Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det PC alla dagar i veckan. Det enda som känns surt är att man inte kan spela Grand Turismo spelen och Forza spelen på datorn (utan emulator men vad jag vet så går inte PS3 speciellt bra att emulera om det ens går).
Grand Turismo serien och Forza serien är dock väldigt bra, men känns onödigt att köpa en konsoll för just de spelen...

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

- Bredare utbud av spel till en PC, såsom strategi, MMO, indie m.m
- Billgare spel, normalpriserna är lägre, sedans finns reor där man kan köpa bra spel för 20-100 spänn
- Du kan köpa spel digitalt och sen spela på valfri PC
- Större utbud av tillbehör
- Du kan uppgradera din PC
- Bättre grafik
- Moddar
- Du kan forma och/eller bygga din PC på olika sätt
- Du kan göra annat än att spela på datorn
- Med emulatorer så kan du spela gamla spel

Har aldrig ägt en konsoll i hela mitt liv och ser ingen anledning varför jag skulle göra det, en PC är överlägsen att spela på

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Testa att dubbelklicka på siktaknappen på black ops/ps3 så hittar du en inbyggd aimbot

Hahaha då måste jag skaffa det först och det suger på pc så det är nog inte mycket bättre på ps3 tacka vet jag cod4 och 5 innan mjölkningen börjat på allvar ^-^

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

njaa... 3k är väl lite lite ändå? men för 4-5k får du en helt okej speldator.
Alla spel släpps inte till pc, men det finns 1000ggr fler som inte släpps till konsoll. Vissa går helt enkelt inte att spela med en kontroll. Tänker främst på DotA och WoW. Sen finns det väldigt många spel som fungerar på xbox men inte ps3 och tvärt om. Ska man köpa båda kan man lika gärna lägga pengarna på en dator.

Och till slut den största anledningen av alla till att köpa en dator: Man åker inte direkt till dreamhack med en konsoll

Jag byggde en dator utan skärm dock, för ca 3000:- ett GTS450oc+

Denna ska min mor köpa lite senare Nätdelen är lite klen men den funkar att driva systemet

http://www.inet.se/kundvagn/visa/298452/mammas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man bortser från rent personliga preferenser vad gäller handkontroll jämfört med tangentbord och mus så är det ganska enkelt. Personligen kommer jag nog aldrig gilla att spela med handkontroll och dessutom märks det väldigt tydligt hur hårdvaran i t.ex ps3:an inte har en suck ens på min ganska gamla dator.

Dator: Dyrare, bättre.
Konsol: Billigare, sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

*Alltid roligare att använda en PC då en datormus är så mycket bättre än en kontroll!
*En dator är mer personlig än en konsol.
*Man spelar inte alltid på en PC, man kan snabbt gå ut i webben och surfa lite.
*En dator kan utnyttja DX10/11.
*En dator håller i regel längre än vad en konsol brukar göra. (Xbox 360 går i sönder minst 1 gång per år).
*En dator ger mer status.
*Lättare att rengöra en dator från damm.
*Roligare att jobba med en dator.

*Enligt mig så är det värt att lägga ca 3000:- på en dator som klarar av dom flesta spel på high med dx11 i 1280*1024 upplösning köp en begagnad skärm för 500:- eller nåt.

Ojojoj overflow av bullshit...

*Alltid roligare att använda en PC då en datormus är så mycket bättre än en kontroll!
Det där är högst personligt som är långt ifrån en generell uppfattning. Du insåg antagligen hur dumt det lät precis när du skrivit det.

*En dator är mer personlig än en konsol.
Förvisso, men vad spelar det för roll vad du har för bakgrundsbild när du spelar spel?

*Man spelar inte alltid på en PC, man kan snabbt gå ut i webben och surfa lite.
Ett argument som däremot håller.

*En dator kan utnyttja DX10/11.
Kan utnyttja ja, men vad kostar det att kunna utnyttja det? Knappast värt pengarna.

*En dator håller i regel längre än vad en konsol brukar göra. (Xbox 360 går i sönder minst 1 gång per år).
Det här är lögn. Jag byter eller köper nya saker flera gånger per år till min dator. Musmatta, mus, tangentbord, fläktar, ljudkort mm. Jag har aldrig haft något som gått sönder till min Xbox.

