Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bygger dator, inte nog med sladdar?

Tja!
Bygger atm en dator, "http://www.inet.se/kundvagn/visa/453523/2011-05-18" är delarna. Jag har kopplat in processor, processorkylare, RAM, nätagget och hårddisken. Jag ska nu koppla in en gammal cd-läsare från min förra dator in till denna dator men vet inte vilka sladdar som ska vara till den? Jag tittar bakom och det står "Power" och i där ska det vara samma ingångs-sladd som passar med grafikkortet och hårddisken, men jag har inte fler sådana. Eller jag vet inte..

Jag undrar också om alla sladdar verkligen ska till användning? Har en bunte sladdar som jag inte vet vart jag ska koppla in :S

Permalänk

Har cd-läsaren IDE eller SATA?

Du behöver inte använda alla sladdar.
24-pin, 8pin, PCIe-ström, SATA-ström och en strömsladd till din cd-läsare är vad du ska använda.

EDIT: Om du använder en fläktkontroller är det möjligt att du ska koppla en molex till fläktkontrollern också.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Har cd-läsaren IDE eller SATA?

Du behöver inte använda alla sladdar.
24-pin, 8pin, PCIe-ström, SATA-ström och en strömsladd till din cd-läsare är vad du ska använda.

Hur vet jag vad den behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Hur vet jag vad den behöver?

Under power är det en sladd som behöver fyra-i-rad sladd. sån som jag kopplar in med grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Under power är det en sladd som behöver fyra-i-rad sladd. sån som jag kopplar in med grafikkortet.

IDE tror jag.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte använda alla kontakter utan du behöver bara en IDE-kabel (se bild) http://ww2.justanswer.com/uploads/andrewronstadt/2010-02-03_0... och strömkabel från nätaggregatet.

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av Namehere:

IDE tror jag.

Då ska du koppla in en molex och en IDE-kabel i cd-läsaren.

Men är du säker på att ditt moderkort stödjer IDE?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du behöver inte använda alla kontakter utan du behöver bara en IDE-kabel (se bild) http://ww2.justanswer.com/uploads/andrewronstadt/2010-02-03_0... och strömkabel från nätaggregatet.

Skrivet av cyberkyckling:

Då ska du koppla in en molex och en IDE-kabel i cd-läsaren.

Men är du säker på att ditt moderkort stödjer IDE?

ingen aning, har ingen IDEerp sladd, fan.

Permalänk
Skrivet av Namehere:

ingen aning, har ingen IDEerp sladd, fan.

Det är nog ingen idé ett du letar efter en IDE-sladd, ditt moderkort stödjer ändå inte IDE.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Det är nog ingen idé ett du letar efter en IDE-sladd, ditt moderkort stödjer ändå inte IDE.

Jag hittade en sladd att trycka in i "Power"? Räcker inte det för att bara installera ett OS som jag har på skiva?

Permalänk
Skrivet av Namehere:

Jag hittade en sladd att trycka in i "Power"? Räcker inte det för att bara installera ett OS som jag har på skiva?

Nej, du måste ha båda sladdar inkopplade för att använda cd-läsaren.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Nej, du måste ha båda sladdar inkopplade för att använda cd-läsaren.

men dret. Då är enda lösningen att köpa ny cd-läsare eller att fixa OS via USB?

Permalänk
Skrivet av Namehere:

men dret. Då är enda lösningen att köpa ny cd-läsare eller att fixa OS via USB?

Det är nog den enklaste lösningen skulle jag säga.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Det är nog den enklaste lösningen skulle jag säga.

Och vem är idioten som gjort scythe processorkylare? Alla fyra pluppar vägrar fästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Och vem är idioten som gjort scythe processorkylare? Alla fyra pluppar vägrar fästa

Får inte igång datorn, har kopplat in det jag vet. Har någon HD audio sladd, en lös sata sladd, och massa sladdar som ser ut som platta munnar men finns inge plats för dem, vad har jag gjort för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Får inte igång datorn, har kopplat in det jag vet. Har någon HD audio sladd, en lös sata sladd, och massa sladdar som ser ut som platta munnar men finns inge plats för dem, vad har jag gjort för fel?

Läs alla manualer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Läs alla manualer.

Det har jag gjort.