Ärva lokal eller tidigare profil vid inlogg på ny domän

Permalänk

Ärva lokal eller tidigare profil vid inlogg på ny domän

Jag har en fråga ..

Om jag har en fungerande fristående dator och vill ansluta denna till en domän i ex.vis Windows SBS 2008 så skapas en ny profil, med nytt skrivbord, länkar osv. men de tidigare installerade programvarorna kan inte startas p.g.a. att detta fattas information eller att vissa program helt enkelt måste installeras om igen.
Finns det någon möjlighet att ärva den tidigare lokala profilen som supportar alla lokala installationer, skrivbordstema, länkar etc. och samtidigt är medlem i domänen?
Det är ibland ett stort jobb att stödinstallera och och få de lokala programmen att fungera .. och det vore underbart om någon har en lösning på problemet.
År det någon som känner igen sig och kan tipsa om en lösning?

Permalänk
Medlem

Lösningen jag brukar använda är 3 unika konton, 1 domänkonto, 2 lokala konto. Det första lokala kontot är det gamla kontot, det andra är ett lokalt adminkonto (Administratör). Logga ut från det nyligen skapade domänkontot och logga in på adminkontot, kopiera (alt. flytta, dock inte mitt första val) därefter hela den lokala profilen till domänprofilen, se till så att även NTUSER.DAT (innehåller inställningar o.s.v.) plus alla andra ntuser filer blir kopierade!

Logga ut från adminkontot och logga in på domänkontot, klart...

Det finns ett inbyggt system för att flytta/ta med sig en profil till en domän (åtminstone när man kör "connectcomputer" mot en SBS-domän) men det funkar av någon anledning inte alltid.

Mina steg är säkert smått onödiga men hellre ett steg för mycket än tvärt om!

Fördelen i allt är att det lokala profilen åtminstone inte försvinner i första taget, så informationen finns kvar så länge det lokala kontot existerar;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Lösningen jag brukar använda är 3 unika konton, 1 domänkonto, 2 lokala konto. Det första lokala kontot är det gamla kontot, det andra är ett lokalt adminkonto (Administratör). Logga ut från det nyligen skapade domänkontot och logga in på adminkontot, kopiera (alt. flytta, dock inte mitt första val) därefter hela den lokala profilen till domänprofilen, se till så att även NTUSER.DAT (innehåller inställningar o.s.v.) plus alla andra ntuser filer blir kopierade!

Logga ut från adminkontot och logga in på domänkontot, klart...

Det finns ett inbyggt system för att flytta/ta med sig en profil till en domän (åtminstone när man kör "connectcomputer" mot en SBS-domän) men det funkar av någon anledning inte alltid.

Mina steg är säkert smått onödiga men hellre ett steg för mycket än tvärt om!

Fördelen i allt är att det lokala profilen åtminstone inte försvinner i första taget, så informationen finns kvar så länge det lokala kontot existerar;-)

Jag har gjort samma sak flera gånger MEN jag fick det inte att fungera OM jag kopierade just ntuser.dat!
Det enda jag märkt av detta är att eventuellt lagrade lösenord måsta anges på nytt. Alla andra inställningar har följt med. Däremot har jag inte testat detta på Windows 7.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har gjort samma sak flera gånger MEN jag fick det inte att fungera OM jag kopierade just ntuser.dat!

Hmm, märkligt, det är ju just därför jag har använt adminkontot, för att inte filerna ska vara "använda" av den andra profilen. Har profilerna verkligen varit utloggade? Inget snabbt ägarbyte eller liknande?

Har gjort detta drösvis med gånger på både XP, Vista & Windows 7.

