Permalänk
Medlem

Min ghettoblaster/strandstereo

Vintern 2009/2010 började jag fundera på att bygga mig en s.k. ghettoblaster. Här är lite bilder på bygget, delarna, designen och naturligtvis slutresultatet.

Ljudmässigt är den helt ok men jag skulle nog ha fått bättre ljud med lite dämpvadd i högtalarna. Det får bli till v2.0.

Min ghettoblaster/strandstereo

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Läckert

Skulle faktiskt vilja se en video där du testar ljudet samt en inköpningslista för det du har i lådan. Är väldigt sugen på att göra en likadan

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt, lite hög dock? Gillar även färgvalet

Håller faktiskt på med en liknande just nu väntar bara på de sista delarna ska anlända till mitt hem

Så om 2-3 veckor hoppas jag att mitt dyraste, otympligaste, onödigaste bygge kommer bli klart

Kommer dock inte vara så hemskans bra ljud i den skulle jag tippa på, då jag inte ägnat en sekund åt hur man ska utforma lådan efter ljudet

Permalänk
Medlem

Nice stereo!
Skall bygga en själv till sommaren med en T-amp istället för bilstereo (väldigt mycket lägre ström förbrukning).

Får man fråga vad den väger? Funderar på om jag skall bygga min i MDF eller Plywood nämligen (MDf kan jag nog få gratis men det väger en del...).

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag ställa en förmodligen helt efterbliven fråga. Men om batteriet varar i 6-7h. Vad gör du när det tar slut? Hur laddar du det är min fråga helt enkelt Jag har undrat det här om många boomboxar men aldrig frågat någon.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Nu måste jag ställa en förmodligen helt efterbliven fråga. Men om batteriet varar i 6-7h. Vad gör du när det tar slut? Hur laddar du det är min fråga helt enkelt Jag har undrat det här om många boomboxar men aldrig frågat någon.

Antar att han laddar upp batteriet igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Antar att han laddar upp batteriet igen

verkar dock rätt så jobbigt att behöva skruva upp den var sjunde timme, skulle vara bättre om man kunde koppla ut två sladdar ifrån battareiet, dock väldigt riskabelt ifall det skulle komma nån metall imellan eller nåt...

OnT: är det ett gele(stavning?) batteri?
vad gick det på allt som allt?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykfall:

Läckert

Skulle faktiskt vilja se en video där du testar ljudet samt en inköpningslista för det du har i lådan. Är väldigt sugen på att göra en likadan

Hm, tror inte jag kan få till så bra ljud med den inspelningsutrustning jag har tillgänglig. Ljudet blev som sagt inte helt perfekt men bättre än de flesta "butiksbergsprängare" jag hört, åtminstone vid lite högre volym.

Delarna är väl mer eller mindre:
Högtalarelement, Stereo, Batteriet (36-3018) och så lådan + lim och skruv, lite sladdar, lite spackel, några kontakter och så färgen.

Skrivet av Xattwyn:

Väldigt snyggt, lite hög dock? Gillar även färgvalet

Mjo, den är lite hög, tanken där var väl mest att jag ville ha gott om utrymme inuti ifall jag skulle vilja byta batterimodell (Kjell & Co har tydligen någon med lite mer kräm i sig som är högre).

Citat:

Håller faktiskt på med en liknande just nu väntar bara på de sista delarna ska anlända till mitt hem

Så om 2-3 veckor hoppas jag att mitt dyraste, otympligaste, onödigaste bygge kommer bli klart

Kommer dock inte vara så hemskans bra ljud i den skulle jag tippa på, då jag inte ägnat en sekund åt hur man ska utforma lådan efter ljudet

Därför jag satsade på enkla slutna lådor, det är inte lika lätt att misslyckas fatalt med ljudet då som om man kör med en massa snitsiga rör och liknande.

Skrivet av Memon:

Nice stereo!
Skall bygga en själv till sommaren med en T-amp istället för bilstereo (väldigt mycket lägre ström förbrukning).

Får man fråga vad den väger? Funderar på om jag skall bygga min i MDF eller Plywood nämligen (MDf kan jag nog få gratis men det väger en del...).

Den väger ganska precis 10 kg (±0,5 kg) utan batteriet inuti. Med batteriet så blir det ju lite till men värst är ju lådan själv.

Skrivet av Waloth:

Nu måste jag ställa en förmodligen helt efterbliven fråga. Men om batteriet varar i 6-7h. Vad gör du när det tar slut? Hur laddar du det är min fråga helt enkelt Jag har undrat det här om många boomboxar men aldrig frågat någon.

