Permalänk
Medlem

Livslängd på kringutrustningen?

ja som topic. Hur länge håller möss, tangentbord, matta, headset m.m?

personligen har jag haft mitt Tbord (g15v2) i ca 2.5 år. Det är ännu fullt fungerande
Min mus (Razer Naga) har jag haft 7 månader. Den har jag då bytt eftersom den första gick sönder.
Skärmar håller väll 'hur länge som helst' om man använder dem normalt, men efter en viss tid är de omoderna och man kastar ut dem antar jag.
Jag kör 3 skärmar, 2hp skärmar ca 10 månader gamla och 1 LG skärm ca 4 år gammal. De fungerar.

Diskutera även annan hårdvara, Grafikkort, Hårddiskar (externa och interna) skärmar, ja allt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur länge håller nånting? Ja, det beror helt på hur det används. Använder du något fel eller oförsiktigt så är det klart det slits snabbare. Saker som möss, tangentbord kan hålla 5+ år eller paja efter en vecka. En musmatta är väl svår att ha sönder utan en olycka eller avsikt.

Bara resonera och använda lite logik skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Razer Diamondback 3G höll i 3 - 4 år typ, fick ett ryck när jag spelade och SLOG sönder den.
Qpad 5K still standing efter ca 13 månader.
Logitech G19 standing efter ca 9 månader.
HP orginal tbord rage in i ett träd höll ca 3 år.
Hörlurar: Steelseries 5Hv2 3 månader, Logitech g35 8 månader, DT770 still standing

Permalänk

Logitech G15, typ 4 år nu.
Razer Diamondback 3g, 3 år funkar fortfarande.
Razer Deathadder 4-5 månader funkar prima.

Headset: Steelseries Siberia V2, 1½ år eller nått sånt. Funkar prima än.
Steelseries 5H, 1 år började glappa i sladden tills det inte funkade nå mer.
Steelseries 5H Lyckades bryta av det efter ett halvår men tejpade ihop det. När det var lite mer än 1 år började det glappa på samma ställe som det första jag hade.

Har haft fler grejer med varierande livslängd som jag inte kan komma på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Razer Diamondback 3G höll i 3 - 4 år typ, fick ett ryck när jag spelade och SLOG sönder den.
Qpad 5K still standing efter ca 13 månader.
Logitech G19 standing efter ca 9 månader.
HP orginal tbord rage in i ett träd höll ca 3 år.
Hörlurar: Steelseries 5Hv2 3 månader, Logitech g35 8 månader, DT770 still standing

så du är en fysisk person förmodar jag

Självklart har man blivit förbannad ett par gånger. jag har dock bara sabbat standard/original möss/tbord. Senaste att stryka med var min trådlösa hp mus, den hade varit mig trogen i ca 3½ år. Fungerade mycket bra, inga problem med avläsning elns. En dag var det dock problem, helt orelaterade till musen. Men frustrationen växte och mitt i allt dör musjäveln. Kan tro på fan att han flög in i väggen då med full kraft. Bara smulor kvar :x

Skrivet av Chawan123:

Logitech G15, typ 4 år nu.
Razer Diamondback 3g, 3 år funkar fortfarande.
Razer Deathadder 4-5 månader funkar prima.

Headset: Steelseries Siberia V2, 1½ år eller nått sånt. Funkar prima än.
Steelseries 5H, 1 år började glappa i sladden tills det inte funkade nå mer.
Steelseries 5H Lyckades bryta av det efter ett halvår men tejpade ihop det. När det var lite mer än 1 år började det glappa på samma ställe som det första jag hade.

Har haft fler grejer med varierande livslängd som jag inte kan komma på just nu.

G15 verkar alltså vara av riktigt bra kvalité?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfhh:

G15 verkar alltså vara av riktigt bra kvalité?

Enligt mig är G15 ren plast skit (har ett själv som ligger under sängen och samlar damm) Men behandlar du sakerna som skit blir det skit.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

min 3.0:a har hållt i ca 1.5 år

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder ett tangentbord från Compaq sen 10+ år tillbaka.
Bara ASDW som är lite utslitna annars är det inga problem med den.
Den har även en varningstext som säger att man ska läsa igenom handboken "Säkerhet och arbetsmiljö" innan man börjar arbeta.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

min skärn Samsung t220 är 3 år nu. Inga problem.
Mitt Logitech Ultra Flat tangentbord är smutsigt, silverfärgen avnött på MÅNGA ställen (ej bokstäver/tecken) men håller.

Min Logitech MX 1000 mus är ?5-6 år??? gammal... köpte den när den var relativt ny på marknaden och batteriet håller fortfarande (efter väldigt mycket nördande, VÄLDIGT mycket) mer än 2-3 dagar utan att laddas. Dock är e utstående (räckerna) som ska omge slidsen på undersidan helt nedslitna. (undersidan på min mus e alltså HELT plan förutom hål för skruvar och laser)

Mina WD caviar green 500gb hårddiskar är det ända jag inte bytt ut under åren. och dom är snart 4 år tror jag.

