Ubuntu arbetsstation/mediadator/spel < 10 000 kr

Permalänk
Medlem

Ubuntu arbetsstation/mediadator/spel < 10 000 kr

Kära Sweclockers!

Det var ett tag sedan jag postade något på forumet, men nu behöver jag verkligen lite input från kunnigt folk. Min stationära dator besitter nämligen bara en CPUkärna.

Jag vill kunna använda datorn som hemmets allt-i-allo -> server/mediadator/produktionsstation (web,android,grafik) men det händer även att jag spelar något spel med kamrater (idag använder jag en gammal macbook pro för detta). Jag kommer att köra Ubuntu och jag använder mig av dubbla skärmar.

Min initiala tanke var att köra en h67/z68 med en i5 2500k och när ekonomin tillåter investera i ett dedikerat grafikkort. Jag insåg dock nyligen att sc2 går att spela under playonlinux, därav min 180gradersvändning mot p67 istället då de moderkorten är billigare. Dessutom tror jag att ett GTX460 kommer att spöa skiten ur i5ans grafikdel!?

Överklockning är inget jag kommer att göra initialt. Men att satsa på en 2500k känns mer framtidssäkert då jag kan kräma ur mer prestanda ifall jag känner att den inte hänger med.

Lådvalet blev väldigt inspirerat av recensionen här på sweclockers. Define r3 verkar tystare men jag kommer inte kunna utnytja kontakterna på ovansidan då definelådan utnyttjar min maximala höjd.

tldr

  • Budget < 10 000

  • Linuxkompabilitet

  • Tyst

  • Höjd på låda max 44 cm

CORSAIR AX 750W PROFESSIONAL SERIES MODULAR PSU - 1 345 kr (dustinhome)
Fractal Design Arc Mini (Svart) - 695 kr (inet)
ASUS P8P67-M B3 P67 S-1155 M-ATX - 1099 kr (dustinhome)
INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 +GAME - 1799 kr (dustinhome)
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) - 789 kr (dustinhome)
ASUS GEFORCE GTX 460 DIRECTCU TOP V2 1GB DDR5 PCI-E DVI/HDMI +GAME - 1 490 kr (dustinhome)
SSD CORSAIR FORCE 2.5" 115GB SSD MLC 25NM - 1599 kr (dustinhome)
HDD SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB - 699 kr (dustinhome)
DVD SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X IDE BULK SVART - 199 kr (dustinhome)
COOLER MASTER HYPER 212 PLUS S-1155/1156/1366/AM3 - 239 kr (dustinhome)
tot: 9953 kr

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk

Ser riktigt bra ut, sitter själv med liknande dator. Ubuntu funkar fint (Suspend krävde lite fixande men funkar även det nu).

Kanske ett lite överdrivet starkt nätagg, men det skadar ju inte, utom med röda siffror på bankkontot, så där kanske du kan spara nägra hundringar.

Om moderkortet, en kompis till mig köpte ett annat likande från asus (tror den hette något med LE), jag tyckte det var oerhört segt jämfört med mitt asrock. Dessutom så vägrade det starta från dvd-spelaren även om den i övrigt fungerade normalt.

Edit: Har för mig att den där fläkten knappast är tyst, kolla upp det för jag är inte säker.