Jag har en trestegsladdare för tolvvolts blybatterier, går att köpa på bl.a. Clas Ohlson för ett par hundra kronor.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

verkar dock rätt så jobbigt att behöva skruva upp den var sjunde timme, skulle vara bättre om man kunde koppla ut två sladdar ifrån battareiet, dock väldigt riskabelt ifall det skulle komma nån metall imellan eller nåt...

Det sitter faktiskt en väldigt ranglig lucka på baksidan, den har jag tänkt byta ut mot något mer stabilt men just nu duger den för att skydda mig från batteriet (och sladdarna från mig).

Citat:

OnT: är det ett gele(stavning?) batteri?
vad gick det på allt som allt?

Det är ett helkapslat blybatteri av billigare modell (har inga planer på att testa ifall det verkligen är helkapslat genom att hålla det uppochner någon längre period).

Bilstereon + högtalarna + batteri gick på ungefär tusenlappen, sen kostade MDF-skivan ett par hundra också. Sen var det ett par småsaker jag saknade (t.ex. skruv av rätt typ och tjocklek) men totalt så gick det inte på mer än 1500 i.a.f.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Flashigt perfekt för beachen! har suttit med tankar att man skulle göra något liknande fast fästa det hela på flaket på en flakmoppe rullande disco ftw!

Permalänk
Medlem

Hur mycket har bygget gått på totalt? Varför köpte du en inte liksom

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Hur mycket har bygget gått på totalt? Varför köpte du en inte liksom

Totalt under 1500 är min gissning (stereo + högtalare + batteri gick på runt tusenlappen).

I jämförelse med detta så kostar en bergsprängare av "standardmodell" på OnOff med RMS på ett par watt runt tusenlappen (PHILIPS RADIOREC AZ-1850), för en "lyxmodell" med lite mer kräm i så får du ge ett par tusen. Och då är det fortfarande vanliga LR20-batterier som äts upp på någon timme.

Som jämförelse kan ju nämnas att den här utan problem klarar av att spela högt nog i flera timmar att du inte vill stå bredvid den (jag har nog aldrig haft volymen över 50% då det helt enkelt låter för mycket när man står framför den). Sen är det ju inte sådär jättevackert ljud när man väl börjar dra upp volymen rejält men i jämförelse med butiksboomboxar så låter det då bra.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Avstängd

Trevligt, cleant, prisvärt. 5/5.

Permalänk
Medlem

Ytterst coolt!
Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

trevligt bygge, finns några saker bra.

Man ska inte använda sig av MDF utomhus då det drar tills sig fukt och blir dåligt väldigt snabbt. Det är vanligt att använda bilelement i dessa byggen men i och med att dessa inte är gjorda för att monteras i lådor blir frekvenserna väldigt lustig. Du kunde nog ha dragit ner på vikten ganska mycket genom att göra den mindre och med tex plywood. ska man vara gnällig sår är inte häller en huvudenhet att rekommendera om man vill spela högt och länge utan det blir oftast bättre att köra på en högeffektiv förstärkare.

Bilihögtalare är egentligen ett teoretiskt problem men MDF kan visa sig problematiskt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

trevligt bygge, finns några saker bra.

Man ska inte använda sig av MDF utomhus då det drar tills sig fukt och blir dåligt väldigt snabbt. Det är vanligt att använda bilelement i dessa byggen men i och med att dessa inte är gjorda för att monteras i lådor blir frekvenserna väldigt lustig. Du kunde nog ha dragit ner på vikten ganska mycket genom att göra den mindre och med tex plywood. ska man vara gnällig sår är inte häller en huvudenhet att rekommendera om man vill spela högt och länge utan det blir oftast bättre att köra på en högeffektiv förstärkare.

Bilihögtalare är egentligen ett teoretiskt problem men MDF kan visa sig problematiskt.

Mjo, det där med fukt är jag medveten om, har varit maniskt försiktig när det gäller fukten, den får stanna hemma om det är minsta regnrisk.

Och visst är bilhögtalare och bilstereo inte bäst ljudmässigt men det är hyfsat billigt och enkelt (både installation och när det gäller att använda den).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Mycket fint gjort, skulle vilja se enu mera utav bygget. Fundera själv på att bygga en inför sommaren. Får se vad som händer

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se lite mer bilder inuti lådan. Med batteriet, kabeldragningen osv
4p

Permalänk
Medlem

jag har dock inte haft några som helst planer på att försöka få ut 40 watt per kanal ur den då det skulle betyda att jag drar över 6,6 A och batteriet således inte skulle räcka ens 1,5 timme...

Ok hur får du stopp på det då? jag har ett liknade på ingång. Och ska man inte spela så hög volym då, Eller kommer den dra mer watt då?