John Carmack pratar PC, konsol och framtid

Permalänk
Melding Plague

John Carmack pratar PC, konsol och framtid

Spelgurun och Id Softwares grundare John Carmack pratar om hårdvara, spelutveckling och kommande titlen Rage i en lång intervju under E3 2011.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Han klär i ord det alla borde veta vid det här laget, nämligen att pengar går före allt ... samtidigt kvider alla PC-whiners om att spelen blir sämre av det ... faktum kvarstår att finns det ingen ekonomi för en plattform så kommer den att fasas bort eller omstruktureras ... och alla förespråkare för en ignorerad plattform får egentligen skylla sig själva ... eftersom anledningen att det inte finns ekonomi där troligen beror på piratkopieringens utveckling och tillväxt!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Tragiskt men sant, de PC-exklusiva spel som går med vinst är nog de som är nischade (och relativt billiga att framställa) och de som är gjorda av studios som Valve och Blizzard.

Permalänk
Medlem

Lansera nästa gen konsoller med fullständigt officiellt stöd för tangentbord + mus och vi har löst alla problem, iallafall för oss som inte kan spela fps med spakar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Han klär i ord det alla borde veta vid det här laget, nämligen att pengar går före allt ... samtidigt kvider alla PC-whiners om att spelen blir sämre av det ... faktum kvarstår att finns det ingen ekonomi för en plattform så kommer den att fasas bort eller omstruktureras ... och alla förespråkare för en ignorerad plattform får egentligen skylla sig själva ... eftersom anledningen att det inte finns ekonomi där troligen beror på piratkopieringens utveckling och tillväxt!

Total bullshit du säger nu.
Pengar ska aldrig gå före kvalité, när företagen fokuserar mer på vinst än sin egen passion då har dom inte någon själ kvar.

Och det och visats ett flertal gånger att dom spel som piratkopierats mest är dom spel där PC inte är huvudplattform.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att han verkar inte ha hört talas om Starcraft 2, den där mannen...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

den bästa lösningen är väll att antingen fixa riktigt bra piratskydd eller lägga till så många onlinefunktioner att det inte blir värt att piratkopiera

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Total bullshit du säger nu.
Pengar ska aldrig gå före kvalité, när företagen fokuserar mer på vinst än sin egen passion då har dom inte någon själ kvar.

Och det och visats ett flertal gånger att dom spel som piratkopierats mest är dom spel där PC inte är huvudplattform.

Jag sa aldrig att vinst borde gå före kvalité ... jag sa att det gör det idag. Stor skillnad på vad jag tycker och hur branschen fungerar!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Jag sa aldrig att vinst borde gå före kvalité ... jag sa att det gör det idag. Stor skillnad på vad jag tycker och hur branschen fungerar!

Sa aldrig att det var din personliga åsikt jag kommenterade utan det du skrev.

Permalänk
Medlem

John Carmack; a god among men.

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Inaktiv

John Carmack har väl fått en liten check i fickan av Microsoft och Sony, därav uttalet från en kille som alltid hållt på med PC. Finns många PC-titlar som fullständigt piskar skiten ur konsolspel, både vad gäller kvalité och intänkter.

Så Carmack, ta ditt Rage (som aldrig blir klart), och gräv ner dig. Du har gjort ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

den bästa lösningen är väll att antingen fixa riktigt bra piratskydd eller lägga till så många onlinefunktioner att det inte blir värt att piratkopiera

Nej nej nej

Det finns inget piratskydd som inte kan gås runt.
Om du börjar utveckla piratskydd så har du gjort fel, du ska ha tro för ditt spel att det är värt att köpa och inte piratkopieras.

Ubisoft är djävulen själv i detta, du kan inte spela Assassins Creed med saves utan att vara uppkopplad 24/7.
Och detta system crackades inom en vecka av release.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Total bullshit du säger nu.
Pengar ska aldrig gå före kvalité, när företagen fokuserar mer på vinst än sin egen passion då har dom inte någon själ kvar.

Och det och visats ett flertal gånger att dom spel som piratkopierats mest är dom spel där PC inte är huvudplattform.

Utan vinst så blir det inga fortsatta produkter. Kvalite och pris är alltid en kompromiss man får göra det bästa av.

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom hela intervjun och det han säger är jo otroligt sant och lovande.
Man ska utgå från den plattformen som är starkast och sedan porta ner till mindre kraftfulla.

Dock så förstår jag inte hans talande om att lägga 100mille på bara PC.
Menar han då ett spel bara för PC och inte 360/ps3 version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Utan vinst så blir det inga fortsatta produkter. Kvalite och pris är alltid en kompromiss man får göra det bästa av.

Jo självklart men det jag försöker förklara är att företagen inte ska oroa sig för hur mycket tid och kraft dom lägger ner på kvalité.
För det är exakt då det går utför, kvalité side.

Vinst ska ligga hos en annan person än teamet som gör spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Sa aldrig att det var din personliga åsikt jag kommenterade utan det du skrev.

Så på vilket sätt är det bullshit? Knappast någon nyhet att de stora speljättarna prioriterar vinst framför allt. I en ideal värld skulle givetvis alla spelutvecklare resonera som du säger, men så ser inte världen ut.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrStalker:

Så på vilket sätt är det bullshit? Knappast någon nyhet att de stora speljättarna prioriterar vinst framför allt. I en ideal värld skulle givetvis alla spelutvecklare resonera som du säger, men så ser inte världen ut.

Läs mina inlägg så hittar du svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Lansera nästa gen konsoller med fullständigt officiellt stöd för tangentbord + mus och vi har löst alla problem, iallafall för oss som inte kan spela fps med spakar

Ingen kan spela FPS med spakar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Han klär i ord det alla borde veta vid det här laget, nämligen att pengar går före allt ... samtidigt kvider alla PC-whiners om att spelen blir sämre av det ... faktum kvarstår att finns det ingen ekonomi för en plattform så kommer den att fasas bort eller omstruktureras ... och alla förespråkare för en ignorerad plattform får egentligen skylla sig själva ... eftersom anledningen att det inte finns ekonomi där troligen beror på piratkopieringens utveckling och tillväxt!

Pengar går före allt. Det är det enda rätt du har.

Däremot helt fel om övrigt. Skulle utvecklarna börja kvalitétssäkra sina portningar t.ex. skulle de öka i försäljning. Med otaliga facit i hand görs inte detta och resultatet säger sig självt. Folk crackar XBOXar och PS3or med idag, piratkopieringen är ett tafatt argument för att något ska sälja dåligt på en specifik plattform. Leta lite så är det faktiskt lika utbrett som på PC, alla behöver inte 60% (referens till Microsoft som hävdar att XBOX används till så mycket mer) online mumbo jumbo utan klarar sig på spelet i sig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Ingen kan spela FPS med spakar

Inte utan auto aiming iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Nej nej nej

Det finns inget piratskydd som inte kan gås runt.
Om du börjar utveckla piratskydd så har du gjort fel, du ska ha tro för ditt spel att det är värt att köpa och inte piratkopieras.

Ubisoft är djävulen själv i detta, du kan inte spela Assassins Creed med saves utan att vara uppkopplad 24/7.
Och detta system crackades inom en vecka av release.

Finns andra spel som har varit löjligt svåra att fixa.
Ex Batman Asylum, inte ens nu har dom lyckats fixa 100% så det fungerar med crack.
Så visst kan utvecklarna fortfarande.

Och jag vet många orkade inte längre med ex batman så dom köpte det istället.

Men det dom gjorde med batman var riktigt smart dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vact:

Ingen kan spela FPS med spakar

Jaså?

Har du sett någon MLG ens?
Dom har löjligt bra aim,snabbhet etc i halo,COD,MW och allt som spelas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Jaså?

Har du sett någon MLG ens?
Dom har löjligt bra aim,snabbhet etc i halo,COD,MW och allt som spelas där.

deras bops såg jag kördes med aim assit
orkade aldrig ens ta en titt på halo då jag satt med båda skärmarna med SC2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jaså?

Jo ifall man är lite handikappad så kan det ju vara lite trixigt såklart... men i normalfallet så funkar det utmärkt. Jag klarar det iallafall galant.

Microsoft gjorde ett test för Windows Live att PC skulle kunna spela med/mot xbox spelare över live.
Det slutade med att PC spelarna utklassade Xbox spelarna hela tiden.

Så klart så lades projektet på is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Jo självklart men det jag försöker förklara är att företagen inte ska oroa sig för hur mycket tid och kraft dom lägger ner på kvalité.
För det är exakt då det går utför, kvalité side.

Vinst ska ligga hos en annan person än teamet som gör spelet.

självklart måste teamet som utvecklar spelet får en ekonomisk ram inom vilken de utvecklar spelet. allt annat är en utopi och önsketänkande och slutar som för 3D realms med att budgeten överskrids, företaget hamnar i obalans och slutligen måste avveckla och lägga ned sin verksamhet.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Finns andra spel som har varit löjligt svåra att fixa.
Ex Batman Asylum, inte ens nu har dom lyckats fixa 100% så det fungerar med crack.
Så visst kan utvecklarna fortfarande.

Och jag vet många orkade inte längre med ex batman så dom köpte det istället.

Men det dom gjorde med batman var riktigt smart dock.

Min uhm... kusin säger att han tog det den illegala vägen och det fungerar.
Vet dock inte hur lång tid det tog eller om det är något extra som finns med online activation kittet.

*inb4 inlägget blir raderat utan mods för snack kring piratkopiering*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Microsoft gjorde ett test för Windows Live att PC skulle kunna spela med/mot xbox spelare över live.
Det slutade med att PC spelarna utklassade Xbox spelarna hela tiden.

Så klart så lades projektet på is.

Dom lät väll till och med top spelarna på konsolerna få testa det också, dom hängde inte alls med takten från casual spelarna på pc.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

självklart måste teamet som utvecklar spelet får en ekonomisk ram inom vilken de utvecklar spelet. allt annat är en utopi och önsketänkande och slutar som för 3D realms med att budgeten överskrids, företaget hamnar i obalans och slutligen måste avveckla och lägga ned sin verksamhet.

Så klart det ska finnas ramar och budget men den ramen ska alltid ligga rätt.
Finns ju flera fall där utvecklare har sagt dom töjde lite extra för att det skulle bli "perfekt".
Det är när man inte töjer på ramen som det går utför.

Och finns ju tom fall där utvecklare har gått ut och sagt att dom fick alldeles för liten tid att fixa buggar etc.

Det är mer det jag syftar på.
Inte att man inte ska ha ett visst pengar tänkande men det ska inte behöva slå ner på utvecklingen allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppes:

Dom lät väll till och med top spelarna på konsolerna få testa det också, dom hängde inte alls med takten från casual spelarna på pc.

Det var top PC mot top Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Jaså?

Har du sett någon MLG ens?
Dom har löjligt bra aim,snabbhet etc i halo,COD,MW och allt som spelas där.

Inte ens i närheten av vad man såg när quake/UT var på top, det går inte ens att jämföra.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jaså?

Jo ifall man är lite handikappad så kan det ju vara lite trixigt såklart... men i normalfallet så funkar det utmärkt. Jag klarar det iallafall galant.

Nog har jag pinat mig igenom diverse FPS med spakar, spelbart mnjo men om något är handikappat så är det att använda en gamepad i ett FPS mot att köra med en mus.