Permalänk

Systemkamera till päronen!

Hallå gubbs!

Tänkte söka lite hjälp här återigen nu när mina päron ska köpa sig en systemkamera.
De dom kommer använda denna kamera till är då följande: Födelsedagar, alla högtider så som midsommar, jul, påsk, nyår osv osv.
Varför dom ska skaffa sig en systemkamera är då för att dom har tröttnat på hur kassa bilder de blir med en vanlig digitalkamera.
Dom vill lägga ungefär 5-7 tusen rikstaler på en ett bra hus med dugligt stor display och auto-fokus och blixt m.m och 2 objektiv. Det ena ska vara för vanliga bilder på låt oss säga 1-20 meters avstånd o de andra objektivet ska vara till långdistans foton, eftersom min far är jägare så vill han ha möjlighet o fota lite. Det är då allt från 20-1000 meter.
Kameran ska kunna betalas med postförskott, märke spelar ingen roll och de ska vara möjligt att beställa från Sverige.

Tack på förhand.

/ Marwin.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD310018300VR

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A39018200

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-rsvart18200

Alla instegskameror presterar ungefär lika så jag skulle nog råda dem att gå till en affär och känna på vilken de gillar mest. Vilken som ligger bäst i handen.

Kvalitéen på bilderna ligger främst i objektivet och eftersom att de vill ha hus + 2 objektiv för 7 000 kr kommer de inte få några underverk men för det de verkar vilja använda objektiven till borde det räcka. Det kan bli lite svårt att fota t.ex. julafton då man är inomhus, det finns dåligt med ljus och så men alla tre kameror jag länkade springer i cirklar runt kompaktkameror när det gäller mörkerprestanda. Tror de kommer bli nöjda, vilken de än väljer.

Nikon
+ Finns ett bra begagnat utbud ifall de skulle vilja utöka förrådet med objektiv
+ Välkänt märke
+ Ny modell

- D3100 saknar fokusmotor i huset vilket betyder att alla objektiv som köps till kameran måste ha förkortningen AF-S i namnet. Annars kommer autofokus inte att funka.

Sony
+ Bildstabilisering i huset. Köper de en... kanske 35mm för att kunna ta bättre bilder inomhus kommer de kunna gå ner på 1/15s i slutartid och fortfarande få det skarpt. Canon och Nikon saknar bildstabilisering i huset och förlitar sig istället på den i objektivet. Något som inte finns i "fasta" objektiv (Där det inte går att zooma men istället går att ta bilder i mörker)
+ Snabb Live-View. Sony är ensamma om att ha lika snabb autofokus på displayen som i sökaren. På de andra kamerorna kommer autofokus vara mycket långsam om man använder skärmen istället för sökaren för att ta bilden.

- Lite äldre modell. Har utgått till förmån för A33 men presterar fortfarande ganska bra.
- Sony är ett mindre märke. Inte lika bra utbud på begagnat-marknaden

Pentax
+ Brukar anses vara "most bang for the buck". Gör i regel alltid prisvärda kameror och K-r är inget undantag.
+ ÖVERLÄGSEN display över de andra. 921k pixlar vs. 320k på Sony och Nikon.
+ Kan drivas med 4 AA-batterier
+ Tar mycket snabbare bildserier (6 bilder per sekund jämfört med 3 bilder per sekund hos de andra)
+ Bildstabilisering i huset. Funkar precis som Sonys

- Enda negativa jag kan komma på är att Pentax nog är ett av de minsta kameramärkena. Svårt med begagnatmarknad samt utbud i affärer.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk

Tack för svar, jag skickade ett pm till dig. Jag skulle gärna vilja diskutera dessa alternativen med dig på msn / steam eller liknande eftersom de är lite smidigare, om de är okej för dig.

/ Marwin.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

En kamera som går att få något vettigt med på 1km får man inte för dessa pengar. Det är öht svårt att få något vettigt på så långa avstånd då luften ofta innehåller dis som gör att kontrasten blir markant sämre på lite längre avstånd. Men med objektiv på som mest 300mm, som det handlar om i denna prisklassen, så blir saker väldigt små i bilden på 1km.
Som referens är denna bilden tagen på 210mm och ett avstånd på kanske 25-30m och den är då dessutom en del beskuren.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/animals/wild/anden.jp...
Vad, mer exakt, är det som blir dåligt med den kamera de har nu? Vad är det för kamera?
Anledningen till att jag frågar är att det inte absolut nödvändigtvis måste bli så himla mycket bättre med en systemkamera än med en kompakt, beroende på vad det är som blir dåligt (och beroende på vad det är för kompaktkamera). Systemkameran har måga fördelar, men den ställer åxå lite större krav på kunnande hos den som fotar för att man ska kunna dra nytta av dess fördelar på rätt sätt. Vissa utav fördelarna minskas eller försvinner helt om man måste välja ljussvaga objektiv.

Permalänk
Medlem

Håller med Dumbo, av beskrivningen så behöver dom ingen systemkamera. lägg 3.000 på en kompaktkamera så har dom jul/midsommar och födelsedagar förevigade.

Om nu dom måste ha en systemkamera till dessa högtider räcker en d3100 med 18/150mm/3,5-5,6 objektiv (kitobjektiv) MER än VÄL!
Lägg till ett 50mm/2.8 eller kanske 1.8? för bra bilder i dåligt ljus.
Eftersom Du nu gör researchen så ANTAR jag att dina päron inte är kunniga och liksom MINA päron inte kommer ha tålamodet att sköta en systemkamera (dom kräver faktiskt intresse och en massa pill om man ska få bättre kvallite än dagens kompaktkameror)

Om dom nu har intresse för att lära sig och slita för sina bilder, Kör en med AF (Autofokus) i huset... Tex nikon D90, D7000~~ då kan man köpa objektiv utan AF, alltså även många begagnade utan att sen störa sig som fan på att man måste snurra på fokusringen i 10 minuter innan man kan ta bilden.

Till Slutklämmen, ska din farsa fota saker på håll? Så blir det betydligt dyrare än 7.000kr för ENDAST objektivet.
En 500mm lins kan väl fånga ett rådjur hyfsat på 200-300 meters håll men dom ligger på 10.000kr + Glöm bra bilder på Fåglar långt bort.
Ska han sen dra till med ett 800mm objektiv, ja sälj bilen då för dom ligger på över 50.000:- Och i dåliga ljusförhållanden så tar min Iphone bättre bilder.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Snöade in mig på kompakt vs system kameror.... Ta en titt på Mitten segmentet som kallas Superzoom kameror.
Typ en Fuji HS20 eller likande.
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1012264-prisvart-al...

Faktiskt aldrig prövat en själv men läst tillräckligt om dom för o fatta att många är bättre och har vidare användningsområden än en d3100 med billiga gluggar.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min Nex-5. Men den kanske inte passar alla. 'liten' och smidig är den dock!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Skrivet av dumbo:

En kamera som går att få något vettigt med på 1km får man inte för dessa pengar. Det är öht svårt att få något vettigt på så långa avstånd då luften ofta innehåller dis som gör att kontrasten blir markant sämre på lite längre avstånd. Men med objektiv på som mest 300mm, som det handlar om i denna prisklassen, så blir saker väldigt små i bilden på 1km.
Som referens är denna bilden tagen på 210mm och ett avstånd på kanske 25-30m och den är då dessutom en del beskuren.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/animals/wild/anden.jp...
Vad, mer exakt, är det som blir dåligt med den kamera de har nu? Vad är det för kamera?
Anledningen till att jag frågar är att det inte absolut nödvändigtvis måste bli så himla mycket bättre med en systemkamera än med en kompakt, beroende på vad det är som blir dåligt (och beroende på vad det är för kompaktkamera). Systemkameran har måga fördelar, men den ställer åxå lite större krav på kunnande hos den som fotar för att man ska kunna dra nytta av dess fördelar på rätt sätt. Vissa utav fördelarna minskas eller försvinner helt om man måste välja ljussvaga objektiv.

De som mer exakt blir dåligt med bilderna är ju främst att det är inte bli alls lika klart o fint som det blir när vi jämför med systemkameror, ljuset måste ju vara perfekt för att det ska bli bra kort. Jag vet dock inte vad de är för kamera men den köpte dom 2009 och är en nikon ( tror jag ). Den har följt med på semestrar o alla födelsedagar osv osv men dom är riktigt förbannade på hur dåligt de blir hur mycket dom än pillar med den. Jag har sagt till dem de att man måste kunna ta foto o lägga ner lite tid på att det ska bli bra om man nu ska ha systemkamera och de är dom villiga att göra.
Sen de med distans kan jag ju hälsa han att det är kört då..

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Skrivet av folkeryd:

Håller med Dumbo, av beskrivningen så behöver dom ingen systemkamera. lägg 3.000 på en kompaktkamera så har dom jul/midsommar och födelsedagar förevigade.

Om nu dom måste ha en systemkamera till dessa högtider räcker en d3100 med 18/150mm/3,5-5,6 objektiv (kitobjektiv) MER än VÄL!
Lägg till ett 50mm/2.8 eller kanske 1.8? för bra bilder i dåligt ljus.
Eftersom Du nu gör researchen så ANTAR jag att dina päron inte är kunniga och liksom MINA päron inte kommer ha tålamodet att sköta en systemkamera (dom kräver faktiskt intresse och en massa pill om man ska få bättre kvallite än dagens kompaktkameror)

Om dom nu har intresse för att lära sig och slita för sina bilder, Kör en med AF (Autofokus) i huset... Tex nikon D90, D7000~~ då kan man köpa objektiv utan AF, alltså även många begagnade utan att sen störa sig som fan på att man måste snurra på fokusringen i 10 minuter innan man kan ta bilden.

Till Slutklämmen, ska din farsa fota saker på håll? Så blir det betydligt dyrare än 7.000kr för ENDAST objektivet.
En 500mm lins kan väl fånga ett rådjur hyfsat på 200-300 meters håll men dom ligger på 10.000kr + Glöm bra bilder på Fåglar långt bort.
Ska han sen dra till med ett 800mm objektiv, ja sälj bilen då för dom ligger på över 50.000:- Och i dåliga ljusförhållanden så tar min Iphone bättre bilder.

Aight, aa precis dom har sagt bestämt att dom ska köpa sig en systemkamera och lära sig den. Men Jag hittade något paket erbjudande nu på Nikon d31000 +18-55 2 +55-200 kommer detta då duga till dem?
Läste också att du nämnde något med autofokus, kommer man behöva ändra på objektivet själv eller finns här autofokus på denna? Och de objektiven som följer med här borde väl vara dugliga till de jag nämnde eller ska man satsa på o köpa ett specefikt objektiv för o få fram de bästa?
sen de med distans foto får väl han nöja sig med bilder från max 100 meter ..

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

Ja alltså distanser på 500meter+ är rätt kört för vanliga Svensson. =P

Om som är villiga att pilla så rekomenderar jag personligen antingen 5100 (bra pris, bra kamera) eller d90/d7000 (snäppet bättre än d5100, men med Auto Fokus i huset, så det ger mycket att utveklas med)

För svensson duger ett 18/150mm objektiv ganska bra skulle jag tro.
För foto inomhus skulle jag säga ett fast 50mm/1.8 alt 2.8 objektiv (fasta objektiv är underbara och verkligen inte bara jag som tycker det. Men ett mindre zoom objektiv har sina användningsområden med, tex barnbarnens fotbollsmatch eller dylikt.

Skulle morsan komma och vilja ha en systemkamera för dessa ändamål skulle det bli

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...
och ett
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Och hon skulle aldrig behöva något annat.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr är det bara superzoomkameror som har det du söker i den prisklassen och då får man kompromissa en del och bildkvalitén blir bara bra när det är mycket ljus ute om man vill zooma in ordenligt.

För att komma runt detta lite granna så skall man ta en kamera med lite mindre megapixlar så det inte brusar lika mycket vid lite högre ISO och då skall man inte ta HS20 utan istället ta förra årets modell HS10.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=563153

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Autofokus gör att kameran kan fokusera automatiskt, så att man slipper vrida på ringen på objektivetför att få ett skarpt motiv (ex Kikare har sällan autofokus utan du pillar på en ring tills du ser klart)

Antingen köper man än gammal/billig kamera och sen BARA objektiv med Autofokus motor.
Köper man en dyrare/nyare kamera så får man Autofokus motorn i själva huset och har då ett smörgåsbord av objektiv att välja mellan gammla som nya.

18/50 kitobjektivet kommer inte göra jobbet inomhus... Köp ett ljuskänsligt objektiv tex det jag föreslog innan.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Tyvärr är det bara superzoomkameror som har det du söker i den prisklassen och då får man kompromissa en del och bildkvalitén blir bara bra när det är mycket ljus ute om man vill zooma in ordenligt.

För att komma runt detta lite granna så skall man ta en kamera med lite mindre megapixlar så det inte brusar lika mycket vid lite högre ISO och då skall man inte ta HS20 utan istället ta förra årets modell HS10.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=563153

En Superzoom kan dock funka för TS (sällan man zoomar inomhus) och sen passa sig för att zooma när man är ute?
HS10 är ett bra alternativ absolut.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Skrivet av folkeryd:

Autofokus gör att kameran kan fokusera automatiskt, så att man slipper vrida på ringen på objektivetför att få ett skarpt motiv (ex Kikare har sällan autofokus utan du pillar på en ring tills du ser klart)

Antingen köper man än gammal/billig kamera och sen BARA objektiv med Autofokus motor.
Köper man en dyrare/nyare kamera så får man Autofokus motorn i själva huset och har då ett smörgåsbord av objektiv att välja mellan gammla som nya.

18/50 kitobjektivet kommer inte göra jobbet inomhus... Köp ett ljuskänsligt objektiv tex det jag föreslog innan.

Är nikon helt kassa när de gäller o ha autofokus på huset då? :S

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Skrivet av folkeryd:

Ja alltså distanser på 500meter+ är rätt kört för vanliga Svensson. =P

Om som är villiga att pilla så rekomenderar jag personligen antingen 5100 (bra pris, bra kamera) eller d90/d7000 (snäppet bättre än d5100, men med Auto Fokus i huset, så det ger mycket att utveklas med)

För svensson duger ett 18/150mm objektiv ganska bra skulle jag tro.
För foto inomhus skulle jag säga ett fast 50mm/1.8 alt 2.8 objektiv (fasta objektiv är underbara och verkligen inte bara jag som tycker det. Men ett mindre zoom objektiv har sina användningsområden med, tex barnbarnens fotbollsmatch eller dylikt.

Skulle morsan komma och vilja ha en systemkamera för dessa ändamål skulle det bli

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...
och ett
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Och hon skulle aldrig behöva något annat.

Samma länk 2 gånger där. Men där med följer 2 objektiv ju, ska man köpa ett 3de till de då också eller duger de som kommer med där? Det är ju inte 50mm 1.8 som du snackade om.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marreinho:

Är nikon helt kassa när de gäller o ha autofokus på huset då? :S

Häng inte upp dig på detta utan det handlar bara om fler valmöjligheter. Pentax, Sony (Minolta), Canon och Nikon har alla möjlighet att använda objektiv med AF stöt från slutet av 80-talet och framåt men Nikon har gått över till att ha AF i objektiven på sina budgetmodeller så där får man då välja nya objektiv helt enkelt.

Skall man köpa ett system med fina begagnade objektiv så finns det inget system som slår Sony då man har hela Minoltas sortiment att välja från och Minolta släppte några fantastiska objektiv som man kan köpa relativt billigt idag. Tyvärr har man inte riktigt hängt med när det gäller sina kamerahus i det lägre segmentet då dessa är ganska plastiga och saknar videofunktion men bra bilder tar de.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Aight, aa precis dom har sagt bestämt att dom ska köpa sig en systemkamera och lära sig den. Men Jag hittade något paket erbjudande nu på Nikon d31000 +18-55 2 +55-200 kommer detta då duga till dem?

Jag tror att ett sådant paket, eller något liknande, är det närmaste man kommer man kommer en vettig lösning för de pengar det handlar om. Man kommer att få LITE bättre egenskaper i dåligt ljus (jag antar att det är när det är "lite mörkare" som de får problem med nuvarande kameran). För att i större utsträckning kunna dra nytta av systemkameran så kan man ju köpa objektiv som är ljusstarkare, men sådana kostar åxå lite mer. Ett komplement till det kit du tittat på är ett Nikons AF-S 35/1.8. Det är ett objektiv som är bra vid dåligt ljus och som är ganska allround (däremot funkar det inte för några längre avstånd) så det är ett vettigt objektiv att ha på födelsedagar och liknande inomhus tex.
Att ljuset är "rätt" är dock avgörande för hur en bild blir, även om det är gott om ljus (ljust) behöver det inte innebära att det är bra ljus och att det blir en bra bild.

http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/ersdalen.j...
http://motljus.no-ip.org/bilder/erdalen_example.jpg
Samma ställe, nästan samma utsnitt. Den andra bilden är tagen mitt på dagen, den andra på kvällen. Jag vet vilken JAG tycker är bäst, men poängen är att bilderna är väldigt annorlunda pga att ljuset är olika.

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Häng inte upp dig på detta utan det handlar bara om fler valmöjligheter. Pentax, Sony (Minolta), Canon och Nikon har alla möjlighet att använda objektiv med AF stöt från slutet av 80-talet och framåt men Nikon har gått över till att ha AF i objektiven på sina budgetmodeller så där får man då välja nya objektiv helt enkelt.

Skall man köpa ett system med fina begagnade objektiv så finns det inget system som slår Sony då man har hela Minoltas sortiment att välja från och Minolta släppte några fantastiska objektiv som man kan köpa relativt billigt idag. Tyvärr har man inte riktigt hängt med när det gäller sina kamerahus i det lägre segmentet då dessa är ganska plastiga och saknar videofunktion men bra bilder tar de.

ah jag förstår. Ska kolla in de.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Jag tror att ett sådant paket, eller något liknande, är det närmaste man kommer man kommer en vettig lösning för de pengar det handlar om. Man kommer att få LITE bättre egenskaper i dåligt ljus (jag antar att det är när det är "lite mörkare" som de får problem med nuvarande kameran). För att i större utsträckning kunna dra nytta av systemkameran så kan man ju köpa objektiv som är ljusstarkare, men sådana kostar åxå lite mer. Ett komplement till det kit du tittat på är ett Nikons AF-S 35/1.8. Det är ett objektiv som är bra vid dåligt ljus och som är ganska allround (däremot funkar det inte för några längre avstånd) så det är ett vettigt objektiv att ha på födelsedagar och liknande inomhus tex.
Att ljuset är "rätt" är dock avgörande för hur en bild blir, även om det är gott om ljus (ljust) behöver det inte innebära att det är bra ljus och att det blir en bra bild.

http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/ersdalen.j...
http://motljus.no-ip.org/bilder/erdalen_example.jpg
Samma ställe, nästan samma utsnitt. Den andra bilden är tagen mitt på dagen, den andra på kvällen. Jag vet vilken JAG tycker är bäst, men poängen är att bilderna är väldigt annorlunda pga att ljuset är olika.

Aight aight, anatar att detta kommer duga gott till dem: http://www.dustin.se/pd_5010316600.aspx? och http://www.dustin.se/pd_5010596324.aspx?
För här finns det ju autofokus på alla objektiv, right? Och de jag la till står där också AF-S på, det var de du rekommenderade eller? 35/1,8

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marreinho:

Aight aight, anatar att detta kommer duga gott till dem: http://www.dustin.se/pd_5010316600.aspx? och http://www.dustin.se/pd_5010596324.aspx?
För här finns det ju autofokus på alla objektiv, right? Och de jag la till står där också AF-S på, det var de du rekommenderade eller? 35/1,8

Tyvärr får man ingen bildstabilisering på objektiven och på ljussvaga zoomobjektiv skall man absolut ha det! Här finns då en anledning att välja Pentax eller Sony då detta även finns i kamerahuset.

Pentax k-r är en underbar kamera och alla objektiv oavsett ålder får bildstabilisering.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=712470

Nikon D3100 kan man givetvis även få med ett bilstabiliserat objektiv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693306

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Aight aight, anatar att detta kommer duga gott till dem: http://www.dustin.se/pd_5010316600.aspx? och http://www.dustin.se/pd_5010596324.aspx?
För här finns det ju autofokus på alla objektiv, right? Och de jag la till står där också AF-S på, det var de du rekommenderade eller? 35/1,8

Ja, alla dessa objektiv (i paketet och 35:an) ger AF på en D3100 så det är inga problem där. Och det är just det objektivet jag menade AF-S 35/1.8G. En sådan kombination tror jag kommer att ge bra möjligheter att få bra resultat med lite tränin/vana. Med ett objektiv som har så stor bländare (stor ljusinsläpp) som 35/1.8 så får man ganska kort skärpedjup. Det kan vara både en fördel och en nackdel. Det blir svårare att sätta fokus på rätt ställe så att det blir skarpt där man tänkt sig, men å andra sidan ger det helt anda möjligheter i dåligt ljus, som tex inomhus.
Sedan är det inte alltid säkert att ett ljusstarkt objektiv räcker till inomhus, det kan ju vara så sparsamt ljus att man ändå får långa tider och då kan en extern blixt vara en stor hjälp. Men börja med kamera och dessa objektiv först (om du/ni nu bestämmer er för Nikon D3100) och så kan ni ju ta det därifrån.

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Tyvärr får man ingen bildstabilisering på objektiven och på ljussvaga zoomobjektiv skall man absolut ha det! Här finns då en anledning att välja Pentax eller Sony då detta även finns i kamerahuset.

Pentax k-r är en underbar kamera och alla objektiv oavsett ålder får bildstabilisering.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=712470

Nikon D3100 kan man givetvis även få med ett bilstabiliserat objektiv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693306

bildstabiliserings objektiv, är det ett speciellt objektiv eller är de en sak man sätter på ett annat objektiv?

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Ja, alla dessa objektiv (i paketet och 35:an) ger AF på en D3100 så det är inga problem där. Och det är just det objektivet jag menade AF-S 35/1.8G. En sådan kombination tror jag kommer att ge bra möjligheter att få bra resultat med lite tränin/vana. Med ett objektiv som har så stor bländare (stor ljusinsläpp) som 35/1.8 så får man ganska kort skärpedjup. Det kan vara både en fördel och en nackdel. Det blir svårare att sätta fokus på rätt ställe så att det blir skarpt där man tänkt sig, men å andra sidan ger det helt anda möjligheter i dåligt ljus, som tex inomhus.
Sedan är det inte alltid säkert att ett ljusstarkt objektiv räcker till inomhus, det kan ju vara så sparsamt ljus att man ändå får långa tider och då kan en extern blixt vara en stor hjälp. Men börja med kamera och dessa objektiv först (om du/ni nu bestämmer er för Nikon D3100) och så kan ni ju ta det därifrån.

Antagligen blir det nu detta paket med 35an. Behöver inte bli allt för avancerat nu. Men för övrigt så vill dom ju ha en lätt hanterlig o ganska simpel ändå, inte allt för avancerat. Någon som har erfarenheter av just nikon 3100 om den är de?

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marreinho:

bildstabiliserings objektiv, är det ett speciellt objektiv eller är de en sak man sätter på ett annat objektiv?

Det är en funktion som Nikon och Canon bygger in i objektiven men kostar lite mer och Nikon sätter till "VR" i namnet för att visa att stödet finns med. På ett ljusstarkt objektiv som 35mm F1.8 är denna funktion inte helt nödvändig men på ljussvaga zoomobjektiv är det det.

Själv kör jag med Samsungs lilla NX10 med 20mm och 30mm pnacake objektiv som gör systemet mycket smidigt att ha med men så fort man sätter på ett zoomobjektiv så blir det lite större och bökigare.
http://www.dpreview.com/reviews/samsungnx10/

Jag har andra större systemkameror också men de får aldrig följa med ut längre då NX10 gör det mesta de gör men är så liten och smidig att bara ha hängande runt halsen med ett extra objektiv i fickan, det blir då inga långzoombilder men korta brännvidder passar mig bäst.

Här kan du se skillnaden i storlek mellan NX10 och en vanlig systemkamera.
http://www.bcchardware.com/index.php?option=content&task=view...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

På ett ljusstarkt objektiv som 35mm F1.8 är denna funktion inte helt nödvändig men på ljussvaga zoomobjektiv är det det.

Men... Var du tvungen att tala om det? Nu när jag vet det kommer jag ju inte att kunna fota med flera av mina objektiv längre. :-/

Skämt åsido så är bildstabilisering lite bra att ha ibland, men LÅNGT ifrån nödvändigt. Det är en av de mest överskattade funktionerna, IMO. Är det inte någon större skillnad i pris kan det definitivt vara värt att lägga till lite pengar för att få bildstailisering med det är inget som JAG tycker är så avgörande att det ska ligga till grund för vilket system man ska välja, tex. Men man har ju olika preferenser och olika behov.
Bildstabilisering fryser inte rörelse, så det är ju ganska världelöst på en fest eller liknande tillställning, tex. Det gör att man kan handhålla något längre tider och få skarpa bilder på motiv som inte rör sig, men bara inom ett ganska begränsat område, för sedan blir tiderna så långa att man ändå måste ha stativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumbo:

Men... Var du tvungen att tala om det? Nu när jag vet det kommer jag ju inte att kunna fota med flera av mina objektiv längre. :-/

Skämt åsido så är bildstabilisering lite bra att ha ibland, men LÅNGT ifrån nödvändigt. Det är en av de mest överskattade funktionerna, IMO. Är det inte någon större skillnad i pris kan det definitivt vara värt att lägga till lite pengar för att få bildstailisering med det är inget som JAG tycker är så avgörande att det ska ligga till grund för vilket system man ska välja, tex. Men man har ju olika preferenser och olika behov.
Bildstabilisering fryser inte rörelse, så det är ju ganska världelöst på en fest eller liknande tillställning, tex. Det gör att man kan handhålla något längre tider och få skarpa bilder på motiv som inte rör sig, men bara inom ett ganska begränsat område, för sedan blir tiderna så långa att man ändå måste ha stativ.

Nej något magisk piller är det inte men vid 200mm i lite lummig miljö så är det allt bra att ha men som du säger så gör det inget gentemot rörelser för där är det slutartiden och ljusstarkt objektiv som gäller men det kan vara trevligt att få bra skärpa på träden också.

Ett enbensstativ är en bra kompromiss om man inte vill ta med sig ett fullstort stativ ut i skogen men inget slår ett bra ljusstarkt objektiv och ett kamerahus som klarar höga ISO inställningar. Jag tillhör de som vill att nybörjarna skall ha alla fördelar det bara går för det är inte lätt att fotografera med en systemkamera utan det tar tid att lära sig andningstekniker och hur man skall hålla kameran för bästa resultat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Det är en funktion som Nikon och Canon bygger in i objektiven men kostar lite mer och Nikon sätter till "VR" i namnet för att visa att stödet finns med. På ett ljusstarkt objektiv som 35mm F1.8 är denna funktion inte helt nödvändig men på ljussvaga zoomobjektiv är det det.

Själv kör jag med Samsungs lilla NX10 med 20mm och 30mm pnacake objektiv som gör systemet mycket smidigt att ha med men så fort man sätter på ett zoomobjektiv så blir det lite större och bökigare.
http://www.dpreview.com/reviews/samsungnx10/

Jag har andra större systemkameror också men de får aldrig följa med ut längre då NX10 gör det mesta de gör men är så liten och smidig att bara ha hängande runt halsen med ett extra objektiv i fickan, det blir då inga långzoombilder men korta brännvidder passar mig bäst.

Här kan du se skillnaden i storlek mellan NX10 och en vanlig systemkamera.
http://www.bcchardware.com/index.php?option=content&task=view...

Kan ju vara värt om de inte kostar allt för mycket extra cash. Men skulle du kunna visa ett ljusstarkt och icke ljusstakrt objektiv, se jag vet vad som är vad. Eller är det bara till o kolla specifikationer?

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Men... Var du tvungen att tala om det? Nu när jag vet det kommer jag ju inte att kunna fota med flera av mina objektiv längre. :-/

Skämt åsido så är bildstabilisering lite bra att ha ibland, men LÅNGT ifrån nödvändigt. Det är en av de mest överskattade funktionerna, IMO. Är det inte någon större skillnad i pris kan det definitivt vara värt att lägga till lite pengar för att få bildstailisering med det är inget som JAG tycker är så avgörande att det ska ligga till grund för vilket system man ska välja, tex. Men man har ju olika preferenser och olika behov.
Bildstabilisering fryser inte rörelse, så det är ju ganska världelöst på en fest eller liknande tillställning, tex. Det gör att man kan handhålla något längre tider och få skarpa bilder på motiv som inte rör sig, men bara inom ett ganska begränsat område, för sedan blir tiderna så långa att man ändå måste ha stativ.

Känns som att det inte är något för oss direkt. Kan ju vara värt om de inte kostar mycket extra för o få de.
Kommer ju inte ta en massa stillbilder på blommor o liknande med denna.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

Ett ljusstarkt objektiv har ett lågt nummer efter brännvidden. I 18-55/3.5-5.6 är det 3.5-5.6 som är bländarvärdet (18-55 är brännvidden). Detta är den maximala storleken. Ett lägre tal, som 1.8 (på 35mm:n enl. ovan) visar att objektivet är ljusstarkare. AF-S 35/1.8 släpper in ca 4-8ggr mer ljus än 18-55:an gör. När det står tex 3.5-5.6 betyder det att den effektiva bländaren varierar beroende på vilken brännvidd som är inställd. På 18mm är max bländare 3.5 och på 55mm är max bländare 5.6.
En ljusstark normalzoom (samma som 18-55:an i paketet, men ljusstarkare) kan exempelvis heta något i stil med 17-50/2.8. Sedan finns det ju olika varianter från olika tillverkare och så.

Edit:
Om det är blommor som inte är utsatta för vind (läs inomhus (gärna i fönsterljus)) kan bildstabilisering vara av viss nytta, men generellt så är stativ najs för dylika bilder annars. Man kan ibland få vänta en stund innan blomman slutar vaja i vinden eller så och det är jobbigt att stå/sitta/ligga med kameran beredd långa perioder.
Värt att notera är att en systemkamera oftast inte ger lika bra makromöjligheter som de flesta kompakter gör utan ett särskilt makroobjektiv. Handlar det om hyfsat stora blommor så funkar både Nikon 18-55 och 55-200 rätt bra för blommor, men lite mindre blommor kan bli svårare. Ska bilderna inte förstoras så mycket kan man såklart beskära lite för att komma "närmare".

Permalänk
Hedersmedlem

Titta gärna på begagnade kameror då man får mycket för pengarna. En Nikon D80 är en klassiker som har autofokus i huset och man får en bra sökare som gör det lite roligare att fotografera.
http://www.tradera.com/Nikon-D80-hus-auktion_340231_134783543

Canon EOS 30D är mycket snabb och det är lätt att fånga snabba rörelser men sökaren är lite liten så det tar lire träning.
http://www.tradera.com/Canon-EOS-30D-43-17-85-IS-USM-Objektiv...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM