Uppgraderingsrädsla vanligare än spindelfobi

Permalänk
Medlem

"Tre fjärdedelar (78 %) tror att en uppgradering av RAM-minnet skulle vara till fördel."

Detta tycker jag är väldigt talande. Många vet inte vad de olika delarna gör, då känner man sig nog inte bekväm med att öppna datorn och ska man vara ärlig så är det ju ingen större mening med att dom gör det heller. Har man inget intresse så är det lättare att köpa en ny eller be om hjälp.

Permalänk

Är detta ett skämt eller? hehe..

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar när jag behöver. Just nu behöver jag egentligen inte så mycket prestanda så förhoppningsvis överlever den två år till.

Permalänk
Medlem

Var 3:e till 4:e år blir det för min del.

Då har jag dels hunnit spara ihop så det går att köpa något bra.
Sen har det ofta kommit tillräckligt bra grejer för att det ska vara värt att uppgradera. (Köper så jag ska klara mig i 3-4:a frammåt vid varje tillfälle).
Sen det tredje bekymret är att det är jobbigt att installera om OS:et så "alla" program och spel ska isntalleras igen. Nu har jag genvägar sparade så vet vad som ska installeras men det tar tid ändå. Tur att Windows-installationer håller i några år om man vet vad man håller på med.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag öppnar mina datorer och flyttar runt innehållet flara gånger i veckan.
Motorhuven på bilen har jag öppnat ca 8-10ggr på 8000mil.
Det handlar väl om olika intressen.
Det finns ju flera som mekar med bilen än som mekar med datorn.
Konstigt egentligen, då datorn bara består av ca 8-10 olika delar som inte går att sätta fel
Sweclockers fredagspanel borde sändas på vanlig tv så folk lär sig.
Själv öppnade jag redan som liten alla mina och familjens apparater direkt efter köp för att titta och pilla på innehållet.
Många garantier som inte gällde där :D, Men att pilla med bilen eller moppen...Hua

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

jag pillar hellre isär en bärbar än å ta i en spindel
usch

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Hur ofta jag uppgraderar är svårt att säga då jag brukar uppgradera olika saker olika år. T.ex. ett år uppgradera jag laptopen, ett år uppgraderar jag servern, ett år uppgraderar jag den stationära. När jag säger uppgradera menar jag byta ut hela datorn, nya komponenter har man ju hem varje månad i stort sätt, i år har jag köpt 1st grafikkort (billigt extra grafikkort), 2st paket ram á 8GB, 2st SSD:er, 3st HDDs á 2TB och säkert mer som jag glömt bort men nu ska jag snart byta ut hela min stationära och till hösten/vintern måste det nog bli en ny server då jag inte kan få in fler hårddiskar i min server längre och jag har inga toma expansions slottar längre att sätta kontroller kort i, nästa gång blir det ett fullATX med minst 6 sata portar direkt på moderkortet, är dock inte säker om jag ska köra SB i3 eller vänta på Ivy. I samma skede lär min nuvarade server bli min nya router och byta ut den router jag har idag.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Uppgradering av CPU

Någonting som stör mig i uppgraderings gebiten är hur Intel beter sig; jag har inget emot Intel i sig det är bara det att jag köpte för ett tag sen nytt moderkort, CPU, RAM osv. det blev ett moderkort med Intel 1156 sockeln och vips några veckor senare lanserade Intel ett ny CPU med 1 pins skillnad jag menar då sockeln 1155 tack så j*vla mycket, det är väldigt irriterande, AMD är mycket bättre när det gäller bakåtkompatibilitet och uppgraderings värde i längd än vad Intel någonsin kommer att vara.

Nu spelar detta i och för sig inte så stor roll för trots allt utnyttjar man någonsin den totala kapaciteten i det man köper. Min rigg funkar alldels utmärk för allt jag pysslar med den spelar, bra processorn överklockar väldigt bra (det gör jag bara när jag anser att jag behöver mer prestanda) osv. så varför uppgradera bara för att det har kommit nya grejer? är det en skryt faktor som gäller här eller? kan det också vara så att det flesta är lätt lurade? Jag menar bara för att det finns nytt så behöver man inte köpa det, spar pengarna istället. Jag för min del är tyvärr inte rik, man har ju ingen politiker lön direkt

Nästa rigg för mig blir nog AMD istället i min bok har de större kundmedvetenhet än vad Intel har som har blivit lite för stora för min smak.

Permalänk
Medlem

Jag är rädd för att uppgradera måste jag säga. Har aldrig haft en dator som fungerat så bra som denna. Alla tidigare har varit eller blivit ostabila men inte denna. Sjukt nöjd med moderkortet Gigabyte P35-DS4. Men har samma rädsla för allt elektroniskt. Tog mig lång tid innan jag vågade köpa ny reciever och TVn vågar jag inte byta ut så länge den fungerar. Det man har vet man ju hur det är men nya kan man adrig vara säker på om man får döda pixlar eller den har hög input lag m.m.

Jag får alltid extrem paranoia när jag ska köpa nått nytt elektroniskt. Jag forskar extremt mycket innan jag köper något för jag vill ha det som är bäst men det finns alltid någon som säger att saken är skit och har massor med problem så man blir rädd att man själv ska få samma problem.

EDIT: Dock är nog de i undersökningen mer rädda för att de ska messa up datorn pga av de inte kan så mycket medan jag är rädd för att inte få samma kvalité på komponenterna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Sitter fortf. på min rigg från våren 2008 (intel E8400@3,6Ghz, 4GB DDR2, Asus P5Q-E, 2x500GB HD, ati 5770 gpu). Allt räcker till bra utom kanske GPUn om jag ska börja lira moderna prestandaspel igen, men ärligt så funkar den i dagsläget (kör World of Tanks, Sacred 2, World in Conflict och mest indiespel nuförtiden), då jag game:ar på PS3 också halva tiden.

Ev. om man kunde hitta nån begagnad högre specad 1155-quadcore för skojs skull men de kostar väl svinet. Nä, troiligare så pregar in ett nVidia 460 vad det lider eller nåt, i övrigt får den här datorn stå sig till början av nästa år, rätt nöjd ännu. Disken kunde jag faktiskt halvera då jag byggde en dedikerad filserver för ett par år sen osso...

Suga på den i fyra år, det kommer bli nytt rekord, förr så bytte jag ut allt i burken vartannat år ungefär(!)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Nu var det fem år sen jag uppgraderade senast (innan nuvarande system alltså) men det är bara för att jag har varit fattig student. Generellt tycker jag att vartannat år vore fint.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Nu var det fem år sen jag uppgraderade senast (innan nuvarande system alltså) men det är bara för att jag har varit fattig student. Generellt tycker jag att vartannat år vore fint.

Jag antar att du inte räknar in ditt 5830 då

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag antar att du inte räknar in ditt 5830 då

Läs parentesen

Permalänk
Skrivet av colpo:

Läs parentesen

Såg det nu och när jag kollade närmare såg jag att hela hans system var ju nytt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag pillar hellre isär en bärbar dator än pillar isär en spindel.

Fast båda är ungefär lika svåra att få ihop igen.

Permalänk

Jag uppdaterar när det behöv. Brukar uppdatera till operativ system. 2008 så uppgradera jag för att Vista kom och jag trodde det skulle bli bättre men det har blivit så himla dyrt med delar nu. Hellre lägga pengar på semester någon stans än att lägga det på en dator.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem

Ny hårdvara, minst en gång om året.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag brukar småbyta vartefter och göra större byte av moderkort, processor mm varannat eller var 3e år

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Köpte ny bildskärm för inte så länge sedan och en bunt hårddiskar till filservern innan dess. Känns väl som att man köper någon ny komponent till någon av alla datorerna ett par gånger om året. Men det är mer sällan jag byter ut hela datorn. Så småningom blir hela datorn utom möjligen chassi och nätagg utbytta och det är väl ungefär 3-4 år mellan.

När det gäller spindlar så brukar det vara min uppgift att kasta ut dem ur huset. Så ingen rädsla vare sig för spindlar eller datorkomponenter här.

Permalänk
Medlem

Köper någon form av hårdvara varje löning, Sweclockers har fått mig att köpa många saker när man läser nyheter o tester, alltid lika kul att packa upp o lukta den "det luktar nytt doften"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

alltid lika kul att packa upp o lukta den "det luktar nytt doften"

idd!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Jag köper ny burk ca vart tredje år.
Tycker det är bättre att lägga mycket pengar direkt istället för att hålla på att uppgradera stup i kvarten.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Köper någon form av hårdvara varje löning, Sweclockers har fått mig att köpa många saker när man läser nyheter o tester, alltid lika kul att packa upp o lukta den "det luktar nytt doften"

Du menar lukten av plast och flammskyddsmedel? Jag upplever en viss uppgraderingshets. Jag tror att de som har lite distans i livet tar det lite lugnare. En resa och en upplevelse flera dagar ger mig mer än ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Du menar lukten av plast och flammskyddsmedel? Jag upplever en viss uppgraderingshets. Jag tror att de som har lite distans i livet tar det lite lugnare. En resa och en upplevelse flera dagar ger mig mer än ett nytt grafikkort.

Så du menar att bara för att man gillar prylar så gillar man inte att resa, och man har ingen distans i livet!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Så du menar att bara för att man gillar prylar så gillar man inte att resa, och man har ingen distans i livet!

Ja det var nog det han tänkte -_-

Det kanske handlade om prioriteringar i livet när man inte skiter pengar?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Min första burk som vissa delar fortfarande kommer ifrån. Vågade jag inte plocka ihop själv. Fast de kommer jag göra vid nästa uppgradering.

Köper inget färdigt i en databutik mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Uppgraderar gör man ju hela tiden med nya kort och hd's och sånt.

Bytt dator,,, tror jag nog inte att jag har gjort en enda gång faktskt. Alla mina "nya byggen" (alltså ,. ny mobo.) har ju återanvänt alla andra delar från datorn.
Eller hur mycket måste man uppgradera på samma gång för att det skall räknas som en "ny" pc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så du menar att bara för att man gillar prylar så gillar man inte att resa, och man har ingen distans i livet!

Ja exakt om man lägger ut 20k om året på en dator och inte är en medelinkomsttagare.

Permalänk
Medlem

förr vart det nästan hela datorn per år, dock när man nådde q66, 8gb ram samt 4800 serien i cf så kändes det inte längre nödvändigt, även om jag skulle vilja så känns det inte riktigt värt summan.

Permalänk
Medlem

Att uppgradera hårdvara är kul!

Att uppgradera mjukvara är en mardröm! Man vet aldrig om företag (*Coughmicrosoftcough*) får för sig att ta bort någon funktion, eller liknande.

Ännu värre är det med påtvingade uppdateringar, speciellt som från Microsofts MSN Messenger och Windows Media Player imellan dom olika Windows utgåvorna. (Har dock, lykligtvis, lyckats komma runt detta efter en massa huvudvärk...)

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841