Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel introducerar 3D-transistorn i Ivy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Jag hade aldrig nåt problem med VIA's chipset (har haft ett antal olika). Däremot nVidia's nForce4 hade sina problem (gick dock runt dem).

Jag hade inga problem med något av det, men jämfört med Intels så var de inte lika stabila och tillförlitliga.
Men å andra sidan var AMDs processorer runt 900mhz stabilare och mer pålitliga.

Permalänk
Medlem

Men detta är väll inte direkt revolutionerande?
Det är bara ett evolutionärt steg mot mindre och effektivare transistorer?

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHAHAHAHH SÅ ROLIGT SKÄMT DEN SÖTA GUBBEN DROG!

..
Ändå kul att dom till alla medel försöker få Moores empiriska lag att fortsätta stämma.
Tänk dagen då Intelprocessorer blir self aware... ve och fasa! Då kanske IC-robotarna bryter mot lagen!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Finns det en sådan del?

Fanns inte när jag gjorde det förra året...

Gick det bra för dig om du skippade den?

"Provblockens sammansättning

Kvantitativa delen (40 + 40 frågor)
XYZ, matematik: 2 x 12 uppgifter
KVA, kvantitativa jämförelser: 2 x 10 uppgifter
NOG, kvantitativa resonemang: 2 x 6 uppgifter
DTK, diagram, tabeller och kartor: 2 x 12 uppgifter

Verbala delen (40 + 40 frågor)
ORD, ordkunskap: 2 x 10 uppgifter
LÄS, svensk läsförståelse: 2 x 10 uppgifter
MEK, meningskomplettering: 2 x 10 uppgifter
ELF, engelsk läsförståelse: 2 x 10 uppgifter"
https://www.studera.nu/studera/4333.html

Permalänk
Skrivet av damiano:

Med ett GTX480??

Ja typ jag fick kortet av mina päron så jag klaga inte!

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Skrivet av walp:

Ändå kul att dom till alla medel försöker få Moores empiriska lag att fortsätta stämma.
Tänk dagen då Intelprocessorer blir self aware... ve och fasa! Då kanske IC-robotarna bryter mot lagen!

Det Intel gjorde nu hjälpte inte oss på vägen för moores lag. Denna transistor är i princip samma storlek som de gamla transistorerna, vilket innebär samma antal transistorer på samma yta som förr.

Hur som helst äger Intel! Om några år dock lär dom inte kunna pressa ut så mycket mer ur denna teknik, de måste uppfinna något helt nytt revolutionerande, kanske något på optisk väg eller nåt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rocagil:

Gick det bra för dig om du skippade den?

"Provblockens sammansättning

DTK, diagram, tabeller och kartor: 2 x 12 uppgifter

Meh, tolkade DTK som datateknik, läste en sån kurs för inte allt för länge sen

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag hade inga problem med något av det, men jämfört med Intels så var de inte lika stabila och tillförlitliga.
Men å andra sidan var AMDs processorer runt 900mhz stabilare och mer pålitliga.

Det låter väldigt diffust när folk pratar om tillförlitlighet. Alla kretsar testas ju noggrannt innan de släpps, för att hitta de värsta buggarna och fixa dem eller gå runt dem (dokumentera bort dem). Sen är det ju klart att de kan missa nånting allvarligt ibland, men så ofta händer det väl inte. Mer "ointressanta" buggar finns iofs kvar även i kretsar som säljs på marknaden (bara att kolla errata eller vad det nu heter), men de märks inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Hej då AMD!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Battle_Zealot:

D.v.s. så är det ganska onödigt att köpa en värsting i7:a efter sommaren då?

Om misstankarna angående buggigt fortsätter så kommer jag införskaffa en i7 denna sommar.. Ivy bridge kan vänta tills en vidare utveckling på den tekniken skapats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Om misstankarna angående buggigt fortsätter så kommer jag införskaffa en i7 denna sommar.. Ivy bridge kan vänta tills en vidare utveckling på den tekniken skapats.

Vilka misstänker att Ivy Bridge är buggig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiffenL:

Vilka misstänker att Ivy Bridge är buggig?

Skrivet av Cael79:

Inget jag kommer köpa. Känns som att det kommer att vara buggigt. I alla fall i början.
Annars en cool idé..

Jag misstänker också att ny teknik = buggigt. Av erfarenhenhet från tidigare t.ex. SLI gav ingen direkt prestanda ökning till en början, fysikprocessorn till en PCI slot med mera..
Lektion börjar.. Återkommer ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Fattar det som att den får en (1) extra dimension transistorkretsar. Det borde göra den ca 33% snabbare. Står 37%i nyheten så det borde väl ligga där omkring. inte 300%

300% effektivare betyder 4x effektivare.
200% effektivare är 3x

OnT: Sjukt nice med färska grejer som gör någon nytta istället för att
T.ex byta från HDMI till displayport xD

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Jag misstänker också att ny teknik = buggigt. Av erfarenhenhet från tidigare t.ex. SLI gav ingen direkt prestanda ökning till en början, fysikprocessorn till en PCI slot med mera..
Lektion börjar.. Återkommer ikväll

Va inge fel på SLI när det kom. Blev en jävla skjuts i mina voodoo2 kort iaf

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av The Future of Transistors
Researchers are nevertheless currently working on innovative ways to build such tiny devices -- abandoning silicon, abandoning all of today's manufacturing methods. Such transistors are known, not surprisingly, as single electron transistors, and they'd be considered "on" or "off" depending on whether they were holding an electron. (Transistors at this level would be solely used as switches for binary coding, not as amplifiers.) In fact, such a tiny device might make use of the quantum weirdness of the ultra-small. The electron could be coded to have three positions -- instead of simply "on" or "off" it could also have "somewhere between on and off." This would open up doors for entirely new kinds of computers. At the moment, however, there are no effective single electron transistors.

Copyright 1999

Oooooh, det hade vart najs med trinära datorer! ;D Då hade man fått koda om alla operativsystem från grunden? Kanske man hade blivit av med en del skit!

Förresten, varför gör man inget åt all sunkig programvara innan man man bygger ny hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murpie:

Oooooh, det hade vart najs med trinära datorer! ;D Då hade man fått koda om alla operativsystem från grunden? Kanske man hade blivit av med en del skit!

Förresten, varför gör man inget åt all sunkig programvara innan man man bygger ny hårdvara?

För att det hade kostat mer än vad te.x M$ hade tjänat på att göra det.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon34034:

Jag misstänker också att ny teknik = buggigt. Av erfarenhenhet från tidigare t.ex. SLI gav ingen direkt prestanda ökning till en början, fysikprocessorn till en PCI slot med mera..
Lektion börjar.. Återkommer ikväll

Ingen av de där teknikerna går att jämföra med en ny transistorteknik.
Märktes det många buggar när AMD gick över till SOI? De flesta användarna har inte ens hört talas om det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Jag misstänker också att ny teknik = buggigt. Av erfarenhenhet från tidigare t.ex. SLI gav ingen direkt prestanda ökning till en början, fysikprocessorn till en PCI slot med mera..
Lektion börjar.. Återkommer ikväll

Tekniken är ju samma som när den kom för 60-70 år sedan. Tillverknings metoderna har förfinats hela tiden precis som nu. Vad är det som ska vara buggigt? Att processorn går sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta undrar jag också. Är det 3D transistorerna själva som ger en prestandaskjuts på 37% vid låg spänning och och mer än halverad strömförbrukning jämfört med 32nm. Eller är dessa siffrorna även inräknade vid hoppet från 32nm till 22nm?

Va?
De kan ju inte göra platta transistorer i 22nm. Det är väll jusst för att dem lyckats vinklr dem uppåt på detta sätt som de kunnat gå ner till 22nm

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Inaktiv

Frågade runt lite, har ingen av er hört talas om sandy bridge B3? Det är väl ett lysande exempel på att man bör vänta på en andra generation av nya tekniken?
Angående SLI parten så var jag ute och cyklade.. läste på mig och det har visst varit en del buggar i testandet när nvidia släpptes 2004 (igen) men i stora hela fungerade SLI mycket bra.. Ledsen att jag tog upp det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon34034:

Frågade runt lite, har ingen av er hört talas om sandy bridge B3? Det är väl ett lysande exempel på att man bör vänta på en andra generation av nya tekniken?

Nej, det var en designmiss och inte ett problem med tillverkningstekniken. Att vänta minskar inte risken för att råka ut för sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Jag misstänker också att ny teknik = buggigt. Av erfarenhenhet från tidigare t.ex. SLI gav ingen direkt prestanda ökning till en början, fysikprocessorn till en PCI slot med mera..
Lektion börjar.. Återkommer ikväll

Så det är bara en misstanke från dig personligen baserat på att all ny teknik är buggig? Då vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesper_old:

Buggigt? Haha du vet inte vad du pratar om va? Vi pratar om digitala ettor och nollor. Antingen går det hela vägen fullt ut eller så kommer det inte gå alls. Tror du på fullaste allvar Intel skulle lansera en "buggig" processor?

Ontopic: Ha det AMD.

Så att Intel flera gånger tidigare fått kalla tillbaka CPU:er som inte hållit måttet hindrar dem från att någon gång mer släppa en CPU som inte fungerar ?

Som 386 buggen, Pentium flyttalsbuggen. Ghz cpuer som kraschar (när AMD släppte K7 på 1Ghz) och fick dras tillbaka pga instabilitet.. Finns fler exempel.

Så visst slinker buggar igenom.

När man läser tråden så blir det skrämmande hur lite insatta många är.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Som 386 buggen, Pentium flyttalsbuggen. Ghz cpuer som kraschar (när AMD släppte K7 på 1Ghz) och fick dras tillbaka pga instabilitet.. Finns fler exempel.

Det där är ju dock snarare exempel på "varje nymodighet är mindre testad än föregångare och kan därför eventuellt ha oupptäckta problem". Att byta tillverkningsteknik borde dock vara ganska säkert (eller snarare borde det snabbt märkas om det är något som krånglar; man borde inte missa problem bara för att de uppträder sporadiskt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

De kan ju inte göra platta transistorer i 22nm. Det är väll just för att dem lyckats vinkla dem uppåt på detta sätt som de kunnat gå ner till 22nm

Jo, det går att göra platta transistorer i 22nm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiffenL:

Så det är bara en misstanke från dig personligen baserat på att all ny teknik är buggig? Då vet jag

Självklart var det en misstanke, kul att du behövde klargöra det. Jag tycker det var tydligt skrivet av mig "Jag misstänker...".
Om nu inte B3 historian kan klassas som en bugg utan måste klassas som en designmiss så är det fortfarande ett bra exempel på varför man inte bör skaffa ny teknik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon34034:

Om nu inte B3 historian kan klassas som en bugg utan måste klassas som en designmiss så är det fortfarande ett bra exempel på varför man inte bör skaffa ny teknik.

Det är förmodligen inte så tokigt om det är maximal driftsäkerhet man eftersträvar (dessutom kommer man sannolikt undan billigare om man håller sig till fjolårets nyheter), men som privatperson blir det väl nästan tråkigt? Det är ju trots allt rätt sällan problem uppstår och inte ens då är det säkert att de orsakar några verkliga problem (som i det där fallet).

Permalänk
Skrivet av Deadrat:

Va inge fel på SLI när det kom. Blev en jävla skjuts i mina voodoo2 kort iaf

Var det samma SLI som man använder idag?
Jag hade också två Voodoo 2 kort. Och kabeln liknade något av "IDE-light" kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

När har AMD någonsin varit bäst?
Visst AMD har kanske haft den bästa CPUn i något segment rent prismässigt. Men overall har väll Intel nästan alltid varit ledande? Och jag tror det är just det som gör att Intel är så stora som dom är idag. Dom flesta konsumenter har fått höra att Intel är bäst, så jag håller delvis med att dom ofta inte vet vad som är bäst. Intel har idag ett så inarbetat märke av att vara bäst att även om AMD skulle ta över ledningen så tar det nog rätt många år innan dom flesta konsumenter som inte är så insatta inser detta och går över till AMD.

AMD har varit bättre än intel rent prestandamässigt under en ganska lång period.
Tror att det va ifrån de första Ahtlon processorerna och upp till den bästa s939 processorn med FX beteckningen.

Edit: Såg att någon redan skrivit ett bra mycket bättre svar på detta

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

orkar inte kolla men skumläste lite tidigare i bloggen at någon trodde att amd kommer vinna på at dom har gpu och cpu på samma propp.... det är väl just vad intel har på sina nya proppar också.... kanske några borde läsa på lite... ända sen sandy bridge har ju en integrerad gpu och med z68 kommer man kunna klocka dem individuelt så inte gpu synkroniseringen med cpu krockar vid överlockning... Jag hoppas ju mer dock på at det kommer kraftfulla riktiga entusiastproppar med trigate på LGA2011 plattformen som inte är i en aldeles avlägsen framtid då får man på allvar respektablare antal beräkningar per cykel och bandbredd som utnyttjar det också mot både pci-e och ram.