"Reboot and select proper boot device" Efter mobo byte

Permalänk
Medlem

"Reboot and select proper boot device" Efter mobo byte

Hej

Fick idag hem mitt nya P8P67 Deluxe rev.B3 (som utbyte mot mitt gamla P8P67 rev.B2). Efter nån timmes kabeldragande skulle jag starta upp burken igen men fick "NTLDR is missing", visade sig senare att bios försökte boota på storage diskar. >_<
Efter att ha dragit ur alla andra diskar sitter jag nu med endast Win7 SSD'n och får "Reboot and select proper boot device or Insert boot media in boot device and press any key". Då jag kommer åt hela mappstrukturen i ASUS EZ Flash utility'n verkar det inte vara fel på ssd'n som dessutom bara är knappt 3 månader gammal. Hittade tom lite .bin och annat i Windows mappen.

Nån som har nån bra idé på tillvägagångs sätt från det här för att få igång skiten? Vill helst undvika formatering, då min Win7-sticka ligger ca 13mil härifrån och jag inte har tillgång till nåt tillräckligt stort usb minne här. Saknar dessutom helt optisk enhet på datorn.

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör ominstallera, men förutom det så, har du kollat bootordningen så att din ssd ligger först, eller så är det så att du tidigare har lagt bootloadern på en annan disk än den du har os et på, då kan du prova en reparationsinstallation, men har du bytt moderkort bör du definitvt installera om hursomhellst, du kan få konstiga fel annars.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo.. ominstallera har jag insett att jag behöver göra... men tills vidare (slutet på sommarn när jag flyttar tillbaka) kan jag leva med att den uppför sig lite konstigt.. Jag har som sagt kopplat ur alla andra enheter, det enda som är inkopplat är Mus (usb 2.0) Tangentbord (PS2) ljud och skärm. Bootloadern är väl den lilla 100MB partitionen.. Den ligger på SSD'n. Tycker inte det ska krångla så för j*vligt när man bara byter mobo och dessutom bara från P8P67 till P8P67 Deluxe.. =/

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Har du provat boota från alla diskarna? Vilket läge var s-atadiskarna på i bios innan? ahci eller ide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du provat boota från alla diskarna? Vilket läge var s-atadiskarna på i bios innan? ahci eller ide?

Finns bara en disk med windowsinstallation på... Resten är strikt lagringsdiskar (inget installerat) och alla har endast 1 partition. Vet dock inte vilket läge dem legat i... men gissar på AHCI.. är det BIOS som bestämmer det? eller väljer diskarna det själva?

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det är den som byggt datorn som bestämmer men inställningen finns i bios

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är den som byggt datorn som bestämmer men inställningen finns i bios

ofc men varifrån kommer default setting?

ska undersöka detta nu.. blir väl en del pill idag.. hoppas man får igång skiten >_<

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ett snabbt sätt att testa kan vara att använda sig av knappen som låter dig välja boot device. (Du har säkert "F8 for alternative boot device" eller liknande när du startar datorn. Använd det och testa dig fram. Om det fungerar på någon av enheterna så vet du vilken du måste ställa in i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är den som byggt datorn som bestämmer men inställningen finns i bios

Har nu upptäckt att dem legat i AHCI mode, genom att leka med inställningen. Jag får massa Hot swap enable/disable i AHCI mode, som känns igen.. Finns inte där i andra lägen.

Skrivet av mickwald:

ofc men varifrån kommer default setting?

ska undersöka detta nu.. blir väl en del pill idag.. hoppas man får igång skiten >_<

Kom på nu när man vaknade att det faktiskt finns datorer i huset med SATA xD Så blir väl till att plugga in SSD'n i en sån och plocka allt man vill ha... *suck*

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har alltså fått ditt SB moderkort utbytt mot ett likadant av den nyare modellen..

Alltså hade du AHCI på din gamla installation men IDE nu, byter du bara i bios till antingen IDE eller AHCI beroende på vad du hade innan. Dock tycker jag den borde kunna boota iaf eftersom det är "samma" moderkort.

Permalänk
Medlem

Fast även om det är lagringsdiskar för dig så vet inte datorn eller Windows det. Boot-laddaren kan ligga där. Min boot-laddare la sig på min ide-disk och när jag bytte chassi passade jag på att kassera den och råkade ut för något liknande felmeddelande. Lösningen var då att skapa om boot-laddaren eller stoppa tillbaka disken. Så eftersom du ska behålla diskarna så ändra boot-ordningen så att alla får vara först.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen