Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Du nämner att det är din flickväns dator. Om du har en stationär kan ni testa att använda ditt nätagg i hennes dator. Du behöver inte skruva ur det, bara dra över sladdarna till moderkortet. Dvs 24-pin och 8/4-pin och kolla om det startar, mer behövs inte.

Nä det är min egna stationära dator givetvis min flickvän har en laptop så det blir väldigt svårt att testa från hennes Mvh.

Permalänk
Medlem

Troll?

Köp en ny bärbar dator av bra kvalitet. Sen när den nätdelen går sönder av åska, grenuttag eller liknande så är det bara att byta ut den.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Du kan också prova att starta nätagget för att se om det fungerar.

Här finns anvisningar för hur man gör det:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

Dra ut alla kablar först. Om inget händer, sätt i nätkabeln till en hårddisk för att ge nätagget lite belastning. Fungerar det fortfarande inte så är nätagget troligtvis trasigt.

Om du vill vara lite mer avancerad kan du använda en multimeter för att mäta att du får korrekt spänning på alla linor (3.3, 5, 12 och -12V). Tänk på att spänningen kan variera en aning så till exempel 11.8V på 12V linan är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB_HC:

Du kan också prova att starta nätagget för att se om det fungerar.

Här finns anvisningar för hur man gör det:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

Dra ut alla kablar först. Om inget händer, sätt i nätkabeln till en hårddisk för att ge nätagget lite belastning. Fungerar det fortfarande inte så är nätagget troligtvis trasigt.

Om du vill vara lite mer avancerad kan du använda en multimeter för att mäta att du får korrekt spänning på alla linor (3.3, 5, 12 och -12V). Tänk på att spänningen kan variera en aning så till exempel 11.8V på 12V linan är helt okej.

Jag har redan felsökt nätagget med ett gem med vägguttaget och det fungerar men det fungerar inte att starta upp datorn mvh.

Permalänk

Jag ber till gud nu:
"Snälla gud, få folk att sluta säga data".

Men du har inte möjlighet till en annan processor du kan sätta dit och se om det lever? Förstår inte heller hur du kortslutit moderkortet genom att dra ur sladdar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

Verkar osannolikt att det du beskriver skulle orsaka ett större fel...

Gör en riktig reset av CMOS genom att flytta "pluggen"
Se efter att kablarna från startknappen sitter korrekt på moderkortet.
ta lös allt onödigt från datorn tex tangentbord, mus, skärm, övrigt "usb-rissel" mm

Och se om du kommer längre i starten...
(Dvs genom att se och lyssna)

Mer avancerad felsökning är inte så svårt, läs lite i befinliga trådar, tex denna:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Hej!

Verkar osannolikt att det du beskriver skulle orsaka ett större fel...

Gör en riktig reset av CMOS genom att flytta "pluggen"
Se efter att kablarna från startknappen sitter korrekt på moderkortet.
ta lös allt onödigt från datorn tex tangentbord, mus, skärm, övrigt "usb-rissel" mm

Och se om du kommer längre i starten...
(Dvs genom att se och lyssna)

Mer avancerad felsökning är inte så svårt, läs lite i befinliga trådar, tex denna:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Fo3

Hej jag har gjort exakt som du sa nu tog ur grafikkorten bort med alla onödiga kablar och till och med kollade på processorn tog ur batteriet flyttade på pluggen och tillbaks med den men inget hjälpte. Min manual för moderkortet säger att det blinkandet från moderkortet är för att visa att den är i sleep mode så nu funderar jag på att börja rota i nätagget för att kolla om det är pajj vad tycker du ?? allt annat ser ju bra ut som alltid tidigare ?? Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB_HC:

Du kan också prova att starta nätagget för att se om det fungerar.

Här finns anvisningar för hur man gör det:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

Dra ut alla kablar först. Om inget händer, sätt i nätkabeln till en hårddisk för att ge nätagget lite belastning. Fungerar det fortfarande inte så är nätagget troligtvis trasigt.

Om du vill vara lite mer avancerad kan du använda en multimeter för att mäta att du får korrekt spänning på alla linor (3.3, 5, 12 och -12V). Tänk på att spänningen kan variera en aning så till exempel 11.8V på 12V linan är helt okej.

Hej jag kopplade in en sata hårddisk med nätagget med en sata kabel och jag antar att det är så man ska göra ? en kabel på hdd och nätkabeln i väggen ?? om det är rätt kopplat av mig så funkade inte hårddisken av det. Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Hej!

Verkar osannolikt att det du beskriver skulle orsaka ett större fel...

Gör en riktig reset av CMOS genom att flytta "pluggen"
Se efter att kablarna från startknappen sitter korrekt på moderkortet.
ta lös allt onödigt från datorn tex tangentbord, mus, skärm, övrigt "usb-rissel" mm

Och se om du kommer längre i starten...
(Dvs genom att se och lyssna)

Mer avancerad felsökning är inte så svårt, läs lite i befinliga trådar, tex denna:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Fo3

Hej jag och en kompis har konstenterat att det är moderkortet som är sönder gnom att nätagget funkar om man felsöker det med alla fläktar och hårddiskar Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

Hej jag och en kompis har konstenterat att det är moderkortet som är sönder gnom att nätagget funkar om man felsöker det med alla fläktar och hårddiskar Mvh.

Fläktar och hårddiskar kan spinna även med ett trasigt nätagg.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fläktar och hårddiskar kan spinna även med ett trasigt nätagg.

Men min kompis sa att jag kan köra det på ett nytt moderkort eftersom det är felsökt med gem och hårddisk och en fläkt ? vad kan hända om jag gör det eftersom min dator har inte blivit kortsluten och att det inte har luktat bränt nånstans. Ända anledning till att moderkortet inte funkar är för att jag glömde stänga av grendosan vilket låter sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fläktar och hårddiskar kan spinna även med ett trasigt nätagg.

Hej vad bör jag göra eller köpa om det är en kondensator på moderkortet som har gått sönder då ? tänkte bara eftersom det luktade nått starkt i datorn efter olyckan som skedde typ sörja eller nått ?.

Permalänk
Rekordmedlem

Om en konding gått sönder

ser du nog det tydligt, de luktar dessutom inte bränt, elektrolyten luktar mer spya än bränt. det blir ofta en vit spindelväv runt den trasiga också.
Om man vill kan man byta trasiga kondingar, jag har pillat med det på några moderkort mest för att prova o det går bra, men du måste vara lödkunnig.
Säkerhetsventilen kan även lösa ut

utan läckage, då blir kondensatorn rund i toppen istället för platt som de normalt ska vara, ser du buktande ändar är de trasiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om en konding gått sönder http://www.gator-byte.com/wp-content/uploads/2007/10/capacito...
ser du nog det tydligt, de luktar dessutom inte bränt, elektrolyten luktar mer spya än bränt. det blir ofta en vit spindelväv runt den trasiga också.
Om man vill kan man byta trasiga kondingar, jag har pillat med det på några moderkort mest för att prova o det går bra, men du måste vara lödkunnig.
Säkerhetsventilen kan även lösa ut http://www.seb.me.uk/static/dell-transistor-broken.jpg
utan läckage, då blir kondensatorn rund i toppen istället för platt som de normalt ska vara, ser du buktande ändar är de trasiga.

Ska kika å kolla om det är det.

Permalänk
Medlem

cmos i första hand!!

Hej emiis91...
bigingo här!!
-Läste din text och andras kommetarer kanske lite för sent.. 2-4 dagar så där... lol
-Hoppas du inte har handlat nya grejor än!! -I alla fall...

-Läste din text som du skrev, och till och med jag blev lite konfunderad... -Jag ser faktiskt inte inte att du har gjort något fel för överhuvudtaget.. (något är ju fel givetvis ändå med din dator tråkigt nog..)

citat från dig: Allt började med att jag skulle stänga av datan och ställa upp burken på en pall bara för att mitt mobila bredband skulle nå upp till fönstret för att tjejen bor i en källare, och jag.. glömde stänga av grendosan "men jag stängde av ström brytaren på nätagget" ..och drog ur alla kablar ibak på datan sen har det blivit så här att jag aldrig får igång den sen i förrgår...

..Det du gjorde var att stänga av strömbrytaren på nätagget först innan du drog ut kablarna och då har du i princip säkrat nätagget.. men visst det kan slå lite gnistor från kontakterna vid utdragning.. och man kan till och med höra det, men inget att bli orolig för.. men att detta skulle orsaka att den inte startade har jag svårt att tro.. det är väldigt liten chans att agget ens har gått sönder.. du gjorde i princip rätt.. sprakandet eller gnistor kan till och med uppstå i grendosan lika väl som baktill på ditt nätagg.. frågan bara om du stängde av windows innan du stängde av nätagget.. inte för att det skull hända något ändå.. men tyckte inte att jag kunde läsa det någonstans.. oavsett.. har du win7 så fixar progget det, till nästa start.. och det låter snarare som om det är ditt windows som spökar istället.. eller inställingarna där, eller ett ovanligt mysko fel som inträffat i dos.. allt låter så konstigt hos din dator.

-Men du skall inte göra något annat än detta först..!!
-Och det du skall göra först är att göra en reset på cmos minnet på moderkortet, och det gör du med bygeln som sitter längs ner vid SATA kontakterna någonstans på just ditt moderkort... -Det står cmos inpräglat på moderkortet..
-Du lyfter av bygeln där den sitter och flyttar den till nästa, går inte att missa, det är bara 3 byglar.. och allt gör du med all ström bortkopplad.. gärna utdragna elkontakter.. låt bygeln sitta i ca: 15-30 sek och sätt tillbaka den sedan.. koppla på ström och försök att starta datorn igen.. -Startar den, men hamnar bara i "dos" det kan hända att du måste sedan gå in i dos och figurera om lite beroende på vad som har ändrats!! -Eventuellt en default eller en failsafe reset i dos kanske behövs. -En god ide att ha handboken redo och se vad du behöver ändra på om du inte gör en reset.

-Hjälper inte nu detta vid det här stadiet kanske du får gå vidare med annat.. -Prova en enkel grej bara t.ex. som att sätta in en cd-skiva och se vad som händer, det visar ju bara att du har ström genom kontakterna från nätagget. (givetvis kan olika delar i agget gå sönder ändå.. men en snabb grej att kolla bara)
-God idé att testa med annat nätagg i början också som någon nämnde!
-kontollera att alla dina kablar är hela också när du ändå håller på, och se till att dom sitter i ordentligt!
(givetvis har du ju redan gjort detta många gånger.. men det är alltid något man missar, jag har över 20 års erfarenhet av datorer men ändå missar man ibland, och ibland spökar ändå datorn som f-n..)

-Och håll inte på med massa konstiga saker som gem etc. det är det inte värt .. du kan få dej en kyss av 220v och det är det inte värt grabben.. -Och rota inte i nätagget heller efter söndriga kondensator etc. svårt att lukta sig till vad som gått sönder i så fall. -Bättre att köpa nytt!!

"Pluggen" heter också "bygel" vid cmos kretsen.. för alla de yngre som inte vet!! lol..
Om den nu befinner sig i något konstigt "sleepmode" så beror det inte på nätagget kan jag lova.. antingen felinställningar i windows eller dos..

hälsningar
bigingo

Antec Twelve Hundered (coolt chassi.. vi har ju samma)
Asus CROSSHAIR III Formula (ROG)
Nätagg Fractal R2 650W Modulärt
AMD Phenom II 965 BE
Sapphire Radeon HD 5770
Corsair 1600Mhz 4 GB
Creative Extreme 8 channel Audio
Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigingo:

Hej emiis91...
bigingo här!!
-Läste din text och andras kommetarer kanske lite för sent.. 2-4 dagar så där... lol
-Hoppas du inte har handlat nya grejor än!! -I alla fall...

-Läste din text som du skrev, och till och med jag blev lite konfunderad... -Jag ser faktiskt inte inte att du har gjort något fel för överhuvudtaget.. (något är ju fel givetvis ändå med din dator tråkigt nog..)

citat från dig: Allt började med att jag skulle stänga av datan och ställa upp burken på en pall bara för att mitt mobila bredband skulle nå upp till fönstret för att tjejen bor i en källare, och jag.. glömde stänga av grendosan "men jag stängde av ström brytaren på nätagget" ..och drog ur alla kablar ibak på datan sen har det blivit så här att jag aldrig får igång den sen i förrgår...

..Det du gjorde var att stänga av strömbrytaren på nätagget först innan du drog ut kablarna och då har du i princip säkrat nätagget.. men visst det kan slå lite gnistor från kontakterna vid utdragning.. och man kan till och med höra det, men inget att bli orolig för.. men att detta skulle orsaka att den inte startade har jag svårt att tro.. det är väldigt liten chans att agget ens har gått sönder.. du gjorde i princip rätt.. sprakandet eller gnistor kan till och med uppstå i grendosan lika väl som baktill på ditt nätagg.. frågan bara om du stängde av windows innan du stängde av nätagget.. inte för att det skull hända något ändå.. men tyckte inte att jag kunde läsa det någonstans.. oavsett.. har du win7 så fixar progget det, till nästa start.. och det låter snarare som om det är ditt windows som spökar istället.. eller inställingarna där, eller ett ovanligt mysko fel som inträffat i dos.. allt låter så konstigt hos din dator.

-Men du skall inte göra något annat än detta först..!!
-Och det du skall göra först är att göra en reset på cmos minnet på moderkortet, och det gör du med bygeln som sitter längs ner vid SATA kontakterna någonstans på just ditt moderkort... -Det står cmos inpräglat på moderkortet..
-Du lyfter av bygeln där den sitter och flyttar den till nästa, går inte att missa, det är bara 3 byglar.. och allt gör du med all ström bortkopplad.. gärna utdragna elkontakter.. låt bygeln sitta i ca: 15-30 sek och sätt tillbaka den sedan.. koppla på ström och försök att starta datorn igen.. -Startar den, men hamnar bara i "dos" det kan hända att du måste sedan gå in i dos och figurera om lite beroende på vad som har ändrats!! -Eventuellt en default eller en failsafe reset i dos kanske behövs. -En god ide att ha handboken redo och se vad du behöver ändra på om du inte gör en reset.

-Hjälper inte nu detta vid det här stadiet kanske du får gå vidare med annat.. -Prova en enkel grej bara t.ex. som att sätta in en cd-skiva och se vad som händer, det visar ju bara att du har ström genom kontakterna från nätagget. (givetvis kan olika delar i agget gå sönder ändå.. men en snabb grej att kolla bara)
-God idé att testa med annat nätagg i början också som någon nämnde!
-kontollera att alla dina kablar är hela också när du ändå håller på, och se till att dom sitter i ordentligt!
(givetvis har du ju redan gjort detta många gånger.. men det är alltid något man missar, jag har över 20 års erfarenhet av datorer men ändå missar man ibland, och ibland spökar ändå datorn som f-n..)

-Och håll inte på med massa konstiga saker som gem etc. det är det inte värt .. du kan få dej en kyss av 220v och det är det inte värt grabben.. -Och rota inte i nätagget heller efter söndriga kondensator etc. svårt att lukta sig till vad som gått sönder i så fall. -Bättre att köpa nytt!!

"Pluggen" heter också "bygel" vid cmos kretsen.. för alla de yngre som inte vet!! lol..
Om den nu befinner sig i något konstigt "sleepmode" så beror det inte på nätagget kan jag lova.. antingen felinställningar i windows eller dos..

hälsningar
bigingo

Antec Twelve Hundered (coolt chassi.. vi har ju samma)
Asus CROSSHAIR III Formula (ROG)
Nätagg Fractal R2 650W Modulärt
AMD Phenom II 965 BE
Sapphire Radeon HD 5770
Corsair 1600Mhz 4 GB
Creative Extreme 8 channel Audio
Win7

Hej tack för allt du har skrivit uppskattar det jag har löst problemet genom att jag felsökte datorn med ett annat nätagg som jag hade liggandes hemma och testade med samma moderkort och då visar det sig att datorn startar med övriga samma komponenter men kör jag med mitt andra corsair tx 650W så funkar inget alls, alltså är det corsair nätagget som är sönder för allt annat funkar som vanligt, jag har till å med spelat nu utan problem, men jag ska köpa nya saker vilket fall som hellst ändå genom att detta nätagg är inte direkt något bäst på marknaden det är ett AXP 650W helt jäkla ostabilt nätagg om man börjar klocka grafikkortet så det får bli ett XFX 750W XXX och ett nytt moderkort ASUS crosshair IV formula

Permalänk
Medlem

Hej igen emiis91!!
-Så bra att det löste sig...
-Undrar om inte Corsair har 5 års garanti på sina nätagg... kolla upp detta innan du handlar nytt.. synd att kasta bort pengar om du kan få ett nytt gratis!!
-Kolla efter när du köpte det... -misstänkter att du har några år kvar på garantin!!
annars är det som jag har: Fractal R2 650W Modulärt mycket bra nätagg.. stabilt 80+ certifierat..
-Om ditt corsairs nätagg hade hög ljudnivå hos dej tidigare så kan jag tala om för dig att Fractals låter ingenting... knäpptyst i mitt Antec Twelve Hundered

-Annars verkar XFX agget du nämnde bra också.. -Och det gör du rätt i, satsa på ett Asus Crosshair IV.. det verkar riktigt lovande.. mitt Asus Crosshair III har inte felat ännu på 1½ år..

-För mig att du sa att du bodde i Partille.. I så fall har du nära till Computer Care Göteborg som ligger i Gamlestan vid SKF.. -Dom är absolut billigast på grejor numera.. Här har du adressen.. -Man beställer på nätet och hämtar ut det i Gamlestan.. så slipper man frakt osv.
Köpt hela min dator där.. superbra service!!
http://www.computercare.se/

hälsningar
bigingo

Antec Twelve Hundered
Asus CROSSHAIR III Formula (ROG)
Nätagg Fractal R2 650W Modulärt
AMD Phenom II 965 BE
Sapphire Radeon HD 5770
Corsair 1600Mhz 4 GB
Creative Extreme 8 channel Audio
Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigingo:

Hej igen emiis91!!
-Så bra att det löste sig...
-Undrar om inte Corsair har 5 års garanti på sina nätagg... kolla upp detta innan du handlar nytt.. synd att kasta bort pengar om du kan få ett nytt gratis!!
-Kolla efter när du köpte det... -misstänkter att du har några år kvar på garantin!!
annars är det som jag har: Fractal R2 650W Modulärt mycket bra nätagg.. stabilt 80+ certifierat..
-Om ditt corsairs nätagg hade hög ljudnivå hos dej tidigare så kan jag tala om för dig att Fractals låter ingenting... knäpptyst i mitt Antec Twelve Hundered

-Annars verkar XFX agget du nämnde bra också.. -Och det gör du rätt i, satsa på ett Asus Crosshair IV.. det verkar riktigt lovande.. mitt Asus Crosshair III har inte felat ännu på 1½ år..

-För mig att du sa att du bodde i Partille.. I så fall har du nära till Computer Care Göteborg som ligger i Gamlestan vid SKF.. -Dom är absolut billigast på grejor numera.. Här har du adressen.. -Man beställer på nätet och hämtar ut det i Gamlestan.. så slipper man frakt osv.
Köpt hela min dator där.. superbra service!!
http://www.computercare.se/

hälsningar
bigingo

Antec Twelve Hundered
Asus CROSSHAIR III Formula (ROG)
Nätagg Fractal R2 650W Modulärt
AMD Phenom II 965 BE
Sapphire Radeon HD 5770
Corsair 1600Mhz 4 GB
Creative Extreme 8 channel Audio
Win7

Ja hej ja det är allt gött att det löste sig faktiskt. Jag bor inte i göteborg det är snarare min flickvän som gör det jag bor i Lidköping men jag var hos henne exakt en månad och vilket problemet skedde där hos henne men löste det med annat nätagg hemma när jag kom hem ja jag har garantin kvar på det men jag ville ändå köpa ett bättre nätagg ett xfx 750W genom att mitt andra nätagg corsair som pajjade verkade inte acceptera att jag ville klocka både cpun och grafikkorten så jag köpte nu på inet ett xfx 750 istället och en ny cpu har jag också köpt Det är kul å köpa lite nytt till datorn ibland hihi Mvh Nicklas
Lägg till mig på msn du verkar jätte trevlig nickepicke86@live.se