Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Hur skippar man den inbyggda decodern?

Skaffa sig ett bra ljudkort och koppla analogt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Behöver ett 2.1 (har inte råd med ett bättre 5.1) för 2500:- efter att mina z5500 dog idag.
Står mellan corsair sp och edifiers s530d, men vet inte heller vilket man ska köra på.
Hoppas bägge låter bättre än z5500, även om jag kommer sakna 5.1 för film på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Behöver ett 2.1 (har inte råd med ett bättre 5.1) för 2500:- efter att mina z5500 dog idag.
Står mellan corsair sp och edifiers s530d, men vet inte heller vilket man ska köra på.
Hoppas bägge låter bättre än z5500, även om jag kommer sakna 5.1 för film på datorn.

Vill du ha nåt bra så slå till med http://www.inet.se/artikel/6305017/m-audio-studiophile-bx5a-d...att köpa 2.1system för tex 200kr extra ger inget,förutom en baslåda inget annat.

Permalänk
Rekordmedlem

köp nått bra som du sedan kan göra ännu bättre, skippa 2.1 och köp 2 kanal.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125611
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=231707
vettig kombo som kan bli väldigt bra om du senare skaffar en riktig förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vill du ha nåt bra så slå till med http://www.inet.se/artikel/6305017/m-audio-studiophile-bx5a-d...att köpa 2.1system för tex 200kr extra ger inget,förutom en baslåda inget annat.

Hur väl fungerar de här för spel tillsammans med ett Xonar Essence STX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av .maker:

Hur väl fungerar de här för spel tillsammans med ett Xonar Essence STX?

De lär ska spela bättre än valfritt "datorsystem".

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Det funkar nog bra, varför skulle det inte göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Det går att få bättre för det priset,men alla har så olika smak när det gäller ljud,en del vill ha det neutralt och en del är basknarkare osv,men för mig är Z5500 pissdåligt.

Så vad rekommenderar du för den prisklassen då? Jag är ingen basknarkare, jag vill ha balans mellan bas och diskant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Så vad rekommenderar du för den prisklassen då? Jag är ingen basknarkare, jag vill ha balans mellan bas och diskant.

Lustigt att alla "okunniga" bara pratar om bas och diskant men glömmer det viktigaste mellan de två. Mellanregistret! Som är så ofantligt viktigt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Lustigt att alla "okunniga" bara pratar om bas och diskant men glömmer det viktigaste mellan de två. Mellanregistret! Som är så ofantligt viktigt.

Well, det är litet det jag menade liksom... med balans. Men jag är vare sig musikexpert eller datorexpert, så jag saknar liksom nomenklaturen helt enkelt. Du får ursäkta en nyfiken n00b.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Well, det är litet det jag menade liksom... med balans. Men jag är vare sig musikexpert eller datorexpert, så jag saknar liksom nomenklaturen helt enkelt. Du får ursäkta en nyfiken n00b.

Jag förstår. Du vill ha tonal balans. Alltså ska du hålla dig borta från alla datorpaket som finns på marknaden. Kör på aktiva studiomonitorer, det är troligen så du får mest balanserat ljud.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jag förstår. Du vill ha tonal balans. Alltså ska du hålla dig borta från alla datorpaket som finns på marknaden. Kör på aktiva studiomonitorer, det är troligen så du får mest balanserat ljud.

Kostar inte de typ maaaaassa pengar dock? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Kostar inte de typ maaaaassa pengar dock? :/

Nej

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Kostar inte de typ maaaaassa pengar dock? :/

Vad är en massa pengar för dig?
Vill du ha ett dugligt ljud så får du räkna med minst 2000kr.
Det går inte att få det billigare. Det är ungefär som att du vill köpa en gamingdator för 2000kr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Vad är en massa pengar för dig?
Vill du ha ett dugligt ljud så får du räkna med minst 2000kr.
Det går inte att få det billigare. Det är ungefär som att du vill köpa en gamingdator för 2000kr.

2000 är nära min smärtgräns, men det kan jag nog spara till. Jag trodde de kostade ännu mer än så.

Njae, ur mitt erkänt n00biga perspektiv är de en del av en dator. Jag förvängar mig inte att ett bra grafikkort ska vara billigt, men inte heller att det ska kosta mer än en hel gamingdator.

Permalänk
Avstängd

Hur stor skillnad tror ni det är på ex Edifier S530d/Corsair sp2500 kontra dom där MX5.
Saken är att jag vill ha anslutningarna, ex hörlurar kontakten på kontrollenheten och enkelt att höja och sänka.
Det är värt lite sämre ljud. Men är det extrem skillnad på ljudet?

Permalänk
Skrivet av definition:

Hur stor skillnad tror ni det är på ex Edifier S530d/Corsair sp2500 kontra dom där MX5.
Saken är att jag vill ha anslutningarna, ex hörlurar kontakten på kontrollenheten och enkelt att höja och sänka.
Det är värt lite sämre ljud. Men är det extrem skillnad på ljudet?

Extrem och extrem, det lär vara väldigt stor skillnad iaf. Frågan är hur pass mycket du märker skillnaden. Vad har du lyssnat på tidigare? Jag tror att många inte riktigt vet vad som är "bra" just för att många inte har lyssnat på exklusivare prylar. Har man t.ex bara lyssnat på ett par budgethögtalare för 200kr så kommer man säkert att uppfatta edifier/corsair system som bra. Har man lyssnat på exklusivare prylar så kommer logitech/edifier/corsair att låta som en gammal radio från 1973. Man måste ju ha någon form av referens för att kunna avgöra hur bra något låter. Har man då inget att referera till så blir det helt klart ett problem att svara på om något låter bra eller ej. Man får vad man betalar för, oftast.

Permalänk
Skrivet av muhihihaha:

Extrem och extrem, det lär vara väldigt stor skillnad iaf. Frågan är hur pass mycket du märker skillnaden. Vad har du lyssnat på tidigare? Jag tror att många inte riktigt vet vad som är "bra" just för att många inte har lyssnat på exklusivare prylar. Har man t.ex bara lyssnat på ett par budgethögtalare för 200kr så kommer man säkert att uppfatta edifier/corsair system som bra. Har man lyssnat på exklusivare prylar så kommer logitech/edifier/corsair att låta som en gammal radio från 1973. Man måste ju ha någon form av referens för att kunna avgöra hur bra något låter. Har man då inget att referera till så blir det helt klart ett problem att svara på om något låter bra eller ej. Man får vad man betalar för, oftast.

OK. Jag har kopplat min dator till mina gamla, men enligt mig förvånansvärt bra MS-668 Multi-Media. Vet inte ens vad det är för märke på dem. Har också kopplat min gamla stereo till datorn som sidohögtalare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

En fråga.
Om man köper en förstärkare, är enda sättet att köra toslink,coax till datorn om man vill ha 5.1?
Eller går det att koppla analogt som med datorhögtalare och använda ljudkortet.

Funderar på att köpa en billig reciever och köra dom 5 högtalare man redan har till datorn, får leta upp en sub senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

En fråga.
Om man köper en förstärkare, är enda sättet att köra toslink,coax till datorn om man vill ha 5.1?
Eller går det att koppla analogt som med datorhögtalare och använda ljudkortet.

Det finns ju förstärkare med separata analoga ingångar för 5.1, men det är väl sällan de billigaste receivrarna har det... Du får kolla specar, samt helst dubbelkolla genom att leta upp bilder på bakre panelen på förstärkaren.

Skrivet av definition:

Funderar på att köpa en billig reciever och köra dom 5 högtalare man redan har till datorn, får leta upp en sub senare.

Vad har du för högtalare nu? Kopplas de som vilka högtalare som helst med vanlig högtalarkabel? (annars blir det ju svårare )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Det är lite blandat mög(ye kopplas vanligt ) men tänkte det kanske är ok att börja med istället för att köpa ex edifiers 2.1 datorhögtalare.

Frågan är om en förstärkare för under 2000:- har bättre dac än ett ljudkort som ex xonar DX.
För blir antagligen inbyggda man kör med om man ska köra toslink isåfall.

Permalänk
Medlem

Om du har 2000kr budget så kör på analogt med xonar DX som DAC helt klart.

Permalänk
Skrivet av datar:

Jag har tidigare varit hifi-nörd (jo jag är det fortfarande) men till min dator har jag studiohögtalare. Jag skulle rekommendera att spana in Behringer (billiga men bra högtalare som klarar all sorts musik, dvs. inte kräsen på att materialet). Som dyrare alternativ rekommenderar jag finska Genelec. Dyrare högtalare som låter bättre men som fortfarande klarar av all musik och är förlåtande mot dåliga inspelningar.

Jag har lämnat "traditionell hifi" mot studiohögtalare. De är ju där film och musik börjar

Har lyssnat på Logitech systemet som nämnts i tråden och jag var inte imponerad. Då lägger jag hellre min röst på de system som länkats på Hifi-Klubben och Fynda!

EDIT: Många fokuserar på basen.. Ju mer bas desto bättre system. Glöm inte att de finns mellanregister och diskant också!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet Pappa bas, mamma mellanregister och lillasyster diskanten! hihi

Jag håller med datar, det finns rätt fina studiomonitorer och liknande, dessa ihop med en liten men högkvallitativ stärkare tex från NAD ger ett fint register och även utrymme att växa
Jag kör själv med en NAD C352 med ett par proson twin2010 som datorhögtalare. Det låter faktiskt mycket bra, körde med en Yamaha surroundstärkare först för runt 7k, men sålde den för en stereostärkare för att få en mer kontrollerad bas. Ett av mina bästa köp!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet Pappa bas, mamma mellanregister och lillasyster diskanten! hihi

Jag håller med datar, det finns rätt fina studiomonitorer och liknande, dessa ihop med en liten men högkvallitativ stärkare tex från NAD ger ett fint register och även utrymme att växa
Jag kör själv med en NAD C352 med ett par proson twin2010 som datorhögtalare. Det låter faktiskt mycket bra, körde med en Yamaha surroundstärkare först för runt 7k, men sålde den för en stereostärkare för att få en mer kontrollerad bas. Ett av mina bästa köp!

Nu är ju dock många studiomonitorer aktiva och behöver därför ingen separat förstärkare...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Nu är ju dock många studiomonitorer aktiva och behöver därför ingen separat förstärkare...

Man ska inte posta innan man druckit morgonkaffet, jag svamlade till det där, tänkte väl på ngt och skrev ngt annat
Men ett par sånna här och en av NADs mindre, så har man ett riktigt shysst datorljud
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/argon...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz