HD5870 mobilty @ MSI GX660 (HZ-strul)

Permalänk
Medlem

HD5870 mobilty @ MSI GX660 (HZ-strul)

Hallå!

Jag inhandlade en MSI GX660 för en vecka sedan och är mycket nöjd.

Det enda problemet är att jag inte får ut 100hz till min andra skärm.

Ska tilläggas att jag har en Syncmaster 2233RZ som har stöd för 120hz och att jag använder en DVI-HDMI-sladd. Kör Windows 7 Ultimate 64.

Är detta en omöjlighet? Jag menar, Counter-Strike är ju inte direkt jättekul i 60hz för det är det högsta jag får ut just nu.

Har dom senaste drivrutinerna till kortet också givetvis.

Tack på förhand!

Lade till vilket operativsystem jag använder
Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper

Permalänk

Vad för version har du på drivrutinen?

Permalänk
Medlem

Kan jag tyvärr inte svara på då jag sitter på jobbet just nu.

Men det är den senaste drivrutinen till grafikkortet som jag tog ner på ATIs hemsida. Får komplettera när jag kommer hem om detta inte hjälper!

Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper

Permalänk
Inaktiv

DVI-HDMI-sladd? Jag tror du måste ha DVI hela vägen för att få ut så hög HZ.

Permalänk
Medlem

Har endast 1 VGA och 1 HDMI-port på datorn :S

Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper

Permalänk
Antielefant

HDMI stöder inte mer än 60 Hz, så där har du svaret. Du behöver DL-DVI för att få ut mer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju inte DVI på datorn/kortet. Funkar DVI-VGA?

Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper

Permalänk
Skrivet av sLiveR:

Nu har jag ju inte DVI på datorn/kortet. Funkar DVI-VGA?

Det borde fungera tycker jag eftersom VGA klarar av 120hz utan problem. Men är inget proffs på kablar och skärmar direkt

Permalänk
Antielefant
Skrivet av sLiveR:

Nu har jag ju inte DVI på datorn/kortet. Funkar DVI-VGA?

Nej, och det eftersom VGA är analog signal och skärmen behöver digital.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

eller hdmi/displayport... det finns väl något av dem på datorn ?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gipsyboy:

eller hdmi/displayport... det finns väl något av dem på datorn ?

...HDMI, vilken fortfarande inte klarar mer än 60 Hz.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det är alltså en omöjlighet att få 100hz på den här datorn som jag kunde få på min 10 år gamla dator? Känns jävligt tråkigt!

Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper

Permalänk
Skrivet av sLiveR:

Det är alltså en omöjlighet att få 100hz på den här datorn som jag kunde få på min 10 år gamla dator? Känns jävligt tråkigt!

Det ser då ut, dock kan man inte riktigt jämföra stationära datorer med bärbara.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en GT663 som är motsvarande dator fast med Nvidia GTX460m istället. Den ska kunna ge 120HZ ut, vet dock inte vad det är mer som skiljer på datorerna.

#11005601

Har jag en annan sorts HDMI kanske?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Jag har en GT663 som är motsvarande dator fast med Nvidia GTX460m istället. Den ska kunna ge 120HZ ut, vet dock inte vad det är mer som skiljer på datorerna.

#11005601

Har jag en annan sorts HDMI kanske?

Beror på version av HDMI och upplösning, men jag tror inte det stämmer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Beror på version av HDMI och upplösning, men jag tror inte det stämmer.

Vad är det som inte stämmer?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Vad är det som inte stämmer?

Jag tror inte någon HDMI på existerande MSI/ASUS laptops kan köras i 120hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag tror inte någon HDMI på existerande MSI/ASUS laptops kan köras i 120hz.

Nej, det verkar ju onekligen konstigt..? Testade att googla lite på GT663 och 120hz men blir inte klokare för det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Antielefant

Jag kan inte få ut 120Hz ur min G73SW (också 460M), så jag tvivlar på att din GT663 klarar det. Har aldrig sett en HDMI>DL-DVI-adapter heller och HDMI har för den delen inte tillräckligt många connectors för att mata DL-DVI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Jag kan inte få ut 120Hz ur min G73SW (också 460M), så jag tvivlar på att din GT663 klarar det. Har aldrig sett en HDMI>DL-DVI-adapter heller och HDMI har för den delen inte tillräckligt många connectors för att mata DL-DVI.

Precis, det är inte grafikkortet som det ligger på i det här fallet utan kopplingarna.

Permalänk
Medlem

Då kanske det är dags att skrota CS än gång för alla då.

Kan jag åtminstone få 75hz via VGA eller? 75hz hade jag inte gnällt över, men 60 känns väldigt...väldigt klent.

Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper

Permalänk
Antielefant
Skrivet av sLiveR:

Då kanske det är dags att skrota CS än gång för alla då.

Kan jag åtminstone få 75hz via VGA eller? 75hz hade jag inte gnällt över, men 60 känns väldigt...väldigt klent.

Nej. Det kräver en äkta VGA-port, och moderna grafikkort har inte äkta VGA utan DVI-A via D-SUB.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Nej. Det kräver en äkta VGA-port, och moderna grafikkort har inte äkta VGA utan DVI-A via D-SUB.

På mitt gamla kort hade jag två dvi utgångar, fungerade klockrent att sätta in en dvi-vga omvandlare och ställa in 100hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej. Det kräver en äkta VGA-port, och moderna grafikkort har inte äkta VGA utan DVI-A via D-SUB.

Jag testade med en CRT och en VGA-sladd igår och jag kunde ha 100hz. Vilket måste betyda att jag kan ha 100hz med en DVI-VGA?

Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper