Firmwarebugg drabbar Intel 320-serien SSD – lagringsenheter krymper till 8 MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av X3n0M0rph:

SSD nackdelar:
1. Firmware kan ställa till problem med disken
2. Kontroller kretsen kan ställa till problem.
3. Kriminellt dyrt för det lilla utrymme man får.
4. Hållbarheten är lägre än det vanliga mekaniska diskarna.
5. Vid uppgradering av ny firmware så försvinner all data på disken vilket är urdåligt.

SSD fördelar:
1. Snabb
2. Drar mindre ström

Som jag sa kan jag ha fel kanske har jag bara fått måndags ex av alla SSD jag har provat jag ser i alla fall inte en fördel med dem.
Är det verkligen lönt ? eller har vi blivit övertygade att man ska ha en; som med surfplattorna som ingen vet vad man ska använda till.

Svar på nackdelar:

4. Det är förhållandevis väldigt bra hållbarhet på SSD om du spanar in tråden http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD... - Intel SSD 320 - Host Writes: 190.5TiB
5. När jag uppdaterat firmware på mina Intel G2 diskar så har jag inte förlorat någon data som funnits på disken.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Om ni inte får ett strömavbrott så är det ingen fara. Jag har inte haft ett på över två år iaf.

Jag tolkar det som att problemet i vissa fall har uppstått även vid normal reboot,
och till och med vid återgång från sleepmode.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på när/om första fallet rapporteras av en SweClockers-medlem. Förhoppningsvis är detta inte så vida förekommande.

Vilken otur man har. Konstigt nog har min 320 fungerat perfa de 2 månader jag haft den.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Svar på nackdelar:

4. Det är förhållandevis väldigt bra hållbarhet på SSD om du spanar in tråden http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD... - Intel SSD 320 - Host Writes: 190.5TiB
5. När jag uppdaterat firmware på mina Intel G2 diskar så har jag inte förlorat någon data som funnits på disken.

Din länk handlar väl om att försöka skriva sönder disken, dvs slita ut MLC cellerna.
Denna SweClockertråd handlar om oförutsedda fel, "plötslig död", Firmware problem mm.
http://www.codinghorror.com/blog/2011/05/the-hot-crazy-solid-...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Äh, vem behöver mer än 8 MB ändå?

Den första hårddisken jag hade var på 20 MB, det kändes mycket på den tiden.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Samma kontrollerkrets som Intel 510 också, isåfall, så då är det återigen firmware som skiljer dem åt, vilket var exakt vad han påstod!

Han påstod att prestandan blir urusel över tid, detta jag anmärkte på.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Känns verkligen inte motiverat att köpa in en SSD då var och varannan tillverkare rapporterar problem hela tiden...

Permalänk

JIIPII KAY AYI MF!! Har precis köpt en 80gb ur 320 serien för att ha som systemdisk. Vad gör jag den dagen som systemet hänger sig och man måste köra forced shutdown ?

Skrivet av strejf:

Äh, vem behöver mer än 8 MB ändå?

Den första hårddisken jag hade var på 20 MB, det kändes mycket på den tiden.

Amiga ? Hade en till min 2000. Kändes som den aldrig skulle ta slut.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Köpte en Intel320 120 GB, gav 1500 för den på Inet när det var kampanj, och den fungerar mycket bra... än ialf ^^

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för ett 10-tal strömavbrott senaste månaden med datorn på (Intel 320 120gb) och har inte haft några problem iaf. Tur kanske

Jag kommer iaf aldrig återgå till mekaniskt, löjligt långsamt jämfört med valfri SSD.
Kvittar om man kör snabba mekaniska i raid, inte ens nära ssd i hastighet som har betydelse (dvs inte packa upp full hd filmer 24/7)

Permalänk
Medlem

Tur att jag satt min i en laptop då så jag slipper oroa mig för strömavbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

SSD är fortfarande i barnstadiet, känns skönt att man inte, trots all frestelse, har köpt en =P

Jag kör med en OCZ vertex 32gb och den är ju ganska gammal nu. Har aldrig haft problem med den.

Jämför med hur mycket problem det är med drivrutiner osv varje gång en ny serie grafikkort släpps.

EDit
Nu tror jag den dock brakar ihop får boot tider på runt 50 min.
Vilken ironi

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hmm, köpte en 120GB 320 förra veckan, men inte hunnit installera den än. Valde den just att den fått minst klagomål på random fel/BSOD/etc jämfört med Corsair och OCZ. Oh the irony!

Permalänk
Medlem

Har kört med min 160 sen april(20 eller 21 i år) utan något klabb än så länge.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

håller mig till intel

Skrivet av Nomies:

Hmm, köpte en 120GB 320 förra veckan, men inte hunnit installera den än. Valde den just att den fått minst klagomål på random fel/BSOD/etc jämfört med Corsair och OCZ. Oh the irony!

bra val ändå tycker jag. Jag kommer inte köpa OCZ ssd igen för jag hade sjukt mycket problem med OCZ på min mac. Fick installera om OS X 3 ggr på en månad för disken krasha OS X helt. Lämna tillbaka och kör nu 120 gb 320 på min macbook pro. Har inte strulat alls för OS X och jag har inte upplevt buggen än så länge iaf.
Windows har jag inte hunnit testa på den för jag har lite problem att få igång installation av windows 7 utan DVD läsare på macen

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem

har en 120 GB 320 och ännu inga problem trots kallstarter och omstarter

Permalänk
Medlem

Ja som sagt, skönt o slippa kommentarerna på att "intels SSD är iaf driftsäkra" så fort det kommer nya som slår dom prestanda mässigt när folk inte kan skrika att dom är bäst längre. Finns ingen felfri tillverkare, bara att inse. Tråkigt när sånt här händer och kunden blir drabbad. Aldrig roligt att reklamera och fixa med prylar som man bara vill kasta i och köra.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Om ni inte får ett strömavbrott så är det ingen fara. Jag har inte haft ett på över två år iaf.

Där jag bor har vi haft ovanligt lite strömavbrott senaste åren, men en 4st per år har det nog varit i alla fall. Längre tillbaka än så så var det minst ett avbrott varannan månad, så det beror helt på var man bor.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

De som råkat ut för detta kan iaf klaga på priset per megabyte..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

Som får urusel prestanda över tid, vilket Intels 510 inte får för att de använder en bättre firmware.

Antar att du baserar det på de vaga formuleringarna av Anand i hans review där han inte alls skriver det som ett faktum utan som ett frågetecken. Har inte hittat några bra källor på att det faktiskt är så, men om du känner till några sådana så kan du ju delge dem.

Permalänk
Medlem

Glad att jag satte den i min laptop
Nöjd med min 320

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Som får urusel prestanda över tid, vilket Intels 510 inte får för att de använder en bättre firmware.

Håller med ett antal tidigare inlägg, har du någon vettig information så dela med den av den, annars så är det bara onödigt inlägg som skapar rykten som sedan riskerar att bli sanning. Syftar du på Anands kommentar när han recenserade m4:an så har gjort en mycket grov övertolkning.

Sedan så förstår jag inte den allmänna hysteri som bryter ut så fort denna typ av saker rapporteras. En 320 kommer fortfarande att vara betydligt mycket mer driftsäker än en vanlig hårddisk så att avstå från att köpa en ssd pga detta är i mitt tycke en rejäl överreaktion.

Permalänk

Hahaha se där ja, ser ut som jag kan köra mina raptor och skita i att skaffa SSD ett tag till

Permalänk
Medlem

Det där med att SSD ska vara mer robusta än hårddiskar verkar gå i graven ganska kvickt.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X3n0M0rph:

SSD nackdelar:
1. Firmware kan ställa till problem med disken
2. Kontroller kretsen kan ställa till problem.
3. Kriminellt dyrt för det lilla utrymme man får.
4. Hållbarheten är lägre än det vanliga mekaniska diskarna.
5. Vid uppgradering av ny firmware så försvinner all data på disken vilket är urdåligt.

1) Detta förekommer även vid HDDs. Men på grund av antalet produkter och defekter glöms detta ofta fort.
2) Samma som ovan.
3) Inte lika billig teknik. Svårt att undgå. Men som sagt, det är inte en arkiverings enhet som HDDs. Annan teknik, annat användningsområde.
4) Fel. Vanliga mekaniska diskar har total drift tid lägre en samtliga SSDs. Denna skillnaden amplifieras ochså av temperatur och micro-vibrationer (från andra HDDs, fläktar, högtalare, etc)
5) Fel. Detta beror på SSDn ifråga; Intel's enheter kan upgradera firmware utan dataförlust.

Skrivet av Technoid:

Har läst igenom alla sidor som refereras till och jag kan inte påstå att jag ser någon som helst anledning att bry mig.
Allt är anonyma personer som skriver saker på forum och overifierade rykten om att intel ska släppa en ny firmware.
Även om allt som rapporteras är 100% korrekt så är det fortfarande en alltför liten % för att vara orolig.

Har samma fråga. Fel uppstår i alla produkter. Att ett fel existerar är inte automatiskt en deklaration till att produkten är 'alvarligt defekt'. Det som är interessant är hur -ofta- dessa uppstår. Detta är OCZ's problem; de händer jämförelsevis ofta att något i disken slutar fungera.

