[Fråga] Hur går gameloft betalningen till?

Permalänk
Medlem

[Fråga] Hur går gameloft betalningen till?

Hejsan!

Läste det här på deras facebook sida:
"Nu när midsommaren blivit lite mer regnig kan det vara uppiggande med billiga spel! Alla android HD-titlar kostar NIO kronor hela helgen i vår egen shop. Slå av wifi, surfa in på gameloft.com i din mobil, och shoppa loss!"

Jag gick in på deras sida sedan klickade på köp och då kunde jag ladda ner .apk filen. Eftersom jag bara surfade på deras hemsida så kan dom ju inte dra något. Så dras det om jag installerar det? Eller hur går det till?

Permalänk
Medlem

Dom drog faktiskt när jag klickade på köp, en helt vanlig länk.... Då borde väl vem som helst kunna göra en hemsida och om man går in på den så dras en fet summa. Tex då skulle ju Sweclockers göra så att dom tog 10 kr för varje artikel man läste ifrån mobilen. Det här känns ju som en säkerhetsrisk. Eller har jag missförstått något?

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du då ?
Gick du via webben och fyllde i ditt kreditkortsnummer ?
Eller gick du via market där du redan har skrivit in ditt kreditkortsnummer ?
Eller gick du via någon säker betaltjänst som du tidigare har anlitat, t.ex. paypal, payexpress eller liknande.
Oavsett så bör du vid något tillfälle ha fått upp nån slags OK dialog för betalningen.

Permalänk
Medlem

Nej jag var inte inloggad eller något så jag hade alltså inte uppgett någon sådan info.

Jag gick in till deras hemsida från mobilen via 3G för att ta del av erbjudandet. Sedan klickade jag på köp på ett av spelen för jag tänkte att då kommer jag nog till en sida med info, men då kunde jag ladda ner spelet. Så då gjorde jag det för jag tänkte att då sker säkert betalningen om jag installerar det. Så då började jag fundera om jag skulle installera det eller inte, jag bestämde mig för att vänta med det. Sen när jag kollade mitt saldo som jag gör lite då och då, då märkte jag att dom hade dragit pengar.

Så hur kan dom göra det när jag inte har uppgett någon info? Hade det varit när jag installerade det och att dom kanske hade bett om att få skicka ett sms som då kostade 9kr för att aktivera det eller något. Då hade jag kanske förstått det, men nu har dom dragit pengar när jag bara har klickat på en länk på deras hemsida utan att ha uppgett någon info. Det här är ju skumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det dras väl precis som ett betalsamtal då så det kommer på din mobilfaktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Det dras väl precis som ett betalsamtal då så det kommer på din mobilfaktura.

Men hur kan dom göra det om jag bara klickar på en länk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla länkar är inte likadana. Vanliga hyperlänkar kan inte genomföra några transaktioner av betalningar. Men förmodligen var länken kopplad till VeriSign eller liknande tjänst för säker betalning, som i sin tur kopplade vidare till en market-nerladdning. Så "vem som helst" kan inte göra såna länkar, man måste gå genom en "trusted third part", och de kollar att länken motsvarar det man klickat på för att köpa, och de tar betalt för det av den som köper deras certifikat (domänägaren).

Jag är ingen expert, men en fråga : Har du QR-scanner eller barcode scanner installerat på din mobil ?

Permalänk

Du anade inte något när det stod "Köp" istället för "Info" på länken...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Alla länkar är inte likadana. Vanliga hyperlänkar kan inte genomföra några transaktioner av betalningar. Men förmodligen var länken kopplad till VeriSign eller liknande tjänst för säker betalning, som i sin tur kopplade vidare till en market-nerladdning. Så "vem som helst" kan inte göra såna länkar, man måste gå genom en "trusted third part", och de kollar att länken motsvarar det man klickat på för att köpa, och de tar betalt för det av den som köper deras certifikat (domänägaren).

Jag är ingen expert, men en fråga : Har du QR-scanner eller barcode scnner installerat på din mobil ?

Nej det har jag inte. Okej, det är möjligt att det är så. Det var ju bra att vem som helst inte kan göra det. Fast det är ju lite skumt tycker jag. Hade jag uppgett någon info så hade jag inte blivit förvånad.

Skrivet av tommypeters:

Du anade inte något när det stod "Köp" istället för "Info" på länken...?

Nej, det gjorde jag inte. Trodde inte att man kunde ta betalt utav att bara klicka på en länk när man inte hade uppgett någon info.

Skickades från m.sweclockers.com