Mozilla Firefox 5 i skarp version

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Har du några exempel på Report ID från about:crashes?

Rapport-ID
Datum

bp-580223b8-aafa-40b0-b2c6-b480121106192011-06-1919:35bp-79a4bd23-19e8-4f39-bef8-8526521106192011-06-1919:34bp-37dcead9-1a20-4614-9298-75c6c21106192011-06-1919:34bp-220fe426-c0de-41ab-b367-1e48721106192011-06-1916:05bp-2a2f597f-2e32-4eb7-9e69-b20b921106192011-06-1914:36

Typ

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

I praktiken så är det inte riktigt så.
Jag upplever Chrome som väldigt mycket snabbare i hur programmet startar, öppnar ny flik, laddar sidor osv.
Oavsett om jag sitter på min I7-860 med 160 GB SSD eller på min gamla kassa laptop med Celeron 1.4GHz och en 80GBs 4200 rpm disk, eller är det 5400? Minns inte, den är så sjuuuukt långsam iaf.

Och allt däremellan som jag använder så känns chrome rappare i nästan allt.

Men det finns flera fall där Chrome säckar ihop totalt, nu har jag inte provat senaste så mycket men sidor med mycket och stora bilder vad omöjligt att kolla på med Chrome, även sidor med större animerade GIF-bilder vad rent smärtsamt att kolla på i Chrome. Blev bättre med version 10 har jag för mig men fortfarande långt ifrån bra.

Det spelar ingen roll vad olika mätprogram och benchmarks säger, min upplevelse är det jag bryr mig om och det gör nog de flesta andra också.

Med det sagt, Firefox spelar i en helt annan liga än Chrome.
De funktioner och den funktionaliteten som Firefox har är helt ohotad.

Jo det är lite så jag känner också. Chrome är lite för dålig på kompatiblitet än för att det ska vara värt att köra det. Firefox har ju nyss börjat bli vettigt när fler och fler sidor inte bara optimeras för IE-skiten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har nu testat Firefox vs Chrome i Peacekeeper. Bärbara datorn i signaturen med Windows 7.

Firefox 5: 3493
Firefox 4.0.1: 2989
Firefox 4: 3297
Chrome 11.0.696.71: 5965
Chrome 12.0.742.100: 5668

Märkligt att nyaste Chrome får sämre poäng än min gamla version. Samma gäller för Firefox 4 vs 4.0.1.

Oavsett så är Chrome snabbast. Dock så fyller de olika funktioner.

På min stationära får jag:
Your fastest score for Chrome 13.0.782.24
10729 Points

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

När vi ändå snacka om Chrome. Har nyss börjat testa det men hitta inte homeknappen nånstans, finns den helt enkelt inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gisele:

När vi ändå snacka om Chrome. Har nyss börjat testa det men hitta inte homeknappen nånstans, finns den helt enkelt inte?

Startsida knappen?
Finns att aktivera inne på inställningar.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Firkraag:

Tar det för lång tid så klagar folk, går det snabbt så klagar lika många. Går inte å göra alla nöjda. Jag antar även att de haft 5an under utveckling längre än 4an har varit ute.

Njä men man brukar ju uppdatera efter ett visst system:

X. stor förändring
1.X Ny funktion eller något av stor relevans
1.2XXXX Buggfixar osv.

Att bara slänga ut nya versionsnummer utan vidare är lite ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

fixade ett problem med att Firefox frös helt i 5-10 sekunder vid varje kall start

det tar inte längre 10 sekunder att få igång det oavsett system?
gott att höra, blir till att dra ner det isåfall.

start av FF, och ljudet har varit de enda egentliga skälen till att byta till SSD
slipper man den utgiften...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Hämta hem FF aurora+addon comability reporter så är du ett steg före om du nu inte är developer, då är det FF nigthly som gäller, undrar när Azure och Electrolysis projekten är klara för att användas i FF, vadå ljud?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Njä men man brukar ju uppdatera efter ett visst system:

X. stor förändring
1.X Ny funktion eller något av stor relevans
1.2XXXX Buggfixar osv.

Att bara slänga ut nya versionsnummer utan vidare är lite ovanligt.

Riktigt så svartvitt är det inte tycker jag.

Firefox utvecklingsteam har uppenbarligen gått från en utvecklingsprocess liknande vattenfallsmodellen mot något som är mer agilt inriktat och detta kommer även synas på hur nya versioner hanteras och benämns.
Ett agilt angreppssätt förutsätter ju att man levererar en ny färdig produkt ofta vilket gör att hela versionsnumren kommer rullas ut snabbare.

Sedan skiljer det sig generellt en del mellan hur open source-projekt och ekonomiskt mer bundna projekt namnges gällande versionsnummer men det finns så klart undantag. Open-source tar exempelvis väldigt god tid på sig att nå version 1.0 då det ofta finns en stolthet i att projektet vidareutvecklas. På andra sidan vill man ha ut version 1.0 så snabbt som möjligt så att man kan börja dra in pengar.

Men det har ju hänt en hel del i open source-världen de senaste åren som gjort att det tillsammans med de proprietära utvecklingsmodellerna utvecklats en del nya intressanta arbetsformer och det är väl en av dessa FireFox testar på nu för att försöka komma åt en del av de problem som de hade svårt att bli av med tidigare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tråkigt fick minnesläcka. 1,8gb minne med endast 33-flikar. Har inte fått så kraftig på så kort tid i fyran. Kanske dags att kolla sig om efter något bättre? Att starta om firefox en två gånger om dagen är bortslösad tid

Permalänk
Entusiast

Nu har jag inte läst ändringsloggen, men jag börjar se en trend där företag/folk uppdaterar versionnummer för nästan ingenting.
Senast ute var ju Linus Torvalds med att uppdatera Linux-kärnan till verion 3.0 från 2.6.3x utan att det finns några som helst större ändringar. Småsaker som man normalt brukar uppdatera kärnan med titt som tätt.

Jag säger inte att det är något fel med det, men det är en trend som märks på flera håll nuförtiden.
Antagligen vill folk ha en "större siffra" och företagen följer efter i hopp om att placeboeffekten som det "extremt högre" versionsnumret tillfredställer folk.

För alla vet ju att 2.0 är mycket bättre än 1.0, och 3.0 är ju ljusår bättre än 2.0 och så vidare. Sedan vad för ändringar som finns i bakgrunden är det ytterst få som bryr sig om.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Drygt 224 miljoner fyror ute nu när femman kommer.
http://glow.mozilla.org/

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det beror på att jag kör XP men det ser inte alls ut som på eran bild utan precis som 4:an. Vart glad när jag såg att menyn försvunnit och ersatts av en ända knapp. Dock får jag den gamla menyn som tar massa plats. Buuu!!! Får fortsätta med Chrome som jag iofs är kalasnöjd med om man bortser från att vissa appar inte finns till den. Men måste jag köra dem får jag tillfälligt gå till FF (typ Download Helper mfl)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av nussse:

Nu vet jag inte om det beror på att jag kör XP men det ser inte alls ut som på eran bild utan precis som 4:an. Vart glad när jag såg att menyn försvunnit och ersatts av en ända knapp. Dock får jag den gamla menyn som tar massa plats. Buuu!!! Får fortsätta med Chrome som jag iofs är kalasnöjd med om man bortser från att vissa appar inte finns till den. Men måste jag köra dem får jag tillfälligt gå till FF (typ Download Helper mfl)

Menyn försvann ju redan i 4an och ersattes med knappen "Firefox"?

Permalänk
Skrivet av zoorex:

Fortfarande suddig text för mig :/ Hur tusan får man likadan text som i Firefox 3.x? Testade en massa grejer innan men det löste sig inte. Så om någon lyckats få tillbaka samma text, skicka gärna ett PM och förklara hur du gjorde!

En del upplever texten suddigare, en del (som jag) ser bokstaven "W" som tunnare än övriga bokstäver.

De som upplever renderingsproblem kan avmarkera rutan för hårdvaruacceleration (se Inställningar, sedan Avancerat) så brukar problemet vara löst.
Tyvärr kan Firefox gå långsammare då.....

Denna inställning fixar renderingsproblem i Firefox även när hårdvaruaccelerationen är påsatt (markerad).
Jag har Win 7, det bör funkar även i XP.

Notera att det bara fungerar på "Nightly Builds" (och "Aurora") versioner av Firefox, inte på Firefox 4 eller 5 men kommer att "slås på" i Firefox 6.
1. högerklicka någonstans i about:config sidan
2. klicka på "new", sedan "integer"
3. i "preference name" klistra in gfx.font_rendering.cleartype_params.rendering_mode
4. som "value" anger du 2
5. omstarta Firefox

Permalänk
Medlem

I den senaste versionen passar utvecklarna på att skruva upp prestandan genom att optimera minnesanvändningen, Javascript och nätverkstrafiken.

DET var på tiden....... FF har slukat för mkt minne IMO......får se om det verkligen har förbättrats....

Permalänk

Tycker du att Firefox startar upp lite långsamt har du (haft) rätt åtminstone vid jämförelse med andra webläsare.

I höstas skapade jag en lösning som fungerat bra för mig - om du vill prova så följ anvisningarna här ... https://support.mozilla.com/en-US/qu...#answer-119951
Den fungerar på alla Firefox versioner, bakåt såväl som in i framtiden.

(Mozilla håller emellertid på att lösa även det problemet, jag har sett en del lovande resultat men inget har "landat" än.)

Permalänk

Ang snabbheten så har jag inte upplevt att GC skulle vara snabbare än FF, trots alla syntetiska benchmarks man har läst om på nätet.
Så jag gjorde ett eget "benchmark" baserat på verkligheten istållet - min verklighet, med sådana sidor jag brukar använda.
Här är en länk till detta test https://www.flashback.org/p29984099#p29984099

Vore intressant om andra gjorde sina tester (det kan ju skilja mellan olika datorer (?) ), viktiga förutsättningar bara:
1. Rensa all cache i webläsarna för att undvika laddning ojust fördel av förbesökta sidor.
2. Använd helst en "internetrensare" utanför webläsaren, som t ex CCleaner, eller Windows7Manager.
3. På www.webwait.com - ändra antalet callls från 5 till 1, så testas sidan bara 1 gång vilket är det mest naturliga (vem åtebesöker en sida fem gånger samtidigt?)
4. Försök blanda dina testsidor mellan enkla och mer komplexa sidor, sidor med mycket javascript, eller mycket flash, osv att urvalet blir så representativt som möjligt
5. Det går numera att klippa och klistra in oändligt antal hemsidor att testa i webwait.com.
Du gör så här: Starta programmet Anteckningar i din dator, samla på dig webadresser och klistra in i Anteckningar, ta bort adressprefixet (http://www.) samt särskilj varje adres med ett mellanslag så att det ser ut så här: sidan1.se sidan2.com sidan3.net sidan4.org osv
6. Du kör testet på GC och FF samtidigt, öppna var sitt fönster och kör.

Enligt min det bästa och ärligaste testet, då det kollar snabbheten hos webläsarna på just din dator, och med dina vanliga surfningvanor - inga labbtester.

Jag har kört detta testet många gånger numera.
Jag använder alltid senaste tillgängliga version av resp webläsare, jag har liknande addons installerade på båda webläsarna, jag har t o m fler addons installerade (13 st) på FF än GC (6 st).

På min dator vinner Firefox mellan 70-80% av fallen = Firefox är snabbare än Chorme på att ladda olika sidor.

Permalänk
Avstängd

Jag märker inte markant skillnad mellan chrome och ff på ladda sidor, tunga som lätta, sen sitter jag inte på modem heller.
Uppstart av programmet är moot också då man sitter på ssd.

Men jag kommer aldrig ens tänka på chrome innan dom fixar en 100% fungerande ad-block till popup skit i streams.
Något som fungerar helt perfekt i FF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Verkar lite fånigt med många releases på kort tid. Dock tänker jag hålla mig till Chrome.

Haha, ja. För Chromes release schedule är inte tightare än FFs. No, sir.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Kör inte Peacekeeper bara javascript? Det ger ju en lite väl snäv bild av prestanda?

Det gör det kanske? Använde det mest för att se om det blivit någon förändring.

Skrivet av ElyziuM:

På min stationära får jag:
Your fastest score for Chrome 13.0.782.24
10729 Points

Bra poäng! Du får väl mer poäng för att du har starkare dator antar jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nu har jag inte läst ändringsloggen, men jag börjar se en trend där företag/folk uppdaterar versionnummer för nästan ingenting.
Senast ute var ju Linus Torvalds med att uppdatera Linux-kärnan till verion 3.0 från 2.6.3x utan att det finns några som helst större ändringar. Småsaker som man normalt brukar uppdatera kärnan med titt som tätt.

Den trenden har funnits länge, se bara på Windows word som antalet gånger har hoppat från ex. 2.0 till 6.0 av endast anledningen att Microsoft ville synca versionsnummer (DOS word hoppade från version 5.5 till 6 samtidigt) mellan plattformar (vilka var DOS, Windows, Mac och Atari).
Så när Linus Torvald ändrar till 3.0 för att kicka igång ett helt nytt versionsnummersystem som inte längre är det gamla "x.y.z" där y indikerar om kärnan är ostabil eller inte (vilket har varit föråldrat hela 2.6-serien, och bara råkat överleva 40 versioner) ser jag det tämligen välgrundat.

Ärligt talat ser jag det som ett bättre skäl (nu ska vi drastiskt öka versionsummret så folk är medvetna om att versionsnummersystemet drastiskt ändrats) än vissa andra (nu ska vi öka versionsnummret så vi syncar versionsnummer mellan olika program som inte har samma funktioner tillgängliga, endast för att marknadsföringsavdelningen vill det).

Permalänk
Medlem

Grrrr. FoxTab fungerar inte på MF5 än iaf

Permalänk
Skrivet av nussse:

Nu vet jag inte om det beror på att jag kör XP men det ser inte alls ut som på eran bild utan precis som 4:an. Vart glad när jag såg att menyn försvunnit och ersatts av en ända knapp. Dock får jag den gamla menyn som tar massa plats. Buuu!!! Får fortsätta med Chrome som jag iofs är kalasnöjd med om man bortser från att vissa appar inte finns till den. Men måste jag köra dem får jag tillfälligt gå till FF (typ Download Helper mfl)

Jag är ingen språkpolis, men jag hade också blivit glad om menyn ersatts av en ända-knapp En kvinnlig sådan i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Grrrr. FoxTab fungerar inte på MF5 än iaf

Många tillägg funkar varken i fyran eller femman.

Kör vidare med 3.6-någonting tills tilläggsmakarna hinner ifatt.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk

Firefox 5.0 går faktiskt lite kvickare för mig än vad 4.0.1 gjorde, det är så det märks lite här och där.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nathanael:

Inte för att Chrome har färre realeases - sedan släppet 2008 har webläsaren kommit upp i version 12, mot Mozillas 2004 -2011: 5 versioner.

Jag kör också Chrome, men det känns fånigt att klaga på att det släpps versionsnummer så ofta. Som att detr skulle göra webbläsaren sämre.
Att diskutera om webläsare är som att resonera kring om det finns en gud eller inte - rentav hopplöst, och leder bara till fler problem för att man tar upp det.

Fast det var ju knappast det jag sa. Jag sa att det är fånigt med många realses på kort tid; aka så kort tid att det blir drygt för alla som skapar applikationer så som Adblock med mera, att anpassa sina program så att dom fungerar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hur kan man nergradera sin isntallation, jag vill ha tillbaka battlefield play for free spelen och min norton bar

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag att vänta några månader innan dom flesta fel hinner bli åtgärdade, dessutom ser den otroligt klumpig ut och med tanke på att jag sitter oftast vid min bärbara med 15" bildskärm så vill man ju ha så små menyrad och fönsterramar som möjligt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Vad menar du med fel?, FF6 och FF7 finns inom räckhåll, de kommer inte släppa FF5.0.1 om du tror det, utan Mozilla använder istället att köra nya så kallade version nummer istället, efter 5 kommer 6 och så vidare, sedan om man bryr sig är en helt annan sak, anledningen är att Mozilla vill släppa nya saker snabbare. Det kommer dagligen updates till aurora och beta som fixar buggar, realsen är bygget efter sista beta.