Permalänk
Medlem

aldrig mer nvidia/geforce

hej.

Hade ju problem med att min tri sli GTX EVGA 580 SC inte funkade, fick fraktaler och skärmen stängdes av när jag lirade. så jag skicka tillbaka korten moderkort och nättagg så skulle komplett undersöka saken, det visade sig att ett av grafik korten var sönder sa dom.

fick tillbaka alla kompenenter idag installerar allt.

Tror ni det funkar? nej det gjorde det verkligen inte, precis samma problem som tidigare dvs att skärmen dör när jag lirar. så frustrerande, vet inte riktigt vad jag skall köra, surt att köpa ett system för 30k+ och sedan funkar inte skiten.

Blir att ringa dom på måndag och säga att dom kan slänga nvidia skiten blir 2st 6990 för min del istället om dom nu går med på att ta imot mina 580s vilket jag tror dom gör.

Riktigt besviken på nvidia, trodde dom gjorde kvalitets kort... ack så fel man kan ha

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk

Du skulle stannat vid ditt HD 5970 som du har i sign :/

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swie:

hej.

Hade ju problem med att min tri sli GTX EVGA 580 SC inte funkade, fick fraktaler och skärmen stängdes av när jag lirade. så jag skicka tillbaka korten moderkort och nättagg så skulle komplett undersöka saken, det visade sig att ett av grafik korten var sönder sa dom.

fick tillbaka alla kompenenter idag installerar allt.

Tror ni det funkar? nej det gjorde det verkligen inte, precis samma problem som tidigare dvs att skärmen dör när jag lirar. så frustrerande, vet inte riktigt vad jag skall köra, surt att köpa ett system för 30k+ och sedan funkar inte skiten.

Blir att ringa dom på måndag och säga att dom kan slänga nvidia skiten blir 2st 6990 för min del istället om dom nu går med på att ta imot mina 580s vilket jag tror dom gör.

Riktigt besviken på nvidia, trodde dom gjorde kvalitets kort... ack så fel man kan ha

Är du 100% på att det är grafikkorten som skapar felet med skärmen då?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

vad är det för prylar du har skaffat då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Är du 100% på att det är grafikkorten som skapar felet med skärmen då?

Nej, men vad skulle det annars vara? visade ju sig att ett av dom andra 580s som jag skicka tillbaka var defekt

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

vad är det för prylar du har skaffat då?

Och dom har ju testat allt, skickade in moderkort gpu och grafikkorten, dom körde tester, allt var ok förutom ett av grafikkorten

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

vad är det för prylar du har skaffat då?

ASUS Maximus IV Extreme B3, Socket-1155
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9
Corsair AX 1200W PSU
3X EVGA GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA SUPERCLOCKED

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem

kompletts nissar är inget att lita på, sedan måste dom ju testa med exakt samma komponenter som du, ananrs blir det inte rätt...
kan ju vara mer som är paj än grafikkortet, sedan måste ju strömmen fördelas väldigt fint, speciellt om du har ett multi rail agg.
kopplat i alla kontakter till moderkortet? för tri SLI måste du använda alla extra strömförsörjningar ditt moderkort stödjer.
har du testat oklockat, dvs standard ram samt cpu? (det hjälper inte om cpun varit stabil med färre kort, eller anant system)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

kompletts nissar är inget att lita på, sedan måste dom ju testa med exakt samma komponenter som du, ananrs blir det inte rätt...
kan ju vara mer som är paj än grafikkortet, sedan måste ju strömmen fördelas väldigt fint, speciellt om du har ett multi rail agg.
kopplat i alla kontakter till moderkortet? för tri SLI måste du använda alla extra strömförsörjningar ditt moderkort stödjer.
har du testat oklockat, dvs standard ram samt cpu? (det hjälper inte om cpun varit stabil med färre kort, eller anant system)

har 24pin 8pin och 2st molex till moderkortet så det skall inte vara det som är problemet, vad menar du med att strömmen måste fördelas fint? har corsairs 1200w

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swie:

har 24pin 8pin och 2st molex till moderkortet så det skall inte vara det som är problemet, vad menar du med att strömmen måste fördelas fint? har corsairs 1200w

ax1200 är väll ett single rail agg, dvs strömmen därifrån lär inte påverkas.
något tråkigare vore väll om du testade korten ett & ett eller två & två :/

Permalänk
Medlem

AX1200 är single-rail vad jag vet, så det borde inte skapa några problem i sig.

Permalänk
Medlem

klart dom gör kvalitets kort, men alla delar kan gå sönder oavsett tillverkare.
Om du får 2st kort med exaktsamma fel så är det något annat som skapar problemen.

testa korten var för sig o se om du får några fel.
om du inte får problem med korten varför sig, kan det vara moderkortet som strular, uppdaterat biosen?

Kan va drivrutins problem
Med fler än 2st grafikkot får man gärna drivrutins problem, skulle du gå över till 2st 6990 = 4 kärnor kommer du få otaliga drivrutins problem.
Man ska inte ha fler än 2st kort/kärnor, annars får man nästan räkna med strul...

Skrivet av Swie:

Nej, men vad skulle det annars vara? visade ju sig att ett av dom andra 580s som jag skicka tillbaka var defekt

det kan man aldrig lita på.
Har du något överklockat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

testa korten var för sig o se om du får några fel.
om du inte får problem med korten varför sig, kan det vara moderkortet som strular, uppdaterat biosen?
Har du något överklockat?

Det kan mycket väl vara nätagget som krånglar. Har läst om detta förut och då hade killen problem med nätagget. När han körde vanlig sli funkade det utan problem, men när han körde tri-sli då uppstod problemen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Det kan mycket väl vara nätagget som krånglar. Har läst om detta förut och då hade killen problem med nätagget. När han körde vanlig sli funkade det utan problem, men när han körde tri-sli då uppstod problemen.

Absolut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

men komplett's "tekniker" har ju precis testat nätagget

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Antielefant

En bra fråga är ju vad du har för chassi, samt hur insugen ser ut?
Maximus IV lägger korten dikt an mot varandra vilket kräver en hel del av både kylning och inte minst ventilation.

Av vad du beskriver låter det nämligen mest som ett värme/kylningsbekymmer såvida det inte bokstavligen kraschar så snart du öppnar spelet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

En bra fråga är ju vad du har för chassi, samt hur insugen ser ut?
Maximus IV lägger korten dikt an mot varandra vilket kräver en hel del av både kylning och inte minst ventilation.

Av vad du beskriver låter det nämligen mest som ett värme/kylningsbekymmer såvida det inte bokstavligen kraschar så snart du öppnar spelet.

haf x har jag, installerat 1x 200mm extra en 40mm extra samt en 120mm extra, tror inte tempsen är problemet

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Antielefant

Har du kollat?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Har du kollat?

ja då, när jag spelar ligger översta kortet på 75-80grader korten som sitter nedanför ligger några grader under det

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara moderkortet som inte klarar av att leverera tillräckligt mycket ström; http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...