Permalänk
Medlem

Galaxy S2 vs Sensation.

Hejsan Sweclockers.
Ska nu skaffa ny mobil efter att ha haft en SE w595 i ungefär 2 år. Och har underat på antingen en S2 eller Sensation och vill nu veta era åsikter. Oavsett vad kommer jag flasha mobilen för touchwiz är fult IMO och hört att Sense drar för mycket batteri.
Så bara börja skriva era tankar om dessa mobiler.

Tack på förhand !

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Problemet med Sensation är ju att den har låst bootloader, så det kan bli svårt att flasha den där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesper96:

Problemet med Sensation är ju att den har låst bootloader, så det kan bli svårt att flasha den där...

Mjo, visste om det dära.
Övriga åsikter om själva mobilerna?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazymanaj:

SGS 2 Hands down. Vinner alla benchmark tests och är väldigt smooooth

http://www.youtube.com/user/samjpullen#p/u kanske hjälper ditt val
Personligen så ska man vänta på iPhone 5

Har kollat igenom Sams videor lite och ja, fortfarande ett svårt val.

Hade tänkt ta iPhone 5 om den hade släpps samtidigt som de föregående modellerna.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

SGS2's sån där AMOLED plus-nånting skärm har fått väldigt god kritik... Fast däremot har Sensation bättre upplösning.
Men sen vet jag inte riktigt hur många appar som kommer stödja qHD upplösningen, upplösningen som SGS2 kör är ju
rätt standardiserad för high-end mobiler nu för tiden, men det kommer väl mer och mer för högre upplösningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesper96:

SGS2's sån där AMOLED plus-nånting skärm har fått väldigt god kritik... Fast däremot har Sensation bättre upplösning.
Men sen vet jag inte riktigt hur många appar som kommer stödja qHD upplösningen, upplösningen som SGS2 kör är ju
rätt standardiserad för high-end mobiler nu för tiden, men det kommer väl mer och mer för högre upplösningar!

Man kanske borde uppleva skärmarna IRL? Är dock lite svårt när Sensation inte finns här än...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Sensation har Pentile skärm, alltså inte qHD upplösning... SGS2 alla dagar i veckan, billigare och bättre

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Sensation har Pentile skärm, alltså inte qHD upplösning... SGS2 alla dagar i veckan, billigare och bättre

Ahkey. Låtar åt det hållet.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Kände på sensation, sgs2 och lg 3d idag, riktigt fina lurar alla 3, lg 3d:n tyckte jag dock bara kändes konstig att kolla på när man aktiverade 3d. Men sensation och sgs2, dom är ju med normala skärmar och riktigt fina. Ja, det är nog en smaksak tror jag. Touchen var kanon på båda 2.

Permalänk
Medlem

Velar fram och tillbaka mellan dessa.. Samsungen verkar vara bättre överlag i tester man sett. Men Sensation ser lite fräschare ut i gränssnitt. Båda är fula som stryk, men samsungen ser lite bättre ut. Samsung verkar ha bättre batteri och skärm men Sensation har högre upplösning..
Nån som vet hur gps funkar på dessa eller sett nån review på detta? Googlat lite men inte hittat nått konkret, mest kanske pga att Sensation inte släpps helt än kanske. Använder min telefon mycket med navigering i bilen och vill ha en mobil som funkar bra som navigator utan extra avgifter osv.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Har kollat igenom Sams videor lite och ja, fortfarande ett svårt val.

Hade tänkt ta iPhone 5 om den hade släpps samtidigt som de föregående modellerna.

Det har börjat florera en del rykten om att det inte blir en iPhone 5 som lanseras inom de närmsta månaderna, utan en "iPhone 4S".

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Köpte en SGSII för exakt en vecka sedan och jag är mycket nöjd! Har tidigare kört Acer Liquid, HTC Wildfire, Samsung Galaxy S och nu SII.

Telefonen är sjukt snabb, vill nästan påstå att den har bättre flyt än iPhone4 (som jag lekt mycket med på jobbet). Spel, uppspelning av film i 1080p genom MHL-kabel (micro-USB->HDMI), surf och allt annat man pysslar med i telefonen går stabilt och fort. Upplåst bootloader innebär även lätt flashning av mjukvara om du vill prova nåt nytt. Ger telefonen 9/10, anledningen till att den inte får full pott är att NFC-stöd inte introduceras förräns i revision 2... men å andra sidan, NFC lär inte bli stort än på ett tag i Sverige, så man lär hinna byta telefon igen innan dess.

Sensation har jag ej testat så uttalar mig ej!

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

Som megaman1 velar jag också, fördelar och nackdelar med båda två. En sak däremot som är mycket viktig är huruvida HTC kommer släppa en patch eller uppdatering som retroaktivt låser upp bootloadern på Sensation, jag skickade precis frågan till customer support, får se när och vad de svarar.

Edit:

Citat:

Thank you for contacting HTC regarding your enquiry about the HTC Sensation. I understand that you are currently experiencing difficulties with if the bootloader will be unlocked on the device. We currently don’t have a schedule yet, but stay tuned; we will let you know via through our official website and official social media outlets. We currently don’t have information regarding which phones will be unlocked; Keep an eye on our official website and official social media outlets for announcements about which phones will be bootloader unlocked.

Plus ett poäng till SGS2 i mina ögon...

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Gick in på Telia i onsdags, Samsungs skärm var ju helt grym. Får se hur det blir, ungefär en månad kvar.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Jag ska dra till telenorbutiken efter jobbet på tisdag. Får se vad dom har hemma och om man kan fingra lite på någon av dom. Har inte gillat htc's mobiler innan då dom känts som en tegelsten i handen både gällande tyngd och form. Har en samsung omnia HD nu och tycker den känns väldigt tråkig i menyer osv. Nu har ju den Symbian iofs, men tycker inte SII känns så mycket mer upphetsande. Annars är jag nöjd med den men känner jag vill ha ngt nytt. Så vi får se vad det blir.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Sensation har Pentile skärm, alltså inte qHD upplösning... SGS2 alla dagar i veckan, billigare och bättre

Stämmer dock inte, i alla fall enligt Swedroid som jag tar som en säker källa;

http://www.swedroid.se/htc-sensation-anlander-till-swedroid-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesper96:

Problemet med Sensation är ju att den har låst bootloader, så det kan bli svårt att flasha den där...

Det stämmer inte så länge till.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Var i butiken idag men dom hade ingen av dom i lager. Sensation skulle komma in imorgon, samsungen "inom nån vecka". Märks vilken mobil som är poppis.. Sensation var inte ens bokad av nån. Lite konstigt. Jag valde iaf att beställa en samsung på nätet ikväll då jag klämde lite på den i butik. Gillar inte Sensations utseende och form + att batteritiden ska va bättre på samsungen. Så på torsdag borde den anlända. Blir nog nöjd vilket som. Fick 3Mbit fri surf och 6 månaders fri musik + 2 månader fritt abonnemang. 399:- mån med pott på 299:-, dvs det jag ringer i snitt för per månad. Så vill man va lite naiv kan man ju säga att man ger 100kr månaden för mobilen..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Om samsungs telefoner har bättre fungerande GPS:er än HTC's så skulle jag valt samsung direkt!

Min HTC Hero hittade satelit typ 1 av 10 gånger och min DHD har tappat kontakt med sateliten 2 gånger hittills, har iofs haft telefon i 4 månader men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Om samsungs telefoner har bättre fungerande GPS:er än HTC's så skulle jag valt samsung direkt!

Min HTC Hero hittade satelit typ 1 av 10 gånger och min DHD har tappat kontakt med sateliten 2 gånger hittills, har iofs haft telefon i 4 månader men ändå.

Kollade på ett test på youtube eller något liknande och där jämfördes galaxy II med typ Desire HD och där var Samsungen överlägsen. Hittade typ alla sateliter 10/10 nästan hela tiden och direkt, medans D HD tog typ 5 min på sig och hittade sen ungefär 3 sateliter. Sen om det säger något vet jag ej..
Min Omnia HD har funkat väldigt bra som gps till bilen.

Edit: HTC Desire S hette den visst.. http://www.youtube.com/watch?v=JZzJyKtPkHw
Får min lur imorn eller på fredag. Ska testas i helgen.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Sensation har Pentile skärm, alltså inte qHD upplösning... SGS2 alla dagar i veckan, billigare och bättre

Snacka inte strunt, Sensation har konventionell rgb, inte PenTile. Riktig qHD alltså.

Jag skulle rekommendera att du känner på båda. Brorsans införskaffade sig en SGS2 och den upplevs som väldigt plastig och nästan oroande lätt. Jag föredrar en mobil som inte känns som en leksak i handen. Det ska inte gå osagt att skärmen är riktigt trevlig och mobilen är tunn som bara den, men få en chans att peta på båda, jag kan tänka mig att Sensation (likt min egen Desire) upplevs som mer stabil och rejäl i handen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Själv hade jag gått på sensation men det är mest för att jag gillar sense och en robust telefon. Sgs2 känns väldigt plastig och inte speciellt gedigen när man pillar med den vilket jag känns oroande då man förmodligen kommer ha telefonen ett tag och vill att den ska hålla bra. Sensation har jag inte hållit i men av de recensioner jag läst och av tidigare erfarenhet av htcs telefoner så kan jag säga att den nog kommer känns ganska robust och förhållandevis tålig.

Sensation är kanske inte den telefonen som hamnar först när det kommer till prestandasiffror men man måste definitivt tänka på att den har högre upplösning än Sgs2 och blir därmed enklare att använda till tex surfning.

Permalänk

båda telefonerna är bra, har kännt på båda..
Men jag personligen tycker sg2 känns lite för tunn/lätt i handen men det är en riktigt grym mobil i både mjukvara å hårdvara. bättre skärm än htc men sämre upplösning.

medans htc sense känns riktigt najs i handen men presterar inte riktigt lika bra som sg2 men fortfarande bra. sen har den ju det så kallade "deathgrip" håller man den med hela handflatan på baksidan så kan den tappa täckning till wifi och 3g. vilket är väldigt synd IMO..

Jag personligen lutade mig mot sensation tills jag fick reda på "deathgrip".. nu funderar jag på att vänta tills ngn annan släpper en ny dual-core mobil. för sg2 va inget för mig.

läs på swedroid.se / m3.se / mobil.se

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

Om du gillar HTC Sense så köper du en Sensation. ALLA övriga punkter så köper du en SGS2, mobilen äter ju för fan upp stackars HTC vilken dag som helst.

http://www.nordichardware.se/testlabb/441-smartphones/43230-h...

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Om du gillar HTC Sense så köper du en Sensation. ALLA övriga punkter så köper du en SGS2, mobilen äter ju för fan upp stackars HTC vilken dag som helst.

http://www.nordichardware.se/testlabb/441-smartphones/43230-h...

Hara du sett vilket tempratur SGS2 måste orsaka för att slå Sensation?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Älskar dessa kommentarer, "SGS2s skärm är helt underbar men Sensation har enligt specifikationerna högre upplösning, argh svårt val".

Kom igen, tänk lite va.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Blir SGS2

Den är bredare så blir bättre för mig som smsar mycket också.

Tack för alla svar!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hara du sett vilket tempratur SGS2 måste orsaka för att slå Sensation?

http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2011/06/temperature...

jay min mobil är svalast, men varm som satan ändå

Permalänk
Medlem

SGS2 har AMOLED, det har inte Sensation, nuff said.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

SGS2 har AMOLED, det har inte Sensation, nuff said.

Det är en smaksak.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"