Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Varför amerikanskt?

För att i europa är spelen nerslöade en 1/6 del så det kör inte på fuill hastighet, till exempel Zelda OoT i amerika/japan är på 30fps medans det är här på 25fps.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av rectumfrier:

Tv-spel är för töntar! Man får ju helt klar bättre känsla med mus och tangentbort jämfört med en ful liten handkontroll som har två minimala, superkänsliga och sladdriga joystickar.
Men gillar man det + att man uppskattar en kompakt låda som låter som en jet-motor (även i standbyläge) bredvid tv:n, så visst.

Ingen aning vad du har för konsol men 360S låter inget alls PS3 Slim är snortyst den med. Du kanske ska lära dig installera spelen?

Har du bättre känsla i sportspel med mus och tangentbord tex Fifa och NHL eller tom Bilspel?

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem

Soffspel som Sport och racing då blir det konsoll. Resten PC.

Permalänk

Klart det är värt det :D. Om man köper delar och bygger själv så uppskattar man det mer dessutom. FPS spel är ju som gjort för PC även om det går att köra på konsol.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Nej, inte i dagsläget om man har det knapert och vill spela. Din gamla räcker troligen fortfarande. Det bästa från PC-världen är friheten, inte grafiken.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Alla genrer förutom FPS och MMO lämpar sig bättre med handkontroll.

Derp? Herp derpa derp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Alla genrer förutom FPS och MMO lämpar sig bättre med handkontroll.

Lycka till att spela starcraft 2 och supremecommander 2 med handkontroll.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Lycka till att spela starcraft 2 och supremecommander 2 med handkontroll.

För att inte nämna det löjeväckande att ett tangentbord med mus skulle göra sig nämnvärt sämre i övriga genrer. Sen är det ju faktiskt så att du kan använda kontroller på en pc -om du vill-.

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att de möss som finns till nuvarande spelkonsoler bara emulerar en mus utifrån de parametrar den analoga stickan har att röra sig med, dvs den snabbaste rörelse du kan göra är fullt utslag med kontrollen. Bättre än en kontroll, men inte bra nog.

Permalänk
Medlem

Strategi spel på en konsoll, aldrig!
Fps på en konsoll, aldrig!
mmo på en konsoll, aldrig!
rpg på en konsoll, kanske!
plattformsspel och liknande är dock perfekt för konsoll...

Kommer dock aldrig ge upp min dator som huvud syssla då man kan göra så mycket mer som många sagt

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Min åsikt!

Jag gick från PS3 till PC nyligen (dock lirar jag lite titlar på PS3 fortfarande) och jag tycker att PC är en mycket bättre spelupplevelse jämfört med konsol! Speciellt på punkten "man kan bestämmer hur bra det ser ut", för på konsoler är man fastklistrad till en viss inställning medan man själv kan utforma sin PC till sina egna krav. Om man inte bryr sig om grafiken på spelet kan man köpa/bygga en dator som bara klarar samma sak som konsolerna gör.

Därför tycker jag att alla ska välja PC, då kan de som vill ha en mer ekonomisk lösning få det och dom som vill ha en extrem lösning kan också få det. plus att alla spel kommer vara "PC ported" vilken kommer göra det en bättre upplevelse för både dom som har en "low-end rig" och de med en "high-end rig".

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Inaktiv

Att spela mmo, fps, rts och säkert många andra genres på konsol är nog inget att rekommendera.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Nästa generations konsoler kommer mer eller mindre ta död på PCn som spelplattform.

Vill du satsa en stor summa pengar på det?

Visa signatur

Tack å bock, Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Vad är det xbox har som inte pc har?

Den enda fördelen med xbox är just att den är billig,
allt du kan göra på konsoll kan du göra på pc också

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Med tanke på att konsolerna nu för tiden använder sig av en Rendering resolution som ligger i 720p eller till och med MINDRE (480 har förekommit) - så säger det en hel del av deras grafiska kapacitet.

Då ligger desutom frameraten runt 30...

AA eller inte AA spelar ingen roll vid dessa nivåer. För låg upplösning för att det ska spela roll, och lite för låg framerate för att tillfredställa de mer kräsna gamers. 30FPS anses inte acceptabelt bland erfarna spelare; men detta är vad konsolerna väldigt ofta pumpar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Vad är det xbox har som inte pc har?

Den enda fördelen med xbox är just att den är billig,
allt du kan göra på konsoll kan du göra på pc också

Konsol och inte konsoll, när ska folk lära sig stava?

Permalänk
Skrivet av Waveglist:

*Alltid roligare att använda en PC då en datormus är så mycket bättre än en kontroll!
*En dator är mer personlig än en konsol.
*Man spelar inte alltid på en PC, man kan snabbt gå ut i webben och surfa lite.
*En dator kan utnyttja DX10/11.
*En dator håller i regel längre än vad en konsol brukar göra. (Xbox 360 går i sönder minst 1 gång per år).
*En dator ger mer status.
*Lättare att rengöra en dator från damm.
*Roligare att jobba med en dator.

*Enligt mig så är det värt att lägga ca 3000:- på en dator som klarar av dom flesta spel på high med dx11 i 1280*1024 upplösning köp en begagnad skärm för 500:- eller nåt.

Det var inte speciellt svårt att lista ut hur svaren på helgsnacket skulle se ut. Eftersom merparten av medlemmarna på swec är pc-fantaster är svaret naturligt vis att det ÄR värt pengarna att köpa en gaming PC.

Du är uppenbarligen inte speciellt uppdaterad gällande Xbox-haveri-frågan. Det var länge sedan konsolerna dog. Jag köpte min i sep 2009 och den funkar fortfarande fin-fint. RROD är numera löst.

Jag är i grund och botten också en PC-spelare men efter att ha kört mycket på 360'n de senaste 2 åren kan jag konstatera detta:

Om man vill spela med andra är konsol, speciellt 360'n med xbox live vilket är PSN överlägset, kan man mycket lättare snacka och spela tillsammans än på PC.

Mindre krångel med konsol än med PC vilket för vissa är en klar fördel.

Allt fler utvecklas i första hand till konsol vilket då gör konsolversionen bättre, tyvärr

Det finns både för och nackdelar för både PC och konsol men jag ser fram emot att uppgradera PC'n till BF3 releasen.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av eXale:

Med tanke på att konsolerna nu för tiden använder sig av en Rendering resolution som ligger i 720p eller till och med MINDRE (480 har förekommit) - så säger det en hel del av deras grafiska kapacitet.

Då ligger desutom frameraten runt 30...

AA eller inte AA spelar ingen roll vid dessa nivåer. För låg upplösning för att det ska spela roll, och lite för låg framerate för att tillfredställa de mer kräsna gamers. 30FPS anses inte acceptabelt bland erfarna spelare; men detta är vad konsolerna väldigt ofta pumpar ut.

Fast vad spelar det för roll? Köra ett lägre upplöst konsolspel eller en högre upplöst men dåligt portad PC-version? Tyvärr är det ju så det överlag ser ut idag.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnuggen:

Jag vet inte riktigt om det bara är jag, men har väldigt svårt för att sitta en längre tid och spela exempelvis PS3, men kan däremot sitta och lira PC spel i många timmar! Är väl främst för att allt annat är så mycket smidigare med PC, enligt mig iaf.

Det är ju en fördel för konsolerna

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Nej... Bilspel gör sig bäst på en PC med MAX grafik och en XboX 360 kontroll eller ratt.

Nej, bilspel gör sig bäst på konsol med 1-4 kontroller, en soffa 4 öl och 4 grabbar.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Lycka till att spela starcraft 2 och supremecommander 2 med handkontroll.

Det finns något som heter motion kontroll nu för tiden, något som samtliga konsoler har. Annars har jag inga problem med att spela strategi med en vanlig hederlig handkontroll. Allt du gör är markerar och klickar, och oftast så skapar du grupper, grupper som man lätt skulle kunna bläddra mellan på olika sätt, t.ex trigger-knapparna, eller en kombination av en trigger-knapp och en av stickorna. Jag lirade C&C för fullt på PSOne som inte ens hade analoga stickor, och de gick hur bra som helst.

Skrivet av rectumfrier:

Vill du satsa en stor summa pengar på det?

Ja med tanke på att dagens konsoler tar mer plats på spelmarknaden än vad PC gör idag, så visst. Lite extra cash säger man aldrig nej till.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Problemet är att det inte släpps några bra spel till pc, förutom några esport spel.

Permalänk
Medlem

Min lille fyraåring har helt gått över till PC, innan spelade han en del wii.

Det säger väll allt?

Tangentbordet är fortfarande för svårt (små fingrar) men handkontrollen behärskar han extremt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hukke97:

Konsol och inte konsoll, när ska folk lära sig stava?

Ifall du stör dig så himla mycket så kan du skicka ett pm till mig istället för att gå offtopic och spamma tråden

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Min lille fyraåring har helt gått över till PC, innan spelade han en del wii.

Det säger väll allt?

Tangentbordet är fortfarande för svårt (små fingrar) men handkontrollen behärskar han extremt bra

Att en fyraåring går över från wii till pc säger väl lika mycket(läs:lite) som att samma unge kanske tycker att nyckelpigor är läskiga eller att paprika är gott.

Vad för spelburk köpte du till den lilla krabaten förresten?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawy:

Problemet är att det inte släpps några bra spel till pc, förutom några esport spel.

Definiera vad "bra" spel är enligt dig? :s

Det släpps ju bra titlar till PC hela tiden. Inte att nämna titlar som redan släppts.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

men om de flesta spel släpps på pc så kan man ju köpa en skjyst pc och så xbox 360 remote reciever, hdmi-kabel och ligga i soffan och köra typ fallout i braaaa mycket finare stuk än en gammal 360/ps3 så har man fått det bästa från två världar!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

*Alltid roligare att använda en PC då en datormus är så mycket bättre än en kontroll!
*En dator är mer personlig än en konsol.
*Man spelar inte alltid på en PC, man kan snabbt gå ut i webben och surfa lite.
*En dator kan utnyttja DX10/11.
*En dator håller i regel längre än vad en konsol brukar göra. (Xbox 360 går i sönder minst 1 gång per år).
*En dator ger mer status.
*Lättare att rengöra en dator från damm.
*Roligare att jobba med en dator.

*Enligt mig så är det värt att lägga ca 3000:- på en dator som klarar av dom flesta spel på high med dx11 i 1280*1024 upplösning köp en begagnad skärm för 500:- eller nåt.

Klockan är ganska mycket just nu så jag orkar inte läsa alla inlägg så hoppas min fråga/frågor inte har ställts tidigare till dig: Hur klarar du av att bygga en speldator för 3000kr? eller menar du igentligen 3000kr utöver vad en surfdator kostar?

Sen kan jag berätta för dig att det finns inte en gamer i världen som vill spela i 1280*1024 och om man har köpt en ny dator så vill man väl inte sitta på en 500kr "blocket" skärm med en panel som har troligtvis en riktigt sunken bildkvalite

Dock håller jag med dig på alla de 8 översta punkterna du har tagit upp.

Jag är ägare av en PS3, men köpte den för BD-spelaren och Media-Server, den billigaste BD spelaren för TV kostade 500kr mindre än SP3 när jag skulle ha en så det fanns inte mycket till val enligt mig.
Det har blivigt att jag har köpt ett par spel till PS3an men tröttnar väldigt fort då spelkänslan inte riktigt är där, jag själv känner att jag inte riktigt har kontrollen, så PC är ett självklart val om du frågar mig.

MEN smaken är som baken (Delad) och tur är väl det=)

/Slagt

mmm jag har dyslexi

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Det finns något som heter motion kontroll nu för tiden, något som samtliga konsoler har. Annars har jag inga problem med att spela strategi med en vanlig hederlig handkontroll. Allt du gör är markerar och klickar, och oftast så skapar du grupper, grupper som man lätt skulle kunna bläddra mellan på olika sätt, t.ex trigger-knapparna, eller en kombination av en trigger-knapp och en av stickorna. Jag lirade C&C för fullt på PSOne som inte ens hade analoga stickor, och de gick hur bra som helst.

Ja med tanke på att dagens konsoler tar mer plats på spelmarknaden än vad PC gör idag, så visst. Lite extra cash säger man aldrig nej till.

http://blog.lib.umn.edu/maasx003/Vikings/images/drevil.jpg

Var beredd på att förlora dina pengar då. PC-Gamers kommer aldrig byta till konsol om det inte kommer tangentbord/mus-stöd till konsol.. Tvivlar på att det händer, men man vet ju förvisso inte allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Sant, men mitt problem är inte kunskapen utan att spelen inte kan fungera out-of-the-box om det har några år på nacken (eller till och med nya spel med diverse fulfixar) - viket jag är så trött på att försöka få igång, eller fungerar men inte optimalt.

Sen har vi problemet med gamla klassiska PC-spel som inte heller fungerar optimalt, ens med bakåtkompatibilitetsfunktionen - se System Shock 2 tex, när de ännu äldre spel från PS1 tiden fungerar felfritt på PS2 och PS3.

Rätta mig om jag har fel, men PS3 har väl jättedålig bakåtkompatibilitet?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |