OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB - SATA2 benchmark

Permalänk

Har själv just fått in min och får riktigt låga siffror på i stort sett allt...

seq: read 355 write 189
4k: read 14.7 write 34
4k-64thrd: read 184 write 150
acc.time: read 0.121 ms write 0.292 ms

kör den på Sata III på ett gigabyte GA-790XTA-UD4 moderkort. Någon som har några tips på vad man ska göra för att kunna få utlovade hastigheter?

*edit såg till att TRIM var igång och fick lite bättre write speeds på 4k men är fortfarande långt efter vad som verkar vara alla andra i denna tråden haha (eller man kanske ska gråta?) Kan de bero på att man inte har en bra nog Sata kabel? Har en 6 gbps speccad kabel på väg men trodde inte att det skulle vara så stort skillnad på en sata II och sata III sladd. Det är väl mest isolering och eventuellt lite bättre material som skiljer?

Permalänk

Finns ingen skillnad på stata2 sladd och sata3 sladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av petrovski88:

Har själv just fått in min och får riktigt låga siffror på i stort sett allt...

seq: read 355 write 189
4k: read 14.7 write 34
4k-64thrd: read 184 write 150
acc.time: read 0.121 ms write 0.292 ms

kör den på Sata III på ett gigabyte GA-790XTA-UD4 moderkort. Någon som har några tips på vad man ska göra för att kunna få utlovade hastigheter?

*edit såg till att TRIM var igång och fick lite bättre write speeds på 4k men är fortfarande långt efter vad som verkar vara alla andra i denna tråden haha (eller man kanske ska gråta?) Kan de bero på att man inte har en bra nog Sata kabel? Har en 6 gbps speccad kabel på väg men trodde inte att det skulle vara så stort skillnad på en sata II och sata III sladd. Det är väl mest isolering och eventuellt lite bättre material som skiljer?

Beror på att det är mavell 9128 kotroller för dina sata 6gbit/s portar. Den använder bara en PCI-E 1x och toppar då någonstans vid 400 mb/s på läs och brukar hamna runt 200mb/s vid skriv. Vad du kan göra är att prova att uppdatera firmware/och eller drivrutiner för kontrollern, finns på denna sida:

http://www.station-drivers.com/page/marvell.htm

Det som berör din kontroller finns längst ner på sidan, senaste firmware verkar vara den från 04/03/11.

Permalänk
Skrivet av BlackCola:

Finns ingen skillnad på stata2 sladd och sata3 sladd

Jo det är vad jag har förstått men har sett att vissa kablar är rubricerade med 6gbps på sig och antog att de var betydligt bättre, men det är väl bara ett försäljningsknep.

Tack så mycket för drivrutinerna men när jag kör .bat filen så klagar den på att jag köra w 64 bit system. får jag installera dem på en skiva/usb och få in dem själv i bios på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av petrovski88:

Jo det är vad jag har förstått men har sett att vissa kablar är rubricerade med 6gbps på sig och antog att de var betydligt bättre, men det är väl bara ett försäljningsknep.

Tack så mycket för drivrutinerna men när jag kör .bat filen så klagar den på att jag köra w 64 bit system. får jag installera dem på en skiva/usb och få in dem själv i bios på något sätt?

Om det är firmwarefilen du tänker på så ligger .bat filen i en .iso, är nog tänkt att den ska brännas ut på skiva som man bootar från.

Permalänk
Medlem

Förresten, skulle vara intressant att se vad de blir för resultat om någon med sandy bridge kör ett test med Crystal Disk Mark och "all 0 fill", SirMacke gjorde ett sådant test på ett amd-system, vore intressant att se om det blir någon skillnad med sandy bridge

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen Frispel. Men för att klargöra är det alltså Satakontrollern på mitt moderkort som flaskhalsar och det kan man inte göra så hemskt mycket åt antar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av petrovski88:

Tack så mycket för hjälpen Frispel. Men för att klargöra är det alltså Satakontrollern på mitt moderkort som flaskhalsar och det kan man inte göra så hemskt mycket åt antar jag...

Toppfarten kommer inte att bli bättre, förhoppningsvis kan man få upp de andra värdena med ny firmware/drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Fick min Vertex 3 igår, Sata 3 med trim. Skulle vara intressant att jämföra med den gamla Vertex 3 om det är någon som sitter på en sådan som kan ladda upp en bild.

Permalänk
Avstängd

Kolla SSD resultat tråden, finns ett par där.

Permalänk

Tycks vara som så att jag har sämre värden på många läs/skriv, men mycket bättre access time (procentuellt). Någon som vet vad det kan bero på?

Ska man för övrigt installera några program eller drivrutiner jag inte tänkt på? Ny till det här med SSD. Har som synes en vertex 3 max iops, som sitter i intel port på ett P8P67 deluxe.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Tycks vara som så att jag har sämre värden på många läs/skriv, men mycket bättre access time (procentuellt). Någon som vet vad det kan bero på?

Ska man för övrigt installera några program eller drivrutiner jag inte tänkt på? Ny till det här med SSD. Har som synes en vertex 3 max iops, som sitter i intel port på ett P8P67 deluxe.

De små skillnader som finns är ju marginella och är inget att bry sig om. Rör det sig om mindre än säg +/- 10% så är det inget att bry sig om. Om du ändå känner dig ambitiös så kan du installera intels Rapid Storage Technology:

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdId...

Permalänk
Skrivet av Frispel:

De små skillnader som finns är ju marginella och är inget att bry sig om. Rör det sig om mindre än säg +/- 10% så är det inget att bry sig om. Om du ändå känner dig ambitiös så kan du installera intels Rapid Storage Technology:

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdId...

Installerade IRST, det blev allt en liten ökning (tyckte systemet startade snabbare faktiskt, men det varierar ju alltid) men det var, åtminstone i benchmarks, högst marginellt.

Vad kan det ha varit för 250MB fil jag laddade ner innan jag (blind) såg att du bifogat en länk i posten? Den fanns som download under mitt moderkort på asus hemsida. Den hetter precis som ovan, Intel rapid Storage Technology. Var ngn konstig fil som man aldrig sett innan.

Tack anyway!

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Hur är vertex 3 jämfört med intels 320? Verkar som om intels är pålitligare men slöare enligt olika sidor.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Hur är vertex 3 jämfört med intels 320? Verkar som om intels är pålitligare men slöare enligt olika sidor.

Att den är pålitligare är egentligen bara taget från äldre generationer och inget som kunnat visas på de nyare diskarna än.
Det finns för övrigt inga pålitliga diskar, det finns bara backups.

Och ja, vertex är kvickare. Dock dyrare.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Förresten, skulle vara intressant att se vad de blir för resultat om någon med sandy bridge kör ett test med Crystal Disk Mark och "all 0 fill", SirMacke gjorde ett sådant test på ett amd-system, vore intressant att se om det blir någon skillnad med sandy bridge

Sitter på en sandy brigde. Hur ställer man in "all 0 fill" på Crystal Disk Mark?

Edit: Hittade precis den resultat kommer snart!

Permalänk
Medlem

Med Sandy Bridge till Frispel.

Permalänk

Tänkte bara säga att jag märkte efter hand att program låste sig i nån minut då och då efter att jag installerad Intel rapid storage technology. Tog bort det för ett par timmar sedan och nu har det funkat bra.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

Fan också. Det hände igen. Någon som vet vad sånt beror på??
Windows svarar och allt (det som ligger i RAM'et antar jag), men musiken stoppar vanligtvis (efter en stund iaf, lite är väl buffrat) och firefox brukar hänga sig. Ibland även explorern. HDD indikatorn lyser konstant men alla monitoringprogram säger att det läses/skrives nada.

EDIT:
Blir värre och värre... ursäkta, men, FAN OCKSÅ!

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

Edit:

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet defekter/nackdelar med att använda en SSD till S775 p45 chipset?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Är det någon som vet defekter/nackdelar med att använda en SSD till S775 p45 chipset?

Du kan se min benchmark, första posten i den här tråden. Har ett P45 chipset och det funkar hur bra som helst.
De enda siffrorna som skiljer stort är ju sekventiell läshastighet, pga SATAII-interface. Är inte av större vikt för normalanvändaren.

Ser absolut ingen nackdel med det. Datorn känns som helt ny och det var nog den bästa uppgraderingen jag gjort någonsin

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Du kan se min benchmark, första posten i den här tråden. Har ett P45 chipset och det funkar hur bra som helst.
De enda siffrorna som skiljer stort är ju sekventiell läshastighet, pga SATAII-interface. Är inte av större vikt för normalanvändaren.

Ser absolut ingen nackdel med det. Datorn känns som helt ny och det var nog den bästa uppgraderingen jag gjort någonsin

Tack för svaret/tipset. Blir nog en ny ssd när skatten kommer
Fast kanske en G2 för 1500 kr kanske är mer prisvärt med SATA2?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Tja gott folk!

Funderar på att beställa ytterligare en OCZ Vertex 3 MAX IOPS 120 GB. Hade vart skönt med lite mer space, men samtidigt undrar jag. Ifall jag raidar min nuvarande ssd disk med den nya, kommer jag märka att datorn startar t.ex. ännu snabbare samt laddningstiderna i spel går ännu snabbare eller är det bättre att låta dem vara för sig istället kanske?

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Kan någon svara på varför jag har dålig read/write hastighet ?

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Kan någon svara på varför jag har dålig read/write hastighet ?

http://img542.imageshack.us/img542/1144/asssdbenchoczvertex3m...

Uploaded with ImageShack.us

Det ser ut som att du satt din disk på en Marvell-kontroller. Har för mig att den delas med en PCI-e tråd.
Sätter du den på Intel-kontrollern lär det bli bättre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 3900X | MB: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | RAM: Corsair 32GB 3200MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Master of Overkill

http://data.fuskbugg.se/skalman02/f3eb6e53_SNABB%20OSV.png
där har vi min den pekar på 940 ibland

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw_V:

Det ser ut som att du satt din disk på en Marvell-kontroller. Har för mig att den delas med en PCI-e tråd.
Sätter du den på Intel-kontrollern lär det bli bättre.

Ja det stämmer.
Jag har endast G6 på min Marvell och bara G3 på min Intel.
Så jag har inget val än att använda Marvell.
Finns det någon annan lösning ?

Permalänk
Medlem

Kan jag göra så att jag struntar i att använda Marvell kontrollen på moderkortet och istället ta och köpa mig en PCI kort och köra SSD från den och få "riktig" Sata 3 prestanda ?

Vilken PCI kort rekommenderas ?

Permalänk
Avstängd

alla som sitter med Vertex 3 MAX SHIT SSD disken
är ni nöjda med den?

hur många får fortfarande att disken plötsligt dör och en shutdown är enda alternativet?
obs det gäller enbart dom som har disken som systemdisk nu

för mig händer det varannan dag.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|