Permalänk
Medlem

Ny dator som inte fungerar

Köpte de här delarna för bättre prestanda i Quake Live:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=921233...

Använder ett ATX-350 nätagg.

Har provat att sätta RAM-minnet i DIMM1, 2 och 3 utan att det gör någon skillnad. Vad kan vara fel? Hur skall jag felsöka härnäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBrunX:

Köpte de här delarna för bättre prestanda i Quake Live:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=921233...

Använder ett ATX-350 nätagg.

Har provat att sätta RAM-minnet i DIMM1, 2 och 3 utan att det gör någon skillnad. Vad kan vara fel? Hur skall jag felsöka härnäst?

Det första som slår mig är 350W till den configen? Det är bra modigt anser jag Speciellt om det inte är ett prestanda-PSU...

Hur yttrar sig felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Det första som slår mig är 350W till den configen? Det är bra modigt anser jag Speciellt om det inte är ett prestanda-PSU...

Hur yttrar sig felet?

Datorn bootar upp men det enda som sker på skärmen är ett vitt streck som blinkar längst upp till vänster.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa ett annat (kraftfullare) nätagg? Kanske ett annat grafikkort? Vad säger BIOS? Några ledtrådar där?

Permalänk
Hedersmedlem

Du har köpt endast 1 minnesmodul när det krävs 2 för att utnyttja de dubbla minneskanalerna som de flesta datorer använder. Du tappar i prestanda utan det. Annars är modulen godkänd av MSI för moderkortet, bra.

Eftersom du kommer till blinkande streck bör strömmen vara tillräcklig, men berätta exakt vilket märke/modell nätagget är. ATX-350 säger ingenting.

Har du installerat om Windows? Det är i princip ett krav eftersom du bytt allt i datorn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att ATX var en standard. Jag får olika bud när jag sökte med google. Antingen är det något FSP agg eller ett noname kina agg. Tex http://www.magpac.com.au/powersupplyCE.htm

Skulle inte kalla det modigt utan snarare otroligt dumt att riskera nya dator så där. Jag gissar att han har ett uråldrigt skräp agg. Risk att delar sabbas.

Nu tror jag dock att han gjort flera fel. Finns flera saker som kan sitta snett, dåligt eller blockera starten. Även all kringutrustning.

Testa också att flytta minnet till olika platser. Tryck in minnena ordentligt.

Permalänk
Medlem

Testa att formatera om du inte gjort de. Efter byte av moderkort/minne/cpu/gpu så kom inte jag längre heller

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har köpt endast 1 minnesmodul när det krävs 2 för att utnyttja de dubbla minneskanalerna som de flesta datorer använder. Du tappar i prestanda utan det. Annars är modulen godkänd av MSI för moderkortet, bra.

Eftersom du kommer till blinkande streck bör strömmen vara tillräcklig, men berätta exakt vilket märke/modell nätagget är. ATX-350 säger ingenting.

Har du installerat om Windows? Det är i princip ett krav eftersom du bytt allt i datorn.

Här är lite fler specs från nätagget:

Q-TEK PSU ATX 350WS

10A/5A 115W/130W

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag som trodde att ATX var en standard. Jag får olika bud när jag sökte med google. Antingen är det något FSP agg eller ett noname kina agg. Tex http://www.magpac.com.au/powersupplyCE.htm

Skulle inte kalla det modigt utan snarare otroligt dumt att riskera nya dator så där. Jag gissar att han har ett uråldrigt skräp agg. Risk att delar sabbas.

Nu tror jag dock att han gjort flera fel. Finns flera saker som kan sitta snett, dåligt eller blockera starten. Även all kringutrustning.

Testa också att flytta minnet till olika platser. Tryck in minnena ordentligt.

Har fått hjälp från flera personer som är mycket kunniga i hur man skruvar ihop en dator och vi har varit noga så det ska nog inte vara något problem där. Vi har provat att starta med minnet i olika portar men det gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Har du möjlighet att testa ett annat (kraftfullare) nätagg? Kanske ett annat grafikkort? Vad säger BIOS? Några ledtrådar där?

Ska försöka lägga vantarna på ett bättre nätagg under dagen. Jag kommer alltså in åt BIOS ö.h.t. Det enda som sker efter uppstart är att datorn står och tuggar på en svart skärm med ett vitt blinkande streck uppe i hörnet som att den väntar på input. Går inte ta sig någonstans härifrån