Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

Om du kör på detta så skulle jag nog lägga på 30-40 spänn och ta XFX Core 550 istället. Det agget är gjort av en bättre tillverkare i grunden (seasonic) och snäppet bättre komponenter såvitt jag vet, plus är 80+ certat osv. Ingen massiv skillnad, men prisskillnaden är ju försumbar.

Grafikkort känns det ganska hugget som stucket mellan tex ett 560ti eller 6950. Har du nån erfarenhet av ena märket kanske det väger över?
Om du inte tror du känner dig tillräckligt modig för att låsa upp 6950 kortet skulle jag faktiskt överväga något annat kort än just det widl föreslår. Det finns billigare 6950 på inet som verkar ha bättre tystare kylning. 6950 låter illa som det är, och lär ju inte bli tystare om man låser upp det

Det valda moderkortet har inte två stycken 8x pci-expressportar, så att på sikt köra dubbla grafikkort i form av Crossfire eller SLI är inte att rekommendera, men det är väl kanske inte heller planen?
(jag rekommenderar personligen att inte ens bry dig om att överväga dubbla kort för detta bygge, så jag tycker widl tänkte rätt där... och nätagget som hänger med paketet nu är ju inte att rekommendera för två kort heller)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Håller med roger den lilla pengen för ett seasconic tillverkat agg med 105 c japanska kondningar finns ingen anledning att köpa fractal / fsp / corsair cx!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

hur går det med päronen?
kör på att inet bygger ihop datorn så ger de sig nog lite lättare... det borde väl inte vara så jvla jobbigt för far din att ta kvittot och datorn och bara lämna tillbaka den? tjata ihjäl honom så att det inte dröjer mer än 30 dagar bara... :S
om har inte viker sig så kan du ju alltid säga att han får 1k om han gör det, och fortfarande ha 7k att bygga en 100ggr bättre dator än din förra för?

Permalänk
Medlem

en bra riktlinje är ju att aldrig köpa en märkesdator om du har tänkt att kunna använda datorn

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Här är det mest prisvärda och mest ljuddämpade paketet du kan hitta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/434114/2011-05-11

Hoppas du får byta datorn, sjukt trist att få betala så mycket pengar för så lite data (prestandamässigt).

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar gick med på att lämna tillbaka den men inte på att köpa en ny, men jag känner min pappa jag kommer få en, men grejen är att jag bara har kartongen och inte vita sakerna darorn sitter i. Några förslag?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem

+1 på widL förslag. Tänkte bygga nästan en exakt sådan fast med ett annat Elit chassi och mindre hårddisk.

Kanske lägga till en 120mm fläkt som suger luft i baken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pazooken:

Mina föräldrar gick med på att lämna tillbaka den men inte på att köpa en ny, men jag känner min pappa jag kommer få en, men grejen är att jag bara har kartongen och inte vita sakerna darorn sitter i. Några förslag?

Tidningar i mängder Funkar fin fint Men kör inte på widls förslag...500w budget agg är inte så bra...här har du nåt som kommer att funka i år tionden --> http://www.inet.se/kundvagn/visa/434633/2011-05-11 Agget är mycket stabilare och av högre kvalitet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

Mina föräldrar gick med på att lämna tillbaka den men inte på att köpa en ny, men jag känner min pappa jag kommer få en, men grejen är att jag bara har kartongen och inte vita sakerna darorn sitter i. Några förslag?

Borde nog inte spela så stor roll om du bara lägger datorn i kartongen. Berätta för din pappa att ska man ha en speldator kan man inte köpa en mäkesdator. Hälften av pengarna i sjön. Det allra bästa om man inte kan bygga är att köpa delar och ihopbyggnad av inet.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

pappa sa, vi får tänka på saken, asså jag är jävligt besviken på mig själv och arg, jag skulle tittat på sweclockers och frågat kompisar osv osv men jag fick en adrenalink kick för att köpa den här, för jag ville bara ha en ny dator, men jag har sagt förlåt och sagt att jag ångrar mig för köpet.

Esseboy seriöst ? tidningar haha

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tidningar i mängder Funkar fin fint Men kör inte på widls förslag...500w budget agg är inte så bra...här har du nåt som kommer att funka i år tionden -->http://www.inet.se/kundvagn/visa/433341/2011-05-11 Agget är mycket stabilare och av högre kvalitet

+1 fast ta inte det kortet! 30kr mer för ett gigabyte som har bättre kylare och är högra klockat eller 300kr mer för SOC som redan är klockar till 1ghz.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

ok http://www.inet.se/kundvagn/visa/434624/2011-05-11 de är min senaste uppdatering, tror ni grafik kortet e lite overkill eller? går lite över budgeten

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pazooken:

pappa sa, vi får tänka på saken, asså jag är jävligt besviken på mig själv och arg, jag skulle tittat på sweclockers och frågat kompisar osv osv men jag fick en adrenalink kick för att köpa den här, för jag ville bara ha en ny dator, men jag har sagt förlåt och sagt att jag ångrar mig för köpet.

Esseboy seriöst ? tidningar haha

Japp skrotta ihop dem så de blir fluffiga så håller de datorn säker Annars får du leta efter frigoliten...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

är de svårt att bygga sj? skulle vara kull o pröva ngn gång men de kanske inte blir lika stabilt som proffsen i Inet, dessutom har jag en bok från skolan som heter Fråga Kjell, där står det steg för steg hur man gör!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pazooken:

ok http://www.inet.se/kundvagn/visa/434624/2011-05-11 de är min senaste uppdatering, tror ni grafik kortet e lite overkill eller? går lite över budgeten

nej för...dåligt agg,dåligt chassi o.s.v här ---> http://www.inet.se/kundvagn/visa/434637/2011-05-11

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

är de svårt att bygga sj? skulle vara kull o pröva ngn gång men de kanske inte blir lika stabilt som proffsen i Inet, dessutom har jag en bok från skolan som heter Fråga Kjell, där står det steg för steg hur man gör!

Jag byggde min första dator för några månader sen. Det är inte svårt om man läser på tillräckligt. Och det är riktigt kul! Men som sagt läs på om hur man gör och om alla delar först så att du är helt säker på hur allt ska vara.

Jag kanske är lite överdriven eller så bara jag ser fram emot sker väldigt mycket men jag började kolla på datordelar 2 månader innan jag fick ihop pengar för min nuvarande och jag kollar redan på vattenkylning som jag planerar att köpa efter sommaren Men så mycket behövs verkligen inte. ^^

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

är de svårt att bygga sj? skulle vara kull o pröva ngn gång men de kanske inte blir lika stabilt som proffsen i Inet, dessutom har jag en bok från skolan som heter Fråga Kjell, där står det steg för steg hur man gör!

beror på din mognad och ålder skulle säga att om du kan bygga ett någorlunda välbyggt hus i lego så skulle du kunna lära dig bygga ihop en dator också

tror jag var ca 10 eller 12 när jag plockade ihop min första dator

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

haha najs! esseboy, vad tycker du ska jag bygga den sj? den du länka

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem

Ok pappa har ju kontakter typ i kista som kan sätta ihop datorn oxå för en hundring

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag tycker att det är tråkigt att ditt köp inte har gått som du hade tänkt det.
Att återlämna datorn kommer inte att bli några problem alls, då Elgiganten har schyssta öppet-köp regler.
(du behöver egentligen inte ha kartongen med dig alls, även om det föredras)
Det är alltid tråkigt när det uppstår missförstånd mellan säljare och konsumenter, jag hoppas att din säljare inte försökte lura dig med vilje utan att han helt enkelt missade att undersöka vad du skulle använda datorn till ordentligt.
Jag tycker även att du kan kräva att få mil-ersättning från butiken pga att du fått åka fram och tillbaka i onödan om du vill lämna tillbaka datorn.
Om du vill och orkar så kan du försöka prata med butiken och förklara situationen, så kanske dom kan lösa det genom att du får en bättre dator till samma pris eller någon liknande lösning.

Lycka till!

Mvh Kalle

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

Ok pappa har ju kontakter typ i kista som kan sätta ihop datorn oxå för en hundring

då hade jag hellre använt mig av inet då du får garanti på hela datorn fastän du valt komponenter.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Mitt förslag, nästan en kopia från widl : http://www.inet.se/kundvagn/visa/434644/pazooken

Tycker de ska med en annan kylare till processorn än orginal, kyler bättre och när du väl vill pilla på överklockning finns det där.
450w när klarar du dig på med 6950 även om du låser upp det till ett 6970.
Har du inte tänkt låsa upp 6950 så kan du ta ett 1gb och då få lite billigare med en bättre kylare. Har du inte högre upplösning än 1080 kommer du klara dig bra på 1gb.

Är det över din budget så släng bort processorkylare, byt till 6950 1gb elr lär dig att bygga själv

Sen vill jag bara säga, i all förvirring det kan bli med alla dessa kundvagnar som visar dig olika, att alla har sin personliga åsikt och sina prefferenser när de gäller att bygga dator. nästan inget som folk har visar upp här är direkt fel, vi bara tänker på lite olika, gillar lite olika.
Detta är bara mitt tänk.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/434709/2011-05-11 tog bort montering, måste lära mig eftersom jag ska börja på it gymnasiet snart så de behöver man veta

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/434709/2011-05-11 tog bort montering, måste lära mig eftersom jag ska börja på it gymnasiet snart så de behöver man veta

När du monterar, håll huvudet kallt bara. Finns många härinne som kan berätta hur det går om man hetsar lite mycket o glömmer tex distanser på moderkortet
Allt är gjort för att passa på ett vist sätt så det ska inte brukas mycket våld..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

äh fyfan vågar inte, tänk om man tar sönder det. men aja, kan sova glatt nu iallafall återkommer imorgon!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

äh fyfan vågar inte, tänk om man tar sönder det. men aja, kan sova glatt nu iallafall återkommer imorgon!

Ska du montera så släng med ett esd armband för 99kr, ifall du monterar datorn med din stickade kofta är det en billig försäkring Det kommer gå fint det här..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

nej för...dåligt agg,dåligt chassi o.s.v här ---> http://www.inet.se/kundvagn/visa/434637/2011-05-11

Mjae, skulle inte säga att en Tesla 650 är så speciellt mycket bättre än XFX 550 för den här burken.
XFX:en är som sagt seasonicbyggd tex. Båda räcker mer än väl till.

Skrivet av Xamin:

Mitt förslag, nästan en kopia från widl : http://www.inet.se/kundvagn/visa/434644/pazooken
Tycker de ska med en annan kylare till processorn än orginal, kyler bättre och när du väl vill pilla på överklockning finns det där.

Sant, men om man nu skaffar kylare, så kanske det ändå är värt att lägga en knapp hundring till på en Coolermaster 212plus?

Skrivet av Xamin:

Sen vill jag bara säga, i all förvirring det kan bli med alla dessa kundvagnar som visar dig olika, att alla har sin personliga åsikt och sina prefferenser när de gäller att bygga dator. nästan inget som folk har visar upp här är direkt fel, vi bara tänker på lite olika, gillar lite olika.
Detta är bara mitt tänk.

Mjo, är ju lite smaksaker oxå - väl sagt

...

Till trådskaparen: Jag skulle nog kanske ändå välja att köra en färdigbyggd burk för den här gången. Det borde vara enklare att blidka farsan om du kan påvisa att inet tar ett helhetsansvar för burken om nått går snett.. Plus att han slipper oron att sonen gör något dumt under bygget
(Det finns trots allt en hel del som kan gå fel om man är för ivrig, har otur, eller rent av klantar sig... Och att felsöka själv är inte alltid det enklaste)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jävlar silket bondfångeri datorn från Elgiganten var. Gillar Geforce 420 med 2 GB minne (!). Det där tricket börjar bli gammalt nu. Riktigt ohederligt.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kunde bara inte låta bli att uppmärksamma; du frågar först uttryckligen om du har rätt att lämna tillbaka din köpta dator. Vilket schyssta Elgiganten faktiskt tillåter. Men sen är det ändå inte säkert att du får göra det för dina föräldrar, wtf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

nej för...dåligt agg,dåligt chassi o.s.v här ---> http://www.inet.se/kundvagn/visa/434637/2011-05-11

?

550w räcker gott och väl om man inte vill köra sli/cf. Och 650w är (med marginal) tillräckligt för 560sli/6950cf.