*En dator ger mer status.
Haha, eller hur! Kanske på Dreamhack, men de skrattar åt dig när de gått därifrån.

*Lättare att rengöra en dator från damm.
Det här är ju verkligen ett argument som kan fälla en eventuell konsolköpare!

*Roligare att jobba med en dator.
Roligare att jobba? Pratade vi inte om att spela?

Permalänk
Avstängd

nöjer man sig med lågupplösta texturer utan AA och tarvliga kontroller så är valet ganska lätt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte riktigt om det bara är jag, men har väldigt svårt för att sitta en längre tid och spela exempelvis PS3, men kan däremot sitta och lira PC spel i många timmar! Är väl främst för att allt annat är så mycket smidigare med PC, enligt mig iaf.

Permalänk
Medlem

hårdvaran i ps3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=472652
xboxens http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=639031
dock blev jag förvånad över att det är en 8 käring prolle...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Skulle dem släppa en högresterande konsol kasnke man skulle kunna ägna ettpar timmar vid den, men tror inte marknaden är så stor för en xbox för 14 papp. Sen är det ju inte många spel som gör sig bra på konsol, det ända jag lirar där är racing o liknande, en o annan timme guitar hero har det ju blivit. DOck är ju pc'n grym när det kommer till shootem up o dessutom finns ju allt annat man villa ha där också.

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag har hört att crysis 2 laggar på xbox360..? jag har en kompis som har ett ps3 slim och när man spelar mw2 på det är det typ en sekund fördröjning från att du gör något på kontrollen tills att det händer på skärmen. inte kul :/

Aldrig upplevt några fördröjningar på detta spelet på PS3.

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem

Jag har mest spelat på konsol, först på Playstation 2 och sen ett 360 och det här var från att jag var 8 till att jag var 16 då jag började första året på gymnasiet. Det som hände då var att jag och mina polare började spela CS 1.6 på rasterna i datasalerna och sen dess har jag varit frälst och i höstats köpte jag min första stationära dator som ni ser i min signatur och som det är nu tänker jag aldrig köpa en konsol igen.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Man kan ju poängtera ut att om man tar en konsols kostnad och lägger ovanpå kostnaden för en mer vardaglig dator, vilket i princip varje funktionell person i samhället har, så kan man få sig en speldator. Vilket ju är relevant då en PC oftast beskrivs som åh så kostsam, vilket i sig ofta överdrivs å det grövsta. Visserligen är PS3'an lite dyrare än 360, men där hålls å andra sidan dina spels peer to peer online funktion gisslan mot årlig lösensumma.

Sen är mig bevetligen konsol spelen some regel dyrare än sina PC motsvarigheter.

Skrivet av Mikil:

*Alltid roligare att använda en PC då en datormus är så mycket bättre än en kontroll!
Det där är högst personligt som är långt ifrån en generell uppfattning. Du insåg antagligen hur dumt det lät precis när du skrivit det.

Njae, helt fel ute är han inte, musen är ett betydligt mer precist verktyg, vilket inte bara yttrar sig i bättre hantering vad gäller FPS/TPS. Det är inte någon personlig uppfattning utan mer eller mindre fastställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Bilspel görs bäst på konsoller, resten PC!

Nej... Bilspel gör sig bäst på en PC med MAX grafik och en XboX 360 kontroll eller ratt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Njuter av RPG och äventyrspel på konsol och strategi, simulatorer, och tidigare MMO, på PC så speldator eller inte beror väl helt och hållet på vilken typ av spel man gillar.

De flesta av dagens spel är så strömlinjeformade, oavsett pc eller konsol, att man snabbt tröttnar på dem allihopa. Har själv PS2, PS3 och PC och måste säga att den bästa av de tre är fortfarande gamla PS2.
PS3 har en hel del fördelar som multimediaspelare och det är väl till det som den används som mest i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Helt klart är pc mer prisvärt ,visst en konsoll är billig i inköp ,sen kommer det till massa kostnad för tillbehör,avgifter & spelen är betydligt dyrare.
Sen har dom dessutom väldigt svårt att hänga med i vissa spel(prestandamässigt) vilket är konstigt eftersom nästan alla spel görs till konsoll.
Håller mig till PC konsoll är för barn & fyllefester inget annat .(ibland funkar dom som familjespel)
Pc = bättre ekonomi & större användningsområde

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Nej... Bilspel gör sig bäst på en PC med MAX grafik och en XboX 360 kontroll eller ratt.

