1. sämre prestanda än innan 2. känner inte USB-port

Permalänk
Medlem

1. sämre prestanda än innan 2. känner inte USB-port

Denna tråd behandlar två problem jag vill ha svar på.

Vi börjar med första "sämre prestanda än innan.";

Jag uppgraderade datorn lite för några veckor sedan, kanske 1 månad sen.
Jag gick från;

Intel Q660 2,47GHZ
4GB DDR2
Geforce 9600GT

till

Intel Q6600 2,47GHZ uppklockad till 3,17GHZ
4 GB DDR2
Powercolor ATI Radeon 6950HD 2GB

i början var allt najs och fint, Crysis på på ultra i 1920x1080 i 30-50 FPS, fullt spelbart.
CoD Black Ops som jag har hört är ett väldigt ooptimerat spel hackade som fan första 2 minutrarna i varje match för att sedan flyta på, saker behövde bara ladda antar jag.

I alla fall till problemet;
Jag har märkt att senaste dagarna verkar prestandan ha sänkts rätt märkbart, eller så är det för att jag testar på andra titlar jag tycker borde flyta på;

World of Warcraft t ex, när datorn var HELT ny, dvs med de gamla statsen jag hade så kunde spelet flyta på i konstant 60 fps, 110 om jag stängde av vsync (eller på, jaja det som gör att FPS inte e låst vid 60), när jag formaterade om datorn samtidigt som jag uppgraderade kunde jag knappt få 30 fps i Stormwind (Ett av spelens knutpunkter för spelare där det oftast är knökat, notera att jag fick 60-120 i spelets dåvarande knutpunkt när datorn var ny.)

League of Legends, ett VÄLDIGT lågkrävande spel baserat på Adobe Air, får jag alltför ofta fps-drops ner till 20-30 fps och tillbaka till 50, jag har aldrig 60 konstant längre vilket jag hade med det gamla kortet.

Darksiders, ett spel som iofs när det flyter flyter det, men alltför ofta får det för sig att i några minuter gå ner till kanske 20-30 fps, riktigt störande.

Half-Life 2 episode 1, nu vet jag inte hur mycket mer krävande spelet är jämfört originalet men originalet kunde jag med mitt gamla kort spela på full upplösning med high på allting i konstant 60 fps, inte så konstigt då det är ett 7 år gammalt spel och min dator innan bytet var 3½ år gammal, episode 1 är det snarare 30-40 fps på.

Nu blir det lite extremkrafttest men jag ville testa Crysis 2 på ultra med DX11 och HD-texturer på, hade 7 fps i strid... tycker jag iallafall borde ha haft 30 efterosm att jag klarar 1an som jag fortfarande tycker e snyggare på 30-50 fps

Detta stör mig något fruktansvärt då jag vet att datorn ska kunna pressa ut bättre FPS än det i spel, jag vet inte vad som har hänt senaste dagarna om det är något nytt program som suger kraften ur min CPU och RAM i bakgrunden /det jag egentligen bara installerat sen förra veckan är AVG Free och spybot search and destroy.)

Jag har två skärmar, dock spelar jag bara på den senaste som stödjer 1920x1080-upplösning medans i den andra har jag bara skype uppe eller ts för att se vem det är som pratar, ska det dra ner prestandan så mycket? var som sagt inga problem alls i början av uppgraderingen.

Nu till problem nummer 2:
Enda sen jag omformaterade datorn känner den inte igen min USB-buss i sidan av datorn, dock känner den av mikrofon och högtalar-ingångarna som sitter i samma del om jag minns rätt när jag kollade hur det såg ut när jag satte in mitt nya grafikkort, tips på vad problemet kan vara?
Känns måttligt roande att behöva ta sig ner under skrivbordet och behöva växla mnellan xbox-kontroll och webcam varje gång jag vill använda endera.

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen glömt att installera drivrutiner för dina enheter, använd inte de från windows update utan direkt från tillverkarnas hemsidor.

Permalänk
Medlem

USB porten är jag rätt 100 på att det är för att du inte installerat några drivrutiner för din onboard usb. (kan vara att usb portarna baktill och de som kopplas in i chassit går på olika kontrollers)
För låg FPS kan det även där vara felaktiga drivrutiner men det skulle även kunna vara att du har för klen power supply för att din dator ska kunna prestera till 100% med det nya mer krävande grafikkortet och klockade CPUn
Kan även vara att din CPU går för varm efter klockningen och börjar throttla ner i fart för att inte överhetta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

USB porten är jag rätt 100 på att det är för att du inte installerat några drivrutiner för din onboard usb. (kan vara att usb portarna baktill och de som kopplas in i chassit går på olika kontrollers)
För låg FPS kan det även där vara felaktiga drivrutiner men det skulle även kunna vara att du har för klen power supply för att din dator ska kunna prestera till 100% med det nya mer krävande grafikkortet och klockade CPUn
Kan även vara att din CPU går för varm efter klockningen och börjar throttla ner i fart för att inte överhetta.

Möjligt att det e PSU'n, för CPUn vet jag att den klarar av värmen (63/63/56/56 i 100% CPU-användning).

Jag hade problem med de senaste drivisarna för kortet för 4 veckor sedan dåp de orsakade bluescreen i Duke Nukem Forever så jag fick nergradera, jag kanske skulle testa de senaste igen nu när jag klarat av skitspelet och se om det funkar bättre.

Tack båda ang USB-grejen, dock har jag ingen aning om var jag ens ska leta då jag inte vet vad för märke USB-boarden har

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyOnes:

Tack båda ang USB-grejen, dock har jag ingen aning om var jag ens ska leta då jag inte vet vad för märke USB-boarden har

Ta dig en titt moderkorts tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.