Observera att källan till denna nyhetsartikel är från mitten av Maj.

Det tog med andra ord två månader för en känd defekt att hitta sig till Sweclockers nyhets sida; vilket gör att man verkligen bör fråga hur ofta detta igentligen händer. Det bör ochså påpekas att en sådan kraftig fördröjning inte reflekterar bra på Sweclockers förmåga att med kompetens rapportera nyheter.

Permalänk
Medlem

Inte bra detta. Tur att jag köpte en Velociraptor på 300GB.
SSD är för omoget för tillfället. Alldeles för många barnsjukdomar.
Ge mig en mekanisk 5400, 7200, 10k eller 15kRPM alla dar i veckan. Det ska höras att datorn jobbar!
Poesi för oss HDD fantaster
http://www.youtube.com/watch?v=bkDXEJskt7w

Permalänk
Medlem

varför tycker vissa att detta är bra? problem med hårdvara drabbar oss konsumenter likaväl som tillverkarna och återförsäljarna.

Permalänk

SSD verkar ha väldigt mycket problem nu. Flera tillverkares SSD'er funkar inte ordentligt och jag har även läst någonstans att det är svårt att krympa tillverkningsprocessen på kretsarna, finns det sanning i det eller har jag bara snappat upp ett rykte någonstans

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X3n0M0rph:

Jag var precis i tagen att skaffa mig en SSD igen men efter ett tags fundering så är undrar jag om det verkligen är värt det. Det enda man hör nu för tiden är problem med dem, inte som de gamla mekaniska hårdiskarna; t ex jag har en WD IDE HD som sitter i en gammal burk som jag använder som NAS, hårdisken ifråga har definitivt passerat MBF tiden den och är över 10 år gammal och lik förbannat tuffar den på trots att jag har tappat den i golvet.

Jag har faktiskt provat SSD, ett antal faktiskt (inte Intel dock) men har haft problem med samtliga sist var en OCZ Vertex 2 som gav upp (fråga inte mig varför) men jag var tvungen att slänga in en ny firmware på den och precis som jag misstänkte så försvann alla data på den, sen jag gick tillbaka till mekaniska hårdiskar har jag inte haft ett enda problem.

Idag kör jag med 2 st Western Digital VelociRaptor 600GB diskar i RAID 0 som funkar klockrent, men det är klart om jag kan får en SSD som ligger på 1 TB för runt 1000:- då köper jag den, som de flesta i detta land är jag inte gjord av pengar och har en budget att följa.

Men jag kan ha fel i alla fall nedan följer en lista på för resp. nackdelar för SSD som jag kan komma på

SSD nackdelar:
1. Firmware kan ställa till problem med disken
2. Kontroller kretsen kan ställa till problem.
3. Kriminellt dyrt för det lilla utrymme man får.
4. Hållbarheten är lägre än det vanliga mekaniska diskarna.
5. Vid uppgradering av ny firmware så försvinner all data på disken vilket är urdåligt.

SSD fördelar:
1. Snabb
2. Drar mindre ström

Som jag sa kan jag ha fel kanske har jag bara fått måndags ex av alla SSD jag har provat jag ser i alla fall inte en fördel med dem.
Är det verkligen lönt ? eller har vi blivit övertygade att man ska ha en; som med surfplattorna som ingen vet vad man ska använda till.

MacEnkronan håller med: jag har alltid varit försiktig när något "Stort och Fint" har lanserats, just för att jag vet att oftast kommer det vissa "flaws" i lanseringens kölvatten.:P

Jag har t.e.x. inte köpt en iPhone (generation 4) för att jag visste att det skulle innebära problem att köpa nämnda mobil. Så har det varit även längre bak i leden avseende iPhone där jag har valt att inte köpa den p.g.a. av någon funktion som jag inte tyckte var tillfredställande eller som jag ville ha.:) Men nu med generation 5 så kommer jag köpa en iPhone.^^

Det är lite samma sak med SSD diskar: jag kommer vänta några år (så många veckor, månader eller år som det krävs) eller hur lång tid det kommer ta för SSD tillverkarna att fixa sina "flaws" på diskarna. Tills vidare kommer jag tänka som forumkollegan här ovanför som jag citerade, d.v.s. jag håller mig till HDD lagring tills vidare!:)^^

Det vimlar inte av kloka forumkollegor här men ibland så stöter man på dom när man minst anar det!:)

flamebait/trollning
Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag som beställde en förra veckan... den ska dyka upp idag enligt posten.