Steel Series Siberia headsetet är finfint, tvättat kuddarna ett par gånger (i varsin uhopknuten strumpa i tvättmaskinen)
Fint skick efter 3 år.

Skrivbordet är 1 år och snart påväg utför. IKEA pallar inte trycket =P

Annars byter jag ut de flesta komponenter i datorn varje år (eftersom inte allt på en gång) så har hittills inte upplevt att något gått sönder.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk

Jag har aldrig varit med om att någon kringutrustning har gått sönder, det som "borde" gått sönder vid det här laget är min Logitech mx518, jag köpte den sommaren 2005, det är första generationen med 1600dpi istället för 1800 och den är nu ca 6 år gammal, den har varit med fram och tillbaka mellan lan, hus och rum. Utöver det så har den även varit med till skolan i stort sätt varje dag de senaste tre åren och då har jag knappast behandlat den fint utan mer bara slängt ner den i väska och sedan dragit upp den när jag kommit hem. Men trots all misshandel så funkar den fortfarande. När jag tänker efter så har jag faktiskt en sak som har gått sönder och det är ett Logitech tangentbord som min bror råkade spilla vatten på, för att jag inte skulle märka det så försökte han föna det trott, det funkar fortfarande men många av tangenterna fastnar nere om man trycker ner dem och då måste man bända upp dem med något.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfhh:

så du är en fysisk person förmodar jag

Självklart har man blivit förbannad ett par gånger. jag har dock bara sabbat standard/original möss/tbord. Senaste att stryka med var min trådlösa hp mus, den hade varit mig trogen i ca 3½ år. Fungerade mycket bra, inga problem med avläsning elns. En dag var det dock problem, helt orelaterade till musen. Men frustrationen växte och mitt i allt dör musjäveln. Kan tro på fan att han flög in i väggen då med full kraft. Bara smulor kvar :x

G15 verkar alltså vara av riktigt bra kvalité?

Kan väll säga så, jag drog in diamond backen i väggen jag också, sen g35 i golvet efter att det gick av utan att jag gjorde nå (ena hörluren bara snappade rakt av när jag tog på dom försiktigt / vanligt på skallen) då snappade jag =D

Sen drog vi in HP bordet i ett träd bara för att jag hade mitt g19 xD

Permalänk
Medlem

Jag räknar med ett år på tangentbord/möss innan knappar/scroll tappar sin initiala tryckkänslighet etc.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

G15v2 - 3år
MX518 - 3år
Samsung BW 223 22" widescreen - 4år
Headset - Creative Fatality - 3år men började glappa så fick ta fram lödpennan vid 2 tillfällen.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Logitech UltraX Flat PS/2 t-bord (första versionen). Inhandlat 2004. Fungerar klockrent fortfarande, har väl tagit bort själva tangenterna och diskat ett antal gånger dock.

Har lyckats spilla ett antal öl i det genom åren. Bytte till röda LEDs 2004. Nån gång 2007 skrapade jag bort "märkningarna" på tangenterna med.

Grym value och kvalitet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

MouseMan® Dual Optical - Logitech, köpt runt 2004, funkar perfekt fortfarande.

Microsoft sidewinder game voice med pantronics hörlurar köpta runt 2002, lurarna funkar fint med m$ skrotade game voice året efter. Använder pucken som switch mellan högtalarna och lurarna samt volymkontroll till dessa.

Dessa två tillbehör används nästan dagligen, dessutom.

*tittar runt* De andra prylarna här är av nyare modeller.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Logitech MX 500, den höll i en bit över 5år och den användes väldigt flitigt eftersom jag lirade rätt mycket förr. Var riktigt nöjd med den.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Mitt IBM tangentbord är stämplat 1990-09-12 och fungerar perfekt.

Permalänk
Skrivet av asdfhh:

så du är en fysisk person förmodar jag

Självklart har man blivit förbannad ett par gånger. jag har dock bara sabbat standard/original möss/tbord. Senaste att stryka med var min trådlösa hp mus, den hade varit mig trogen i ca 3½ år. Fungerade mycket bra, inga problem med avläsning elns. En dag var det dock problem, helt orelaterade till musen. Men frustrationen växte och mitt i allt dör musjäveln. Kan tro på fan att han flög in i väggen då med full kraft. Bara smulor kvar :x

G15 verkar alltså vara av riktigt bra kvalité?

Skulle inte vilja påstå att det är extremt bra kvalite. Har tagit det rätt lungt med mitt så det har nog lite med det att göra att det fortfarande fungerar som det ska. Men skulle nog rekommendera att man tittar på ett annat om man ska köpa ett nytt. Skrev inte i att fötterna under tangentbordet gick av väldigt fort men är inget som drabbar mig eftersom det fortfarande fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Tangentbord: Facit (oem-cherry) med Cherry MX clear, 20 respektive 22 år i år. Fungerar fint och inga tecken på att de håller på att ge upp. Räknar med minst 10 års flitigt användande till.
Mus: Logitech MX 1000, köpt nån gång 2005. Inte ens batteriet är slutkört ännu. Bra hållbarhet med andra ord.
Hörlurar: Sennheiser HD595, borde vara drygt 3 år nu. Har åkt ryggsäck till jobbet i ett par år och ser fortfarande ut som nya och låter finfint.

Övriga prylar. Arbetsdatorn är nästan sex år gammal men den åker in på arkivet ganska snart. Otroligt krångelfri gammalt härke som jag tror inte hängt sig mer än nån enstaka sen jag byggde den. Samma sak gäller andradatorn som närmar sig 8 år, inga problem, bara tuta och köra.
Bildskärmar har en förmåga att hålla hyggligt länge. Tyvärr har min kära Viewsonic VP201s från 2004 börjat visa en del ålderskrämpor. Inte så konstigt kanske med tanke på att den varit på i snitt 8-10 timmar varje dag sen jag köpte den.
Troligen har jag haft ganska mycket tur med mina datorprylar för det är inte många saker som har gått sönder utan någon vettig förklaring.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har haft min benq 24" i 4 år. Inte bästa skärmen, men fungerar precis som den gjorde när den var ny.
Hade en razer copperhead i 2år, sen började den brinna :S
Har ett gammalt logitech bord som vart med i väldigt många år ^^ Används dock inte länge, men kul o kika på ibland (:

Sen ska man ju definera hur länge grejerna "håller".
Tangent bord och möss kan ju hålla måånga år. Men hur många av dem åren känns det fortarande bra att använda?
Samma sak med skärmar. Skärmarna som kom för 5 år sen var ju jäkligt bra då. Även fast dom funkar idag så kan det kännas gammalt och slitet.

För att göra det kort, saker kan hålla hur längesom helst om du hanterar det rätt, men kan kännas gammalt och lite väl använt.

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Troligen har jag haft ganska mycket tur med mina datorprylar för det är inte många saker som har gått sönder utan någon vettig förklaring.

Tur eller skicklighet?

I princip inget går sönder för mig heller och jag lever i villfarelsen att hur man behandlar prylarna avgör livslängden. Iofs är jag ovanligt försiktig med UPS på allt, som exempel, inklusive modem, routers och switchar. Senast trasigt var en WD5000YS HD som efter 4 år 24/7-bruk dog. Fick en ny RE4 på garantin utan problem.

Tangentbord och möss har aldrig gått sönder för mig vad jag kan minnas, så jag byter när jag tröttnar på modellen.

Edit: Kom på att mitt första Sidewinder X6 led av den välkända sjukan, där tangenterna inte reagerar som de ska. Fick ett nytt på garantin och som jag använt i 2 år nu, fungerar perfekt. Innan dess ett Keytronic 2001 som jag hade i rätt många år och längtar tillbaka till, så det är nog dags att damma av det igen. Sidewindermusen jag använder nu är 2,5 år och som ny.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hade ett Logitech Deluxe 250 som var 4 år gammalt som byttes först idag emot ett Steelseries 6g v2 då det började hacka o ha sig och ropade efter att bytas. Musen (Deathadder) går sönder stup i kvarten är inne på min 4e, blir en Zowie EC1 snart.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfhh:

Skärmar håller väll 'hur länge som helst' om man använder dem normalt, men efter en viss tid är de omoderna och man kastar ut dem antar jag.
Jag kör 3 skärmar, 2hp skärmar ca 10 månader gamla och 1 LG skärm ca 4 år gammal. De fungerar.

VEt inte hur det är för andra men för mig så gick 2 skärmar här hemma inom loppet av 2 månader, den ena, en HP från 2005 platt 22" bara dog och visade ingen bild. Den andra en LG, kanske 2 år gammal började klappa mer och mer vid en sladd tills den också var svart (en sladd med anslutningar i änden som gick från skärmen som man kopplade dvi+ ström till)
därimot möss mm har inte gått sönder för mig någonting, en microsoft sidewinder från 2007 och en steelseries ikari optical (hade dock 2 st laser innan som båda gick sönder men som gick på garantin).

Tangentbord har också hållt länge, eller tills man spillt läsk över dem, dock har jag lyckats rengöra dom så att de fungerar bra igen samtliga fall

Permalänk
Medlem

Har haft mycket tur med har haft en trasiga minnen och musar g5 rena dyngan vill jag på stå skärmen jag har nu har hängt med i 13 år.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

mitt acer tangentbord från 2007 funkar fortfarande fint som när det var nytt (lite skitigt dock efter att jag varit förkyld och spillt saft i det knapparna fjädrar tillbaks fint osv har en musmatta som är typ 10 år gammal köpt på biltema för 20 kr som funkar halvbra efter att den varit i källaren med massa byggdamm (betong och sånt ingnuggat i tyget var klarröd med en dator på sig nu är den mörkröd med något som är liknande en dator)
man kan säkert få bort dammet ur det tyget bara att jag köpt en ny matta som jag använt i över ett halvår
också köpt på biltema för 20 kronor (köp den om ni inte behöver någon märkes matta för 179 kr)
funkar minst lika bra enligt mig...
tillsammans med en ungefär lika gammal logitech ls1 lasermus
är inte särkilt stor (ca 2.4 cm större och bredare än ett dvd fodral)
http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Ergonomi/Musmatta-gummi/

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb