Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

klocka min 955 x4 till 3,8 Ghz

Tjenar har precis skaffat ett M4N98TD EVO och önskar att överklocka med den och min prolle till 3,8Ghz men jag hittar inte vart i bios jag ska göra det.
Jag har stängt av coolin'q.
Har rätt bios verison och låst upp alla 4 kärner

Tacksom för svar,

sorry om jag har lagt upp i fel tråd

Visa signatur

Cooler Master 922, AMD Phenom II 955 x4 @ 3.8Ghz, Corsair 8GB,GTX 460 768 mb TX 750W

Permalänk
Medlem

Du borde inte ge dig på överklockning försen du vet vad det innebär.

Och iochmed du inte hittar vart i BIOS du överklockar, så tyder det på att du inte vet hur det går till.

När du vet vad FSB, Multiplier, Vcore, NB, NB/CPU, RAM, RAM Timings och en massa annat är så kan du ge dig på att överklocka.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Fast med en 955 borde det räcka med att endast ändra multipeln till 3.8 behövs förmodligen ingen höjning av vcore

Permalänk
Rekordmedlem

Har asus inget program till det moderkortet som gör det lätt för nybörjare att klocka utan att pilla i bios?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har för mig att en upplåst kärna kan vara instabil vid klockning, rätta mig om ja har fel,

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke94:

har för mig att en upplåst kärna kan vara instabil vid klockning, rätta mig om ja har fel,

Både ja och nej, beror på om du har tur eller inte.

Kärnor låses pga att de är skadade, men i vissa fall kan de fungera helt perfekt. Det är bara att prova sig fram.

Permalänk

min phenom II x4 955 går i 3.8ghz utan höjning av vcore med stockkylare
leta i BIOS tills du hittar CPU multiplier och dra upp den till 19

Permalänk
Medlem

Men om han har en 955 x4 så behöver han inte låsa upp nåt utan
alla kärnor är upp låsta redan.

TS: Det du kan först göra är att stänga av upplåsnings funktionen eftersom du inte behöver den.
Sedan kan du leta efter AI tweaker tror det heter så i bois

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

AI Tweaker heter det! När du har satt ai overklocking till manual kommer mulipeln och cpu-busen komma upp. Där drar du bara upp mulipeln till 19. Done!
http://www.youtube.com/watch?v=hYZLm7HF3M8&feature=related
Här är hur man gör! Kolla part 1 och 3 också!

EDIT: Kolla på den här innan du gör något! Det här är hur man gör med black edition-processorer vilket din är. http://www.youtube.com/watch?v=-rlm-0-aX3E&feature=related

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Asus har Turbo V Evo som jag kör med på min 955'a BE. kör min på 3,6 för att den blir ostabil vid 3,8-4.0 och uppåt

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Det är bara att testa att höja multipeln till 3,8GHz. Det värsta som skulle kunna hända är att burken inte startar och då behöver du ju endast resetta CMOS eller ta ut och sätta tillbaka batteriet.

Som någon poängterade, 3,8GHZ brukar gå finfint utan att höja spänningen något.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett gigabyte(om jag minns rätt) moderkort förut och då hade jag min prolle på 3,8 Ghz och då hade jag ställt in cpu multi till x19 och det utan att höja v coren.

Visa signatur

Cooler Master 922, AMD Phenom II 955 x4 @ 3.8Ghz, Corsair 8GB,GTX 460 768 mb TX 750W