Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Chassi kylning?

Undrar lite om chassifläktar och behovet av det.

Jag har nu ett miditower och skall sätta in ett nytt system med asus moderkort och i7 cpu. Jag har haft 3 hårdiskar varav en är ssd, men har funkat bra utan chassifläkt. (grafikort gtx275 med orginalfläkt)

Nu i mitt nya system skall jag byta ut en disk och sätta in två nya, så jag får 5 hårdiskar, varav 2 är ssd (intel).

Så min oro är att det blir för varmt med så många diskar. Jag har en tre disk bracket i nederdelen av tornet så planerar att sätta de maskinella lagringsdiskarna där. Sedan använda 2 av 5,25 platserna till ssd diskarna och den tredje och sista 5,25 platsen blir till dvd- brännaren. Beroende på om jag kan krympa 5,25 till 2,5 då jag bara hittar 5,25 till 3,5 storlek, så ska man då sätta ytterligare 3,5 till 2,5 på en sådan?

Hursomhelst tror jag chassifläkt är ett bra val då, men vill ju inte ha en som inte låter för mycket.
Finns det några tips om detta?

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi, vad finns det för fläktplats i anslutning till diskarna?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

In-Win J607 Midi Tower Svart, Aluminium är det korrekta namnet. Den har 3 interna fack och 6 fack på framsidan. Tekniskt sett plats för 9 enheter. Men knappast praktiskt möjligt.
Finns utrymme för en 1x12 cm fläkt på baksidan. och tror man kan sätta en på luckan, för luckan har luftfilter och ett plaströr man kan ställa in mot cpuns fläkt så luften blåser ut där. Vad jag ser är det ingen fläktplats i direkt anslutning till diskarna. Skulle kunna köpa ett nytt torn som är större och nyare, men föredrar att behålla det om det går eftersom det passar in så bra och lagom stort rent utrymsmässigt.

Permalänk
Medlem

Ah, klassisk märkesdatordesign. Titta på Antec Threehundred om du vill byta upp dig utan att det kostar skjortan.

Vad har du för temperaturer på hårddiskarna idag? Kolla med Aida64 eller liknande program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Njaaa Köpte datorn på komplett 2006 så är inget direkt märkechassi, men då var det ett bra miditower som man valde till paketet de bygge åt mig. Idag är det uppenbart föråldrad design, fast tycker inte det är så fasligt mycke annorlunda. Har tittat på antecs och gillar den skarpt, samt Fractal design 3000 som kostar 500kr.
Har köpt en 12 cm chassi fläkt med kullager och 18db ljudnivå, men framgick aldrig om det var vid 1400 varv eller lägre, men stod att den snurrar 1400v/min på lådan.
Har fått hem sakerna nu men inte börjat installera dem än. Återkommer när jag kollat temperaturen.