Permalänk
Medlem

Hjälp med kylning

Har en dator jag satte ihop själv för typ 2 år sedan. Sket då i att fixa någon extra kylning, tänkte att jag kunde fixa det senare.
Numera kan jag inte spela nya spel utan att cpu och grafikkorts -fläktarna låter som dammsugare.

Specifikationer:
Hittar inte vilken låda det var, men är likadant som detta i alla relevanta avseenden. Fläktar: 1 uppe och 1 bak.
Antec One Hundred
CPU: AMD Phenom II x4 940, 3.0 ghz
Grafikkort: ATI 4870x2, med den ökända standardkylaren.
mobo: gigabyte GA-MA790x-UD4
Resten tror jag är irrelevant.

Har en rätt snål budget, men hoppas kunna åstadkomma en acceptabel ljudnivå. Har inte så höga krav, vill bara att det ska funka. Behöver inte så mycket hjälp med vilka specifika produkter jag ska köpa, utan snarare vilken typ av lösningar.

Det jag tänkt hittills är att slänga in fler chassifläktar, finns dock bara plats för 1 st 120mm till. Kan det gå att få dit 1-2 st på framsidan med lite kreativitet och händighet? Är ca 2,5-3 cm djupt utrymme bakom gallret och dammfiltret, med tillräcklig bredd*höjd för 2 st 120-140mm fläktar. T.ex. ha dom på inblås och sedan behålla originalfläktarna där uppe/bak för utblås.

Tänkte försöka mig på att modda grafikkortets kylare lite (eftersom det inte finns några att köpa), skära upp och sätta ett par lagom stora fläktar på kylflänsarna. Peta på lite sånna här på lämpliga platser.

CPU'ns problem bör vara lösta med bättre luftgenomströmning i chassit och ny pasta.

Så jag är tacksam för om någon kan berätta om det här låter helt idiotiskt. (och gärna komma med ett förslag när ni är färdiga med förolämpningarna)

Permalänk
Medlem

Nåväl, jag körde på ändå, blev visst bra. CPUn är kall utan att fläkten behöver jobba. Men bäst av allt, 4870x2an håller sig på 55c~ när jag spelar The Witcher 2 på max settings, originalfläkten går bara i 27% hela tiden, innan var det typ 90c med 50% fläkt. 40c när jag inte spelar

Permalänk
Medlem

har du köpt ny CPU kylare ännu? annars kan du alltid ta och köpa denna. (jag vet att AMD's original fläkt låter som ett flygplan)
Hyper 212 PLUS

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av Josefnm:

Nåväl, jag körde på ändå, blev visst bra. CPUn är kall utan att fläkten behöver jobba. Men bäst av allt, 4870x2an håller sig på 55c~ när jag spelar The Witcher 2 på max settings, originalfläkten går bara i 27% hela tiden, innan var det typ 90c med 50% fläkt. 40c när jag inte spelar

Det låter som om du bara hade lite problem med underhållet samt lite annat. Se till och hålla lite strängare koll på burken och byta kylarpasta samt rensa flänsen några gånger om året. Sen finns det ju mycket tysta fläktar på marknaden. Ta denna som exempel:
http://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm

Håll koll på hur sladdarna är dragna så du kan ha bra luftcirkulation i chassit också. Mer än det vore lite väl overkill.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem