Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Powercolor lanserar Radeon HD 6850 med passiv kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Hela min dator kyls utav EN Gentle Typhoon @ 600rpm som sitter monterad med skumliknande tejp på min CPU-kylare för att minska vibrationer. Är enormt ljudkänslig när det gäller datorer och är inte intresserad utav att addera några extra fläktar.

2x WD GP 2TB raid1, 2x WD GP 1,5TB raid1

om jag får göra en någorlunda kvalificerad gissning,
dina hårddiskar lär låta väldigt mycket mer än vad en lågvarvad chassifläkt skulle göra.

kör iof piggare diskar än du har, men två gummiupphängda WD black är det enda som låter i min dator, som egentligen hörs. kopplar man ur dem vet man inte om den är igång eller inte.
det med fläktar på är en noctua kylare med nervarvad 120mm, samt nätagget.

vid spel har jag en sådan där fiffig fläktkontroller, den sparkar igång 140mm fläkten som håller grafikkortet på bra temperaturer vid intensivt spel.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Japp, hårddiskarna som låter mest trotts att det är gummi-upphängda GreenPower EARS diskar som jag har. Black-diskarna låter markant mycket mer än EARS (har själv ägt ett par, sålde pga ljudnivån). Har gjort så att diskarna går ner i vila efter 25minuters inaktivitet, när alla 4 snurrar hör man de rätt tydligt, men när det bara är två så hör jag endast de mitt i natten. Ligger och sover med datorn ca 1m ifrån huvudet, och har ett väldigt tyst källarrum.
Chassiet jag har är ett Antec P182 som jag ljuddämpat extra, i dörren har jag satt en tjock bitumen-skiva + ljuddämpande skum.

Testade att köra med en Noctua NF-P12 @ 650rpm som CPU-kylare, men det lagret gav inte ifrån sig ett jämt ljud utan tickade lite, så den fläkten gick fetbort. Jag har däremot inte upplevt att jag har hört Gentle-Typhoon fläkten efter monteringen i datorn, trycker man örat nära fläkten så hör man luften den flyttar + glidlagret fast i chassiet hör jag den inte.

Målet är en bra ljuddlös dator, men idag är det väldigt dyrt att skippa mekaniska hårddiskar och svårt att kyla grafikkort&processorer passivt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Undra om det finns någon standard för tillverkarna när de konstruerar kort med passiv kylning, te.x att de måste kunna sitta i en liten M-atx låda med en lågvarvig 80mm fläkt eller liknande. Det är trotts allt som du säger rätt avgörande hur bra luftflöde man har i sitt chassie, men det känns surt om te.x jag skulle köpa det kortet och det skulle totlat överhetta i min rigg medans kanske fungera helt ypperligt i din rigg. Tillverkarna kan ju inte ställa allt för höga krav på kundernas system om de ska leverera en produkt likt denna, för de som i huvudsak kommer att vara intresserade kommer vara de som har tysta datorer och sämre luftflöde.

Håller med dig här, hur ska konsumenten kunna veta om de har tillräckligt bra kylning eller inte? Och om kortet sen går sönder p.g.a. överhettning, är det något som går på garanti? Om vi säger att en användare proppar in kortet i minsta möjliga låda utan fläktar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag skickar ett mail till powercolor och se vad de har att säga.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Datorjäkeln stänger av sig om kortet blir för varmt. Vad den gör när man överhettar föregångaren 4850 som även den är passivt kyld.
120-130grader någonstans har jag för mig.

Men vid spel och annat borde du ju kunna ha en fläkt igång som blåser, som du sedan stänger av när du ska sova, diskarna jobbar ju vid spel iaf, så det torde ju inte vara något problem, eller?

Om inte blir ju frågan vad som krävs för att du ska vara nöjd, och varför du ska ha en dator vid huvudkudden om du är känslig för ljud?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Men ska jag behöva aktivera en fläkt varje gång jag ska belasta GPUn? Det är väldigt opraktiskt! Har lyckats sänka tempen avsevärt på mitt grafikkort, nu ligger det på under 75*c i stresstest och det ända jag gjorde var att vända på CPU-fläkten från push till pull :S Nu når inget i datorn 80*c med både OCCTs GPU-test och AVX-linpack.

Anledningen till att datorn står nära huvudkudden är för att mitt rum är inte änns 11m^2 och har blivit möblerat med stereon som ugångspunkt. Och på det ämnet så har jag ett krav på datorn ska vara tyst när jag lyssnar på musik, ha ljudutrustning för 40k+ och en dator som står och brummar är inte acceptabelt.

Har inte fått iväg något mail ännu till Powercolor.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT