Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

ARM vs. x86

Hejsan alla SweC;are!
Jag har länge undrat över en sak, nämligen, hur mycket effektivare är x86 arkitekturen i jämförelse med ARM-artkitekturen?

Det värsta jag sett hittills är en ARM-processor på 2 kärnor som kör på 1,5Ghz vardera,hur effektiv är den emot Intels strömsnålaste modeller som ligger på 1,6 GHz ca, är det så att ARM med sin dubbelkärnighet och sina 1,5Ghz på vardera kärna är effektivare sett kontra strömslukandet?
Eller har Intels processorer betydligt bättre klockcyklar och gör så att ARM, trots sina låga strömsiffror inte vinner effektivt i det långa loppet?

Kom och tänka på dessa frågor då jag kan tänk mig att vi till slut kommer att se ARM-arkitekturen standardiseras även hos Intel respektive AMD bland notebooks åtminstone, och eventuellt till slut för att sedan se våra gamingriggar övergå till detta om det utvecklas och blir värre till ex då det planeras 4 kärnor på 1,5 Ghz som värst vardera till år 2012, då Apple, vad jag förstått det som, redan har någon form av appar till sin plattform OS X Lion o allt vad dem nu kallar OS;en, då jag kan tänka mig att Microsoft gör något liknande även för Windows och deras Windows Phone.

Och som jag till slut tror så kommer det bara vara dockningsstationer som man kopplar in telefonen i för att sedan få all prestanda ifrån den, då vi redan kan få 1080P direkt ur HDMI-portar på ARM-baserade enheter.

Allt detta gör mig så frågande, så därför undrar jag om ARM slutligen är effketivare jämte x86 tack vare sin låga strömförbrukning? och kanske till och med inom kort börjar inkräkta på x64 tack vare strömsnålheten kontra prestandan? även om jag vet att x64 är hästlängder snabbare än x64, så snälla, hjälp mig reda ut detta, alla svar är varmt välkomna

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

ARM är extremt mycket effektivare än X86, tyvärr är X86 en mycket bloatad arkitektur som borde ha övergetts för längesen.
Men eftersom X86 har fått så extremt mycket mer pengar till utveckling än ARM så är X86 det med mest prestanda i dagsläget, och troligtvis för ett ganska bra tag framöver.

Så: En atom på 1,6GHz är snabbare än en ARM dubbelkärning på 1,5GHz. Men ARMen är mycket effektivare.

Permalänk
Medlem

edit: läste slarvigt

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pie-or-paj:

ARM är extremt mycket effektivare än X86, tyvärr är X86 en mycket bloatad arkitektur som borde ha övergetts för längesen.
Men eftersom X86 har fått så extremt mycket mer pengar till utveckling än ARM så är X86 det med mest prestanda i dagsläget, och troligtvis för ett ganska bra tag framöver.

Så: En atom på 1,6GHz är snabbare än en ARM dubbelkärning på 1,5GHz. Men ARMen är mycket effektivare.

Tack för ett så snabbt svar ! =D
Jag tänkte på, vid hur många kärnor och vid vilken hertz kan ARM först vara lika snabb som en Intel Atom på 1,6 Ghz tro? tänkte på det att du verkar vara väldigt insatt och kunna ge så bra svar på tal så då tänkte jag att jag passar på att fråga =P
Tack återigen för svaret och tack på förhand för nästa svar =P =D

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Nu överskattade du mig lite
Prestandan mellan plattformarna är lite svår att mäta, även om man kör samma operativsystem på båda (nån linuxdist) så är det stor skillnad i kärnan ändå så mjukvara kan spela en stor roll.
Men jag valde att googla och måste nästan skämmas, jag vet inte om det var minnet som svek eller för längesen jag kollade sist men en Cortex A9 ska tydligen redan vara snabbare än en ATOM på 1,6GHz (Enligt ARM själva visar dem sidor ~ lika snabbt när A9an var klockad till 500MHz). Sen vet man ju inte vad det betyder i MFLOP/S, kan vara så att just webläsning är bättre optimerad i ARM/mjukvaran för ARM.
Jag måste som sagt be om ursäkt för mitt tidigare påstående som var felkatigt taget ur minnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pie-or-paj:

Nu överskattade du mig lite
Prestandan mellan plattformarna är lite svår att mäta, även om man kör samma operativsystem på båda (nån linuxdist) så är det stor skillnad i kärnan ändå så mjukvara kan spela en stor roll.
Men jag valde att googla och måste nästan skämmas, jag vet inte om det var minnet som svek eller för längesen jag kollade sist men en Cortex A9 ska tydligen redan vara snabbare än en ATOM på 1,6GHz (Enligt ARM själva visar dem sidor ~ lika snabbt när A9an var klockad till 500MHz). Sen vet man ju inte vad det betyder i MFLOP/S, kan vara så att just webläsning är bättre optimerad i ARM/mjukvaran för ARM.
Jag måste som sagt be om ursäkt för mitt tidigare påstående som var felkatigt taget ur minnet.

Ja, men det är väl bra att jag överskattar dig ju Tänkte att detta är trots allt processordelen av SweC, och då så kan det finnas många "processorgurus" och då så räknar jag med att inte ha med experter att göra, men att dem är jäkligt kunniga och har det som hobby =P

Men för övrigt så håller jag med att det är svårt att mäta prestandan på ett rättvist sätt =/

men det går kanske inte att få något riktigt bra test ännu på saker och ting ännu, förmodligen så kan man få lite mera rättvisa resultat först med windows 8 hoppas jag, men jag kan tänka mig, på ett sätt att ARM kan vara så pass optimerat, men då måste dem ha jämfört Android i jämförelse med Ubuntu eller något sånt =/ =P men operativet gör jäkligt mycket, så detta är nog det närmaste man kan komma just nu för stunden =/ jag ska göra ett försök och fråga på något smartfån-orienterat forum och se om dem kommer fram till något vettigt där, mera folk med kunnighet får gärna svara även också
För övrigt; din ursäkt är godtagen =D

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Tror du har gått på the MHz Myth. För processorhastigheten är inte det viktiga här, så skit i 1.6Ghz Vs 1.5GHz. Det är inte särkillt viktigt för frågeställningen.

http://junk.frontslash.org/MHz_Myth.mov