Annars finns alltid lösningen med att starta datorn med en Live-skiva av något slag, Slax t.ex. Eller varför inte HawkPE/BartPE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Lösningen jag brukar använda är 3 unika konton, 1 domänkonto, 2 lokala konto. Det första lokala kontot är det gamla kontot, det andra är ett lokalt adminkonto (Administratör). Logga ut från det nyligen skapade domänkontot och logga in på adminkontot, kopiera (alt. flytta, dock inte mitt första val) därefter hela den lokala profilen till domänprofilen, se till så att även NTUSER.DAT (innehåller inställningar o.s.v.) plus alla andra ntuser filer blir kopierade!

Logga ut från adminkontot och logga in på domänkontot, klart...

Det finns ett inbyggt system för att flytta/ta med sig en profil till en domän (åtminstone när man kör "connectcomputer" mot en SBS-domän) men det funkar av någon anledning inte alltid.

Mina steg är säkert smått onödiga men hellre ett steg för mycket än tvärt om!

Fördelen i allt är att det lokala profilen åtminstone inte försvinner i första taget, så informationen finns kvar så länge det lokala kontot existerar;-)

Glöm inte och aktivera dolda filer och dolda operativsystemsfiler så allt kommer med

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Glöm inte och aktivera dolda filer och dolda operativsystemsfiler så allt kommer med

Ja, jo, annars blir det ju väldans svårt att ens se NTUSER.DAT t.ex.;-)

Här är en annan sak jag tycker är konstig: Var har TS tagit vägen? Nöjd eller missnöjd med svaren? Kompletterande frågor? Kommentarer? Något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Hmm, märkligt, det är ju just därför jag har använt adminkontot, för att inte filerna ska vara "använda" av den andra profilen. Har profilerna verkligen varit utloggade? Inget snabbt ägarbyte eller liknande?

Alltså, jag går tillväga precis som du - tror jag och har också gjort detta flera gånger (utom för Windows 7 då). Ja, ja... jag får testa nästa gång chansen infinner sig. Jag kan ha gjort något annat galet...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera programmet profile wizard. Har kört det båda på enstaka datorer samt en större migrering med ~500 maskiner.
http://www.forensit.com/downloads.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Jag kan rekommendera programmet profile wizard. Har kört det båda på enstaka datorer samt en större migrering med ~500 maskiner.
http://www.forensit.com/downloads.html

Intressant! Kan du berätta mer om förfarande & sånt? Såg att det fanns en "User Guide" men det är alltid mer intressant att höra från någon som har använt det "på riktigt"!

Är du villig att sätta ditt liv på att allt funkar som det ska?;)

Permalänk

Tack för alla svar .. !!

Jag har varit utanför nätet ett tag .. men tack alla ni som svarat på mion fråga. Jag skall noga kolla
och gå igenom svaren och hoppas att lösa problemet .. !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Intressant! Kan du berätta mer om förfarande & sånt? Såg att det fanns en "User Guide" men det är alltid mer intressant att höra från någon som har använt det "på riktigt"!

Är du villig att sätta ditt liv på att allt funkar som det ska?;)

När man gör på en enskilt dator är det inte så mycket mer att göra än att följa guiden där man väljer vilken profil man vill migrera och sen till vilken domän, i domänfältet kan man även skriva den lokala datorns namn om det inte ska vara en domänprofil.

När vi körde mera storskaligt med betalvarianten så gjordes en speciell exe fil iordning som hämtade värden från två textfiler, den ena med nya datornamn och den andra med nya användarnamn. Sen loggade vi in på datorn som användaren som skulle migreras och körde filen. När den sedan tänkt klart, tog ett par minuter beroende på vart i landet datorn stog sen var det bara att starta om och logga in i nya domänen.

Permalänk

ForensIT - verktyg för att använda lokala profiler på domäner

Hej igen!
Jag håller just nu på att prova och utvärdera de verktyg som Dahlgren föreslog och de verkar intressanta.
Lovar att återkomma och berätta när jag kan hantera dom på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

När du joinar in en maskin till en SBS 2008 domän har du ett val i connect wizarden att kopiera profilen till domän kontot. Annars har du Windows Easy Transfer på Win7 Maskiner, eller Guiden flytta filer och inställningar på WinXP.