Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Behöver hjälp, ny dator för upp till 35 000 kr

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp, ny dator för upp till 35 000 kr

Hej,

Jag behöver hjälp att köpa en ny dator, budget är upp till 35 000 kr. Jag önskar montering på köpet. Det är viktigt att datorn är tyst med färdig cpu-kylare med vätskekylning, SSD och är Intelbaserad. Helst med en i7 2600k. Möjligtvist kanske dubbla Xeons om det finns en bra anledning till det. Överklockning är mindre viktigt, men om det blir en i7 vill jag ändå kunna ha möjligheten till det. Minne minst 16 GB.

Jag vet inte var jag ska börja och vilka komponenter som är bäst.

Datorn är främst till för grafiktungt arbete (både 2D och 3D), sekundärt för spel.

Vore tacksam om jag kunde få hjälp och förslag med konfiguration samt köpställen.

Tack!

Permalänk
Medlem

Har satt ihop något liknande. Jag vet inte om allt är kompatibelt. Åsikter om förbättringar, ändringar osv är uppskattat.

Minne har jag inte lagt till ännu, men skulle vilja ha 24 GB, men jag har inte hittat en konfiguration på det ännu.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/557686/2011-06-24

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/557987/2011-06-24 absolut bästa du kan få för 30k.. 24gb kvalitets minnen, senaste SSD diskarna från corsair med över 500mb/s läs och skrivhastighet.. corsair 700d chassit är ljusår bättre än sniper mesh till stora byggen. resten säger sig själv, kan inte hitta bättre delar

Permalänk
Medlem

glömde skärm, ljudkort och minneskortläsare.. men då tar du samma som du valde själv.. blir väl runt 33k totalt då

Permalänk
Medlem

Tack!

Jag har uppdaterat komponenterna enligt ditt förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/558059/2011-06-24

Stöder moderkortet ECC REG? Bör jag välja ECC REG eftersom jag har så mycket minne eller funkar det med det valda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/557987/2011-06-24 absolut bästa du kan få för 30k.. 24gb kvalitets minnen, senaste SSD diskarna från corsair med över 500mb/s läs och skrivhastighet.. corsair 700d chassit är ljusår bättre än sniper mesh till stora byggen. resten säger sig själv, kan inte hitta bättre delar

Vet inte hur du har tänkt med minnena men 6 st minnen kan bli svårt att få in på 4 platser.

Froogle, har du tänkt överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardy:

Vet inte hur du har tänkt med minnena men 6 st minnen kan bli svårt att få in på 4 platser.

Froogle, har du tänkt överklocka?

Sant, slarvig miss där.. fick för mig det skulle ha 6 platser.. kan inte hitta något moderkort med 6 minnesplatser o eftersom du ska köra i7 (tripple channel) så kan man inte få de till 24gb .. synd det inte finns 8gb stickor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardy:

Vet inte hur du har tänkt med minnena men 6 st minnen kan bli svårt att få in på 4 platser.

Froogle, har du tänkt överklocka?

Jag dubbelkollade, ser nu också att cyrans förslag var 6 moduler.

Beardy, jag tänkte inte överklocka direkt, men vill gärna hålla möjligheten öppen i framtiden.

Vilka minnen bör jag välja? jag kan inte hitta nån konfiguration för 24 GB. Jag hittade bara 8 GB Samsung ECC Reg 1333 Mhz.

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer inte ECC minnena.. tror inte man kan hitta något som gör det.. ECC är ju serverminnen.. tips tycker du ska köra på 3x4gb, det borde duga änsålänge. sen när 8gb stickor släpps är det lätt o sälja de gamla o köpa 8x3 istället.

Permalänk
Medlem

Eller så kör du på en i5 processor istället så kan du ha 4x4gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froogle:

Jag dubbelkollade, ser nu också att cyrans förslag var 6 moduler.

Beardy, jag tänkte inte överklocka direkt, men vill gärna hålla möjligheten öppen i framtiden.

Vilka minnen bör jag välja? jag kan inte hitta nån konfiguration för 24 GB. Jag hittade bara 8 GB Samsung ECC Reg 1333 Mhz.

Jag är ingen expert men försöker klara upp en del frågor som jag tror andra kommer ställa också. Varför vill du ha 24Gb RAM? Tror inte att det körs på någon normal PC idag och tror inte att du har någon användning för det heller.

När du renderar 3D grafik är det processorn som arbetar, har för mig att det ska finnas en 6 kärning i7 men vet inte om den är out of date nu och vanliga I7n kanske är bättre. Men tror inte 12 kärnor med HT skulle sitta helt fel om du vill rendera fort.

Till grafiken räcker ett gtx 580 till alla spel som finns idag. Sen kan du köpa ett till och köra SLI när det kommer mer krävande spel.

Skrivet av Cyran:

Eller så kör du på en i5 processor istället så kan du ha 4x4gb.

4 minnen funkar med i7 också, men är inte säker på om den går ner till dual channel då.

Permalänk
Medlem

kom nyss o tänka på processorn beardy nämde: http://www.inet.se/artikel/5309979/intel-core-i7-970-3-2ghz .. 6 kärnigt monster som du lätt kan klocka till 4ghz.. men lite outdated är den då man får köra på 1366 socketen.. men fördelen där är att du har 6 minnesplatser och kan på så vis fixa 24gb

Permalänk
Medlem

Att lägga 1700 spänn på en skärm till en köttdator som ska användas för grafiktungt arbete känns väldigt dumsnålt. En bra ips-skärm och en kalibrator(spyder gör bra grejer) känns mer genomtänkt i det läget.
Vilken typ av grafiktungt arbete rör det sig om? Ett Quadro kan kanske vara något att ta i beaktande.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Nog för att 1366 är utdaterad så är det fortfarande den värsta plattformen

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardy:

Jag är ingen expert men försöker klara upp en del frågor som jag tror andra kommer ställa också. Varför vill du ha 24Gb RAM? Tror inte att det körs på någon normal PC idag och tror inte att du har någon användning för det heller.

När du renderar 3D grafik är det processorn som arbetar, har för mig att det ska finnas en 6 kärning i7 men vet inte om den är out of date nu och vanliga I7n kanske är bättre. Men tror inte 12 kärnor med HT skulle sitta helt fel om du vill rendera fort.

Till grafiken räcker ett gtx 580 till alla spel som finns idag. Sen kan du köpa ett till och köra SLI när det kommer mer krävande spel.

Jag tänkte att minnet skulle användas för minneskrävande processer i program som Maya, Photoshop och videoredigering. 16 GB skulle nog funka ok det med.

Jag har fastnat för Sandybridge processorn. Den verkar vara snabb nog, plus att jag renderar inte så mycket. Det är mest under realtidsarbete jag behöver prestanda. Den verkar kunna göra jobbet hyfsat bra tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Att lägga 1700 spänn på en skärm till en köttdator som ska användas för grafiktungt arbete känns väldigt dumsnålt. En bra ips-skärm och en kalibrator(spyder gör bra grejer) känns mer genomtänkt i det läget.
Vilken typ av grafiktungt arbete rör det sig om? Ett Quadro kan kanske vara något att ta i beaktande.

Jag har redan skärmar, den skärmen som finns med i kundvagnen är till min andra dator.

Främst 3D och 2D (mycket stora photoshopfiler). En Quadro kostar för mycket för den prestandaskillnad som den ger.

Permalänk
Medlem

Socket 1155 och 1156 i7-or använder dual channel minne och ska därför ha 2 eller 4 stickor RAM. Socket 1366 använder tripple channel och ska ha 3 eller 6.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Socket 1155 och 1156 i7-or använder dual channel minne och ska därför ha 2 eller 4 stickor RAM. Socket 1366 använder tripple channel och ska ha 3 eller 6.

Tack. Har uppdaterat systemet till det här. http://www.inet.se/kundvagn/visa/558191/2011-06-24

Jag funderar dock på att byta till en OCZ vertex SSD 240GB istället för 2st Corsair SSD Force 3 Series 120GB. Vet inte riktigt vad fördelen med 2st 120 GB skulle vara.

Permalänk
Medlem

Bigfoot Närverkskortet känns lite som pengar i skön... Så dåliga är inte de integrerade nätverkskorten idag.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/542791/2011-06-21

Sådär hade jag byggt min dator om jag hade haft din budget. Kanske hade valt en bluray-spelare istället men kollar aldrig på bluray så..

Pratade om processorn 980X btw.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ska du köra SLI med två Gigabyte-kort med Windforcekylare skulle jag överväga att byta chassi till detta: http://www.inet.se/artikel/6900678/silverstone-fortress-ft02b

Då grafikkorten inte ventilerar ut värmen utan dumpar den i lådan kommer det förmodligen bli problem med kylningen i den lådan du valt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Ska du köra SLI med två Gigabyte-kort med Windforcekylare skulle jag överväga att byta chassi till detta: http://www.inet.se/artikel/6900678/silverstone-fortress-ft02b

Då grafikkorten inte ventilerar ut värmen utan dumpar den i lådan kommer det förmodligen bli problem med kylningen i den lådan du valt.

Jag kanske kör SLI längre fram så du har rätt, blir detta då http://www.inet.se/kundvagn/visa/558430/2011-06-24 blev plötsligt mycket billigare än jag räknat med. Men känns det som att bra system? Finns det några kompatibilitetsproblem i den här konfigurationen måhända?

Permalänk
Medlem

kanske är värt att vänta på nästa sockel som ska komma i höst, triple channel och jäkligt snabba vad jag hört

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

kanske är värt att vänta på nästa sockel som ska komma i höst, triple channel och jäkligt snabba vad jag hört

Jag är sugen på att vänta, samtidigt som jag är i behov av ett system. Jag vet, jäkligt dålig timing. Vet inte riktigt när i höst den nya sockeln kommer. Om det är sent på hösten så blir det jobbigt.

Permalänk
Medlem

Enligt detta rykte så kommer Ivy Bridge släppas runt mars 2012. Om det stämmer känns det lika bra att köpa ett system nu och sedan ett nytt om ca ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Sant, slarvig miss där.. fick för mig det skulle ha 6 platser.. kan inte hitta något moderkort med 6 minnesplatser o eftersom du ska köra i7 (tripple channel) så kan man inte få de till 24gb .. synd det inte finns 8gb stickor..

bara så att du vet så finns det i7or som kör med dual channel t.ex 17 2600k.

och skulle han köra 1366-plattform skulle han kunna få 24gb minne med t.ex. 4gbX6stickor

Permalänk
Medlem

här är vad jag hade valt i den pris klassen.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/558701/2011-06-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

kanske är värt att vänta på nästa sockel som ska komma i höst, triple channel och jäkligt snabba vad jag hört

Har för mig att sockel 2011 skulle köra fyra minneskanaler, dock bara fyra minnes-slots? Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av felxi:

Har för mig att sockel 2011 skulle köra fyra minneskanaler, dock bara fyra minnes-slots? Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har för mig att vissa moderkort kommer att kunna ta 8 minnesstickor, andra bara 4. 8 minneskortsplatser kombinerat med 8 GB-stickor (när dessa nu blir mainstream, så att de inte kostar 10k/styck) kan bli trevligt.