Sen finns de Emulatorer så man kan köra Playstation 1, One, 2 och 3 och Xbox/360/360slim spel på datorn.

Så enligt mig så vinner PC i ALLA lägen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

allt snack om specs, upplösning etc, åt sidan. Jag tycker: Dator=fps shooters Konsol=multiplayerspel med vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Sen finns de Emulatorer så man kan köra Playstation 1, One, 2 och 3 och Xbox/360/360slim spel på datorn.

Så enligt mig så vinner PC i ALLA lägen.

Länka gärna svara pm

För såhär ser de ut på emulator sidor http://www.emulator-zone.com/doc.php/playstation3/

xbox 360 http://www.emulator-zone.com/doc.php/xbox360/

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

hårdvaran i ps3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=472652
xboxens http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=639031
dock blev jag förvånad över att det är en 8 käring prolle...

Ja men cell processor sämmre än tom. atom så säger ie inget alls det enda den duger till i pc världen är möjliktvis som filmuppspelningsomkodare.
mao 8a kraftlösa kärnor

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Enligt mig så får man så mycket mer av en dator. Du får inte bara en spelburk utan också en hel mediastation och arbetsplats i ett.

Sen tycker jag också att spelkänslan är betydligt bättre på en dator.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd

En konsoll är för "idioter" (no offense) som inte orkar sätta sig in i hur datorer funkar...Att spela på en konsoll är som som att spela paintball i vatten allt går långsamt...online på Black ops tar det i regel 1-3 sekunder innan fienden hinner sikta på dej Ja menar är kontrollena så slöa? har man mus tar det 0,2-1 sekund att sikta rätt Dessutom har Konsollerna fruktansvärt dålig grafik...sat hos en kompis och de kändes som "back in the days" när man lirade GTA San andreas på PCn...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Helt klart värt! Köpte min burk för snart fyra år sedan och väldigt många spel som släpps idag använder samma motor som då vilket gör att dem spelen fungerar på högsta medan vissa andra inte funkar så bra. Men ex BFBC2 är helt klart spelbart i 1680x1050 på medium. När jag förmodligen byter ut den till vintern så har jag betalat 2500kr "om året"(nypris 10k) för att ha en bra/hyfsad spelmaskin, snabb dator i allmänhet. Det är det helt klart värt.

Permalänk
Medlem

Lika bra att gå all in...
Man knegar järnet och man skaffar sig en av varje..
Thats a true gamer

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jerkanftw:

Bilspel görs bäst på konsoller, resten PC!

Inte om du räknar in trippelskärm och ratt + pedaler.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upl8447:

hårdvaran i ps3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=472652
xboxens http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=639031
dock blev jag förvånad över att det är en 8 käring prolle...

8 kärnig men bara sju är aktiva och är rejält dålig till att spela med

Tror att Ps3 endast använder 2 kärnor till spel och inte fler...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Nej... Bilspel gör sig bäst på en PC med MAX grafik och en XboX 360 kontroll eller ratt.

Sant!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man slipper pyssel med drivrutiner till konsol och spelen fungerar likadant till alla ps3, 360 osv. Måste nog säga att det är 50 50, men konsol med polarna och ett par öl är svårslaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Länka gärna svara pm

För såhär ser de ut på emulator sidor http://www.emulator-zone.com/doc.php/playstation3/

xbox 360 http://www.emulator-zone.com/doc.php/xbox360/

Tänker inte länka för jag vill inte bli förknippad med pirat kopiering eller liknande.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Sen finns de Emulatorer så man kan köra Playstation 1, One, 2 och 3 och Xbox/360/360slim spel på datorn.

Så enligt mig så vinner PC i ALLA lägen.

Gör det? Skulle vilja veta en sådan då. För då ffinns ingen anledning att köpa nått annat en PC