Köpt en artikel men företaget ljuger, vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Köpt en artikel men företaget ljuger, vad gör jag?

hej

Jag har köpt och betalat en artikel på ett svenskt webbföretag. Jag har fått en orderbekräftelse och dessutom fått ordern bekräftad över email. Problemet är att butiken hävdar att artikeln är ny och hänvisar till leverantörsproblem och att leveranstiden därför är 5-6 veckor (och att jag har rätt att avboka). Enligt webbföretagets lagerstatus online finns dock artikeln i lager och utöver detta är produkten mer än ett halvår gammalt vilket gör hela leverantörsargumentet fullständigt absurt.

Vad gör man när ett företag så uppenbart ljuger?

Permalänk
Medlem

Du svarar väl ganska bra själv den frågan
Avboka och hitta det hos en annan om du är så säker på att företaget ljuger.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

häver köpet och kräver pengarna tillbaka om dom drar såna visor.

Permalänk
Avstängd

avbeställer och köper av någon annan ?

Permalänk
Medlem

Vilka är dom? Bara jag som märkte att de sa att du inte fick avbeställa tydligen.

Men du har ju iaf 2 veckor på dig att häva köpet enligt lag oavsett leverans. Så länge dom inte har levererat den kan du häva köpet hur länga som helst. Vet inte vad man ska göra, men först upplysa dom om lagen på ett sakligt sätt och sedan hota om konsumentombudsman etc, och hoppas på det bästa. Svårt att sätta dit riktigt skumma företag tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grantopp:

Vilka är dom? Bara jag som märkte att de sa att du inte fick avbeställa tydligen.

Men du har ju iaf 2 veckor på dig att häva köpet enligt lag oavsett leverans. Så länge dom inte har levererat den kan du häva köpet hur länga som helst. Vet inte vad man ska göra, men först upplysa dom om lagen på ett sakligt sätt och sedan hota om konsumentombudsman etc, och hoppas på det bästa. Svårt att sätta dit riktigt skumma företag tyvärr.

[QUOTE="chrono;11155727"]hej

(och att jag har rätt att avboka) QUOTE]

står ju klart och tydligt att han har rätt att avboka???

Avboka och köp det av ett företag som känns säkert istället, att vara dumsnål och spara några tior på att köpa varan från ett okännt företag är dumt

Permalänk
Medlem

Sant Misslyckad rättning.

Förstår inte problemet heller då.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag vill inte avbeställa för det var ett sjuste pris och företaget verkade seriöst tills detta hände. Det som förvånar mig mest är att företaget så uppenbart ljuger ist för att stå för det man åtagit sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Tack för svar! Jag vill inte avbeställa för det var ett sjuste pris och företaget verkade seriöst tills detta hände. Det som förvånar mig mest är att företaget så uppenbart ljuger ist för att stå för det man åtagit sig

men vaf*an... köp den där då och stå för konsekvenserna om priset är så pass viktigt. Hellre har jag varan jag betalar för än att jag aldrig får den..

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem

Du tror inte det ligger något klassiskt lurt i "bra pris men dåligt företag som inte levererar produkten över huvud taget"?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Så om du går in på ICA och plockar nåra äpplen, går till kassan och där får till svar att du mer än gärna får betala för äpplena men att du inte får de förrän om 6 veckor så tycker du det är helt acceptabla "konsekvenser"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Så om du går in på ICA och plockar nåra äpplen, går till kassan och där får till svar att du mer än gärna får betala för äpplena men att du inte får de förrän om 6 veckor så tycker du det är helt acceptabla "konsekvenser"?

Du kan inte jämför en internet butik med en fysisk butik, du har fått tydliga svar men väljer att ignorera så mitt bästa tips blir lös det själv.

Permalänk
Medlem

Nej, då gör man som redan föreslagits. Köper det av någon annan butik.

Vad är det förslag du vill ha? Hör med konsumentverket då kanske, varför man nu skulle orka det.

Vilken butik gäller det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Tack för svar! Jag vill inte avbeställa för det var ett sjuste pris och företaget verkade seriöst tills detta hände. Det som förvånar mig mest är att företaget så uppenbart ljuger ist för att stå för det man åtagit sig

Om du redan betalat varan så har ni ju ingått ett avtal. Stod det att produkten fanns i lager och de inte kan leverera så har jag för mig att du har rätt att vända dig till annan leverantör och att butiken då kan få stå för en ev. mellanskillnad. Kolla med KO, men frågan är om det är värt besväret.

Permalänk
Medlem

De kanske har ett sådant grymt pris för att de just ljuger?
De kan inte fixa fram varan och tar då bara pengarna!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Hjälpsam

Kallas för lockvaror
-"superpris på X"
-Oops, den är slut, men du kan köpa Y för bara några hundralappar mer, den är dessutom jättemycket bättre

Något som man ofta ser hos framför allt fysiska elektronikbutiker.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Avbeställ? Vad fan tror du? Att du ska få varan gratis som kompensation eller?

Permalänk
Medlem

Tweak visar med all tydlighet hur hjälpsamma och stödjande konsumenter är som grupp.

Permalänk
Medlem

Som sagt avbeställ eller vänta det är dina val så nu har vi avgjort denna fråga och nu kan vi alla gå vidare i våra internet liv:)

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

alltså vafan? Vänta eller avbeställ.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av chrono:

hej

Jag har köpt och betalat en artikel på ett svenskt webbföretag. Jag har fått en orderbekräftelse och dessutom fått ordern bekräftad över email. Problemet är att butiken hävdar att artikeln är ny och hänvisar till leverantörsproblem och att leveranstiden därför är 5-6 veckor (och att jag har rätt att avboka). Enligt webbföretagets lagerstatus online finns dock artikeln i lager och utöver detta är produkten mer än ett halvår gammalt vilket gör hela leverantörsargumentet fullständigt absurt.

Vad gör man när ett företag så uppenbart ljuger?

Varför skulle det nödvändigtvis vara lögn?

Ipad 2 lanserades i Sverige för fyra månader sedan, det är fortfarande en bristvara och de flesta handlare (inklusive den jag jobbar på) har inte den blekaste hur många veckor det tar innan vi kan fylla en order på den. Apple ger inga besked och kunderna får vänta - vi har ett fall som är över åtta veckor(!). Inte mycket vi kan göra. Iphone 4 mycket samma visa, nu är det däremot lite mer stabilt men första halvåret var det flera veckor där också.

Finns åtskilliga fler exempel, men utan att veta vilken vara samt vilken leverantör är det svårt att veta om det stämmer eller ej. Sex månader kan lika gärna betyda EoL.

Sen är det inte alls ovanligt att man som webbutik visar ens leverantörs sagda lagerstatus, speciellt på varor du inte säljer speciellt många av eller inte ingår i butikens normala sortiment eller om butiken är mindre och inte kan hålla ett eget lager på produkten. Visar det sig att leverantörens lagerstatus inte stämmer - vilket till och med händer exempelvis (vet av erfarenhet) Captech och Gandalf - är det normalt en ganska lång leveranstid.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Varför skulle det nödvändigtvis vara lögn?

Ipad 2 lanserades i Sverige för fyra månader sedan, det är fortfarande en bristvara och de flesta handlare (inklusive den jag jobbar på) har inte den blekaste hur många veckor det tar innan vi kan fylla en order på den. Apple ger inga besked och kunderna får vänta - vi har ett fall som är över åtta veckor(!). Inte mycket vi kan göra. Iphone 4 mycket samma visa, nu är det däremot lite mer stabilt men första halvåret var det flera veckor där också.

Finns åtskilliga fler exempel, men utan att veta vilken vara samt vilken leverantör är det svårt att veta om det stämmer eller ej. Sex månader kan lika gärna betyda EoL.

Sen är det inte alls ovanligt att man som webbutik visar ens leverantörs sagda lagerstatus, speciellt på varor du inte säljer speciellt många av eller inte ingår i butikens normala sortiment eller om butiken är mindre och inte kan hålla ett eget lager på produkten. Visar det sig att leverantörens lagerstatus inte stämmer - vilket till och med händer exempelvis (vet av erfarenhet) Captech och Gandalf - är det normalt en ganska lång leveranstid.

Helt rätt och du gör en bra poäng Zcenicx. I just mitt fall är det dock lite annorlunda men jag har valt att ge företaget en chans (vänta) och därför lämnar jag inte ut någon mer info om det än. Tråden kan låsas antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara du är medveten om risken att bli lurad och har det i bakhuvudet så kör hårt.

Permalänk
Medlem

Varför ens skapa tråden när råd helt ignoreras och TS redan från början bestämt sig för att låta beställningen ligga kvar?

Permalänk
Medlem

hahaha detta var nog den mest meningslösa tråden jag någonsin sett...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

alltså vafan? Vänta eller avbeställ.

[/img]http://www.splitreason.com/Product_Images/90b193379837-xl.jpg[/img]

Well said, frand.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Från vilken butik?

Pointless........

Permalänk
Inaktiv

Själv förstår jag inte varför man ska "hålla om" ett företag. Deras motiv är att tjäna pengar. Vi som är konsumenter är alltid i underläge. Det är därför vi har diverse lagar som KKL, KTL som ska skydda oss. Det beror ju på vilket företag, är det ett stort företag som tex, Dustin, Komplett, Inet, då har du inget att oroa dig för. De har mer att förlora i sitt rykte än att leverera en vara x - hundralappar billigare. Hade ett fall där inet inte kunde leverera minnen i tid trots att det stod att det fanns i lager. Bara avbeställ och köpa från ett annat företag.