chans med OP's "förhoppningsvis lite högre nivåer överklockning, både CPU och grafikkort."

Permalänk
Medlem

Många hänger upp sig på just vilken storlek radiatorn har. Jag anser att det är viktigare att du har stor ID på slangarna.

Du kan köra t.ex 10st radiatorer i följd, med låt säga 20st AP15 fläktar. Det hjälps ju inte om du då t.ex har en slang på 6mm ID.

Så välj slang av största slag.
Sedan för dina 580 kort skulle jag rekommendera en egen sluten loop, med egen pump. Då fungerar 2st tunna 240 radiatorer.

Till din processor skulle jag rekommendera ännu större slang, och 1st 360 radiator och sedan i följd efter dess en av den minsta sorten, som då går till valfri reservoir.

Då kommer du märka _enorma_ skillnader vad gäller temps på CPU samt dina 580 kort.

Och då om du vill vara lite patriot, kör med blå samt gul färg på vattnet. Kan tipsa om hyperzero. Inga överpriser och fungerar utmärkt.

Visa signatur

Star Citizen ❤