Kan man koppla ihop strömkontakter av 2 usbportar för att få en "starkare" usbport

Permalänk
Medlem

Kan man koppla ihop strömkontakter av 2 usbportar för att få en "starkare" usbport

Det kanske är fel forum, vem vet? Men iaf:

Det är så här: jag har ställt datorn i en källare, och dragit kablar till skärmen, högtalare osv. (orkar inte med kylarbrullet).

För att koppla upp tangentbord och mus osv (och ett 3g modem), så har jag dragit en usbsladd på typ 20m. Och säg att till den har jag kopplat en usbhubb (som alla enheter ska kopplas till).

Det är inga problem med dataöverförgingshastigheten, för det är ju inte direkt några höghastighetsenheter som jag vill koppla in, men det räcker inte med el för alla de här enheter från en usbkontakt. Som jag förstår så är det en begränsning på hur mkt ström som en usbport kan försörja, och om man kopplar en hubb till en port (som dessutom körs genom en aktiv-20meterssladd som drar ström också) så räcker inte det till mycket.

Jag skulle kunna köpa flera såna 20m sladdar, men de kostar typ 500spenn styck, och dessutom, eftersom den sladden själv drar lite ström, så räcker inte ström till 3g modemet även om jag bara kopplar den till sladden (utan hubbar osv).

Ok, iaf: min fråga:

Usb har ju 4 elkotakter, 2 av de för data och 2 för el. Kan jag bara ta och koppla ihop elsladdar från en usbport till elsladdar av en annan usbport, för att ge mer ström till enheten? Eller kommer det att ta sönder någonting i moderkortet eller UPSet?

Också, kan jag ta el från t.ex. 5volts ATXkontakten och bara koppla till en usbkontakt? (anta naturligtvis att jag kopplar + till + och - till -.) I så fall kopplar jag bara en billig tjock elsladd till 5volts atx och kopplar in den till usbkontakten som hubben ansluts till. Och då lär det räcka för allt? Eller?

Permalänk
Hjälpsam

Räcker det inte med en USB hubb som har strömförsörjning via vägguttag? Det finns både hubbar som kan drivas på nätspänning och de som kan drivas på USB portens ström.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Jag tror att du kan skaffa en USB-hub med strömförsörjning, så borde du slippa problemet med att datorn måste försörja prylarna med ström?

Annars ser jag inga problem med att knycka ström från en annan port. Möjligtvis skulle kabeln kunna tjura lite om det går för mycket ström. Det är vanligt bland externa hårddiskar och cd-läsare att ha dubbla USB-kontakter, just för att de kräver lite mer kraft än vad en port kan leverera.