EXTRA: Problem med Sandforce 2 – återkallelse i sikte

Permalänk
Melding Plague

EXTRA: Problem med Sandforce 2 – återkallelse i sikte

Efter mängder av rapporter om fallerande SSD-enheter med kontrollerkretsar ur serien Sandforce 2 talas det om en total återkallelse av samtliga berörda modeller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det var inte direkt oväntat.

Permalänk
Medlem

Ja, Corsair hade ju problem med sin firmware i första Force serien, och nu hela styrkretsen. Kul.

Tur att styrkretsen Indilinx i min Corsair Nova är stabil.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

OMFG.
Känns som att det är en del OS-diskar som plötsligt ligger brunt till. =S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Aj aj aj, inte alls bra ju.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Tråkigt!
Men vadå, slutar dom fungera efter ett tag eller det är lite 50/50? I så fall, varför lansera något som inte fungerar? Tycker själv det verkar vara lite knepigt.

Permalänk
Medlem

Roligt för alla som tappar systemdisken.

Permalänk
Medlem

Fy vad tråkigt! Borde inte sånt här dyka upp i testning innan release?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem

Blir en Intel 510 som systemdisk nu. Har inte tid eller lust att vänta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Undra om tillverkarna löser det lika snyggt som Intel gjorde med sitt problem. Tillverkaren av Sandforce har inte direkt lika stora ekonomiska resurser.

Permalänk

Lider med de drabbade, tycker det allmänt är strul med SSD-diskar, eller?

Permalänk
Medlem

Först lyckades man köpa ett P67 B2 och sedan en 120GB OCZ Vertex3 SSD.

Min vanliga tur med att köpa dator delar till mig själv håller i sig. När jag hjälper andra så blir det aldrig problem, men då blir det heller inte det senaste utan aningen äldre och mer beprövade produkter.

Det är väl priset man får betala för att vara "försöks kanin".

Får väl hoppas på en firmware fix.

Permalänk
Medlem

Illa. Vad är det som gör att inte felet hittas redan vid tillverkningen? Stör mig faktiskt lite på att man skickar ut saker till försäljning innan de är riktigt testade...

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Lider med de drabbade, tycker det allmänt är strul med SSD-diskar, eller?

Då har du inte läst om Intels diskar ;). Aldrig några problem och även därför jag köpte en. Vem bryr sig om hastigheter när skiten inte fungerar.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Tråkigt för de drabbade.. men min Intel 510 120GB blir bara ett bättre och bättre köp!

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Att SF2 var illa ute har vi vetat hela helgen men skall bli kul och se vad SC's kan gräva upp om spelet bakom kulisserna. De har ju mer än en gång visat sig rätt duktiga på att få tag på "exklusiv" information.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

bah, får väl ta och klona disken när jag kommer hem

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Först lyckades man köpa ett P67 B2 och sedan en 120GB OCZ Vertex3 SSD.

Min vanliga tur med att köpa dator delar till mig själv håller i sig. När jag hjälper andra så blir det aldrig problem, men då blir det heller inte det senaste utan aningen äldre och mer beprövade produkter.

Det är väl priset man får betala för att vara "försöks kanin".

Får väl hoppas på en firmware fix.

Det suger totalt att entusiasterna får själva betala mest pengar och vara företagens betatestare utan nån lön. Vilken värld vi lever i....

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Jahapp...där åkte MaxIOPS-disken ut och min X-25M får agera sys.disk igen istället.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

sweclockers har ju verkligen tur med de produkter de ska testa. precis innan moderkorts testet för sandy bridge så blev alla moderkort återkallade och nu precis innan ssd testet som är utlovat så blir alla sandfore ssd's återkallade. verkar som om hårdvarujäveln har något imot sweclockers

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Trist men inte oväntat. Corsair Force 3 verkar vara det som flest har problem med.

Permalänk
Inaktiv

Japp inte direkt oväntat när man köper saker från relativt okända tillverkare och OCZ har ju aldrig och kommer aldrig vara reliabla. Dock har mina OCZ minnen fungerat mer eller mindre problemfritt.

Permalänk
Medlem

Känner mig glad över att jag avbeställde min Vertex 3 innan den hann ut i handeln.
Har bestämt mig för att inte köpa några nya produkter längre utan avvakta några månader
då jag inte har lust att vara betatestare utan vill ha grejor som
fungerar.
Det är ju helt enkelt tydligt att det är halvfärdiga prylar som släpps nuförtiden PGA
press att få ut det på marknaden. Lider med alla drabbade köpare som har massa strul
PGA detta.

Permalänk
Medlem

Misstänkte det här.
Skulle felanmäla min Vertex 3 MAX IOPS som dör titt som tätt.
Jaha, vad ska man då köra på?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

sweclockers har ju verkligen tur med de produkter de ska testa. precis innan moderkorts testet för sandy bridge så blev alla moderkort återkallade och nu precis innan ssd testet som är utlovat så blir alla sandfore ssd's återkallade. verkar som om hårdvarujäveln har något imot sweclockers

Det har du rätt i. Fy fan vad trist. Får se om det blir något SSD-test till sommaren då.
Jag var själv inne på en Vertex 3 ett jäkla tag, men när fler och fler trådar om problem gällande bland annat den disken dök upp här på Sweclockers bestämde jag mig för en Intel 320 120GB för 1490:- på dustin istället.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Intel it is.

Permalänk

Fick dustin reklam för sommar erbjudande med http://www.dustinhome.se/pd_5010596514.aspx när jag läste nyhetsartikeln. Står inget om säljstopp där :/

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Japp inte direkt oväntat när man köper saker från relativt okända tillverkare och OCZ har ju aldrig och kommer aldrig vara reliabla. Dock har mina OCZ minnen fungerat mer eller mindre problemfritt.

Jag skulle knappast kalla OCZ och Corsair för okända. Däremot Sandforce men de har ju gjort sig ett namn i SSD-industrin på sistonde..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Japp inte direkt oväntat när man köper saker från relativt okända tillverkare och OCZ har ju aldrig och kommer aldrig vara reliabla. Dock har mina OCZ minnen fungerat mer eller mindre problemfritt.

Nu är det ju inte OCZ's hårdvara som strular utan det är SF-controllern. Jag har ingen erfarenhet av just OCZ så jag skall inte säga något om deras övriga kvalité men Corsair lider ju av exakt samma problem; och de är ju inte direkt kända för undermåliga produkter om man säger så.

Dock är detta ju ett totalhaveri på alla fronter att flera stora retailföretag + sandforce inte lyckats upptäcka det här problemet.

Och som en tidigare klok forumit sade, jävla otur för SC's SSD-test.

Edit: Skulle just klaga på att "reliabla" inte är ett ord, men insåg just att jag själv skrivit retailföretag. Vi får låta udda vara jämt.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis