John Carmack pratar PC, konsol och framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag har aldrig riktigt fattat var denne man egentligen får sin "stjärn"-status ifrån?
Visst att han grundade Id och Id är en ikon, men hur länge ska man kunna leva på en historisk framgång? Jag kan under alla mina år inte minnas en enda gång då jag tänkt på Carmack och tänkt på nått annat än quake, vilket lika gärna kunde vara krita-perioden när det gäller spelvärlden.

Håller med dig. På senare tid har min bild av honom gått från "schysst utvecklare" till "troll". Visserligen ett känt troll, men de grodorna han kastar ur sig nuförtiden är helt galna.

Förstår inte var myten om att PC är en marginell del av marknaden kommer ifrån heller.

http://www.wirefresh.com/pc-gaming-sales-twice-the-size-of-wi...

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

"Att utveckla ett dyrt storspel endast för PC likställer han med ekonomiskt självmord"

Jo world of warcraft var ju en riktig förlust i pengaväg, eller var det?

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Medlem

PC-spelen är den enskilt största marknaden för just spel. Konsollerna har givetvis samma utvecklingsverktyg men de ligger hopplöst efter när det gäller hårdvara det är därför vi ännu inte sett några DX10/11 titlar värda namnet ännu (med få undantag).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av extreme clocker:

"Att utveckla ett dyrt storspel endast för PC likställer han med ekonomiskt självmord"

Jo world of warcraft var ju en riktig förlust i pengaväg, eller var det?

Fast det var ju ett tag sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

räcker med att du kikar på nått quakecon tal han håller skulle jag tro.

Jo att killen är stor är en sak, men varför?
Han ju mig veterligen inte gjort någonting märkvärdigt på en sisådär 15-20 år, varför badar han fortfarande i rampljuset från det?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Håller med dig. På senare tid har min bild av honom gått från "schysst utvecklare" till "troll". Visserligen ett känt troll, men de grodorna han kastar ur sig nuförtiden är helt galna.

Förstår inte var myten om att PC är en marginell del av marknaden kommer ifrån heller.

http://www.wirefresh.com/pc-gaming-sales-twice-the-size-of-wi...

det där säger ju ingenting om spelen bara att det säljs dubbelt så måpnga dator för spel som alla konsoller tillsamans och det var väll inget nytt

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jo att killen är stor är en sak, men varför?
Han ju mig veterligen inte gjort någonting märkvärdigt på en sisådär 15-20 år, varför badar han fortfarande i rampljuset från det?

Han är som sagt en teknikguru som ligger bakom STORA delar av många spelmotorers (och spels) framgång och ligger alltid i framkant vad gäller innovation. Han är alltså väldigt duktig inom DET HAN GÖR. Och då menar jag inte speldesign (id:s spel inte varit speciella från ett rent designmässigt perspektiv sedan Quake 3) utan just som ingenjör.

Vi i den "stora massan" förstår förstås inte vad det är han gör (och ser inte vad som är så "märkvärdigt") eftersom det ligger så långt bortom våra kunskaper, men han har en enorm respekt inom branchen vilket borde väga ganska tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Nu prata du om MMO och det är inte samma sak.

Det är precis samma sak.

Jag köper PC spel för mina pengar, antingen MMO eller löpande titlar utan prenumeration istället om de är roligare, men det är fortfarande exakt samma pengar.

När han inte räknar med alla pengar som finns i MMO branschen underskattar han således grovt hur mycket större PC marknaden faktiskt är jämfört med om man bara tittar försäljningssiffror rakt av.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för tomte som intervjuar Carmack?

Permalänk
Skrivet av extreme clocker:

"Att utveckla ett dyrt storspel endast för PC likställer han med ekonomiskt självmord"

Jo world of warcraft var ju en riktig förlust i pengaväg, eller var det?

Sa han inte borsett från MMO och RTS spel? WoW går väl under MMO.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av stefan1981:

Jag kan ju säga att den dagen konsollerna stöder tangentbord och mus fullt ut i spel då är jag den förste att kasta ut datorn. Då finns det ingen anledning att ha den stora otymplig burken kvar.

Som han sa i intervjun, du har betydligt mer input lagg på en vanlig TV. Sen vet jag inte vad max Hz på din TV är men min klarar inte mer än 60Hz vilket inte är så kul i spel.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jo att killen är stor är en sak, men varför?
Han ju mig veterligen inte gjort någonting märkvärdigt på en sisådär 15-20 år, varför badar han fortfarande i rampljuset från det?

han visar upp lite coola saker under hans tal , saker han pysslat med , som det där iphone demot alla tyckte var så häftigt för några år sedan.

kanske inget så grymt som att skapa doom igen , men det blir en del smått och gott.
han lär ju ha en del i ID tech 5's megatextures och motorn i övrigt dessutom.

mycket backend skulle jag tro.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Med tanke på det han säger att PCn är 10x snabbare än konsolerna och att de borde fokusera mer på PCn, hoppas jag att det bådar gott inför Doom 4(bara 30 FPS gentemot 60 lär ju dock göra skillnad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Du har redan fått svaret på det, PC spelare krossar xbox spelare i samma spel.

Sen är det FPS som FPS, det finns ju en anledning till att Quake inte fungerar på konsol.

Ja självklart krossar PC-spelare Xbox-spelare då det är lättare att sikta och röra sig med tangentbord och mus. Har spelat mycket på PC förr men spelar endast på konsol då det är mycket mer avslappnanade att ligga i soffan och spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag måste säga att han verkar inte ha hört talas om Starcraft 2, den där mannen...

Haha nä, säkerligen inte. För ett nischat RTS-spel kan jämföras med generiska FPS-spel. SC2 har inte sålt lika många enheter sedan det släpptes som COD:BO sålde under sina 24 första timmar.

I slutändan har ändock konsolversionerna av t.ex. MW2 och BO bättre marginaler.

Permalänk
Medlem

"We should be focusing on building things efficiently on the PC and deploying on the consoles."
Låter som en smart kille. Utveckla till PC och porta till konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Något FPS som har kostat 100 miljoner dollar i utveckling har aldrig funnits vad jag vet, inte ens på konsol. T.ex Crysis kostade ca 22 miljoner dollar och sålde mer än 3 miljoner kopior. De dyraste FPS spelen borde vara typ Killzone 2, Halo3 och CoD:MW2, dessa låg på runt 30-50 miljoner dollar i utvecklingskostnad.

Utvecklingskostnader eller höga Löner till utvecklarna?

Skrivet av Chenz:

"We should be focusing on building things efficiently on the PC and deploying on the consoles."
Låter som en smart kille. Utveckla till PC och porta till konsol.

låter som han säger det. Om han menar det är en annan sak, men OM så är det ett geni drag imo.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Lansera nästa gen konsoller med fullständigt officiellt stöd för tangentbord + mus och vi har löst alla problem, iallafall för oss som inte kan spela fps med spakar

Lite av det som gör spelande på konsol så fördelaktigt brukar oftast vara just för att alla spelar med samma förutsättningar. Samma hårdvara och samma kontroller (med små skillnader tredjepart).

Citat:

nick-li: Utvecklingskostnader eller höga Löner till utvecklarna?

Lönerna till utvecklarna är givetvis inräknat i utvecklingskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

"We should be focusing on building things efficiently on the PC and deploying on the consoles."
Låter som en smart kille. Utveckla till PC och porta till konsol.

Det låter som en ren självklarhet. Om han kommit på det först nu så skulle jag inte kalla honom smart... efterbliven vore en bättre beskrivning.

Att utveckla till konsol och sedan porta till pc, är som att utgå från ett foto i 320x240 och förstora det till 1920x1200. Det blir helt enkelt aldrig riktigt bra, såvida man inte tillför väldigt mycket extra, vilket i slutändan innebär betydligt mer jobb än att starta från andra änden.

Edit: Såvida det inte är vektorbaserat förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är nästan omöjligt att utveckla till PC och porta. Om du inte tar hänsyn till minnet i konsolerna så kommer du bli tvungen att kapa av mycket och kanske till och med göra om stora delar, eftersom det helt enkelt inte får plats i konsolerna. Vilket blir som att göra samma spel två gånger, självmord. Carmack har inte fått snurren ännu.

Ni vill alltså att man ska bränna några hundra miljoner på ett spel för bara nöjets skull, utan att tjäna igen pengarna. Då säger jag, trots att jag också vill ha PC-spel: -Skicka pengarna till behövande istället. Gör profit på spelare.

I dagsläget tror jag däremot att ett communitystyrt indie-PC-spel, med beta-paypalfinansiering borde dyka upp i när som helst.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Förstår inte var myten om att PC är en marginell del av marknaden kommer ifrån heller.

http://www.wirefresh.com/pc-gaming-sales-twice-the-size-of-wi...

Motsätter mig inte det påstådda faktumet men artikeln du länkade till är ju ett skämt. De har alltså räknat antalet datorer som sålts med diskreta grafikkort och etikettmärkt dem som "gaming-plattformar" sedan direkt tagit dessa siffror och jämfört med antalet sålda konsoller? För att citera Mark Twain: "...lies, damned lies and statistics.".

OT: Riktig bra intervju med vettiga frågor! John Carmack är ju en av spelbranchens absoluta största tech wizards och som han säger själv, han ser sig mer som en ingenjör än en "konstnär". Jag skulle personligen aldrig få för mig att jämföra honom med "visionärerna"/"snackarna" i branschen a la Peter Molyneux kind-of-guys.

Tror dessutom att han får en turn on av att jobba på plattformar där han verkligen får visa vad han går för, i sann ingenjörsanda. Lite som i att han här säger att han är mest stolt över att fått Rage att rulla i 60 fps trots de begränsande resurserna till hands och typen av spel det handlar om

Kan ju som en sidnot säga att när Peter Siebel gjorde research till sin bok "Coders at work" (där han intervjuar kända programmerare) om vilka kodare folk helst skulle vilja se i boken hamnade John Carmack på plats sju på shortlisten med 250 namn. Mellan John McCarthy, skaparen av LISP, och Dennis Ritchie, skaparen av C. Det tycker jag säger en del om hans storhet och att säga att han är ett "troll" eller att man inte förstår varför folk fortfarande kan bry sig om vad han säger är rätt ignorant i min mening. Han har nog bra mycket bättre koll än många förstå-sig-påare på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Finns väll på konsol också? Näm ett nytt spel som enbart finn spå PC som sålt bra. finns inte många. Cyrsis blev multiplatfrom efter som det var svårt att få det lönsamt.

Hittade en liten lista på sålda spel:
http://www.vgchartz.com/weekly.php?reg=America&date=&console=...

65 tuse ska the witcher 2 sålt i USA totalt. Så kanske 150-200 worldwide?

The witcher 2 är inte släppt till konsol än.
Att länka till vgchartz är meningslöst.
Det såldes 400 000 ex den första veckan ww enligt cdproject själva.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av belga:

Jag har aldrig riktigt fattat var denne man egentligen får sin "stjärn"-status ifrån?
Visst att han grundade Id och Id är en ikon, men hur länge ska man kunna leva på en historisk framgång? Jag kan under alla mina år inte minnas en enda gång då jag tänkt på Carmack och tänkt på nått annat än quake, vilket lika gärna kunde vara krita-perioden när det gäller spelvärlden.

Carmack är så mycket mer än det du kanske känner till. Googla han och se vad denne man gör utanför spel zonen. Raketforskning mm så han är värd sin stärn status mångfallet! Men för att hålla oss till spel så är han grunden till all codning när det kommer till spel på pc och han är fortfarande nr1 när det kommer till att coda en ny motor och dess funktion. Om Carmack skulle vilja skapa den bästa och snyggaste grafik motorn så skulle alla andra få det svårt då han anses vara ett geni innom detta område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Lansera nästa gen konsoller med fullständigt officiellt stöd för tangentbord + mus och vi har löst alla problem, iallafall för oss som inte kan spela fps med spakar

Hallelujah ... mkt SANT !!!

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av belga:

Jo att killen är stor är en sak, men varför?
Han ju mig veterligen inte gjort någonting märkvärdigt på en sisådär 15-20 år, varför badar han fortfarande i rampljuset från det?

ID Softwares Quake ett har många gånger fler onlinespelare idag 15 år efter release än vad Blizzards Diablo ett har vilket måste ses som en kanske fin prestation. Många gamla Diablo1 spelare är känner säkert en viss slags lojalitet med Blizzard och samma sak i fallet med Quake. Många Quake, Doom och Wolfenstein spelare känner viss lojalitet till ID och John Carmack även om det var ett tag sen han presterade flera underverk på rad. Bortsett från att jag gillar hans personlighet så skulle ja tro att det är på grund av detta många fortfarande är intresserade av honom och lyssnar när han talar. Hans arbete har påverkat så många människor under så lång tid och det är nog få vanligt dödliga människor som kommer prestera så bra i sitt liv som han har gjort! Han är ingen man har glömt bort om 30 år i alla fall. Självklart kommer man att köpa Rage när det kommer ut, bara för att John Carmack är involverad.

PC spelens historia hade varit betydligt mycket fattigare utan honom... han har dessutom valts in i Academy of Interactive Arts and Sciences' Hall of Fame och det kan väl dom flesta bara drömma om

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

....
Edit: Såvida det inte är vektorbaserat förstås.

Och vad tror du 99,99% av 3D-spel sedan minst 10 år tillbaka är.

Att det ingår texturer med X*Y upplösning i många shaders är en totalt annan femma och frångår inte att hela klabbet är vektorbaserat, det kan i princip inte vara något annat då det är det som dagens 3D-kort accelerar i första hand.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkMx1000:

Carmack är så mycket mer än det du kanske känner till. Googla han och se vad denne man gör utanför spel zonen. Raketforskning mm så han är värd sin stärn status mångfallet! Men för att hålla oss till spel så är han grunden till all codning när det kommer till spel på pc och han är fortfarande nr1 när det kommer till att coda en ny motor och dess funktion. Om Carmack skulle vilja skapa den bästa och snyggaste grafik motorn så skulle alla andra få det svårt då han anses vara ett geni innom detta område.

Jo jag är fullt medveten om vad han gör, och jag vet att han är riktigt riktigt bra på det. Men varför är det inte detta som lyfts fram utan det är fortfarande, efter alla dessa år, "grundaren av id" eller "skaparen av doom". Carmack är en mindre gud när det gäller backend-delen av spelutveckling, men varför hålls han fram som någon omnipotent allvetare gällande så gott som allting ens i närheten av relaterat till spel istället för att vara aktuell när det faktiskt gäller sådant han är så bra på?

Spelmarknaden är ju så enormt stor idag att det handlar om betydligt mycket mer än bara vilken plattform som har bäst prestanda eller hur utvecklingen av spel till dessa plattformar är.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Lansera nästa gen konsoller med fullständigt officiellt stöd för tangentbord + mus och vi har löst alla problem, iallafall för oss som inte kan spela fps med spakar

På sätt o vis finns de redan, de går under namnet Dell

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Jag kan ju säga att den dagen konsollerna stöder tangentbord och mus fullt ut i spel då är jag den förste att kasta ut datorn. Då finns det ingen anledning att ha den stora otymplig burken kvar.

PS3 stöder tangentbord och mus, USB eller trådlöst och det behöver inte vara PS3 brandat eller liknande utan vilket som går bra. Har kört med det själv när jag surfat och styrt XMB med det så vet att det går bra. Varför stödet inte läggs till i spel däremot är för mig ett frågetecken, men möjligheten finns.

Kolla bara in videon nedan, UT3 på PS3 men mus/tgb stöd på PS3. Varför bara UT3 stöder det är konstigt då det uppenbarligen funkar bra med tanke på hur lyrisk kommentatorn är..
http://www.youtube.com/watch?v=cmjCxwMsE7I

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Trevligt se att spelföretag slutligen hittat en ny syndabock - konsol marknadens andrahandsköp. Är nog bara en tidsfråga innan härliga DRM kommer till konsol också

Jo man minns ju den här artikeln...
"Stoppa försäljning av begagnade dataspel"

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro