IBM firar 100 år i datorvärldens frontlinje

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Hade också en IBM Aptiva fast med en 486 DX2

Även jag hade en Aptiva, men jag hade en 486 sx-33 med 4mb ram och 270mb hårddisk. Försökte tjata mig till en DX2-66 med matteprocessor men det lyckades tyvärr inte :P.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Grattis IBM... Första datorn man ägde var en IBM PC 5150

Det här var en redig maskin där manualerna var så tunga att du kunde döda ett större djur med dem....

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Jisses, så gamla..
Min första "riktiga" PC var en IBM Aptiva P2 300MHz. har nog junken kvar någonstans, Quantum BigFoot disken på hela 8GB lever än, 5,25" stor rackare

Antar att dte var 1997 och att du då var (kanske fortfarande är) en Volvoarbetare.

Brutalt att den gamlingen fortfarande lommar på.....min gav upp efter bara 10 månader.
Lät som en stenkross och vägrade läsa

Grattis IBM.....trots att ni gjort misstag så som "DeathStar"-diskarna

Permalänk
Sötast

Grattis IBM, undrar hur världen sett ut idag om det aldrig skapats till en början.

Permalänk
Medlem

Wow! Jag visste faktiskt inte IBM hade en sådan pass omfattande och fantastisk historia. Visst har man alltid förstått att dem varit väldigt viktiga för dator branschen men aldrig på den nivån som visades i filmerna. Har alltid förknippat företaget främst med tråkdatorer från 70- och 80-talet, serösa gubbar med kostymer och en vinst före vision attityd. Nu kommer jag istället tänka på månlandningen, streckkoder, pionjärer för medborgerliga rättigheter och för nytänkande. Ska nog leta upp och damma av den gamla bärbara 286:an för det här speciella tillfället :).

Permalänk
Medlem

Jag respekterar företag som IBM långt mer än sådana som Apple och Dell. Tyvärr vet ju inte gemene man vilka som har gjort mest för industrin. Likadant inom mobilbranschen. Alla pratar om Apple, HTC och Samsung men väldigt få om Nokia och Ericsson...

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Bara jag som reagerar på att de använt sig av Errol Morris? Skulle inte förvåna mig om han fått i uppdrag av IBM att göra filmen åt dem. För er som inte vet så är han en av de absoluta tungviktarna inom dokumentärfilm och reklamfilm.

http://www.imdb.com/name/nm0001554/

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Gabe:

Minns fortfarande min IBM PC Aptiva 486 från år 1995. Fina minnen. Spelade efterkommande spel såsom Quake, Duke Nukem, C&C, Worms 1, Warcraft 1 & 2 på den datorn.

Jag har min kvar tror jag

Sitter för stunden faktiskt på ett IBM tangentbord.
Saknade HAL i klippet bara

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

IBM är ett av de där enorma företagen som ingen riktigt ogillar, IT-företagens mysfarbror. Grattis till dem!

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Ja, de är ett av de få storföretag som lyckats hålla sig väl med de flesta. Kanske därför de överlevt i 100 år?

Permalänk
Medlem

Jävlar! De har ju gjort en del, tillfört lite också. Gillar tanten som skapade moderkortet:

-"Not bad for a girl, huh?"

Deras tidiga policy om ras, kön etc... fyfan de var ju ljusår före alla andra!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

IBM var den stora Satan på sin tid och den galna datorn "HAL" stod för "IBM" (man flyttar bara en bokstav till höger).

IBM var så toppstyrt att man betalade programmerarna per linje kod (chefrna förstod inte bättre) så det uppmuntrade då till att programkoden blev lite extra svulstig.

Jag ägde runt ett 10 tal olika datorer i mitten av 80-talet men de kostade nog som en IBM dator tillsammans för IBM var hutlöst dyra!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jävlar! De har ju gjort en del, tillfört lite också. Gillar tanten som skapade moderkortet:

-"Not bad for a girl, huh?"

Deras tidiga policy om ras, kön etc... fyfan de var ju ljusår före alla andra!

Haha ja, hon var ju lätt favoriten i filmen, fick mig att le.

"I'm the mother of the motherboard"

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk

små öron på 2.40

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Überklass:

Ahh IBM i Järfälla... Där jobbade far min under 1970 & 1980-talet.. Jag minns än idag hur jag satt inne i testlabbet som liten snorvalp och spelade spel på gamla hederliga 5,25" floppydiskar på mätdatorn, en 8086 som stod där...

Stort grattis IBM, ni har inte bara skapat historia, ni skapade även ett minne och ett intresse för livet hos en liten skitunge under tidigt 80-tal!

Där hade jag min bästa prao under några veckor på 80-talet. Det var riktigt kul faktiskt. Trevlig person, fritt fika (jag tror aldrig jag druckit så mycket apelsinjuice som just då) och ibland fick man oväntade uppgifter att lösa.

IBM har haft en spännande resa, gått på knäna i vissa perioder, men alltid lyckats hitta nya vägar.

Permalänk
Medlem

Grattis IBM.
Förbannat nice film alltså.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Minns fortfarande min IBM PC Aptiva 486 från år 1995. Fina minnen. Spelade efterkommande spel såsom Quake, Duke Nukem, C&C, Worms 1, Warcraft 1 & 2 på den datorn.

Jag har kvar min tillsammans med original tangentbord, skärm och mus. Allt från IBM. Nästan så man borde plocka fram den och köra igång efter alla dessa år. Ljuva tider det var med den.

Stort grattis till IBM!

Permalänk
Medlem

Hur var det nu - en marknad för max 5 datorer i hela världen? Grattis IBM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

har inte dem firat redan med den videon eller börjar jag bli galen kommer ihåg att jag såg en video med hela ibms historia

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

har inte dem firat redan med den videon eller börjar jag bli galen kommer ihåg att jag såg en video med hela ibms historia

Jo, den översta filmen har varit uppe tidigare, den andra hade iaf jag inte sett förut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Och hur många MW2-kids vet vad Intel och AMD är? Inte många skulle jag gissa på.

EDIT; 100 år alltså? Det är galet!

I varje fall fler det är ju iaf Amd och intel stickers på nästan alla burkar som säljs hur många ibm sticker är de på konsolerna ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

umdidum om inte mitt minne lurar mig så gav ibm intel x86 med kravet att dom licenserade det till minst ett företag till, resten är historia...eller dra jag fakta ur mitt arsele igen?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Klisterlappar är bara krimskrams, att tjäna pengar är det intressanta. Jämfört med IBM är AMD ett pyttelitet företag, IBM hade 101,6 miljarder dollar i intäkter förra året mot AMD:s 6,5 miljarder. Intel ligger på 46,2 miljarder. Både Microsoft och Apple ligger under 90 miljarder... Både Nintendo Wii, den mest sålda av nuvarande generationens spelkonsoler, och Xbox 360 har en IBM PowerPC. PS3 har en Cell-processor som Sony utvecklat tillsammans med IBM och Toshiba.

Sen har vi hela företagsmarknaden, själv sitter jag i AS/400 på jobbet. Jo jag vet, det är 2011. Men det enda ett företag bryr sig om är att det fungerar. Inte hur det ser ut. Va, vet ni inte hur AS/400 ser ut?

Hightech.

Permalänk

Grattis IBM dammade nyligen av en IBM PS/2 Model 70 386 och den funkar fortfarande

Det glömde nämna deras något spekulativa historia under 1930 talet i Tyskland, men det är knappast förvånande

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja jobba på IBM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Klisterlappar är bara krimskrams, att tjäna pengar är det intressanta. Jämfört med IBM är AMD ett pyttelitet företag, IBM hade 101,6 miljarder dollar i intäkter förra året mot AMD:s 6,5 miljarder. Intel ligger på 46,2 miljarder. Både Microsoft och Apple ligger under 90 miljarder... Både Nintendo Wii, den mest sålda av nuvarande generationens spelkonsoler, och Xbox 360 har en IBM PowerPC. PS3 har en Cell-processor som Sony utvecklat tillsammans med IBM och Toshiba.

Sen har vi hela företagsmarknaden, själv sitter jag i AS/400 på jobbet. Jo jag vet, det är 2011. Men det enda ett företag bryr sig om är att det fungerar. Inte hur det ser ut. Va, vet ni inte hur AS/400 ser ut?

http://i.imgur.com/Old3D.gif

Hightech.

Det är kärlek det... Nästan lika sött som Cisco IOS....

Permalänk
Medlem

Idpaj-datorer innehåller IBMprocessorer, finns inget att tillägga.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Klisterlappar är bara krimskrams, att tjäna pengar är det intressanta. Jämfört med IBM är AMD ett pyttelitet företag, IBM hade 101,6 miljarder dollar i intäkter förra året mot AMD:s 6,5 miljarder. Intel ligger på 46,2 miljarder. Både Microsoft och Apple ligger under 90 miljarder... Både Nintendo Wii, den mest sålda av nuvarande generationens spelkonsoler, och Xbox 360 har en IBM PowerPC. PS3 har en Cell-processor som Sony utvecklat tillsammans med IBM och Toshiba.

Sen har vi hela företagsmarknaden, själv sitter jag i AS/400 på jobbet. Jo jag vet, det är 2011. Men det enda ett företag bryr sig om är att det fungerar. Inte hur det ser ut. Va, vet ni inte hur AS/400 ser ut?

http://i.imgur.com/Old3D.gif

Hightech.

sitter själv och rattar AIX på power systerms.
Något yngre än din AS/400, men UI-mässigt äre inte mycker som skiljer. här startskärmen i smit (System Management Interface Tool)

Permalänk

GRATTIS!!!!

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Grattis IBM!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64