Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gtx 580 går upp i nära 90 grader vid spelande

Permalänk
Medlem

Gtx 580 går upp i nära 90 grader vid spelande

Hejsan.
När jag spelar spel som BFBC2 så kan mitt grafikkort (gtx 580) gå upp i närmare 90 grader. Jag har kommit på en smart grej genom att sätta en bordsfläkt som sprutar kall luft på datorn. Då sjunker tempen till ca. 79 grader.

Tål mitt grafikkort om det går upp i närmare 90 grader?
Kan det på något sätt vara skadligt för datorn om jag gör som nu att sätta en bordsfläkt som sprutar kall luft på datorn vid spelade? Antar att en hel del luft också åker in i datorn.

Tycker ni det skulle vara nödvändigt att sätta in en till fläkt i datorn. Ser att en av mina två fläktar ''bara'' jobbar i 60%. Den andra fläkten går inte att se hur snabbt den jobbar.
Hur snabbt dom ska snurra styr väll moderkortet och det är väll inget jag ska hålla på och ändra på?

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av edsbyn:

Hejsan.
När jag spelar spel som BFBC2 så kan mitt grafikkort (gtx 580) gå upp i närmare 90 grader. Jag har kommit på en smart grej genom att sätta en bordsfläkt som sprutar kall luft på datorn. Då sjunker tempen till ca. 79 grader.

Tål mitt grafikkort om det går upp i närmare 90 grader?
Kan det på något sätt vara skadligt för datorn om jag gör som nu att sätta en bordsfläkt som sprutar kall luft på datorn vid spelade? Antar att en hel del luft också åker in i datorn.

Tycker ni det skulle vara nödvändigt att sätta in en till fläkt i datorn. Ser att en av mina två fläktar ''bara'' jobbar i 60%. Den andra fläkten går inte att se hur snabbt den jobbar.
Hur snabbt dom ska snurra styr väll moderkortet och det är väll inget jag ska hålla på och ändra på?

Tacksam för svar!

97 grader är den högsta "säkra arbetstemperaturen" för ett GTX 580, går det över 97 grader bör du fixa bättre kylning.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Gör helst en egen fläktkurva i MSI Afterburner. Då bör du garanterat få ner dina temperaturer. Den automatiska fläktstyrningen fungerar inte bra.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Gör helst en egen fläktkurva i MSI Afterburner. Då bör du garanterat få ner dina temperaturer. Den automatiska fläktstyrningen fungerar inte bra.

aha, det är någon mjukvara där man kan ställa in hur snabbt fläktarna ska gå vid en viss temperatur? Det låter ju fiffigt.

Fungerar det med ett asus-mobo då det heter MSI :P?

Permalänk
Medlem

Ja, det kan man ställa in i Afterburner och det spelar ingen roll vilket moderkort du har eftersom MSI Afterburner är ett mjukvara för grafikkort.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

aha, det är någon mjukvara där man kan ställa in hur snabbt fläktarna ska gå vid en viss temperatur? Det låter ju fiffigt.

Fungerar det med ett asus-mobo då det heter MSI :P?

Moderkort spela ingen roll, det är dessutom för grafikkortet

Men det är busenkelt! Jag älska msi afterburner funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

ok, det ska jag kolla på nu. En till fråga:
En sak jag nu la märke till är att under fliken ''Temperatures'' finns det tre stycken olika komponenter som visar temperatur, de heter: SYSTIN, CPUTIN och AUXTIN.
Vad är dessa för enheter? De andra ligger runt 40 grader när de inte ansträngs så värst mycket.

Ser att AUXTIN har en oroväckande hög temperatur. Den ligger runt 85 grader vid vardagliga saker som att bara surfa. Jag vill bara veta vad denna AUXTIN är för något. Och om det är normalt att den har så höga temps.

Ska vid ett senare tillfälle se vad den ligger på för temps när jag spelar.
Tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem

Ont så verkar det som att du har dåligt luftflöde i ditt chassi.
Eftersom att ställa dit en bordsfläkt hjälper

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Ont så verkar det som att du har dåligt luftflöde i ditt chassi.
Eftersom att ställa dit en bordsfläkt hjälper

jo, det kan verkligen stämma, kanske inte så konstigt då den bara har två fläktar och står mot en vägg.
jag vill bara veta vad AUXTIN är för något, då den har oroväckande höga temps. Vet någon om det är normalt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edsbyn:

jo, det kan verkligen stämma, kanske inte så konstigt då den bara har två fläktar och står mot en vägg.
jag vill bara veta vad AUXTIN är för något, då den har oroväckande höga temps. Vet någon om det är normalt?

ignorera det, brukar vara en sensor som inte är ansluten till något och/eller felavläsning.

90 grader är också normalt för fermi då det är en mycket tålig arkitektur rent temperaturmässigt. Därav den lite passiva fläktprofilen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Vad har du för chassi? Övriga komponenter?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Vad har du för chassi? Övriga komponenter?

fractal define r3, intel core i5 760, asus moderkort (kommer inte ihåg exakt modellnamn), gtx 580.