ASUS G53S hög processorbelastning i "idle".

Permalänk
Medlem

ASUS G53S hög processorbelastning i "idle".

Köpte nyss en ASUS G53S. Processorn jobbar i spikar mellan 30-60% i "idle" utan att jag kan se att det körs några processer som kräver någon prestanda. Det är svårt irriterande och påverkar framförallt spelande. Processorn är en Intel i5-2410M, dvs den är av typen Sandy Bridge. Reboot löser symptomet med spikarna, men de uppkommer spontant närsomhelst igen, problemet ligger alltså kvar i grunden.

Använder nod32 virusskydd och tankar med utorrent.

Hjälp efterfrågas.

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk
Medlem

Du är säker på att nod32 inte kör någon auto scan?
Provat nod32 och det äter upp datorprestandan lite under virus skannar.
Annars kan du kolla efter något onormalt i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

Du är säker på att nod32 inte kör någon auto scan?
Provat nod32 och det äter upp datorprestandan lite under virus skannar.
Annars kan du kolla efter något onormalt i aktivitetshanteraren.

Processorn jobbar i spikar mellan 30-60% i "idle" utan att jag kan se att det körs några processer som kräver någon prestanda.

Bör även nämnas att ASUS såg till att förinstallera massa sköna programvaror och drivrutiner. Tycker iofs att jag borde se att de suger prestanda. Vore kul om nån ASUS-ägare kände igen problemet, så jag kan sålla teorierna.

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47