Permalänk

Hitta switchens ip i nätverket.

Känns inte riktigt som jag har huvudet på skaft idag! Så därför tänkte jag höra med er här om ni har en lösning på mitt problem (:

Mitt hemnätverk är uppbyggt så att min dator går igenom en rätt gammal Belkin router som jag ställt om så den fungerar som en switch som sedan går till min netgear router etc.. Problemet är att min trådlösa accesspunkt sitter på switchen, men som jag har inaktiverat då jag inte haft någon användning för den just då. Dock nu så fick jag hem min nya mobil idag och skulle vilja surfa på den igenom WiFi. Så min fråga är helt enkelt, hur får jag tag på min Switchs ip-adress utan att behöva reseta den till fabriksinställningar?

Mvh nordin001

Permalänk
Medlem

I vissa routrar finns där en tabell med utdelade ip-adresser kolla där. Annars kan du prova med det här programmet. http://www.angryip.org/w/Download . Eller kan du i windows 7 eller vista kolla nätverkskartan (hovra över enheterna för adressen) (Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Nätverkskarta)

Permalänk

Tack för programmet jocke! Det var ju en riktigt bra att ha grej! Kollade på nätverkskartan o där står det bara switch.. Får väl bli att reseta skiten iallafall! Tack så mkt för svar!

Permalänk
Medlem

En switch får (oftast) ingen ip-adress, utan det du ser i kartan är routern.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

kan du inte kolla dhcp tabellen i routern?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Som sagt så får en switch väldigt ofta ingen ipadress alls då den bara ska switcha datan mha L2 (?).

Permalänk

Kartan ser ut som så.

Min dator + andra ------> Switch ---------> Gateway (192.168.1.1) ------> Internet

Ja jo, men som sagt så är nog den enda lösningen att återställa till fabriksinställningar o fixa om allt.

Permalänk
Medlem

Ladda ner wireshark och sök på MAC-adressen när du fångat lite traffik, det är vad jag skulle ha gjort. MAC-adressen brukar stå under routern på en klisterlapp.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Nej en switch har inte ip-adresser på sina interface (om det inte är en L3-switch). Däremot brukar de ha managementadresser på någon typ av interface vlan, vilket jag tror han var ute efter då han skulle managera switchen.

Permalänk
Medlem

Alltså missade alla här att det är en gammal SOHO-router han använder som switch, dvs han har slagit av DHCP funktionen. IP-adressen för routern är ju fortfarande kvar i inställningarna.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --