[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

En fråga angående dessa extenders. Hur hade ni tänkt sätta fast dem rätt på moderkortet? Jag menar med den långa IDE-liknande sladden. Eller går det att skippa hela sladden?

Jag skulle rekommendera att försöka hitta på en egen lösning så man får bra luftflöde mellan grafikkorten, 4 bredvid varandra skapar hög värmeutveckling

Permalänk
Skrivet av nyken:

Jag skulle rekommendera att försöka hitta på en egen lösning så man får bra luftflöde mellan grafikkorten, 4 bredvid varandra skapar hög värmeutveckling

Typ ett MATX kort och sedan sätta grafikkorten utanför moderkortet borde kanske gå.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Aja då var kablarna beställda. Bygger en rigg, funkar det så bygger jag en till, hah!

Satsar då kanske på 4x 5830 och http://www.inet.se/kundvagn/visa/500564/110607-0003

Några till frågor:
1, Men vad tror ni om att byta ut 1000w mot corsairs 850w ax.
2, Vad tror ni om att köpa ett nytt chassi. New and fresh. Kan ju vara värt det. Tänkte iofs på något väldigt billigt e.g.: http://www.inet.se/artikel/6901246/cooler-master-elite-334-sv...
3, Funderade lite... Man får ta ut 30'000. Men sedan kan la jag ge datorn till min bror så han tar ut 30'000. Och sedan till farsan osv osv. Finns det något som stoppar en sådan "rundgång"?
4, Någon annan som beställt dessa extenders och kan säga ungefär tid det tog för leverans? En vecka? mer?

@nyken: Ber om ursäkt, men har aldrig handlat där med Paypal. Låtit min Tyska släkt beställa två gånger. Tänkte testa med Paypal denna gången dock, och se hur det går. Uppdaterar självklart då.

Fråga 3, Låter som skattefiffel :)!
Fråga 4, Flera säljs ifrån hong kong på ebay, allt ifrån några dagar till 2-3 veckor

Kortet stödjer inte Crossfire? Har du tänkt att köra dom var för sig?
Spelar det någon roll om man kör dom med/utan Crossfire?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

En fråga angående dessa extenders. Hur hade ni tänkt sätta fast dem rätt på moderkortet? Jag menar med den långa IDE-liknande sladden. Eller går det att skippa hela sladden?

Man sätter fast dom och sedan bygger man en liten ställning att sätta grafikkorten på med ett bra mellanrum. Förstår inte riktigt varför du vill ha bort sladden då den hjälper markant för att ventilera korten.

@Hzup: Om du har tänkt att beställa 5830s från sidan (vilket jag verkligen tycker att du ska göra, oerhört mycket mhash/kr!) kan du lika gärna beställa nätaggregat, moderkortet, processor och RAM där samtidigt:
http://www.mindfactory.de/product_info.php/info/p638098_ASRoc...
http://www.mindfactory.de/product_info.php/info/p636373_1000W...
http://www.mindfactory.de/product_info.php/info/p618789_AMD-S...
http://www.mindfactory.de/product_info.php/info/p637102_1GB-T...

Nätaggregatet klarar 2st 6990 eller 2st 5970 enligt en kille på forum.bitcoin.org, så 4st 5830 kommer inte blir några problem:

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyken:

Fråga 3, Låter som skattefiffel :)!
Fråga 4, Flera säljs ifrån hong kong på ebay, allt ifrån några dagar till 2-3 veckor

Kortet stödjer inte Crossfire? Har du tänkt att köra dom var för sig?
Spelar det någon roll om man kör dom med/utan Crossfire?

Nu gjorde du mig osäker! Tänkte köra de 2x+2x. Tittade på PrisJakt där hade någon iaf listat att korten hade Crossfire. Men gör det någon skillnad ifall man inte har crossfire på korten?
Kortets hemsida: http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=0001&pi...

@Woshie
Ifall du funderat på 5830 så har anobo.de(såg det på tweakers.nl) dem lite dyrare. Med frakt till sverige och PayPal betalning så slutar summan på 400euro ~3600kr. Länk: http://www1.anobo.de/articledetail.jsp?aid=46796&agid=1004

MindFactory kräver förskotsbetalning till annat eu land än Tyskland och Österrike. Därav funkar inte PayPal för oss. Stod väldigt klart och tydligt på deras sida. Lite facepalm att jag missade det dock.

Väntar nog in pci extendersen innan jag köper korten.

Edit: Vad är det för skillnad mellan Crossfire och CrossfireX? Vad jag förstått är det samma...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimpoo:

Vi har fått en ny svårighetsgrad nu ju

så jag tjänar alltså mindre nu när det blev svårare? eller e jag ute och cyklar mitt i natten?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

så jag tjänar alltså mindre nu när det blev svårare? eller e jag ute och cyklar mitt i natten?

Nej, du förstår det helt rätt! Detta är ett sätt för dem att kontrollera valutan.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Nej, du förstår det helt rätt! Detta är ett sätt för dem att kontrollera valutan.

okej så dom höjer svårighetsgraden så att det ska bli svårare att få btc, men värdet per btc blir det då högre lr lägre, så som jag tänker så blir det högre? eftersom de blir svårare att få eller?

Edit: så nu att värdet e nästan samma som innan så vi tjänar allt som allt bara mindre nu?

ny information
Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

okej så dom höjer svårighetsgraden så att det ska bli svårare att få btc, men värdet per btc blir det då högre lr lägre, så som jag tänker så blir det högre? eftersom de blir svårare att få eller?

Värdet på valutan styrs av tillgång och efterfrågan, så det är gemene man som sätter priset på valutan.
Svårighetsgraden och värdet borde(skall) inte kunna påverka varandra

Skrivet av Hzup:

Edit: Vad är det för skillnad mellan Crossfire och CrossfireX? Vad jag förstått är det samma...

CrossfireX tillåter dig att sammankoppla upp till 3, eller 4 grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyken:

Värdet på valutan styrs av tillgång och efterfrågan, så det är gemene man som sätter priset på valutan.
Svårighetsgraden och värdet borde(skall) inte kunna påverka varandra

okej men ju mer dom höjer svårighetsgraden ju mindre tjänar vi?
måste man då tillslut köpa 4x 6990 för att tjäna lika mycket som man gör nu? kanske dock hoppat på cykeln nu?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

okej så dom höjer svårighetsgraden så att det ska bli svårare att få btc, men värdet per btc blir det då högre lr lägre, så som jag tänker så blir det högre? eftersom de blir svårare att få eller?

Edit: så nu att värdet e nästan samma som innan så vi tjänar allt som allt bara mindre nu?

Kort svar: Ja. Tänk dock på att valutan ändras hela tiden ändras. För några dagar sedan var en BTC~15USD nu ~18. Men jo, när svårighetsgraden ökas så tjänar man följaktligen mindre BTC vilket leder till mindre pengar. Valutans kurs mot USD listas ju enbart av vad folk skulle vilja köpa den för. Precis som i vanlig handel med valuta.

Edit: Det kommer bara bli svårare och svårare att få BTC. Men blanda inte ihop det med kursen mellan BTC och USD. Där handlar det bara om växlingskurs. Att det blir svårare att minea beror på att BitCoin inte vill ha en inflation i valutan.
Edit2: Ifall någon vet ett bra rack för luftflöde för en billig peng vore det bra. Vill helst undvika att bygga en för hand. Då det brukar sluta i katastrof!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Kort svar: Ja. Tänk dock på att valutan ändras hela tiden ändras. För några dagar sedan var en BTC~15USD nu ~18. Men jo, när svårighetsgraden ökas så tjänar man följaktligen mindre BTC vilket leder till mindre pengar. Valutans kurs mot USD listas ju enbart av vad folk skulle vilja köpa den för. Precis som i vanlig handel med valuta.

Edit: Det kommer bara bli svårare och svårare att få BTC. Men blanda inte ihop det med kursen mellan BTC och USD. Där handlar det bara om växlingskurs. Att det blir svårare att minea beror på att BitCoin inte vill ha en inflation i valutan.

men om vi har tur så höjs värdet samtidigt som svårighetsgraden och vi tjänar lika mycket hela tiden men detta är då inte så troligt att värdet höjs så mycket.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Hängde väll i princip med efter förra höjningen

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Skrivet av nyken:

Fråga 3, Låter som skattefiffel :)!
Fråga 4, Flera säljs ifrån hong kong på ebay, allt ifrån några dagar till 2-3 veckor

Kortet stödjer inte Crossfire? Har du tänkt att köra dom var för sig?
Spelar det någon roll om man kör dom med/utan Crossfire?

Håller med om fråga 3, vi lär nog hålla oss borta från sånna diskusioner om vi inte vill få tråden låst.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_SLain_Man:

Håller med om fråga 3, vi lär nog hålla oss borta från sånna diskusioner om vi inte vill få tråden låst.

Sant, vore synd ju.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

var ser man valutakursen?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

var ser man valutakursen?

Till exempel: https://mtgox.com/trade/history

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Nu gjorde du mig osäker! Tänkte köra de 2x+2x. Tittade på PrisJakt där hade någon iaf listat att korten hade Crossfire. Men gör det någon skillnad ifall man inte har crossfire på korten?
Kortets hemsida: http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=0001&pi...

@Woshie
Ifall du funderat på 5830 så har anobo.de(såg det på tweakers.nl) dem lite dyrare. Med frakt till sverige och PayPal betalning så slutar summan på 400euro ~3600kr. Länk: http://www1.anobo.de/articledetail.jsp?aid=46796&agid=1004

MindFactory kräver förskotsbetalning till annat eu land än Tyskland och Österrike. Därav funkar inte PayPal för oss. Stod väldigt klart och tydligt på deras sida. Lite facepalm att jag missade det dock.

Väntar nog in pci extendersen innan jag köper korten.

Edit: Vad är det för skillnad mellan Crossfire och CrossfireX? Vad jag förstått är det samma...

Du kommer inte behöva koppla ihop korten i crossfire för att minea. Crossfire används för att få korten att jobba tillsammans med en och samma uppgift(Spel).
När du kör mining så kommer programmet ge varje kort en egen uppgift så de behöver inte någon corssifre för att samarbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Pro-c:

ZerXes;11081641']Du kommer inte behöva koppla ihop korten i crossfire för att minea. Crossfire används för att få korten att jobba tillsammans med en och samma uppgift(Spel).
När du kör mining så kommer programmet ge varje kort en egen uppgift så de behöver inte någon corssifre för att samarbeta.

Låter ju bara bättre och bättre... Om jag nu bara kunde få mina pci extenders. Synd att de inte har nästa dagen leverans från hong kong.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Jag drar lite generella miningsetup:
Om du skall köra med flera kort i Windows behöver du Crossfire för det om du INTE har "dummy plugs" inkopplat i varje kort eller elektriska motstånd för att göra en sådan. Jag har själv testat i Windows XP Pro och Nej, det funkade inte utan "dummy plugs".
För att ha tillgång till Crossfire måste man ha kort från samma serie.

Med linux behövs inga dummy plugs. Därför rekommenderar jag att man kör linux om det är dedikerad miningrigg. Jag kör själv Ubuntu 11.04 64-bit (linux). Var mer eller mindre tvungen i och med att jag också har kort från olika serier i samma miningrigg.
I början var det lite svårt att få igång men efter lite mekande och guider var det full fart. För de som inte är så instatta i linux skall man kanske köra med en hårddisk (jag kör med hårddisk) så att man lätt har tillgång till sina command lines för: pools, överklocks, fläkthastighet etc. om man nu måste starta om datorn eller avbrott, miner hängt sig, eller andra fel. Man behöver inte vara frälst inom linux utan det då blir att Kopiera, Klistra in som i Windows.

Jag har 4 kort hd5850 utan pcie-extenders på ett msi 890fxa-gd70 (lite dyrt kanske). Inga problem med värmen. En plastbit ligger mellan korten för mer luft. Det är lite jobbigt/varmt i vardagsrummet nu i sommar bara.

Jag kan skriva upp guiden om nån är intresserad att köra igång i Ubuntu. Guid-filen finns sparad på min hårddisk. Det har jag skrapat ihop med hjälp av andra guider Så, inga creds till mig.
Lycka till!

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk

Ser att utbetalning till Paypal har diskuterats i tråden och vill varna för detta. Har själv blivit blåst på $85 vilket svider litegrann men är överkomligt. Problemet är dock att du aldrig kommer få rätt utan Paypal kommer ta bedragarens parti.

http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=12678.0

Permalänk

Med dagens svårighetsgrad och faktumet att den med all säkerhet kommer att höjas med allt snabbare takt gör väll ändå att det knappast är värt att investera i dedikerad mining-rig?

Permalänk
Medlem

Känns som att köpa ett lite bättre moderkort såsom phuonganh kanske är värt det. Slippa allt krångel med pci extenders. Men vad menar du med plastskivor mellan grafikkorten? Bilder tack! (En bild säger mer än 1000 ord, tänk bara hur mycket 2 bilder säger!). Sedan uppskattas ju alltid guider. Speciellt ifall de är idiot-säkra.

@BiffigaBengt: Minea gör man inte för att bli rik. Men har du en "perfekt" setup så är den rimligtvis betald inom ett par månader. Vilket inte är fel... Men det återstår att se ifall det löser sig bra med hur man kan få ut BTC till kronor på kontot. Man vill ju helst att det skall vara snabbt och automatiskt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av alphadude:

Ser att utbetalning till Paypal har diskuterats i tråden och vill varna för detta. Har själv blivit blåst på $85 vilket svider litegrann men är överkomligt. Problemet är dock att du aldrig kommer få rätt utan Paypal kommer ta bedragarens parti.

http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=12678.0

vad finns det för alternativ till paypal

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

vad finns det för alternativ till paypal

Flera har pratat om Mt Gox via IBAN/ICAN direkt till ditt bankkonto. Antar att det funkar via Virwox likadant. Personligen har jag aldrig testat. Är sagt att det tar 2-5 bankdagar innan du har pengarna på kontot.

Hade någon sida där man kunde se alla olika traders, eller iaf en jäkla massa... Men hittar den inte längre.

Edit: Hittade dock en bra sida
https://en.bitcoin.it/wiki/Trade

Client USD EUR GBP CHF RUB JPY AUD PLN ILS Dark pools Other Bitcoin Market (info) Yes No No No No No No No No No Paypal accepted. Bitomat (info) No No No No No No No Yes No No BitMarket (info) Yes Yes Yes No Yes No No Yes No No Bank wire, SEPA, and Paypal accepted. Bitcoil (info) No No No No No No No No Yes No Britcoin (info) No No Yes No No No No No No No MtGox (info) Yes Yes No No No No Yes No No Yes Bank wire, SEPA, and Dwolla accepted. Nanaimo Gold (info) Yes Yes Yes No No No No No No No Offers automated BTC <--> LR trading. Accepts cash deposited at bank. Also exchanges Canadian Dollars. VirWoX (info) Yes Yes Yes Yes No No No No No Yes Fully automated. Currently only allows to buy or sell Bitcoins for Linden Dollars, which are in turn convertible to EUR, USD, GBP, and CH

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av BiffigaBengt:

Med dagens svårighetsgrad och faktumet att den med all säkerhet kommer att höjas med allt snabbare takt gör väll ändå att det knappast är värt att investera i dedikerad mining-rig?

Ja, det kan man kanske tycka. I slutändan är det något man får avgöra själv.

Med lite approximativa siffror men ändå realistisk, säg att man vill få tag på 100 bitcoins idag:

100 x 18.7 x 6.15 ~ 11500 kr

Med de pengarna kan man nog montera en miningrigg med 4 kort som ger 1400 Mhash/s vilket i sin tur ger

~ 2,5 bitcoins per dygn. 4 hd5850 skulle kunna ge 1350 Mhash/s ungefär, 4 hd5870 skulle ge 1500 Mhash/s garanterat.

Med hänsyn till ökning av svårigheten kan vi anta att det skulle ta 60 dagar att få ihop 100 bitcoins (Annars hade det varit 2,5 x 60 dagar = 150 bitcoins).

Om man kan få tag på begagnade hd5870 eller hd5850 för att få ned inköpskostnaden ytterligare är det ännu bättre. De korten börjar väl tunnas ut på marknaden.
En miningrigg är ett redskap, man kan hålla på så länge man vinner på att köra mining. Hur länge till vi kan göra det utan förlust vet väl ingen.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Hur vet man om ett kort är effektivt

Finns det någon statistik på hur bra/dåligt olika grafikkort fungerar?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Skrivet av lhffan:

Hur vet man om ett kort är effektivt

Finns det någon statistik på hur bra/dåligt olika grafikkort fungerar?

https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem

Oavsett vart jag försöker connecta så stannar den på "connecting.." varför? Swepool fungerar inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIIN:

Oavsett vart jag försöker connecta så stannar den på "connecting.." varför? Swepool fungerar inte heller.

Använder du gui'n som var postad i början så har den en flik som heter console där ser du varför det misslyckas. Men känns ju som du inte har lagt in din worker rätt.

@lhffan: 5770 som står i din sign ger ca 156mhash styck. Oklockade that is, de har lyckats skrämma upp korten till 240 dock.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010