[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

...
Jag har varken kunskap eller jobbar på något av dessa "företag". Det skulle vara en bättre lösning att slå ihop det, end of discussion.

Det går inte. Folding har inte de kryptografiska egenskaper som behövs.

Man måste:

1. Kunna förändra svårighetsgraden för att balansera inflationen
2. Härleda ett block tillbaka till föregående. Nu så är varje hash en funktion av föregående hash i ett s.k. merkelträd.
3. Säkert något mer som jag inte tänker på.

Ifall du vet hur man kan använda folding i Bitcoin och bevara dessa nödvändiga egenskaper så tycker jag du hör av dig till utvecklarna. Annars är det ganska lönlöst att bara raljera om att något annat hade varit bättre när det inte ens är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Det går inte. Folding har inte de kryptografiska egenskaper som behövs.

Man måste:

1. Kunna förändra svårighetsgraden för att balansera inflationen
2. Härleda ett block tillbaka till föregående. Nu så är varje hash en funktion av föregående hash i ett s.k. merkelträd.
3. Säkert något mer som jag inte tänker på.

Ifall du vet hur man kan använda folding i Bitcoin och bevara dessa nödvändiga egenskaper så tycker jag du hör av dig till utvecklarna. Annars är det ganska lönlöst att bara raljera om att något annat hade varit bättre när det inte ens är möjligt.

Har sett att det har tagits upp tidigare i tråden men inte att det inte gick. Nu när jag vet det så kommer jag inte tjata om det. Som jag skrev så har jag inte kunskapen om det. Hoppas det hittar någon lösning iaf

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Sedan är inte alla beredda att skänka så mycket pengar.

Den här var rolig
Man är beredd att folda en månad och på så sätt skänka pengar, men det är alldeles för mycket pengar om man minear en månad och skänker pengarna?
Det är fortfarande samma insats, med samma risk bara att den ena ger så otroligt mycket mer resultat.
Hur kan då den ena vara för mycket och inte den andra? Du personliggen förlorar exakt lika mycket pengar, tid och livstid på datorn.

Skrivet av InCyBoy:

Nu snackade vi heller inte om att skänka pengar, utan bara att lite väl mycket onödig datorkraft går ut i tomma intet.

Det snackades om att folding var bättre eftersom det gav forskarna mer data, men mining kan ge forskarna mer pengar för att få ännu mer data. Forskarna får alltså mer om du skänker din vinst från mining än om du foldar men det är mining som gör att en massa datorkraft går ut i "tomma intet"? Jag är ledsen men jag kan inte förstå hur du tänker. Jag jag lovar, jag har försökt.

EDIT: Nu lät jag väldigt otrevlig, jag ber om ursäkt för det. Det var inte meningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Den här var rolig
Man är beredd att folda en månad och på så sätt skänka pengar, men det är alldeles för mycket pengar om man minear en månad och skänker pengarna?
Det är fortfarande samma insats, med samma risk bara att den ena ger så otroligt mycket mer resultat.
Hur kan då den ena vara för mycket och inte den andra? Du personliggen förlorar exakt lika mycket pengar, tid och livstid på datorn.

Det snackades om att folding var bättre eftersom det gav forskarna mer data, men mining kan ge forskarna mer pengar för att få ännu mer data. Forskarna får alltså mer om du skänker din vinst från mining än om du foldar men det är mining som gör att en massa datorkraft går ut i "tomma intet"? Jag är ledsen men jag kan inte förstå hur du tänker. Jag jag lovar, jag har försökt.

EDIT: Nu lät jag väldigt otrevlig, jag ber om ursäkt för det. Det var inte meningen.

Kanske har fel här och där, men det jag ville få fram var att det skulle vara en sjukt smart lösning (om det nu hade funkat) som antagligen hade fått mer folk folda/minea. Tänk dig "folda och tjäna pengar på samma gång". Det hade iaf fallit mig i smaken.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Kanske har fel här och där, men det jag ville få fram var att det skulle vara en sjukt smart lösning (om det nu hade funkat) som antagligen hade fått mer folk folda/minea. Tänk dig "folda och tjäna pengar på samma gång". Det hade iaf fallit mig i smaken.

asså, ni båda har rätt men jag tror att det har blivit en del missförstånd under denna lilla diskussion

Nej, mining är inte ovärt bara man planerar hur man ska tjäna som mest på det och JA det vore praktiskt med mining och folding samtidigt

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Någon som sett en lista över hur många BTC man kan snitta per dag på olika grafikkort? Eller om folk bara generellt här i tråden kan säga hur mycket ni snittar. Funderar på att börja minea nämligen

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Någon som sett en lista över hur många BTC man kan snitta per dag på olika grafikkort? Eller om folk bara generellt här i tråden kan säga hur mycket ni snittar. Funderar på att börja minea nämligen

Här har du hastighet för de flesta grafikkorten.

https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Sedan jämför du den megahash du får ut med den totala nätverksstyrkan. Det är andelen som du kommer få av alla Bitcoins som skapas. Sedan multiplicerar du detta med de 7200 BTC som skapas varje dag så får du din vinst/dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Någon som sett en lista över hur många BTC man kan snitta per dag på olika grafikkort? Eller om folk bara generellt här i tråden kan säga hur mycket ni snittar. Funderar på att börja minea nämligen

Har tagits upp ett antal gånger: https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Annars finns det väl http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator.php
(vet inte hur exakt den är dock)

Permalänk
Medlem

har jag räknat rätt nu så har jag tjänat runt 550kr på en vecka precis, riktigt nice!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

har jag räknat rätt nu så har jag tjänat runt 550kr på en vecka precis, riktigt nice!

Jo de e najs Grafikkort i signatur?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DanneSvs:

på vilket sätt är det ett slöseri med el när ~85% av alla här tjänar på det även efter elkostnaden?

För att du eldar el till ingen nytta för att få in ett par kronor.

Skrivet av Pie-or-paj:

För varje block så kan det finnas med upp till 1MiB transaktioner och annat för att nätverket ska fungera.
När alla block är "slut" hoppas man att folk fortfarande ska fortsätta "minea" och att försörja sig på dessa transaktionsavgifter. Miningen är bara en del av det hela.

Fel.

Du hjälper forskningen mer om du ger dem alla pengar du minear ihop än att vika proteiner.

Så exakt vad gör du för nytta med att räkna massa hash?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att du eldar el till ingen nytta för att få in ett par kronor.

Uppenbarligen finns det människor som inte håller med dig då de är beredda att betala för de Bitcoins som miners skapar. Bara för att du inte ser någon nytta i en decentraliserad anonym internetvaluta så betyder det inte att det inte finns någon nytta.

Skrivet av Zotamedu:

Så exakt vad gör du för nytta med att räkna massa hash?

Man gör bitcoin-nätvärket säkert. Givetvis skulle det vara ännu bättre ifall man kunde kombinerat detta med folding. Men det är tyvärr omöjligt.

för övrigt så är folding ett betydligt större slöseri med resurser när du lika gärna skulle kunna mina bitcoins och skänka vinsten till välgörenhet. Du skulle rädda betydligt fler liv/kWh på det sättet. Men nytta är som sagt subjektivt och om du prioritetar proteinfolding högre än människoliv så får du göra det. Men alla måste inte hålla med dig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anka2:

Uppenbarligen finns det människor som inte håller med dig då de är beredda att betala för de Bitcoins som miners skapar. Bara för att du inte ser någon nytta i en decentraliserad anonym internetvaluta så betyder det inte att det inte finns någon nytta.

Man gör bitcoin-nätvärket säkert. Givetvis skulle det vara ännu bättre ifall man kunde kombinerat detta med folding. Men det är tyvärr omöjligt.

för övrigt så är folding ett betydligt större slöseri med resurser när du lika gärna skulle kunna mina bitcoins och skänka vinsten till välgörenhet. Du skulle rädda betydligt fler liv/kWh på det sättet. Men nytta är som sagt subjektivt och om du prioritetar proteinfolding högre än människoliv så får du göra det. Men alla måste inte hålla med dig.

Så du får betalt i en låtsasvaluta för att hålla låtsasvalutan säker? Ja det var ju mycket till nytta. Det gör verkligen världen till en bättre plats.

Hur mycket av pengarna som generas av bitcoin går till välgörenhet? Hur mycket har du skänkt till välgörenhet? Folding gör faktiskt nytta i praktiken och inte bara i ett teoretiskt fall som du lägger upp. Det var inte nådiga ord du tar till heller? Så att räkna fram nycklar på ett grafikkort räddar liv medan forskning om hur proteiner i vår kropp beter sig inte gör det?
Wikipedia har en fin sammaställning på artiklar som innehåller forksning från Folding@home:
http://en.wikipedia.org/wiki/Folding@home#Results
Annars har du en lite längre lista här som dessutom innehåller abstracs:
http://folding.stanford.edu/English/Papers
Vad har bitcoin genererat mer än lite varmare lägenheter och lite högre elräkning?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så du får betalt i en låtsasvaluta för att hålla låtsasvalutan säker? Ja det var ju mycket till nytta. Det gör verkligen världen till en bättre plats.

Hur mycket av pengarna som generas av bitcoin går till välgörenhet? Hur mycket har du skänkt till välgörenhet? Folding gör faktiskt nytta i praktiken och inte bara i ett teoretiskt fall som du lägger upp. Det var inte nådiga ord du tar till heller? Så att räkna fram nycklar på ett grafikkort räddar liv medan forskning om hur proteiner i vår kropp beter sig inte gör det?
Wikipedia har en fin sammaställning på artiklar som innehåller forksning från Folding@home:
http://en.wikipedia.org/wiki/Folding@home#Results
Annars har du en lite längre lista här som dessutom innehåller abstracs:
http://folding.stanford.edu/English/Papers
Vad har bitcoin genererat mer än lite varmare lägenheter och lite högre elräkning?

pengar, jag tror inte jag är ensam om at gå +-0 i både elräkning och värme medans jag går plus i pengar, så vad är problemet?

För övrigt så förstår jag inte vad du ens gör här i denna tråd när det enda du gör är att klaga på en valuta som vi använder dagligen.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så exakt vad gör du för nytta med att räkna massa hash?

Jag kontrollerar och godkänner block och transaktioner i nätverket. Dessutom bidrar jag till att hålla nätet säkert då en person med över hälften av nätets resurser kan göra mycket otrevligt, tex. betala flera gånger med samma pengar.

Vilken nytta gör du när du foldar?
Och om du nu vill höja din "nytta" kan du väl minea en månad och sen köpa ett till graffe för pengarna och folda på det. Det betalar tillbaka sig på en månad och efter det foldar du dubbelt så mycket som du gjorde innan. Grattis!

EDIT:

Skrivet av Zotamedu:

Hur mycket av pengarna som generas av bitcoin går till välgörenhet?

Vet inte, omöjligt att svara på.

Skrivet av Zotamedu:

Hur mycket har du skänkt till välgörenhet?

Jag antar att du inte menar donationer till personer som gör vettiga saker, så inte ett öre (eller bitcent ) Jag betalar inte folk för att dem ska göra sitt jobb, men det är en fråga som passar att debbatera någon annanstans

Skrivet av Zotamedu:

Folding gör faktiskt nytta i praktiken och inte bara i ett teoretiskt fall som du lägger upp.

Inte speciellt stor, om jag ville stödja forskningen skulle det hjälpa dem många gånger mer att donera pengar

Skrivet av Zotamedu:

Vad har bitcoin genererat mer än lite varmare lägenheter och lite högre elräkning?

En möjlighet till anonyma betalningar och ännu bättre: Kapat möjligheten för myndigheter att stänga av obehagliga personer eller organisationers konton (wikileaks)

Permalänk
Medlem

"[05/06/2011 23:54:30] Result: 0002cc3d accepted"

Trodde jag hade hittat ett block.... men ikke... så nära men ändå så långt bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så du får betalt i en låtsasvaluta för att hålla låtsasvalutan säker? Ja det var ju mycket till nytta. Det gör verkligen världen till en bättre plats.

Jag minar inte. Men låtsasvalutan du pratar om har ett värde alldeles oavsett om du gillar det eller inte. Så genom att konvertera låtsasvalutan till riktiga pengar så kan du uppnå saker i den riktiga världen också ifall det var det du ville.

Skrivet av Zotamedu:

Hur mycket av pengarna som generas av bitcoin går till välgörenhet? Hur mycket har du skänkt till välgörenhet? Folding gör faktiskt nytta i praktiken och inte bara i ett teoretiskt fall som du lägger upp. Det var inte nådiga ord du tar till heller? Så att räkna fram nycklar på ett grafikkort räddar liv medan forskning om hur proteiner i vår kropp beter sig inte gör det?
Wikipedia har en fin sammaställning på artiklar som innehåller forksning från Folding@home:
http://en.wikipedia.org/wiki/Folding@home#Results
Annars har du en lite längre lista här som dessutom innehåller abstracs:
http://folding.stanford.edu/English/Papers

Alternativkostnaden för folding är enorm. Stäng av datorn och skänk de pengar du sparar direkt till välgörenhet istället så bidrar du med mer till forskningen, eller ännu bättre, låt datorn generera pengar åt dig så du kan skänka ännu mer.

Intressant läsning angående välgörenhet:
http://lesswrong.com/lw/65/money_the_unit_of_caring/

Notera att jag egentligen inte är emot att du foldar. Du får göra vad du vill med din el, och även om jag inte tycker att det är ett optimalt sätt att spendera dina resurser på så respekterar jag att du får göra dina egna val.

Skrivet av Zotamedu:

Vad har bitcoin genererat mer än lite varmare lägenheter och lite högre elräkning?

För många här, en inkomst. För många andra, ett bekvämt och billigt sätt att spendera pengar online.

Permalänk

Varför spelar man datorspel? Det drar ju el! Det är väl "onödigt" när man kan spela något annat istället, ex. fotboll. Det behövs ingen el för det.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av phuonganh:

Varför spelar man datorspel? Det drar ju el! Det är väl "onödigt" när man kan spela något annat istället, ex. fotboll. Det behövs ingen el för det.

Nej, men energi krävs i form av mat

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Nej, men energi krävs i form av mat

så man behöver aldrig äta om man spelar dator? Jag har löst världssvälten!!:D

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Jo de e najs Grafikkort i signatur?

yapp, beställt ett till nu

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Någon som har räknat ut vad den tjänat på det här? alltså bitcoin mining minus elkostnader.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Någon som har räknat ut vad den tjänat på det här? alltså bitcoin mining minus elkostnader.

~350 dollar för ~21 dagar

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

~350 dollar för ~21 dagar

är det minus elkostnaderna?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför inte swepools autopayout fungerar?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Någon som vet varför inte swepools autopayout fungerar?

Den gör det för mig iaf :), se över dina settings

Skrivet av flyawaynille:

är det minus elkostnaderna?

efterssom jag direktkompenserar så, ja

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

62 Ghash på swepool.net! det går frammåt fort

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Suck min host vill ha ner servern för uppdateringar ikväll, det var droppen. Jag byter till en annan host snart, så ni kanske ser en liten downtime.

Ny ip är 109.74.5.72, jag säger till när det kommer online.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Suck min host vill ha ner servern för uppdateringar ikväll, det var droppen. Jag byter till en annan host snart, så ni kanske ser en liten downtime.

Ny ip är 109.74.5.72, jag säger till när det kommer online.

Hur länge kommer servern ligga nere? Eller kommer dina nya server upp innan den du använder nu går ner?